Ninja Gaiden Σ (2007)

Alternatieve titels: Ninja Gaiden Sigma | Ninja Gaiden Sigma Plus

PlayStation 3 / PlayStation Vita / PlayStation 4 / Nintendo Switch / Xbox One / PC

Ontwikkeld door Team Ninja
Uitgegeven door Eidos

Speel als Ryu Hayabusa, een jonge ninjameester die wraak zoekt op degene die zijn dorp heeft aangevallen en het Dark Dragon zwaard heeft gestolen. Er zijn 19 missies en er is de mogelijkheid om te spelen als Rachel.

avatar van jaspertje3
Best moeilijke game, ook de combo's leren kost mij altijd veel tijd, en ik beheers ze ook nooit allemaal. Ik ram liever op wat knoppen om de vijand te verslaan.

Verder erg iritant dat als je bij een voorwerp staat dat je kunt bekijken en je in gevecht zit dat als je op blokje druk het gevecht wordt gestaakt om naar het voorwerp te kijken, terwijl blokje ook een gevechtsmove is! Niet handig, en gewoon hinderlijk. Ook de camera kon mij niet altijd tevreden stellen, soms wordt ik aangevallen uit een hoek die ik nooit kon zien. Maar daar zal ook nog een stukje behendigheid aan vast zitten denk ik. Graphics zijn meer dan prima. Ik blijf steken op een 3,5 ster.

avatar van Jordy
Demo een paar keer gespeeld. Ziet er prachtig uit, lekker veel vrijheid, maar het is (in de demo) voor m'n gevoel zo'n herzenloze button basher dat ik het niet aandurf om 'm te kopen, ondanks de goede reviews.

Een button basher?! Hebben ze van het geniale origineel een button basher gemaakt?! Daar sloeg je nog geen deuk in een pakje boter als je ging bashen op je buttons.

avatar van Jordy
Nee dat is de indruk die ik van de demo krijg, de reviews zeggen heel iets anders

Maar dat vind ik nu juist raar, dat ze een demo kunnen maken die je het gevoel kan geven dat dit een button basher is.

avatar van paulisdik
Wat een geweldig spel is dit ik heb hem gisteren gekocht .
hij heeft verschrikkelijk mooi en ik vind hem verschrikkelijk moeilijk.

avatar van paulisdik
Ik zit in nu in Chapter 4 maar op een of andere manier kom ik steek verder, me pa deed het begin en ik nam het over alleen ik hem geen flauw idee wat ik nu moet doen.

paulisdik schreef:

Ik hem eindelijk gehaald, ik had met me stomme kop een steegje over het over hoofd gezien

avatar van Naomi Watts
Vroeger was ik hooked aan de originele Gaiden van '88.

Wat een flashbacks kreeg ik weer, erg veel Gaiden sentimenten kwamen weer terug. Alleen is het nu mooier en bombastischer. Het verhaal kent een lekker tempo, de combo's gaan nooit vervelen, de setting textures zijn werkelijk oogverblindend en de muziek is ook zeer well chosen.

Genoeg pluspunten om op te noemen maar de grootste is vooral het feit dat Rachel ook in de game zit. Als playable character! Nu kun je dus ook in een aantal chapters in de huid kruipen van de sexy femme fatale Rachel, samen met haar dubbel D tweelingzusjes.

Gewoon al met al één van de betere ps3 titels die er te verkrijgen zijn. Het is zeker geen buttonbash titel al bestaat die verwarring er wel. Dus Jordy aanschaffen die handel.

Naomi Watts schreef:
Vroeger was ik hooked aan de originele Gaiden van '88.

Een beter idee bestaat haast niet.

avatar van metaledje
Ik heb het niet zo op game-remakes, maar ik heb bij een vriend op de bank zitten kijken terwijl hij dit spel aan het spelen was.. en DAMN!!!! wat ziet dit er PRACHTIG uit!! (overigens mijn eerste ps3 spel beleving,sinds dat apparaat in de schappen ligt) ik wacht op prijsdaling,maar nu kan ik helemaal niet wachten!!!! als alle spellen er zo mooi uit gaan zien of nog mooier,dan ben ik meer dan dik tevreden over de ps3!!!

avatar van paulisdik
Ik heb een half uur geleden de story mode uitgespeeld .

avatar van Crash Bandicoot
weet er nog niks over heb alleen filmpjes ervan gezien die waren wel leuk het lijkt me mooi spel

Crash Bandicoot schreef:

Leuk

Die zijn geweldig!!!

superdross
Echt een mooi spel super graphics en echt een mooi verhaal
en de combos zijn echt extreem vet zeker kopen.

Heb hem vandaag gehuurd en even gespeeld
Erg leuk spel, alleen die bazen na elk hoofdstuk zijn erg meoilijk om voorbij te komen. Om erg van te stressen..
Ben nog niet zo heel ver, dus daarom breng ik nog geen stem uit.

Imperial Figure
Wat is het verschil tussen ninja gaiden XBOX en deze ps3 versie?

Imperial Figure schreef:
Wat is het verschil tussen ninja gaiden XBOX en deze ps3 versie?

Exact hetzelfde.

Daar kwam ik ook na aanschaf pas achter. Flinke teleurstelling, want dacht met een nieuw deel te maken te hebben.

Echter is het wel genieten met de Next-Gen look en HD resolutie.
Daarentegen vind ik de camera irritanter dan bij de XBOX versie.

joeri592
ja ik vond de camera soms ook wel hinderlijk, voor mij was dit wel een niew deel aangezien ik nooit deel 1 op de xbox gespeeld heb

Leuke game, vind hem alleen echt te moeilijk, vooral in het begin. Er had wel een lager niveau op gemogen.

Rubanho schreef:

Wat was er zo moeilijk dan in het begin? Pas bij chapter 5 kwam ik in moeilijkheden omdat ik geen geld meer had om dingen te kopen dus moest ik alles opnieuw doen.

Over de hele linie is die spel wel zeer moeilijk. Ik denk dat ze daarom ook het begin lastig hebben gemaakt dan ben je goed getraint voor het zwaardere werk. Dit spel is echt gruwelijk moeilijk. Ik heb dan alleen op normal mode gespeeld en vandaag uitgespeeld. Heavy mode zal wel ondoenlijk zijn.

BoosGB
Christian schreef:

Goed samenhangend verhaal...

Feit is, chapter 1 begint gewoon erg pittig. Je weet als speler simpelweg nog niet welke moves essentieel zijn om te overleven. Dat leer je wel, maar je gaat wellicht een X aantal keer dood daarvoor.

Heb je het eenmaal door dan lijkt het relatief gezien allemaal wat makkelijker te worden, maar het wordt nooit een button-smasher.

Dit net nog eens geprobeerd maar ik denk dat ik toch echt moet concluderen dat ik dit gewoon geen leuke game vind. Het is me net iets te moeilijk met vervelende vijanden die voor je neus vanuit het niets komen en vind het er ook redelijk schraal uitzien allemaal, met name de achtergronden.

Verder is het ook behoorlijk eentonig en inderdaad een irritante camera.

Nee, voor mij geen topper.

Dit.

Na het spelen van games als Dark Souls, Devil May Cry en Bayonetta, ben ik me nu ook gaan wagen aan Ninja Gaiden. Na drie levels kan ik concluderen dat de game zeer uitdagend is. Deze uitdaging ligt echter niet alleen bij de moeilijkheidsgraad, maar ook bij de ietwat houterige controls. Met name de camera wil nog wel eens vervelend doen. Ik heb namelijk steeds het idee dat ik meer bezig ben met de camera goed te zetten dan met gamen.

In het begin merkte ik dat de game wel verrekte weinig uitlegt over haar functionaliteiten. Het is dan zo van: "hé wist je dat je dit en dat kunt? Leuk, maar ik ga je niet vertellen hoe het precies werkt!" Het ontbreken van een lock-on systeem helpt ook niet mee met het stroomlijnen van de gameplay.

Verder vermaak ik me er prima mee. Het verhaal is best leuk en zoals gezegd is de uitdaging ook lekker. het gaat denk ik nog wel even duren voordat ik er helemaal doorheen ben.

Op het eerste gezicht heel klunzig en outdated: camera zit regelmatig op ongunstige plekken, platforming werkt niet soepel ivm Ryu’s grote sprongen en je moet vijanden regelmatig in krappe ruimtes bevechten (wat niet prettig werkt). Toch ging het allemaal wennen na een paar uur totdat ik zo goed als geen last meer had van deze minpunten. In zijn core is dit namelijk een heerlijke. snelle, pittige hack-and-slash game.

De game draait in principe puur om vijanden bevechten, met slechts lichte platforming en adventure gameplay om het af te wisselen. Dit gebrek aan afwisseling werkt prima in Ninja Gaidens voordeel door de grote hoeveelheid vijanden die Ryu in korte tijd dood kunnen maken, als je niet op je hoede bent. Er zijn meerdere wapens om te gebruiken (waar ik meestal goede nutten voor kon vinden) en de save points zitten niet te ver van elkaar, waardoor ik zonder teveel frustratie de uitdagingen tegemoet ging.

Voordat Dark Souls een bekende naam werd voor moeilijke games was de originele Ninja Gaiden (voor de Xbox) de titel waar weleens naar verwezen werd als men het had over pittige 3D games. Als ik recensies moet geloven dan is Sigma iets eenvoudiger gemaakt dan het origineel, maar vooralsnog kom je niet ver zonder goed te presteren. Op hoog tempo lange combo’s maken, ontwijken, de aanvalspatronen van vijanden leren kennen en counters worden cruciaal om de gevechten te halen. Ikzelf had op Normal mode niet zoveel moeite met het merendeel van de game ivm alle healing items die ik steeds verzamelde, maar eenmaal in de laatste paar chapters (waar je weinig gelegenheid krijg om healing items te verzamelen) werd het ineens heel lastig. Laat staan hoe pittig Hard, Very Hard of Master Ninja zullen zijn.

Ondanks dat de camera en besturing op gegeven moment wende bleef ik regelmatig last hebben van onduidelijkheid over waar je precies naartoe moest. De kaart geeft het soms duidelijk aan, maar soms niet en er is geen manier om geheugensteunen te bekijken. Cutscenes kun je alleen overslaan als je ze al eens gezien had, maar niet als je ze voor het eerst kijkt (en het verhaal is bagger). Soms waren er frustrerende gimmick boss battles, stukken die aan de eentonige kant werden of save points die iets te ver van de boss zaten, maar het merendeel was leuk om te doen.

Voor het geval je dol bent op hack and slash games, maar merkt teveel moeite te hebben met Normal mode is er ook een easy mode. Deze is aanzienlijk makkelijker: er zijn minder vijanden, ze zijn minder agressief, doen bepaalde sterke aanvallen helemaal niet, doen minder damage en ze zijn kwetsbaarder. Hard mode is juist het tegenovergestelde, voor wie zoekt naar een pittige uitdaging. Ikzelf overweeg het op Hard te gaan herspelen, maar ik ga eerst de vervolgen doen. Ik heb iig goed genoten van dit deel en ben blij door de roestige eerste indruk gespeeld te hebben.