Rock Band 4 (2015)

PlayStation 4 / Xbox One
Music

Ontwikkeld door Harmonix
Uitgegeven door Harmonix

Begin je eigen band samen met vrienden en kies uit één van de beschikbare instrumenten. Geef je optredens een persoonlijke touch mee aan de hand van nieuwe gameplay toevoegingen zoals freestyle gitaarsolo's. Of jam mee op bekende tunes van de allergrootste artiesten.

spelfreak
Ik vond die instrumenten spelletjes altijd wel leuk. Ook de nieuwe Guitar Hero en Rock Band lijken me wel leuk. Alleen jammer dan dat een hele set in de 200 euro kost voor iemand die, zoals ik, geen instrumenten meer heeft. Als je dan ook nog apart liedjes moet kopen...

avatar van solidKevin
Nou die release van 6 oktober kunnen we ook op onze buik schrijven. Op elke site staat wel weer wat anders maar het ziet ernaar uit dat we nog zeker 3 tot 4 weken moeten wachten op de fysieke editie. Wat een bagger.

Werken de oude PS3 instrumenten met de PS4 en dit spel?

Remi
Volgens mij niet.

Ja kan wel. Op de PS4 werkt het meteen omdat de controllers via bluetooth werken. Op de Xbox One is Rock Band 4 20 dollar duurder omdat je er een aparte (usb) adapter bij krijgt die het mogelijk maakt om je oude 360 instrumenten te kunnen gebruiken.

Dat is enorm goed nieuws, Rockband 4, here we come! (or better: come to me).

avatar van Marcellussss
DLC van vorige edities schijnen ook te werken in deze versie.

avatar van solidKevin
Vandaag dan eindelijk binnengekeregen. Eerste indruk is goed, maar het voelt wel wat kaal aan. Ik moet echter nog wat meer spelen om een goed oordeel te kunnen vellen.

avatar van solidKevin
Rock Band 4 houdt alles bij het oude terwijl Guitar Hero 'vernieuwender' is. Toch moet ik eerlijk toegeven dat Rock Band nu toch echt beter is geworden dan GH. Met name op het gebied van nummers is deze game indrukwekkend te noemen. Blues Rock, Symfonische Metal, Hard Rock, het zit er allemaal in. Daarnaast is de ietwat storende gameplay uit deel 3 vervangen voor een wat vergevingsgezindere, waardoor je bij hammer-ons en pull-offs nietmeer zo hard wordt gestraft. De game is daarentegen wel wat kaal en heeft weinig te bieden. Uiteindelijk speel je de games voor de muziek en die is dik in orde.

Goed om te horen! In de kerstvakantie wellicht ff aanschaffen. Heb wel weer eens zin in een Rock Band en dit keer met een nieuw gitaar. Heb jij die overigens solidKevin ? Bevalt ie?

avatar van solidKevin
Ik heb de nieuwe gitaar en de nieuwe drums en die bevallen me tot nog toe goed. Ik weet niet voor welke console je hem wilt aanschaffen mrdig? Ik moet trouwens wel een kleine kanttekening maken bij mijn nummer opmerking: De beste nummers blijven de DLC-nummers. Ik heb er rond de 200 en ze zijn allemaal van hoog niveau. Artiesten als: Tom Petty & The Heartbreakers, Stevie Ray Vaughan & Double Trouble, Bon Jovi, Boston, Dream Theater, Pat Benatar, Fleedwood Mac, Van Halen en ga zo maar even door.

Voor ieder genre is wel wat te vinden, dus vervelen doe je, je niet snel met zulke nummers. Je moet er echter wel je knip voor opentrekken.

solidKevin ik schaf hem dan aan voor de xbox one, gitaar bevalt goed dus, prima! Drums laat ik achterwege. En je kan toch ook alle nummers en dlc van de vorige Rock Bands importeren? Deel 1,2,3 en de Lego variant heb ik nog thuis liggen nl.

mrdig
Ik heb hem zelf ook voor de Xbox One, dus met de instrumenten komt het wel goed. Dat met die DLC en legacy content geldt alleen als je de Xbox 360 varianten hebt. Alle DLC die je hebt gekocht voor de 360 kun je kostenloos herdownloaden voor de One.

De legacy content werkt iets anders. Ik weet dat de nummers van Rock Band 3 op een gegeven moment beschikbaar worden gemaakt, maar welke nummers er allemaal bijzitten is nog niet duidelijk. Ook de exacte datum is nog gissen, maar als je Harmonix mag geloven komen ze deze maand. Bij de andere Rock Band titels (1,2 en Lego) moet je ze sowieso eerst in deel 3 hebben gestopt, voordat ze naar vier kunnen komen. Tenminste dat begreep ik uit de verschillende blogposts van de studio. Maar hoe het allemaal precies gaat werken is dus nog niet echt duidelijk .

avatar van solidKevin
Ik heb mijn stem verhoogd naar 5* en de game een plek in mijn top 10 gegeven. Sinds de release speel ik Rock Band 4 bijna wekelijks en het verveelt nog steeds niet. Dit is mede te danken aan de gigantische collectie aan nummers die je, soms voor een bedrag, tot je beschikking hebt. Boston, Toto, Foreigner, Tom Petty, Dream Theater, Dragonforce, Paramore, Stevie Ray Vaughan, het is een kleine greep uit de bands en artiesten waarvan je één of meerdere nummers kan spelen.

Mijn hoofdinstrument is absoluut de gitaar waarbij ik, afhankelijk van het nummer, switch tussen Hard of Expert. Niks voelt beter dan een nummer helemaal perfect te spelen. Iets wat me bij sommige nog steeds niet lukt trouwens. Voor mij is het een actieve manier om naar geweldige muziek te luisteren en soms ontdek ik weer een nieuwe artiest of band waar ik een album van wil hebben. Stevie Ray Vaughan is daar een goed voorbeeld van.

Dat Harmonix al vijf jaar elke week nummers blijft toevoegen, juich ik zeer toe. Ik moet wel toegeven dat de DLC van de laatste paar maanden niet echt mijn ding is, maar de inzet van de ontwikkelaar om de game te blijven ondersteunen kan ik zeer waarderen.

Ik kan dan ook niet anders dan Rock Band 4 de perfecte score en een plekje in mijn top 10 geven. Heel jammer dat dit genre kapot is gemaakt (door Activision), maar aan de andere kant, heeft het wel dit pareltje opgeleverd.

avatar van Princess Piranha
Wauw dat is best bijzonder vijf jaar na release nogsteeds updates!

Reden om deze toch eens aan te schaffen.