Badland (2013)

Android / Apple iOS / Mobile / PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Nintendo Wii U / PlayStation Vita / Xbox One / Windows Phone / Macintosh
Platform / Action
single player / multi player (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Frogmind
Uitgegeven door Frogmind

Badland is een sfeervolle actie-platformer die plaatsvindt in een prachtig bos, vol met allerlei leven. Hoewel het bos zo uit een sprookje lijkt te komen is er echter iets vreselijk mis. De speler controleert één van de inwoners van het bos om uit te zoeken wat er aan de hand is, en ontdekt tijdens die reis een gigantisch aantal vallen en obstakels.

avatar van Animosh
Een combo van Limbo en Flappy Bird.

Vooral met Limbo heeft Badland wat betreft stijl en gameplay veel gemeen. De stijl van Badland is een stuk kleurrijker en opgewekter dan die van Limbo, en het sounddesign is ontspannen (met vogeltjes die fluiten en het gefladder en gestuiter van het vliegwezen dat je bent) in plaats van duister. Maar net als bij Limbo is er sprake van een zwart hoofdpersonage tegen een lichtere achtergrond – een minimalistische maar effectieve stijl die mij erg aanspreekt. En de gameplay verschilt weliswaar aanzienlijk van die van Limbo: het is sneller, diverser, komischer, voelt meer aan als een gewoon spel, met levels en (extra) doelen die je kunt halen, in plaats van als een reis, en legt meer nadruk op reflexen in plaats van op puzzelen. Maar het heeft gemeen met Limbo dat trial and error een zeer grote rol speelt, waardoor de gameplay - ondanks de verschillen - enigszins gelijksoortig aanvoelt. Doodgaan (en dat ga je zeer vaak) is geen straf maar een les: om verder te komen in het spel moet je experimenteren met je omgeving. Net als in Limbo zijn omgevingspuzzels dus prominent aanwezig. Je moet er van houden, want zulke puzzels vereisen dat je zeer regelmatig sterft op manieren die amper tot niet te voorkomen zijn, maar ik hou er wel van.

Met Flappy Bird heeft Badland veel minder overeenkomsten: Flappy Bird draait puur om het halen van een zo hoog mogelijke score, terwijl in Badland het halen van levels centraal staat (het halen van een zo hoog mogelike score is in Badland optioneel). En waar je in Flappy Bird sterft door alles wat je aanraakt zijn er in Badland maar een aantal obstakels die je doden. Badland deelt met Flappy Bird echter het centrale mechanisme: “flappen” (Badland kwam overigens net iets eerder uit). In Badland beweeg je namelijk, net als in Flappy Bird, door levels heen door te vliegen als een … stomdronk kuiken? Je blijft in de lucht door op de pijltjestoets te drukken, en als je die loslaat stort je naar de grond. In Badland kan je ook naar linksboven en naar rechtsboven vliegen, maar verder is het mechanisme hetzelfde.

Badland is gelukkig echter een stuk gevarieerder dan Flappy Bird. Er is een grote verscheidenheid aan obstakels, waardoor levels zelden repetitief aanvoelen: zagen, lasers, portalen, verschillende power-ups die je wezen op verschillende manieren beïnvloeden (groter, kleiner, klonen, sneller, langzamer, draaien, etc.), knoppen … het spel komt steeds met nieuwe dingen op de proppen, en gebruikt oude elementen op nieuwe manieren. En het spel weet wanneer het moet stoppen: het heeft 100 levels en duurt zo'n 8-9 uur, en dat is precies goed imo. Niet te kort, maar gelukkig ook niet te lang.

Als je zin hebt in een simpel, ontspannen tussendoortje dat een contrastrijke stijl en een chille sfeer combineert met donkere humor, trial and error-puzzels, vlotte, gevarieerde gameplay en het flappen van Flappy Bird, dan kan ik je Badland zeker aanraden. Het concept is simpel maar het speelt erg fijn weg en toverde regelmatig een glimlach op mijn gezicht. 4* is het dus zeker waard.