Rocket League (2015)

Racing
single player / online

Ontwikkeld door Psyonix
Uitgegeven door Psyonix en 505

Dit is een opvolger van Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars, en is een physics gebaseerd racing-voetbal spel. Spelers moeten daarbij een radiografische, raket-gedreven, auto besturen en een bal in de tegenstander zijn doel manoeuvreren.

Buiten het feit dat ik met een ruime 2 weken een beginner ben, vind ik dit wel wat kort door de bocht. Soms rammen ze echt op de millimeter zo'n bal er vanaf het punt waar ie ligt bij de aftrap raak. Daar doe je dan vrij weinig tegen in mijn ogen. Ik zie trouwens zelden auto's echt als keeper fungeren. Zelf probeer ik het nog wel eens, maar dat is vrij saai.

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Met een goede keeper mag zo'n bal er vanaf de aftrap in principe niet in vliegen. Maar het gebrek daaraan is inderdaad vaak het probleem op de normale niveaus. Ik blijf zelf ook vaak genoeg achterin hangen, zeker wanneer mijn startpositie voor de goal is blijf ik altijd plichtsgetrouw het doel verdedigen bij de aftrap.

Er valt echter weinig eer te behalen als keeper, tenzij je er echt heel goed in bent. Maar er hoeft maar één bal in de bovenhoek te caramboleren en je bent als keeper al snel de schlemiel natuurlijk.

avatar van Thomas83
Inderdaad. Na een aantal uren spelen mogen dat soort ballen er niet meer in vliegen. Voor beginners zijn de heel hoge ballen nog best lastig, maar zodra je als speler de dubbelsprong hebt ontdekt horen ook die ballen er niet meer in te gaan.

Verder moet je uiteraard niet alleen maar voor je eigen doel blijven hangen. Je speelt meer als een soort vliegende keeper zo ongeveer tegen de middenlijn aan. Dan kan je ook meedoen in het aanvalsspel als je daarvoor in een goede positie bent. Als je het allemaal goed communiceert neemt iemand anders het achterin wel van je over als het goed is.

Dit is zó verslavend en leuk zeg. Ik zou niet weten waarom ik van de 4 sterren niet gewoon 4,5 sterren maak.

Ik ben ook echt beter geworden. Momenteel 76 potjes gespeeld, met 69 goals en 28 assists van mij. Dat zijn toch redelijke statistieken. Wel is het frustrerend om de ene pot 3 goals te maken en in de andere pot helemaal niks te presteren.

Wat ik wel jammer vind is dat ik soms van die professionele teams tegen kom. Dan is het niet blauw vs oranje, maar blauw vs *teamnaam*. Die gasten maken me meestal keihard in. Zo goed ben ik niet en dan is de fun snel weg als je met 7-0 verliest.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Maar ook in die games leer je bij.

Het zijn overigens geen professionele teams, maar gewoon clubs Iedereen kan zo'n club aanmaken en vrienden uitnodigen. Als je dan met die clubgenoten tegen een andere club speelt zijn ook de kleuren van het veld en de auto's anders, want dat kan je bij je club instellen.

JustMike schreef:

Ah, ik gokte op professionele e-gamers. Ieder geval zijn ze erg goed op elkaar ingespeeld. Soms win ik, vaak niet.

avatar van Thomas83
De pro's spelen waarschijnlijk vooral tegen elkaar of tegen de allerbeste spelers van het niveau daar net onder. Denk niet dat je veel voldoening haalt of er veel van leert om tegen teams van een veel lager niveau te spelen. Zoals de e-sporters het spel spelen lijkt het wel een heel ander spel. Echt bizar hoe goed die gasten zijn.

Ik kan het trouwens voor beginners aanraden om de Playing with Potatoes-serie van oud-prof Gibbs te kijken. Hij was geen speler die flitsende dingen met de bal kon zoals andere profs, maar hij blonk vooral uit in slim en simpel spel, en in de serie laat hij zien hoe dat goed werkt:

Playing with Potatoes: Episode 1 (Unranked) - YouTube

100 duels gespeeld, 108 goals en 50 assists op mijn naam.

Eigenlijk 8 goals te veel, dan was het helemaal een gaaf cijfer geweest

was dat niet al free-to-play? Ik heb er toch nooit geld ingestopt, misschien dat ik het met PS+ had gekregen?

Grovonion schreef:

Kan goed, bij launch ging rocket League in PS Plus volgens mij om direct flinke userbase te hebben!

Ik heb bij dit spel maandenlang 2 v 2 gespeeld, maar speel nu alweer een ruime tijd het klassieke 3 v 3. Ik ben er meer dan goed genoeg in geworden (status: legend bij de stats) om ook hier te presteren. Ik speel dit zo goed als elke dag wel een half uur of uur, echt zo enorm leuk en ontspannend.

Zodra dit gratis speelbaar is deze nazomer gaat mijn Gamepass er denk ik uit.

Ajax&Litmanen1 schreef:
echt zo enorm leuk en ontspannend.
Dat eerste kan ik inkomen, maar ontspannend???? Really

Grovonion schreef:
Dat eerste kan ik inkomen, maar ontspannend???? Really

Ja, echt De potjes zijn spannend, maar het is gewoon elke keer 5 minuten lekker rijden, springen, beuken en schieten. Niks complex. Uiteraard zijn een hoop potjes wel nagelbijtend spannend.
Ik kan nog steeds pissig worden als ik in de slotseconden nog verlies. Of nog erger, in de verlenging nadat ik een mooie comeback had. Anderzijds leveren die momenten andersom weer veel plezier op. Heb een keer of 20 nu de verlenging beslist en scoor geregeld als een Duitser vlak voor tijd.

Ik heb een paar dagen geleden een heuglijke mijlpaal behaald, ik heb 1000+ gescoorde goals nu
Ben nu nog aan het jagen op de 500 assists. Ik moet er nog een stuk of 50.

Niet slecht in 7 maanden en van rookie tot iemand die dit spel goed beheerst. Wel in mijn eerste maanden 2 v 2 gespeeld en nu alweer maanden 3 v 3.

Ik speel het op Xbox via Gamepass, maar ik denk eraan om volgende week over te stappen naar Rocket League op de Switch. Per 23-9 is de game namelijk free to play en je account is gekoppeld aan de Epic Games account na de update van gister. Dus je kan ook gewoon met je zelfde account inloggen op een andere spelcomputer. Op de Switch kan ik gratis spelen en bij Microsoft lap ik 13 Euro per maand terwijl ik de Gamepass vrij weinig verder gebruik. Dus dat scheelt weer. En met de pro-controller heb ik op de Switch een minstens zo fijne controller als die van de One.

Ben overigens wel benieuwd naar de plannen die ze met Rocket League hebben. Ik start altijd een random game op, maar ik wil ook wel eens mee gaan doen aan de toernooien. Andere uitdagingen.