Rocket League (2015)

Racing
single player / online

Ontwikkeld door Psyonix
Uitgegeven door Psyonix en 505

Dit is een opvolger van Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars, en is een physics gebaseerd racing-voetbal spel. Spelers moeten daarbij een radiografische, raket-gedreven, auto besturen en een bal in de tegenstander zijn doel manoeuvreren.

Komt gewoon uit op de dag dat het voor PS+ gereleased wordt. Is dat een nieuw business model, free to play op PS+ leden gestaafd?

Doen ze wel vaker, net zoals met Dust: An Elysian Tail (2012) of Velocity 2X (2014).

avatar van Marcellussss
Het was oorspronkelijk de bedoeling dat Rocket Leaque voor €20 op PSN uit zou komen, dus dit is geen F2P titel. Sony benaderde ze om deel uit te maken van de IGC, en wegens onzekerheid of de game wel succesvol zou zijn gingen ze akkoord, hopende dat ze zodoende meer geld zouden kunnen verdienen met de verkoop van DLC. Na de hype rondom de beta (was zelf één van de testers) bleek IGC niet nodig te zijn, maar toen Sony besloot om Psyonix een groot zak geld te geven besloten ze er als nog mee door te gaan. Ben er zelf wel blij mee aangezien de game nu een veel grotere playerbase krijgt, en dat het nu makkelijk is om het spel bij vrienden aan te smeren.

Heb het volledige spel vanochtend al even gespeeld en had hier makkelijk 20 euro voor neer willen tellen. Weinig veranderd sinds de beta buiten wat bug fixes, maar dat was ook niet nodig. Meer dan genoeg content voor een game die met release €20 zou kosten en bovenal enorm verslavende gameplay. Vooral de multiplayer is erg leuk; wel wat problemen met de servers af en toe, maar niet minder dan met EA servers en lang niet zo slecht als bijvoorbeeld Driveclub de eerste week na release was, dus mij hoor je niet klagen.

Wat mij betreft de beste PS+ titel in maanden (helemaal wat multiplayers betreft), en sowieso het proberen waard.

avatar van Marcellussss
Klopt. Zelf heb ik die nooit gespeeld, dus kan niets zeggen over hoeveel dit ervan verschilt. Wat ik er enorm tof aan vind is hoe eenvoudig de mechanics zijn, maar hoe moeilijk het is om deze écht goed te beheersen (zoals Mario eigenlijk). Hierdoor is het spel leuk voor zowel beginners als gevorderden. Daarnaast kun je in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Fifa serie het spel nooit iets verwijten, waardoor ik mezelf niet op hoef te winden wanneer ik onverdiend verlies. En bovenal doet het me denken aan de soort spellen die ik met mijn vriendjes op de bank speelde toen ik klein was.

Servers zijn helaas toch een stuk minder stabiel gebleken trouwens. Geen problemen gehad in de middag, maar zodra ze aan de andere kant van de oceaan beginnen te spelen ontstaan er problemen. Als je er geld voor moet neerleggen (Steam gebruikers) zou ik dus nog even afwachten.

avatar van TonyTHorror
GOTY!! Kan er niet van afblijven...

avatar van Hadouken
Kan het ook moeilijk wegleggen. De enige keren dat ik het naast me neer leg is wanneer de servers het laten afweten, behoorlijk irritant. Soms zit je er met 10 seconden in een nieuwe game maar net zo vaak ben je echt 5 minuten lang bezig om een server te vinden. Terwijl ik nooit geloof dat alles óf vol óf leeg is gezien de populariteit. Hopelijk wordt het snel verbeterd.

Had overigens ook graag de optie gehad om muziek onder het racen te hebben. Vind persoonlijk de menu-muziek wel leuk, maar tijdens het racen is het oorverdovend stil. Verder erg simpele game in zijn opzet, maar moeilijk te masteren en erg verslavend.

Hadouken schreef:

Ik speel altijd met Spotify aan. Dan heb je jouw eigen muziek tijdens het spelen, en de geluiden van het spel (op de muziek na) hoor je ook nog gewoon.

Marcellussss schreef:

Is natuurlijk ook een optie. Misschien ook maar eens doen.

Winkelwagentje (moderator)
De game is inderdaad erg lastig neer te leggen. Maar de brakke servers doen de game helaas echt geen goed. Wanneer ik naar een server binnen Europa zoek zit ik soms minutenlang te wachten - en je gaat me echt niet wijsmaken dan er zo weinig online activiteit is 's avonds bij een PS Plus game. Wereldwijd gaat vaak wel lekker snel, maar de kwaliteit - en of de verbinding überhaupt stand houdt tot het einde, valt vaak nog maar af te wachten. Als ze deze problemen kunnen verhelpen of verminderen dan zou ik de game een stuk meer online spelen.

De singleplayer spelmodi zijn alleraardigst, maar hebben toch diverse gebreken. Zo heb ik er nu één volledig competitieseizoen op zitten. Maar zal ik niet snel terugkeren voor een tweede seizoen, simpelweg vanwege het gebrek aan uitdaging. Scoren vanaf 'de aftrap' is tegen bots erg eenvoudig, en neemt eigenlijk alle spanning uit een wedstrijd. Dit levert je zo een paar 'gratis' doelpunten op per wedstrijd. De spanning kan je er eigenlijk enkel inhouden door dit bewust niet te doen. Want de bots kunnen best een aardig potje 'ballen'. Al maken je teamgenoten soms best eigenaardige terugspeelacties die in het slechtste geval zelfs tot een doelpunt kunnen leiden, maar goed dat is 'all in the game'.

Wat ook wel jammer is, is het ontbreken van een spelmodus waarbij je zelf je toernooien of competities kunt samenstellen - zoals knock-out toernooien, kleinere competities of competities waarbij je met meerdere teams kunt spelen (lokale coöp). Hier zou nog wel een slag te halen zijn.

avatar van Hadouken
Ik had het er toevallig met mijn broer gisteren nog over, waar ik mee samen speel. Er zit zoveel meer potentie in het concept. Zoals gezegd is de game fun en verslavend, maar in de basis erg simpel. Elke match is hetzelfde, behalve dat de bal op een andere manier stuitert. Naar mijn mening kun je hier veel meer een partygame van maken.

Inderdaad meerdere competities, maar waarom niet een simpel gegeven als de match length kunnen aanpassen. Of echte 'party'-modes wat de bal in een bom veranderd of zo. Misschien matches met oneindige boosts of zelfs wapens.

Misschien dat het te ver gaat, maar optioneel lijken me het leuke opties. Dan kunnen de serieuze spelers gewoon hun ding blijven doen maar vergroot je het aanbod voor de rest.

avatar van Marcellussss
Game is inderdaad niet erg uitgebreid, maar vergeet niet dat dit geen titel van 60 euro is; voor 20 euro heb je naar mijn mening niets te klagen. Online toernooien klinken leuk in theorie, maar heb ik in de praktijk nooit leuk gevonden; mensen die rage quitten omdat ze laatste staan, mensen die nooit meer online komen etc. Dan liever een systeem met divisies zoals Fifa Seizoenen, of de mogelijkheid om met je party door een single player competitie te gaan (of kan dat al?). Wat ik zelf vooral mis is het creëeren van een online crew, en door met die crew te spelen unlock je weer van alles wat je niet alleen kan doen (zoals in Driveclub).

Ik heb eigenlijk niet zo heel vaak problemen met de servers gehad. Als ik er problemen mee heb dan werkt het of helemaal niet wegens serverproblemen (kun je checken via Twitter), of het werkt vlekkeloos en ik heb binnen 10 seconden of een minuut een match. Zit vrijwel altijd op een Europese server ook, met soms wat lag, maar slechts één keer werd het spel daardoor onspeelbaar. Met AAA games als Battlefield, CoD, GTA of Fifa heb ik altijd veel meer problemen en langere wachttijden. Misschien proberen wat ports the forwarden op je router?

Nou de servers liggen er wel erg vaak uit hoor, zelden zo erg meegemaakt. Dus dat ligt niet aan hem.

avatar van Marcellussss
Klopt wel ja, maar als ik verbinding heb heb ik zelden problemen. Naar mijn ervaring zijn de servers of prima of gewoon offline geweest. Maar misschien heb ik wel geluk dan.

Afgelopen twee dagen heb ik gelukkig wel online kunnen spelen. De game is dan echt een stuk leuker ? Sowieso bevalt het me veel beter dan ik had verwacht.

Vind alleen de besturing en camera een beetje stroef aanvoelen.

avatar van Hadouken
Zodra ik verbinding heb is er nagenoeg geen probleem. Alleen verbinding krijgen duurt soms nogal lang, maar als iedereen na een potje op 'ready' drukt gaat het wel vrij vlot allemaal. Toch mag er wel iets aan gedaan worden, want wanneer een tweetal een potje verlaat zoekt 'de computer' bij een volgend potje twee nieuwe tegenstanders maar die worden zelden gevonden ( en dus ingevuld door bots). Terwijl ik nooit geloof dat er geen spelers aan het connecten zijn op dat moment...

avatar van threeohthree
Nu nog steeds?

Had in het begin zelf ook veel problemen, maar sinds gister heb ik gewoon 100% zonder problemen continue kunnen spelen. Vlotte matchmaking en veel spelers op het moment. Los daarvan een geweldige game natuurlijk, erg simpel maar zo ontzettend vermakelijk.

Winkelwagentje (moderator)
De servers zijn inderdaad sinds enkele dagen weer dik in orde. Top dat ze de problemen zo snel hebben kunnen verhelpen. Matchmaking gaat erg snel, in zo'n beetje iedere spelmodus - vaak binnen enkele seconden al een match. Merk nu ook dat indien er een bot in je game zit, deze al vrij snel wordt vervangen door een 'echte speler'.

avatar van Hadouken
Jep, hier ook geen problemen meer met verbinden lijkt het, top! Valt me ook op dat er nu het juiste aantal online spelers vermeld staat. Eerst stond er altijd 0, maar nu staat de teller steeds op ongeveer 160.000.

avatar van Hadouken
Platinumed Niet zo heel lastig te halen, maar toch leuk.

Ik zie nu trouwens pas dat ik jaren geleden bij Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars (2008) ook al opperde voor meer modes of wapens. En nu ik er zo over nadenk is er volgens mij niet echt veel veranderd in vergelijking met de voorganger, buiten wat meer omgevingen en auto's.

Bij mij staat dat ik nog steeds offline ben, beetje vaag. Als het goed is brengen ze binnenkort een nieuwe patch uit om dit en een aantal andere dingen te verhelpen.

Winkelwagentje (moderator)
Is dat niet het geval bij iedereen dan? Ik krijg ook nog altijd die melding.

Hadouken hoe lang heb je gedaan over die 500 km trophy? Want als ik op het aantal km's af ga dat ik in de garage kan zien bij mijn banden, dan krijg ik de indruk dat enkel de offline kilometers tellen. Misschien is dat ook nog een bugje dat moet worden gladgestreken. Maar als online matches die mee tellen dan heb ik nog een lange weg te gaan...

Lees overigens wel her en der dat we nog de nodige DLC kunnen verwachten. En niet enkel nieuwe cars en maps (die laatste zullen volgens de dev altijd als gratis DLC worden aangeboden). Maar ook nieuwe spelmodi. Ben benieuwd...

avatar van Hadouken
Winkelwagentje, je kunt die trophy eigenlijk alleen maar halen door te cheaten.
Rocket League - Far, Far Away... Trophy Guide - YouTube

Enorm belachelijk omdat dus alleen de offline races tellen, wat neerkomt op een uur of 50-60 wat je moet rijden. Gaat niemand ooit doen natuurlijk, dus daarom maar die guide haha.

En dan nog een meevaller, blijkbaar is de 500 ook een foutje, want ik had de trophy gekregen na vermoedelijk 50 km (exacte aantal weet ik dus niet omdat ik op het moment niet voor de tv zat). Je rijdt iets minder dan 1 km per 5 minuten.

Hadouken schreef:
je kunt die trophy eigenlijk alleen maar halen door te cheaten.

Beetje jammer dat je online km's niet meetellen en dat je enkel door te cheaten de trophy nog enigszins haalbaar is. Blijkbaar bewust gedaan, al snap ik niet goed waarom. Maar ik ga ook geen stiekjes om m'n controller binden om een trophy te kunnen halen... haha. Zoveel boeit het me nu ook weer niet.

De eerste DLC volgt overigens komende maand: DLC trailer. Het is een mix van betaalde en gratis DLC en bevat:
- 2 nieuwe wagens
- 12 nieuwe decals
- 2 nieuwe rocket boosts
- 2 nieuwe wielen
- Extra trophies
- Spectator mode
- En belangrijkst van al: één nieuwe map

avatar van Hadouken
Het was de laatste trophy die ik nog moest Winkelwagentje dus ik ging er toch maar aan

Die DLC komt als geroepen want eerlijk gezegd heb ik sinds het behalen van de platinum nauwelijks meer gespeeld. En dat heeft alles te maken met het ontbreken van andere modes of competities. Ik wil gepleased worden als ik een overwinning behaal maar dat gebeurt momenteel niet, afgezien van wat levelpoints.

Afgelopen maandag eindelijk op Platinum na 82 kilometer legitiem te hebben gereden, dus zonder het trucje met de elastiekjes. Het scheelt dat je nu ook kunt zien hoeveel kilometers je online maakt.

Van de week eens even een review droppen.

Winkelwagentje (moderator)
Dus ze hebben wel de weergave van het aantal kilometers gepatcht, maar de "500 km" -trophy is nog steeds bugged.

82 km is overigens nog heel wat. is dat op één setje bandjes? Alles bij elkaar kom ik amper aan 40 km. En dat na +250 potjes.

Eén setje banden inderdaad. Ik heb de OEM banden aan het begin nooit verwisseld.

Het is redelijk wat grinden, maar het scheelt dat het een leuke game is.

Voetballen met raket aangedreven auto's.

Op voorhand had ik niet verwacht dat ik zoveel plezier met dit spel zou hebben.

'Rocket League' is het logische vervolg op Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars (2008) - een game die destijds ook gratis te verkrijgen was via Playstation Plus -, alleen met een mindere complexe naam. Het principe is hetzelfde gebleven, maar de game is simpeler van opzet gezien het feit dat er geen ingewikkelde arena's tussen zitten.

Juist de simpele opzet maakt deze game zo geweldig om te spelen; 'easy to learn, hard to master'. Maar het zou je verbazen hoeveel diepgang er om de hoek komt kijken. Het driften, springen, rollen en boosten, mits goed ingezet, geven je namelijk een aardige voorsprong t.o.v. de competitie. Daarbij maakt het niet uit wat voor soort auto je kiest, waardoor een speler nooit de overhand zal hebben. Het komt dus puur aan op je eigen kunde en een beetje geluk, je weet immers nooit hoe het balletje zal rollen.

Visueel ziet de game er slick uit, van de arena's tot aan de auto's die je op verscheidene manieren naar je persoonlijke smaak kunt aanpassen. De soundtrack klinkt lekker, al had ik graag de optie gehad om deze ook tijdens de races aan te zetten. Hierdoor klinkt het van tijd tot tijd vrij stil, totdat er iemand scoort uiteraard.

Al met al een heerlijke game om snel op te pakken, maar moeilijk om weg te leggen. Een welkome verrassing.

Dikke 3,5 sterren.

Shinobi, helemaal mee eens! Voor mij een onverwachte topper.