Color Guardians (2015)

PC / PlayStation 4 / PlayStation Vita / Macintosh
Platform / Action

Ontwikkeld door Fair Play
Uitgegeven door Niffler

Color Guardians is een runner die snel denken met hectische gameplay combineert. Het wisselen van kleur en verzamelen van items, terwijl je obstakels moet vermijden, zal je reflexen op de proef stellen.

avatar van Animosh
Een aanrader voor fans van runners.

Er valt best het een en ander aan te merken op Color Guardians. De kinderlijke vormgeving en muziek spreken me niet aan en sluiten mijns inziens niet goed aan bij de pittige gameplay. Het heeft niet erg veel variatie, het kan soms wat repetitief aanvoelen om levelsecties uit je hoofd te leren en het spel mist de afwerking van een Bit.Trip Runner 2. Zeer duffe cutscenes, een aantal (kleine) bugs, een achievement die niet activeert, difficulty spikes ... het is een kleinschalig spel, en dat merk je.

Maar als de kerngameplay je aanspreekt halen die minpunten het spelplezier niet onderuit. Het spel draait kort gezegd om enerzijds het ontwijken van obstakels (ravijnen, vijanden, muren, etc.) - simpelweg in leven blijven maw - en anderzijds om het verzamelen van kleurige ballen, die je verzamelt door in dezelfde kleur te veranderen (om de wereld haar kleur terug te geven). Het verzamelen van de ballen is niet verplicht, maar "slechts" de levels halen zonder alle ballen te verzamelen is weinig interessant imo.

In het begin ligt de moeilijkheidsgraad nog niet zo hoog, maar hij gaat gestaag omhoog totdat je aan het einde zeer veel moeite moet doen om alle ballen te verzamelen. De ballen komen dan in een rotvaart op je af, en in verschillende kleuren, terwijl de checkpoints verder uit elkaar liggen, waardoor je reflexen en muscle memory tot het uiterste getest worden. Ik hou daar wel van, maar voor de meer casual gamers is er ook een "normal mode" die een stuk makkelijker is (die levels heb ik ook gespeeld). Daarin is het aantal obstakels een stuk kleiner, en de baasgevechten vereisen veel minder precisie.

Color Guardians is kortom geen briljant spel - de stijl is te kinderlijk en het spel mist afwerking en creativiteit - maar aan liefhebbers van het genre kan ik het zeker aanraden. De gameplay is intens, uitdagend en verslavend, en met 10+ uur aan speeltijd heeft het spel een prima levensduur. 4*