Rocket League (2015)

Nintendo Switch / PC / PlayStation 4 / Xbox One
single player / online

Ontwikkeld door Psyonix
Uitgegeven door Psyonix en 505

Dit is een opvolger van Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars, en is een physics gebaseerd racing-voetbal spel. Spelers moeten daarbij een radiografische, raket-gedreven, auto besturen en een bal in de tegenstander zijn doel manoeuvreren.

Voetballen met raket aangedreven auto's.

Op voorhand had ik niet verwacht dat ik zoveel plezier met dit spel zou hebben.

'Rocket League' is het logische vervolg op Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars (2008) - een game die destijds ook gratis te verkrijgen was via Playstation Plus -, alleen met een mindere complexe naam. Het principe is hetzelfde gebleven, maar de game is simpeler van opzet gezien het feit dat er geen ingewikkelde arena's tussen zitten.

Juist de simpele opzet maakt deze game zo geweldig om te spelen; 'easy to learn, hard to master'. Maar het zou je verbazen hoeveel diepgang er om de hoek komt kijken. Het driften, springen, rollen en boosten, mits goed ingezet, geven je namelijk een aardige voorsprong t.o.v. de competitie. Daarbij maakt het niet uit wat voor soort auto je kiest, waardoor een speler nooit de overhand zal hebben. Het komt dus puur aan op je eigen kunde en een beetje geluk, je weet immers nooit hoe het balletje zal rollen.

Visueel ziet de game er slick uit, van de arena's tot aan de auto's die je op verscheidene manieren naar je persoonlijke smaak kunt aanpassen. De soundtrack klinkt lekker, al had ik graag de optie gehad om deze ook tijdens de races aan te zetten. Hierdoor klinkt het van tijd tot tijd vrij stil, totdat er iemand scoort uiteraard.

Al met al een heerlijke game om snel op te pakken, maar moeilijk om weg te leggen. Een welkome verrassing.

Dikke 3,5 sterren.

Zojuist de magische barrière van 100 uur gepasseerd en het is hoogst tijd voor een paar mooie woorden. Rocket League is fantastisch: grafisch prachtig, veel kleurgebruik, tjokvol met content, erg populair en dus een erg levendige community, maar nog belangrijker is de extreem verslavende en heerlijke gameplay. Gevalletje easy to learn/hard to master inderdaad. De potjes van 5 minuten maken het ook erg makkelijk om één potje te spelen en dan te stoppen (maar wie doet dat nou?), of volop uren aaneenrijgen totdat het alweer 2 uur 's ochtends is. Je lijkt altijd iemand tegen te komen die beter is, dus op het moment dat je een beetje verwaand begint te worden, is er altijd iemand die je hard naar beneden trekt. In dat opzichte houdt het je dus vaak in balans en blijf je vaak scherp. Ook ziet het ernaar uit dat Psyonix met veel gratis updates het plezier er actief in blijft houden, dus daar niks meer dan lof voor.

Ik heb eigenlijk geen objectieve minpunten, maar op moment van schrijven wel één verbeterpunt. De community kan soms erg kinderachtig en sarcastisch zijn (denk bijv. aan het spammen van "What a save!" bij een defensieve fout of "Nice shot!" bij een niet te missen schot). Zowel teamgenoten als tegenstanders. Op zich kan ik daar natuurlijk mee leven, maar soms heb je van die gasten die middels de chat flink te keer gaan op elkaar. En dan bedoel ik echt helemaal geflipt. Op zich wel grappig om te zien als ik eerlijk ben, maar heel collegiaal gaat het er dus niet altijd aan toe. Gezien het gebrek aan een toetsenboord denk ik niet dat de consoles dit ook meemaken, maar wat mij betreft zie ik graag een vergelijkbare optie als Mute Player, maar dan dat je ook geen tekst chat van die desbetreffende persoon ziet. Je kan ze natuurlijk tijdens de wedstrijden rapporteren, maar ik betwijfel of daar ook echt iets mee gedaan wordt.

Hoe dan ook, fantastisch tijdverdrijf en op naar de 200 uur! Voor mensen die op de PC spelen, schroom niet om mij toe te voegen op Steam (zelfde account als hier op GM).

Ik heb er nu een paar weken Rocket League opzitten en ik heb niet vaak een game waar ik zo verslaafd aan ben geraakt als dit. Tegelijk is het ook weer geen game die ik uren achter elkaar speel, maar ik speel dit bijna elke dag wel minstens een half uur. Even een aantal potjes achter elkaar doen en dan meteen weer vol adrenaline raken van de spanning, een late winnende goal of die ene gelukte actie waar je op aasde. Het concept is simpel, iedereen kan het ook leren, maar als je beter wil worden moet je er echt tijd en oefening in stoppen. Ik ben in een paar weken al zoveel beter geworden vind ik. Ik heb ook wel geregeld een goal of een assist.

Wel ben ik nu een aantal dagen 2v2 in plaats van 3v3 aan het spelen en dat heeft mijn spelplezier echt toe laten nemen. Je komt vaker aan de bal en je kan net wat tactischer spelen. Ik merk online ook wel dat er een groot niveauverschil is. De ene keer win ik 8-1, maar ik heb ook al een 12-2 verlies gehad. Ik zat eens te online scoreborden te bekijken, maar daar zitten dus gamers tussen met ruim 140.000 gemaakte goals en ruim 35.000 overwinningen. Ow my god Nouja, gelukkig streef ik dat niet na en speel ik het gewoon ter ontspanning.

Ik twijfel tussen 3,5 en 4 sterren, maar vanwege de verslavingsfactor en de mooie grafische stijl rond ik het omhoog af.