Shadow Warrior 2 (2016)

Macintosh / PC / PlayStation 4 / Xbox One
Shooter / Action

Ontwikkeld door Flying Wild Hog
Uitgegeven door Devolver Digital en Special Reserve

Lo Wang moet de wereld opnieuw redden van een demonische invasie. Hiertoe heeft hij beschikking over een vernietigende combinatie van vuurwapens, zwaarden, magie - en een vlotte babbel.

Ben ik nou ECHT de enige die hier interesse in heeft? Van alle huidige shooters (COD, Doom, Battlefront e.d) is dit voor mij degene waar ik het meest naar uitkijk. Deel 1 vond ik een geweldige re-imagining, en dit lijkt er niet voor onder te moeten doen.

avatar van bvonk
Deel 1 vond ik toch allemaal net niet. Zal het spel wel in de gaten houden maar dan moet het op eigenlijk op elk gebied wel wat beter zijn.

avatar van Animosh
Ik ben ook wel benieuwd, maar ik verwacht dat 'ie op mijn langetermijnlijst terecht zal komen omdat ik hem om mijn huidige PC waarschijnlijk niet kan spelen. Het eerste spel was in ieder geval erg leuke pulp.

Animosh schreef:
Het eerste spel was in ieder geval erg leuke pulp.

Absoluut. Perfect was het niet - maar ik vond het persoonlijk een van de kleurrijkste en vermakelijkste shooters van de laatste jaren. Met name de humor en het feit dat het zichzelf nergens serieus neemt zorgt ervoor dat ik hier meer mee kan dan menige andere 'serieuze' shooter.

Stiekem hoop ik overigens dat iemand de Blood of No One Lives Forever IP's weer eens van stal haalt.

avatar van The_CrY
Vandaag pas(!) gezien dat er een nieuwe Shadow Warrior aan komt. De klassieker uit 1997 heb ik een paar jaar geleden gespeeld, en de re-boot uit 2013 zit al enige tijd ongespeeld in mijn steam library. De trailers voor deze hebben me uiterst nieuwsgierig gemaakt. Eerst de voorganger maar eens spelen, maar naast Doom lijkt dit een ander modern spel te zijn wat mij wel eens kan smaken.

avatar van The_CrY
Niet te geloven. Niet alleen is er niemand in mijn omgeving die dit spel ook maar wil proberen, maar zelfs hier is het compleet stil. Wat is er misgegaan? Probleem met de marketing? Concurrentie? Of gewoon een niet-populair concept? Doom was een succes, ook op GamesMeter, maar waarom Shadow Warrior 2 achter moet blijven snap ik niet zo. De games spreken hetzelfde publiek aan, met eenzelfde soort gameplay in de basis, maar uiteindelijk denk ik dat Shadow Warrior 2 toch mijn favoriet is van de twee. Met een campagne die zeker twee keer zo lang duurt, minstens vier keer zoveel nét zo creatieve monsters, wapens, en power-ups, en voor de helft van de prijs, heb je een game die een stuk verslavender speelt, meer replay value heeft, en op zichzelf ook nog eens een bad-ass vertoning is.

In dit vervolg op de reboot uit 2013 zien we wat de gevolgen zijn geweest van de gebeurtenissen in dat deel. De wereld is nu overspoeld door demonen die zich doodleuk tussen de mensen hebben gemengd. Je speelt wederom als Lo Wang en ditmaal is het je taak om de ontvoerde Kamiko te redden uit de handen van Zilla... maar dat is slechts het begin. Okee, okee, ik zal er niet omheen draaien. Het verhaal is vreselijk slecht en lekker cliché, maar het spel is daar zelf bewust van. Door middel van (soms wel hele flauwe) humor blijf je echter bij de les en door de heerlijke gameplay wil je ook steeds verder. Wat meteen opvalt is de enorme bewegingsvrijheid die SW2 met zich meebrengt. Je bent een ninja, en waar het vorige deel toch wat meer de reguliere bewegingssystemen hanteerde, heb je hier echt het gevoel de omgeving meester te zijn. Klimmen, springen, rennen, dashen... zelfs zonder combat is het al leuk. En dan de combat; alle moves die het vorige deel ook al met zich meebracht zijn terug en veel beter en sneller toegankelijk. De enorme selectie aan wapens (met zeer veel details!) maakt ook dat je steeds kunt variëren in aanpak. Of je monsters nu aanpakt met een dual katana, met berenklauwen, met een ouderwetse revolver, een triple-barreled shotgun, een saaie uzi, een beestachtige minigun, pijl en boog, een enorme rocket launcher, een kettingzaag, of één van de 60 andere wapens in het spel; je zult steeds meer willen variëren, maar nooit verliest het de magie. Vooral de melee combat voelt heel vloeiend aan en hoewel het soms chaotisch kan worden op het scherm, is de performance bij mij altijd goed geweest.

Het spel is onderverdeeld in de main quest en side quests, welke je in een hub kan verkrijgen. Main quests vorderen het verhaal; side quests geven je extra kansen om sterker te worden en meer loot te vinden. In elke quest heb je de main objective, en een onafhankelijke mini-boss met een nieuw wapen of anderszijds toffe loot om te vergaren. De loot is precies wat het spel zo verslavend maakt. De semi-open world levels zijn deels "on the spot" gegenereerd uit reeds gemaakte stukken uit een soort database. Dit maakt dat je soms dezelfde plekken terug ziet, maar dit gebeurt heel weinig. Er zijn over het algemeen drie thema's; wildernis, stad, en Zilla Industries, welke ook hun eigen soort monsters en vijanden bevatten. Aangezien dus alles willekeurig gegenereerd is, blijf je rondcirkelen in een map om steeds weer nieuwe vijanden in stukken te hakken/schieten, om vervolgens alle loot te verzamelen die ze laten vallen. De loot bestaat uit minutie, health, chi, of zogenaamde 'gems'. Deze gems kun je toevoegen aan je wapen of aan jezelf om deze beter te maken. Dit kan op allerlei vlakken, zoals grotere clip, meer damage, of een alternatieve vuurmodus. Ook introduceert SW2 een elementensysteem, waar vijanden en wapens een elementaire aanval (en zwakte) hebben, wat ook compleet willekeurig is gegenereerd. Vijanden komen ook in verschillende grotes. Van elke vijand heb je een normale variant, een Superior versie, en een Elite rang. Het klinkt willekeurig en slordig in de uitvoering, maar in de praktijk speelt dit juist verfrissend en zelden heb je het gevoel dat je een gevecht twee keer hetzelfde moet doen.

Is dit spel dan perfect? Dat misschien niet. Shadow Warrior 2 heeft absoluut sterke kanten en daar is het zich ook van bewust. Af en toe is het echter wel een overkill op al die elementen. Teveel gems in mijn inventory maken het onoverzichtelijk, ook al is er een goed systeem om deze te ordenen en te sorteren. Teveel wapens blijven ook onaangeraakt en de non-stop stroming van flauwe grapjes begint op den duur ook wel te vervelen. Echter voor de prijs die Steam vraagt heb je een game die je zeker drie keer zoveel content geeft als de gemiddelde shooter voor de helft van de prijs, met gratis DLC en een (helaas afgelopen) zeer memorabel Holiday Event (met zéér aardige loot). Oh, en dan heb ik het nog niet eens gehad over de 4-speler online co-op. Flying Wild Hog is inmiddels uitgegroeid tot een van mijn favoriete ontwerpers.

The_CrY schreef:

Oh helemaal niets. Ik heb helaas alleen een gigantische stapels games op de backlog dus wacht op een sale of iets dergelijks. Deel 1 vond ik erg goed, en deel 2 ben ik nog altijd erg benieuwd naar. Zal zeker in huis komen vroeg of laat. Maar helaas lijkt het er inderdaad op dat verleden jaar de aandacht vooral naar Doom en COD is gegaan qua shooters.

avatar van The_CrY
Er was in ieder geval geen tekort aan shooters afgelopen jaar, inderdaad. Ik ben in ieder geval benieuwd naar andere ervaringen

avatar van killer13
Ik was laaiend enthousiast dat er een 2de shadow warrior ging komen. Deel 1 vond ik gewoon fantastisch, 5 keer met veel plezier uitgespeeld zelfs. Tussen al die shooters die zichzelf doodserieus nemen is een heerlijke over-the-top shooter zoals deze zeer welkom.

Ook hier maar even vermelden - Shadow Warrior 2 is momenteel gratis op GoG voor de komende 48h. Zeker even aanschaffen dus.

avatar van patenpac
Heb hem aangeschaft. Of ik hem nu ook degelijk ga spelen is nog maar de vraag, want het eerste deel had me niet echt kunnen vangen.

Heb er zelf een half uurtje mee geklooid en vind hem zeker niet onderdoen voor het eerste deel. En dat vond ik zelf een uiterst vermakelijke shooter. Heb zelf op gestemd dus blij dat deze uiteindelijk het gratis spel is geworden.

En laten we eerlijk zijn. 'Gratis' is altijd een leuke prijs. Al steek je er maar een kwartier in om het even te testen heb je nog waar voor je geld. ?

Maar goed...binnenkort maar even mee beginnen (nu bezig met Wolfenstein The Old Blood).

avatar van Maiky
Sinner schreef:

Bedankt voor de tip! Ik ga 'm vanavond binnenhalen. Mijn stapel met nog te spelen games wordt plotseling hoger en hoger.

Oei, maar één stem? Dat is best weinig voor een game met deze kwaliteit. Zeker aangezien deze een tijdje geleden gratis was bij GoG.

De eerste Shadow Warrior (de reboot dan) was een erg sterke lineaire shooter met goede melee combat erin. Hier gooien ze het over een iets andere boeg en gaat het meer de Borderlands kant op, het is nog steeds vrij lineair maar er zijn her en der wel side missions te doen en bounty contracten te vervullen.

Ik vind het geslaagd, het verhaal stelt geen zak voor (stom einde ook) maar de actie is erg lekker. Ik ben het nu vooral als ninja aan het spelen, dus er wordt vooral gehakt en gezaagd en maar weinig geschoten. Bevalt me prima, al ga ik ook de shitload aan wapens maar eens goed uitproberen en de chi powers. Die laatste heb ik in mijn eerste playthrough eigenlijk links laten liggen.