Rocket League (2015)

Nintendo Switch / PC / PlayStation 4 / Xbox One
single player / online

Ontwikkeld door Psyonix
Uitgegeven door Psyonix en 505

Dit is een opvolger van Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars, en is een physics gebaseerd racing-voetbal spel. Spelers moeten daarbij een radiografische, raket-gedreven, auto besturen en een bal in de tegenstander zijn doel manoeuvreren.

Buiten het feit dat ik met een ruime 2 weken een beginner ben, vind ik dit wel wat kort door de bocht. Soms rammen ze echt op de millimeter zo'n bal er vanaf het punt waar ie ligt bij de aftrap raak. Daar doe je dan vrij weinig tegen in mijn ogen. Ik zie trouwens zelden auto's echt als keeper fungeren. Zelf probeer ik het nog wel eens, maar dat is vrij saai.

Met een goede keeper mag zo'n bal er vanaf de aftrap in principe niet in vliegen. Maar het gebrek daaraan is inderdaad vaak het probleem op de normale niveaus. Ik blijf zelf ook vaak genoeg achterin hangen, zeker wanneer mijn startpositie voor de goal is blijf ik altijd plichtsgetrouw het doel verdedigen bij de aftrap.

Er valt echter weinig eer te behalen als keeper, tenzij je er echt heel goed in bent. Maar er hoeft maar één bal in de bovenhoek te caramboleren en je bent als keeper al snel de schlemiel natuurlijk.

avatar van Thomas83
Inderdaad. Na een aantal uren spelen mogen dat soort ballen er niet meer in vliegen. Voor beginners zijn de heel hoge ballen nog best lastig, maar zodra je als speler de dubbelsprong hebt ontdekt horen ook die ballen er niet meer in te gaan.

Verder moet je uiteraard niet alleen maar voor je eigen doel blijven hangen. Je speelt meer als een soort vliegende keeper zo ongeveer tegen de middenlijn aan. Dan kan je ook meedoen in het aanvalsspel als je daarvoor in een goede positie bent. Als je het allemaal goed communiceert neemt iemand anders het achterin wel van je over als het goed is.

Dit is zó verslavend en leuk zeg. Ik zou niet weten waarom ik van de 4 sterren niet gewoon 4,5 sterren maak.

Ik ben ook echt beter geworden. Momenteel 76 potjes gespeeld, met 69 goals en 28 assists van mij. Dat zijn toch redelijke statistieken. Wel is het frustrerend om de ene pot 3 goals te maken en in de andere pot helemaal niks te presteren.

Wat ik wel jammer vind is dat ik soms van die professionele teams tegen kom. Dan is het niet blauw vs oranje, maar blauw vs *teamnaam*. Die gasten maken me meestal keihard in. Zo goed ben ik niet en dan is de fun snel weg als je met 7-0 verliest.

Manny Calavera schreef:
Maar ook in die games leer je bij.

Het zijn overigens geen professionele teams, maar gewoon clubs Iedereen kan zo'n club aanmaken en vrienden uitnodigen. Als je dan met die clubgenoten tegen een andere club speelt zijn ook de kleuren van het veld en de auto's anders, want dat kan je bij je club instellen.

JustMike schreef:

Ah, ik gokte op professionele e-gamers. Ieder geval zijn ze erg goed op elkaar ingespeeld. Soms win ik, vaak niet.

avatar van Thomas83
De pro's spelen waarschijnlijk vooral tegen elkaar of tegen de allerbeste spelers van het niveau daar net onder. Denk niet dat je veel voldoening haalt of er veel van leert om tegen teams van een veel lager niveau te spelen. Zoals de e-sporters het spel spelen lijkt het wel een heel ander spel. Echt bizar hoe goed die gasten zijn.

Ik kan het trouwens voor beginners aanraden om de Playing with Potatoes-serie van oud-prof Gibbs te kijken. Hij was geen speler die flitsende dingen met de bal kon zoals andere profs, maar hij blonk vooral uit in slim en simpel spel, en in de serie laat hij zien hoe dat goed werkt:

Playing with Potatoes: Episode 1 (Unranked) - YouTube

100 duels gespeeld, 108 goals en 50 assists op mijn naam.

Eigenlijk 8 goals te veel, dan was het helemaal een gaaf cijfer geweest

was dat niet al free-to-play? Ik heb er toch nooit geld ingestopt, misschien dat ik het met PS+ had gekregen?

Grovonion schreef:

Kan goed, bij launch ging rocket League in PS Plus volgens mij om direct flinke userbase te hebben!

Ik heb bij dit spel maandenlang 2 v 2 gespeeld, maar speel nu alweer een ruime tijd het klassieke 3 v 3. Ik ben er meer dan goed genoeg in geworden (status: legend bij de stats) om ook hier te presteren. Ik speel dit zo goed als elke dag wel een half uur of uur, echt zo enorm leuk en ontspannend.

Zodra dit gratis speelbaar is deze nazomer gaat mijn Gamepass er denk ik uit.

Manny Calavera schreef:
echt zo enorm leuk en ontspannend.
Dat eerste kan ik inkomen, maar ontspannend???? Really

Dat eerste kan ik inkomen, maar ontspannend???? Really

Ja, echt De potjes zijn spannend, maar het is gewoon elke keer 5 minuten lekker rijden, springen, beuken en schieten. Niks complex. Uiteraard zijn een hoop potjes wel nagelbijtend spannend.
Ik kan nog steeds pissig worden als ik in de slotseconden nog verlies. Of nog erger, in de verlenging nadat ik een mooie comeback had. Anderzijds leveren die momenten andersom weer veel plezier op. Heb een keer of 20 nu de verlenging beslist en scoor geregeld als een Duitser vlak voor tijd.

Ik heb een paar dagen geleden een heuglijke mijlpaal behaald, ik heb 1000+ gescoorde goals nu
Ben nu nog aan het jagen op de 500 assists. Ik moet er nog een stuk of 50.

Niet slecht in 7 maanden en van rookie tot iemand die dit spel goed beheerst. Wel in mijn eerste maanden 2 v 2 gespeeld en nu alweer maanden 3 v 3.

Ik speel het op Xbox via Gamepass, maar ik denk eraan om volgende week over te stappen naar Rocket League op de Switch. Per 23-9 is de game namelijk free to play en je account is gekoppeld aan de Epic Games account na de update van gister. Dus je kan ook gewoon met je zelfde account inloggen op een andere spelcomputer. Op de Switch kan ik gratis spelen en bij Microsoft lap ik 13 Euro per maand terwijl ik de Gamepass vrij weinig verder gebruik. Dus dat scheelt weer. En met de pro-controller heb ik op de Switch een minstens zo fijne controller als die van de One.

Ben overigens wel benieuwd naar de plannen die ze met Rocket League hebben. Ik start altijd een random game op, maar ik wil ook wel eens mee gaan doen aan de toernooien. Andere uitdagingen.

Ik speel het sinds kort nu op de Switch. Is wel wennen. Zelfde game uiteraard, maar je merkt gewoon dat de Switch technisch minder goed is dan de Xbox. Het speelt wat stroever, volgens mij haalt de game minder fps. Merk een beetje nu dat mijn dagelijkse zin in een paar potjes aan het afnemen is.

Manny Calavera schreef:
Waarom doe je dat dan ook aan? Enkel en alleen om in handheld frustraties op te lopen? Als het gelimiteerd zou zijn tot Switch-only duels dan maakt het misschien nog zin, maar als het zoals de rest cross-platform is dan houdt het geen steek een competitief spel op een technisch zwakke console te spelen.

Grovonion schreef:

Heb zoveel games nog liggen dat ik de Xbox Gamepass effe heb opgezegd, dus kan niet online met Rocket League meer haha. De Switch versie is gratis, dus vandaar. Maar ik neem ergens volgend jaar die Gamepass wel weer en dan ga ik ook Rocket League weer op Xbox spelen.

Manny Calavera schreef:

Xbox is momenteel dan het enige platform waar je een abonnement nodig hebt om Rocket League online te spelen, want met de free-to-play update is het niet meer nodig om playstation plus te hebben. En je opmerking over de technische tekorten is zeker waar en best grappig want vanaf de computer is er ook nog een grote sprong naar de Xbox of Playstation (indien je een redelijke computer en scherm met hoge refresh rate bezit).

JustMike schreef:

Ja I know, maar ik bezit geen Playstation. Maar op Switch is RL gewoon niet erg goed. Nou was ik wel een beetje toe aan een RL break, dus het is geen drama haha. Om deze reden zou ik ook nooit een Doom ofzo op de Switch spelen. Het voelt toch als een B product denk ik, als je het ook op betere systemen kan spelen. Op de Switch moet je gewoon de Nintendo titels spelen.

Zoals altijd a lil late to da party, maar idd erg leuk is 'ie...

Simpel, makkelijk inkomen, maar toch complex tactisch genoeg om te blijven hangen. Controls lompig maar erg lekker, korte potjes waardoor je te snel op ready hebt geduwd. Erg verslavend idd.

Wel echt een verschil van dag en nacht wanneer je inlogd... Afgelopen nachten erg leuke potjes gehad met leuk aan elkaar gewaagde spontane parties, maar net even erin gehangen en constant kansen verzuurd en weggebonkt door m'n eigen teammates... Zonder party/club is het wel echt iedereen voor zich.

avatar van ZZ TOP
Speel dit nu een aantal maanden en ik moet zeggen dat ik mij er prima mee vermaak.
Af en toe met vrienden een paar potjes spelen. Had niet gedacht dat dit zo leuk zou blijven.

Ik speel de game nu ruim een jaar (sinds maart vorig jaar) en ook al heb ik er af en toe een korte pauze in, ik blijf het opstarten en spelen. Zó verslavend en het ideale spelletje om even stoom af te blazen na een drukke dag. Het enige wat ik echt irritant vind is dat ik geregeld ingestopt wordt bij een potje waar het al 4-0 staat ofzo. Dan ben ik er meteen weer uit. Ik wil vanavond het begin starten of hoogstens bij 0-0 of 1-0 erbij gezet worden. En het wisselende niveau valt op. Ik vind mezelf vrij goed in de game en merk dat ik me irriteer aan zowel slechtere teamgenoten als ook de tegenstanders. Met 8-0 winnen vind ik niet veel aan. Ik geniet veel meer van bloedstollende spanning.

Oude Observator
Na een pauze van 2 jaar heb ik deze nog eens aan geslingerd. Altijd een haat-liefdeverhouding gehad met deze game. Wat me gisteren meteen opviel is hoe piekfijn Rocket League er uit ziet. Wanneer over deze game gepraat wordt gaat het altijd over de gameplay en de bloedstollende onlinematchen maar zelden of nooit over de graphics. De stadions ademen stuk voor stuk enorm veel sfeer uit, de lichteffecten zijn magistraal (let er maar eens op wanneer de bal zich op een maanverlichte nacht op grote hoogte bevindt) en de wagentjes blinken zichzelf richting overwinning.

Nu, eenmaal het startsein gegeven is rest er nog weinig tijd om rustig rond te kijken want ieder partijtje is hard tegen hard. Er worden geen cadeaus weggeven en indien je een fout maakt vliegen de verwensingen je om de oren. Het is één van de zaken die ik minder trek inzake online-gamen. Soms word je extreem uitgekafferd - of je goed of slecht speelt lijkt weinig verschil te maken - en dan denk ik al gauw dat ik mijn vrije tijd beter aan iets anders besteed. Sommige mensen hebben hier geen enkele moeite mee maar ik zit zo niet in elkaar.

Toch interessant, hoe een game als Rocket League tot stand komt. Het is inmiddels al enkele jaren geleden maar ik herinner me artikels die ik gelezen heb en video’s die ik bekeken heb waarin de physics van de bal uitvoerig geanalyseerd worden. Allesbehalve evident om een systeem te creëren dat zo solide is. Want Rocket League speelt als een droom, in die zin dat een beweging (van zowel bal als wagentje) nooit voelt als een dobbelsteen die op goed geluk geworpen wordt. Nee, het spelen van Rocket League voelt veeleer als binnen de 5 minuten een mathematisch vraagstuk oplossen. De wetenschap dat iedere fout mits een juiste aanpak had kunnen vermeden worden en dat je als speler progressie kan blijven maken is volgens mij DE troefkaart van dit fenomeen.

Ondanks deze lofzang - want het is echt een übergeweldige game - is het niet ‘mijn’ soort game. Gek genoeg bevalt het me niet dat het zo’n verslavend spelletje is. De onlineconnectie is heel goed, je rijgt de partijtjes probleemloos aan elkaar. Die laatste vaststelling is ook te wijten aan het feit dat iedere match slechts 5 minuten duurt. Het stemmetje in jouw hoofd dat “hoeveel kwaad doen 5 extra minuutjes?” zegt zorgt er voor dat je tot in het holst van de nacht Rocket League zit te spelen - althans, dat overkomt ondergetekende al te makkelijk.

Los daarvan merk ik ook wel dat ik er klaar mee ben. Paar jaar terug heb ik me een hele tijd op deze game gestort en plots doofde het vuur uit. Dat gevoel is kennelijk nooit verdwenen want ik voelde na zo’n lange pauze terug al snel verveling de kop opsteken. Het zij zo. Dingen komen en gaan. Het huwelijk tussen mij en Rocket League is op de klippen gelopen. Maar we zijn als vrienden uit elkaar gegaan - of dat stond toch in ons persbericht.

Pfff, Rocket League heeft nieuwe huisregels. Als je nu midden in een potje eruit gaat om welke reden ook, dan krijg je een ban van 5 minuten en kan ook je ranking zakken. Ik snap op zich wel waarom ze dit doen, maar het is knap irritant. Bijna elk potje vertrekken er wel mensen. Ik stop ook wel eens als ik na een minuut of 2 spelen 4-0 achter sta. Zulke potjes heb je soms en die zijn niet leuk om uit te spelen.

Oude Observator
Ja, dit kan voor vele mensen knap vervelend zijn.

Ikzelf stap nooit uit een partij, dus ik zal er geen last van ondervinden.

Idd, be a (wo)man en neem het pak-slaag dat je verdient. Dat is sport.

Oude Observator schreef:
Ja, dit kan voor vele mensen knap vervelend zijn.

Ikzelf stap nooit uit een partij, dus ik zal er geen last van ondervinden.

ik meestal ook niet, maar wel af en toe. De potjes zijn echt niks aan als het een onoverbrugbare score is geworden.

En ik heb het nog niet getest, maar de game gooit je natuurlijk ook geregeld in al lopende potjes waar het bv al 5-1 staat. Vraag me af of ik daar dan wel probleemloos uit mag.

Manny Calavera schreef:
Vraag me af of ik daar dan wel probleemloos uit mag.

Nee dus... Maar je kan nu wel Vote to Forfeit kiezen en als iemand vertrekt mag je daarna wel leaven...
In competitive potjes vind ik dit volkomen terecht, maar nu ook in casual vind ik ook wat te streng.

Klopt het dat mijn gevoel klopt dat dit nieuwe seizoen veel sneller dan voorheen speelt? Ik merk dat ik het nu gewoon minder lekker vind spelen.