Her Story (2015)

PC / Macintosh / Apple iOS / Android

Ontwikkeld door Sam Barlow
Uitgegeven door Sam Barlow

Log in, in een oude database van de politie, en doorzoek deze voor videofilmpjes. De filmpjes gaan over een vrouw welke in 1994 werd geïnterviewd over haar vermiste man. Door de juiste zoektermen te achterhalen, en deze in te typen in de database, kun je meer filmpjes ontdekken, om uiteindelijk de waarheid achter deze zaak aan het licht te brengen.

Enorm indrukwekkend, van het geweldig originele idee tot de briljante uitvoering ervan. Een spel zonder duidelijke winconditie, in plaats daarvan een verhaal dat iedereen op z'n compleet eigen manier zal ontrafelen, dat je kunt afsluiten als je voor jezelf het idee hebt het voldoende te doorgronden. Iedere speler zal zo waarschijnlijk dezelfde grote lijnen ontwarren, maar toch andere nuances tegenkomen. Ik ben zelf één avond met die grote lijnen bezig geweest, heb een tweede avond gebruikt om nog een paar vragen te beantwoorden en de credits te bekijken. Toch staan voor mij nog een paar dingen open: waarom deed Hannah de verhoren niet alleen en is op zeker moment Eve ten tonele verschenen? Gaf Eve op 1/7 haar eerste interview, als de tattoo wordt ontdekt, of al eerder? Wat heeft Eve er toe gebracht op 3/7 toch open kaart te spelen? Ik zal dus nog een aantal sleutelfragmenten gemist hebben en dat is dan ook één van de twee kleine punten van kritiek: het beantwoorden van specifieke vragen voelt als zoeken in een hooiberg, waarbij enige hulp of hints wel welkom waren geweest. Het andere is dat het dus een spel is waarbij je zelf bepaalt hoeveel je ervan wilt zien, maar dat er wel een arbitrair punt is waarop de credits (en een aardige twist) worden 'vrijgespeeld'. Dat is niet zo consequent, maar verder was dit een van de meest verfrissende en complete spelervaringen van de laatste tijd. 4*

avatar van Animosh
Erg origineel inderdaad, maar enorm indrukwekkend vond ik het niet.

Wat Her Story zo bijzonder maakt is de (niet-lineaire en niet-chronologische) manier waarop het verhaal wordt verteld - of beter gezegd, dat er geen verhaal wordt verteld, maar dat je zelf een verhaal moet zien op te duikelen uit een database vol korte fragmenten. Daardoor zal iedereen het verhaal op een andere manier tot zich nemen, wat tot een zeer gepersonaliseerde ervaring leidt.

Die vertelwijze is erg origineel, maar het heeft niet alleen voordelen. De nadelen zijn voorspelbaar. In tegenstelling tot "traditionele" verhalen mist Her Story een spanningsboog: in plaats van dat er langzaam toegewerkt wordt naar een climax ga je op basis van associaties die fragmenten oproepen (en zo tot zoektermen leiden) van de ene clip naar de andere, waardoor verschillende verhaallijnen en verschillende tijdstippen voortdurend door elkaar heen lopen. Daarnaast kun je "zomaar" een zeer belangrijk fragment tegenkomen tussen triviale momenten, waardoor het niet de impact heeft die het in een traditionele vertelling gehad zou hebben. En soms mis je de context om een fragment op waarde te kunnen schatten. Ten slotte ben ik het eens met Ghola dat het vinden van een specifiek fragment soms wat te lastig wordt gemaakt. Er is een limiet van vijf fragmenten per zoekterm, en hoewel die limiet terecht is (anders zou het vinden van clips te makkelijk zijn geweest) wordt het zoeken zeker tegen het einde steeds gekunstelder.

Naast mijn kritiek op de vertelvorm van Her Story interesseerde het verhaal me gewoon niet zoveel. Ik ben geen grote liefhebber van detectives, en Her Story vormt hierin helaas geen uitzondering. Er is een moord gepleegd en je moet uitzoeken wat er gebeurd is. Wat een nogal clichématig verhaal blijkt te zijn over een tweeling in een liefdesdriehoek. Ik werd er warm noch koud van. Al moet gezegd worden dat de actrice haar personage overtuigend neerzette. Dat personage vond ik alleen weinig interessant.

Een interessant experiment kortom, maar wel één met tekortkomingen en een middelmatig verhaal. Een frisse wind is het zeker, maar niet één die mijn mening over het genre een andere kant op doet waaien. 3*