Phoenix Wright: Ace Attorney (2001)

Alternatieve titel: Gyakuten Saiban

Game Boy Advance / Nintendo DS / Nintendo Switch / PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

Phoenix Wright is een beginnend advocaat. Met hem moet je proberen diverse moordzaken op te lossen door bewijsmaterialen te vinden, getuigen te verhoren en je cliënten te verdedigen. Het spel speelt zich af in 2016, en in dat jaar is er een nieuw rechtsysteem ingevoerd: De verdachte is schuldig totdat hij onschuldig is bevonden.

avatar van Mart
Voor mij één van de beste adventuregames ooit. Het spel bestaat haast alleen maar uit tekst (eigenlijk is het een soort boek in gamevorm), maar toch weet het spel zó goed te boeien en je leeft echt zó goed mee met de personages. De verschillende moordzaken zitten heel goed en doordacht in elkaar, en houden je lang bezig. Vooral de plotwendingen zijn heel knap gedaan. Ook de personages in het spel zijn echt hilarisch (vooral de oude, agressieve dame (Wendy Oldbag) is ge-wel-dig! ).
Veel mensen zullen de game waarschijnlijk links laten liggen omdat je erg weinig interactie hebt (behalve dan bij de laatste moordzaak, waarbij je vingerafdrukken en bloedsporten moet zoeken). Ook moet je er geduld voor hebben en echt de tijd nemen met dit spel. Het is geen spel je 'eventjes' speelt. Voor de rest is het een supergame met érg weinig minpunten (behalve dan dat het "Objection!" roepen in de microfoon niet altijd werkt, maar dat is geen belemmering).

Als je adventurespellen als Monkey Island goed vind, moet je het zeker eens proberen!

Zonder twijfel: 5*

avatar van Princess Piranha
"OBJECTION!" Als ik centen zat zou hebben, had ik het zeker gekocht. Dit lijkt me een zeer leuke game

avatar van Mart
Princess Piranha schreef:

Het is zeker aan te raden, het is één van de betere titels voor de DS. Je zal echt verbaast zijn dat een spel bestaande uit alleen maar tekst je toch kan boeien om verder te spelen.

avatar van wiehoe
Een erg leuke adventuregame die inderdaad bijna laleen maar uit tekst bestaat. De moordzaken zijn erg leuk en er zit genoeg humor in.

Ik had wel het gevoel dat alles erg linair was. Bij sommige zaken had ik zelf al het gevoel dat ik bepaalde bewijsmateriaal naar voren kon schuiven omdat het bewijs anders was dan de verklaring die op dat moment werd gegeven, maar dan werd het bewijs afgekeurd.

Ondanks dat een erg vermakelijk spel.

Iemand een idee waar je deze nog kan krijgen???

Zonder er echt naar te zoeken heb ik me dat ook een héle lange tijd afgevraagd. Tot ik 'm vorige week voor een zacht prijsje tussen een stapel tweedehands spellen zag liggen. Ook geluk schuilt in een klein hoekje.

avatar van Jer0en
Ik heb niet veel toe te voegen anders dan dat de game een erg coole soundtrack heeft. Het is echt heerlijk om de verschillende cases op te lossen en de vele memorabele characters te ondervragen. Ik kan er nooit genoeg van te krijgen om mensen te betrappen op een leugen in de rechtbank. Ik heb me vermaakt met alle cases. Er zat voor mij niet echt een mindere case tussen.

Een geweldig origineel avontuur dat op de DS met touchscreen en microfoon (“OB-JEC-TION!”) een ideaal tweede thuis heeft gevonden. De karakters zullen me lang bijblijven, maar helaas toch ook het feit dat het spel frustrerend lineair kan zijn - zo wist ik af en toe bijvoorbeeld heel goed het zwakke punt in een getuigenis te vinden, maar wilde ik dat met een iets andere redenatie (oftewel bewijsstuk) dan het spel blootleggen en dat is dan nooit mogelijk. Aan de andere kant leert het spel je zo wel hoe moeilijk het is van een bestaand denkpatroon af te wijken en niet simpelweg te vervallen in trial & error. 4*

avatar van Kimmyboy
Een regelrechte topper in het genre. Genoten van begin tot einde, met de laatste twee cases als absolute uitschieters.

Verschijnt op 9 april in een bundel van 3 games op Switch: Phoenix Wright: Ace Attorney, Phoenix Wright: Ace Attorney – Justice For All, en Phoenix Wright: Ace Attorney – Trials & Tribulations.

avatar van Maxigames
Ik ben er sinds een week mee bezig op de Switch, ik had het nog niet eerder gespeeld en was wel nieuwsgierig na er vaker positieve berichten over gehoord te hebben. Ik heb de Japanse import gekocht, wil het graag op cartridge hebben, maar die bevat gewoon volledig Engelse tekst dus geen moeilijkheden. Voor zover bevalt het uitstekend! Ik heb zelfs het gevoel dat ik liever niet heb dat het ooit eindigt net als ik destijds bij Persona 5 had. Waarschijnlijk om de zelfde soort redenen, de sfeer, stijl en muziek. Wat me ook erg aanspreekt zijn die achtergronden van locaties die niet meer als een illustratie zijn, (net als de characters etc.) op de een of andere manier werkt het dan net als het lezen van een boek, doordat je wat relatief beperkt beeld krijgt, maar alles toch goed genoeg wordt uitgelegd komt het wereldje in m'n hoofd tot leven.