Rocket League (2015)

Racing
single player / online

Ontwikkeld door Psyonix
Uitgegeven door Psyonix en 505

Dit is een opvolger van Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars, en is een physics gebaseerd racing-voetbal spel. Spelers moeten daarbij een radiografische, raket-gedreven, auto besturen en een bal in de tegenstander zijn doel manoeuvreren.

avatar van 3bdelilah
Zojuist de magische barrière van 100 uur gepasseerd en het is hoogst tijd voor een paar mooie woorden. Rocket League is fantastisch: grafisch prachtig, veel kleurgebruik, tjokvol met content, erg populair en dus een erg levendige community, maar nog belangrijker is de extreem verslavende en heerlijke gameplay. Gevalletje easy to learn/hard to master inderdaad. De potjes van 5 minuten maken het ook erg makkelijk om één potje te spelen en dan te stoppen (maar wie doet dat nou?), of volop uren aaneenrijgen totdat het alweer 2 uur 's ochtends is. Je lijkt altijd iemand tegen te komen die beter is, dus op het moment dat je een beetje verwaand begint te worden, is er altijd iemand die je hard naar beneden trekt. In dat opzichte houdt het je dus vaak in balans en blijf je vaak scherp. Ook ziet het ernaar uit dat Psyonix met veel gratis updates het plezier er actief in blijft houden, dus daar niks meer dan lof voor.

Ik heb eigenlijk geen objectieve minpunten, maar op moment van schrijven wel één verbeterpunt. De community kan soms erg kinderachtig en sarcastisch zijn (denk bijv. aan het spammen van "What a save!" bij een defensieve fout of "Nice shot!" bij een niet te missen schot). Zowel teamgenoten als tegenstanders. Op zich kan ik daar natuurlijk mee leven, maar soms heb je van die gasten die middels de chat flink te keer gaan op elkaar. En dan bedoel ik echt helemaal geflipt. Op zich wel grappig om te zien als ik eerlijk ben, maar heel collegiaal gaat het er dus niet altijd aan toe. Gezien het gebrek aan een toetsenboord denk ik niet dat de consoles dit ook meemaken, maar wat mij betreft zie ik graag een vergelijkbare optie als Mute Player, maar dan dat je ook geen tekst chat van die desbetreffende persoon ziet. Je kan ze natuurlijk tijdens de wedstrijden rapporteren, maar ik betwijfel of daar ook echt iets mee gedaan wordt.

Hoe dan ook, fantastisch tijdverdrijf en op naar de 200 uur! Voor mensen die op de PC spelen, schroom niet om mij toe te voegen op Steam (zelfde account als hier op GM).

3bdelilah schreef:
...maar wat mij betreft zie ik graag een vergelijkbare optie als Mute Player, maar dan dat je ook geen tekst chat van die desbetreffende persoon ziet. Je kan ze natuurlijk tijdens de wedstrijden rapporteren, maar ik betwijfel of daar ook echt iets mee gedaan wordt...

Het is mogelijk om een speler te muten en ik geloof dat je dan ook zijn chat berichten niet ziet. Maar dat is ook mijn grootste ergernis aan dit spel, de kinderachtige community. Teamgenoten kunnen onvergeeflijk zijn en tegenstanders kunnen zich ook heel vervelend gedragen, maar soms drijft dit mij om beter te presteren. En dan houden ze meestal wel op met spammen of ik heb opeens 'geluk' uiteraard

avatar van Thomas83
Een tamelijk geniaal concept. Voetbal (of eigenlijk meer ijshockey) met raceauto's in plaats van spelers, een gigantische bal, het nodige beuk- en sloopwerk en boosts en upgrades die niet de balans van het spel verstoren maar een wezenlijke bijdrage aan de gameplay leveren.

Rocket League is misschien ook wel het beste sportspel dat ik heb gespeeld. Ik ken geen ander sportspel dat zoveel om techniek, balgevoel, inzicht en timing draait. Het spel blinkt uit in zijn leercurve. Simpel op te pikken en direct verslavend. De allerbeste spelers kunnen ongelofelijke dingen in het spel en oefening baart echt kunst. Acties die vroeger onmogelijk leken kun je met wat toewijding later zelf ook uitvoeren.

Je moet ook echt leren de verschillende camera's te gebruiken en bepaalde trucjes en vaste gewoontes onder de knie krijgen en vaste situaties leren en hun verschillende oplossingen herkennen. En waar en wanneer je de bal raakt of bent is ook heel belangrijk. Maar ook als je nog niet zo ver bent met dit alles is het spel nog erg leuk. Het matchmaking-systeem werkt in elk geval in je eerste uren in het spel heel goed.

Wat ik ook erg mooi vind is dat niet alles draait om de bal en de goals. De positionering van jou en je teamgenoten is cruciaal. Speel je niet als een team dan ben je als je op een wat hoger niveau begint te spelen echt kansloos. Controle van de boosts is in het spel is ook echt een belangrijke strategie, en het slopen van tegenstanders is ook erg nuttig en geweldig om te doen. Dat krijgt in het spel wel wat te weinig waardering omdat je er geen punten voor krijgt, maar anders gaan spelers zich daar misschien teveel op focussen.

Normaal ben ik niet zo'n fan van al te felle en drukke kleurtjes in een spel, maar in Rocket League past het wel bij de energie van het spel. De muziek is niet best maar kun je simpel uitzetten, en de geluidseffecten in de mooie stadions geven veel sfeer. Ben overigens geen fan van stadions die layouts hebben die van de standaard afwijken. Jammer dat je sommige ervan verplicht moet spelen. Ook de andere gamemodes interesseren me niet zo, maar die zien puur optioneel. Fantastisch ook dat er al zo lang steeds maar gratis belangrijke updates worden uitgebracht.

Verder is het ook fantastisch dat het spel een heel simpel te bedienen replayfunctie heeft waarmee je hele wedstrijden op kunt slaan, om ze later vanuit verschillende perspectieven terug te kijken als je dat wil. Gelukkig ook maar, want dit is ook echt een spel waarin je echt trots bent op je mooiste momenten. 4.5*.

De nieuwste update was geen goede voor mij. Hij crasht constant en ik heb lag wanneer hij nog niet gecrasht is. Ik hoop dat Psyonix het snel oplost, want dit is toch het enige multiplayerspel dat ik speel!

14 november op de Switch verkrijgbaar...

Mijn god wat is dit spel moeilijk! De tutorials halen is een eitje en 3 vs 3 season in singleplayer doe ik leuk mee op groentje niveau, maar echt online is bizar en erg ontmoedigend...Hoeveel uren moet ik hierin gaan steken voor ik uberhaupt kan dribbelen met een bal

centurion81, ik heb hier ook ettelijke uren ingestoken en ben nooit goed geweest. Toch heb ik ook mijn goaltjes kunnen meepikken en sommige games zelfs domineren. 't is een kwestie van je eigen stijl ontwikkelen. Als dribbelen niet lukt probeer dan defensief beter te worden of op de loer liggen of jump-shots of of of. Zoals met alles: oefening baart kunst

avatar van Thomas83
Het is ook wel een spel waarin je vanzelf beter wordt. Wat eerder onmogelijk leek blijk je later ook onder de knie te kunnen krijgen. Ervaring heeft er een hoop mee te maken. Van die kleine trucjes als wanneer je bijvoorbeeld in die ene situatie gas terug neemt of die of die knop gebruikt, of een bepaalde timing of benadering vanuit een bepaalde hoek noodzakelijk is. Het spel heeft een goede trainingsmodus die aan te raden valt. Ook zijn er goede tutorials online te vinden.

ook geen bang hebben om, zeker in het begin, veel te verliezen
Ik heb vooral 3-3 gespeeld, en dan hangt het resultaat sterk van je medespelers af. Je hebt teams die als 6-jarigen op elke bal af stormen, en je hebt teams die proberen te verkennen wat elkaars sterkte is. Met die laatste kun je bijna altijd een toegevoegde waarde geven (na verloop van tijd).

Hoe meer ik eraan terugdenk, dit is gewoon, simpelweg, een geniaal spel.

Heb 't een uur of 15 gegeven maar dit just isn't for me. Ik heb niet het geduld om hier goed in te worden of heb hier te weinig aanleg voor. Besteed de tijd die ik heb om te gamen liever aan een wat meer verhalende game of iets turn based of strategisch

Heb dit nooit gespeeld, maar komt op de Switch uit deze maand voor 4 tientjes. Must buy?

avatar van Thomas83
Sowieso een spel dat je moet hebben. Of de Switch het beste platform is, geen idee. Spelers op de Xbox One, Switch en PC kunnen tegen elkaar spelen in elk geval.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Is al poosje uit in de eshop ?

centurion81 schreef:

Is al poosje uit in de eshop ?

Ah, ok. Heb dat ding was sinds deze week. Maar dit wordt wel een fysieke release, de eerste keer lees ik.

Overweeg toch wel dit over een tijdje te gaan spelen. Ziet er leuk uit en met de Switch kan je gratis online gamen.

Ajax&Litmanen1 schreef:
, de eerste keer lees ik.
Toch al een tijdje fysiek te krijgen voor Xbone en PS4

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Ik zou niet direct voor de fysieke versie gaan, tenzij je je games liever in een doosje hebt, tot ie wat goedkoper is. 40 euro is best veel voor een game die digitaal maar 20 euro kost.

Wat je er in de fysieke versie voor terug krijgt aan (exclusieve) DLC is enkel kosmetisch (extra autootjes en tweaks). De arenas en nieuwe spelmodi zitten altijd in de updates en zijn gratis voor alle spelers.

Winkelwagentje schreef:

Vind ik ook. Doosje in de kast is erg leuk als verzamelaar, maar voor dubbel de prijs (of zelfs bijna trippel als je bedenkt dat de game digitaal vaak genoeg in de sales staat voor 13.99 of zo) laat ik het liever even.

Helemaal mee eens, ik ben een verzamelaar en kijk al een tijdje uit naar de dozen voor Rocket LEague, maar ook bv. Stardew Valley. Ben echter ook nog steeds aan het wachten op een goed aanbod. Want 30 euro of meer wil ik er iig niet (nog eens) aan uitgeven. Vroeg of laat zullen ze wel voor 10 a 15 euro te vinden zijn, vermoed ik.

Ow my god, waarom speel ik Rocket League nu pas voor het eerst? Heb 'm gespeeld via de Gamepass, echt een genot om te spelen tot nu toe, al heb ik er pas een uur op zitten. Maar de adrenaline en spanning die de game los maakt is wel briljant. En ik heb al diverse goals weten te maken, waaronder belangrijke gelijkmakers seconden voor het einde

Wel vraag ik me af waar ik dit beter op kan spelen. Voor de Gamepass moet ik Microsoft betalen maar de game is gratis. Op de Switch moet ik de game kopen maar heb ik wel een online abonnement lopen...
Zou het qua game veel uitmaken of ik op XBox of Switch zou spelen?

Vanavond weer een uurtje gespeeld. Ik ben verslaafd geraakt. Echt zo'n spel dat je heel vaak even gaat spelen.

Moet nog wel echt beter raken, teveel is nog gebaseerd op toeval. Of blijft dit?

avatar van LikeAJedi
Ajax&Litmanen1 schreef:

Zou het qua game veel uitmaken of ik op XBox of Switch zou spelen?

Er is niet echt een console die beter is voor deze game. Ik zou zeggen speel hem op de console waar jij het liefst mee speelt.

En nee je kunt wel goed in deze game worden. Er zijn ook gewoon eSporters voor Rocket League dus ik zou zeggen veel spelen, dan krijg je vanzelf meer controle

Ajax&Litmanen1 schreef:

Zou voor Xbox gaan, heb m zelf op de switch gespeeld en de graphics waren (destijds iig) aardig gedowngrade om een top framerate te houden. Docked vielen de graphics nog wel mee maar handheld, wat toch de meerwaarde van de switch was, werd het hard minder. Ook vond ik het kleine scherm wat onoverzichtelijk voor dit spel. Disclaimer is overigens dat ik ook echt super super slecht was in Rocket League en er ook maar amper beter in leek te worden

Ajax&Litmanen1 schreef:

Nee, het is vooral een kwestie van het spel goed lezen. Op het laagste niveau verloopt een wedstrijd een beetje zoals voetbal voor de allerkleinsten: iedereen volgt vooral alleen maar de bal. Als je dat niet doet en goed je momenten kiest ben je al goed op weg.

Zonet 4 goals in 1 pot gemaakt, terwijl anderen op het veld er tot max 1 kwamen. Dan voel je je wel effe de king

Ik heb er nu een paar weken Rocket League opzitten en ik heb niet vaak een game waar ik zo verslaafd aan ben geraakt als dit. Tegelijk is het ook weer geen game die ik uren achter elkaar speel, maar ik speel dit bijna elke dag wel minstens een half uur. Even een aantal potjes achter elkaar doen en dan meteen weer vol adrenaline raken van de spanning, een late winnende goal of die ene gelukte actie waar je op aasde. Het concept is simpel, iedereen kan het ook leren, maar als je beter wil worden moet je er echt tijd en oefening in stoppen. Ik ben in een paar weken al zoveel beter geworden vind ik. Ik heb ook wel geregeld een goal of een assist.

Wel ben ik nu een aantal dagen 2v2 in plaats van 3v3 aan het spelen en dat heeft mijn spelplezier echt toe laten nemen. Je komt vaker aan de bal en je kan net wat tactischer spelen. Ik merk online ook wel dat er een groot niveauverschil is. De ene keer win ik 8-1, maar ik heb ook al een 12-2 verlies gehad. Ik zat eens te online scoreborden te bekijken, maar daar zitten dus gamers tussen met ruim 140.000 gemaakte goals en ruim 35.000 overwinningen. Ow my god Nouja, gelukkig streef ik dat niet na en speel ik het gewoon ter ontspanning.

Ik twijfel tussen 3,5 en 4 sterren, maar vanwege de verslavingsfactor en de mooie grafische stijl rond ik het omhoog af.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik heb even mijn statistieken bekeken en met mijn 19.000 goals zit ik in de top 0.7 %, dus die mensen met 140.000 goals zijn vaak pro's en outliers

2v2 is trouwens de meest gespeelde gamemodus en ik vind het zelf ook de leukste. Veel plezier nog in ieder geval!

avatar van Thomas83
Doe mij maar 3v3. Wel echt de kracht van het spel dat 1v1, 2v2, 3v3 en 4v4 allemaal net wat anders voelen.

Bij 3x3 krijg je alleen veel te weinig de bal als je niet een hele geoefende bestuurder bent. En dan is het al snel een stuk minder leuk.

1 ding vind ik trouwens wel echt frustrerend irritant. Van die lui die echt direct bij de eerste aftrap scoren. Vaak op de meest onmogelijke manieren, vaak met een ''kopgoal'' van tientallen meters of gewoon een schot laag over de grond. Heb echt geregeld potjes dat ik na 20 seconden speeltijd al 2-0 achter sta op die manier. Dan raak ik echt bloedchagrijnig. Ben ook wel eens de game uitgegaan om die reden...shame on me, ik weet het. Het voelt een beetje als cheaten, ook al mag het natuurlijk wel.

avatar van Thomas83
Goals uit de aftrap behoren je alleen als beginner te overkomen. Of als je niet goed als een team speelt en niemand het doel verdedigt op dat moment. Er moet altijd iemand zijn die dat doet bij de aftrap. En ook als het spel loopt moet er een speler meer achterin blijven om te makkelijke goals te voorkomen. Meestal roteer je dan.