Unravel (2016)

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Coldwood

Yarny, een klein mannetje, gewoven uit één lange draad, gaat op avontuur door het adembenemende landschap van Noord Scandinavië, op zoek naar een leven dat grootser is dan het kleine wereldje waar hij uit komt. Yarny kan het uiteinde van zijn draad gebruiken om talloze obstakels op zijn pad te overkomen. Zo kan hij een draad spannen tussen twee uiteinden, om als een ware koorddanser een gat te overbruggen. Of kan hij zijn draad gebruiken als liaan, om van tak naar tak te slingeren.

Ziet er gaaf uit dit! Ga hem zeker in de gaten houden.

Zo grafisch ziet het er echt heel gelikt uit. Setting is echt super leuk. Gameplay wise ... ik moet het nog zien. Zo op het eerste gezicht zit het met de kwaliteit wel goed, maar er zijn volgens mij ook genoeg indie games die het voor minder geld het zelfde (beter) doen. Ik vind 60 euro wel veel. Maar zeker eentje om in de gaten te houden .

Oei full price Dat wist ik dan weer niet.

kiriyama
Wauw! Ik dacht dat het 20 euro zou zijn. Laat dan maar zitten, dat is me te duur.

Volgens mij is hij toch echt 20 dollar/euro hoor:
Unravel - store.xbox.com

Dat vind ik al aan de prijzige kant. De game ziet er geweldig uit, maar ik twijfel nog wat over de gameplay. Ik wacht de reviews ff af.

Als de playtime en enkele reviews mij bevallen, vind ik het bedrag niet zo interessant meer. Zo op het eerste gezicht moét ik deze gewoon spelen, wat een heerlijk stijltje. En juist aan dit soort games is een gebrek op de PS4, mits goed uitgewerkt natuurlijk..

Oef toch 20,- dus Dacht al, blijft toch een indie.

Oh toch 2 tientjes... nou ja dat vind ik voor mij persoonlijk nog te veel. Dit soort games moeten voor mij minder dan 10 euro zijn, dan pak ik het wel ene keer op. Ik wil het gewoon een keer spelen en dan houdt het (waarschijnlijk) wel op.

Deze nu aan het spelen ivm early acces. Prachtig dit, ik ben verkocht. De muziek, graphics, maar met name de nieuwe ingenieuse originele puzzels, verweven in de prachtige spelwereld! Een kunstwerkje! Nu al geniaal

-marco- schreef:

Klinkt goed!!!

Net de eindtitels voorbij zien rollen. Geweldig avontuur Prachtige originele game!

De rode draad in het verhaal is Yarn een bolletje wol.

Ik moet zeggen dat de game wel heel erg vermakelijk, mooi, lief en inspirerend is. Ik ben inmiddels in episode 6 als ik mij niet vergis, maar de tegenvaller is toch de moeilijkheidsgraad. Deze is niet van een heel hoog niveau, maar meer baisschoolniveau. Dat mag de pret echter niet drukken, want eigenlijk alle facetten van een goed spel zijn ruimschoots aanwezig. Ik ben benieuwd waar het verhaal zich naar toe werkt. En een kleine replay value door de trophies.

Al een paar weken in mijn bezit en waar ik in het begin er na 1 leveltje telkens wel even klaar mee was, heb ik gisteravond de resterende 5 a 6 levels gedaan en wat specifieke achievements gehaald. Uiteindelijk gewoon een hele mooi toffe game. Er zijn ook weinig games die er zo fantastisch uitzien. Prachtig. Nu nog 3 achievements te gaan, maar alle levels halen zonder dood te gaan, ga ik me ws niet aan wagen. Nog ff alle collectibles halen en dan ben ik er ook wel echt klaar mee. Dikverdiende 4*

avatar van marius_titus
Nu maar 10 euro tijdens de xbox summersale. 5-10 juli.

Leuk, een spelletje dat je ook gewoon kan spelen als je kleine kind(eren) erbij zit(ten)

Lol, so true. Net zoals de vele Lego, Pacman, Rayman games een prima game om onder toeziend oog van je kids te spelen. Sterker nog, ze spelen soms mee!

Die kleine (3 jaar) van mij vond het prachtig. Oma heeft zelfs een Yarny gemaakt voor haar

avatar van janvdpoel
Qua graphics nog nooit zo'n mooi spel gezien. Verbluffend!

Deel 2 zojuist aangekondigd op de E3, sterker nog: hij zou nu al beschikbaar moeten zijn!

mrdig schreef:

Jaaaaa Nice!!! Ga alleen net op vakantie

Hier heb ik toch minder plezier aan beleefd dan ik oorspronkelijk verwachtte. De elementen die vaak werden aangesproken zoals melancholische sfeer en zeer mooie achtergronden vind je hier weliswaar terug. In zijn beste momenten is dit ook een mooie puzzleplatformer waar de tijd bij omvliegt. Maar om de haverklap komen er momenten bij waar er wat trial-en-error bij gemoeid is. Gelukkig zijn de terugzetpunten overvloedig geplaatst, maar het spel-plezier duikt bij zulke momenten de kelder in. Ik heb uiteindelijk enkel de rit uitgezeten omdat het maar maximaal een half uur per level is, met uitschieters tot 40 minuten, na een kleine 6 uur zat het er dan ook gelukkig op. Ik kom niet verder dan 3*

avatar van Awake78
Tja Unravel...ik speel normaal niet zulke spellen, maar kwam deze toevallig tegen omdat ik een (puzzel-)game zocht die ik met m'n vriendin op de bank kon spelen en moet gezegd; dat is een enorme meerwaarde, om samen te puzzelen (of in de praktijk: één met youtube ernaast op de bank voor als we weer eens vastzaten).

Want vastzitten, ja dat ga je vaak. Vooral als je, net als wij/ik, niet vaak van zulke spellen speelt. Maar leuk was het wel! Het is ook echt een gevoelsgame, het ziet er zo fraai en aandoenlijk uit (dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Inside of Limbo) en het sleept je helemaal in de wereld van kleine Yarny.

Lekkere is ook dat het in hoofdstukken gaat van ongeveer een half uur (zoals Grovonion ook zegt) dus het zijn zo fijne speelbeurten. En net als in The Last of Us doen ze het heel slim om met seizoenen te werken, hoe lekker is het dan als het na een zware winter dan weer lente wordt, met al die kleurtjes en gezellige dingetjes.

Hoogtepunt vond ik de levels met de kraaien die je aanvallen. Dieptepunt waren de sneeuwlevels, heb 1 x echt megalang vastgezeten en waren er bijna mee gestopt. Zeer vervelend. Daarvoor half puntje eraf.

Maar het zij vergeven. Het is een hele lieflijke game, heel sympathiek en er zit redelijk wat gameplay in en zeer veel originaliteit. Topper!

Unravel en Unravel 2 voor een kleine 6 euro samen bij de playstation store, deel 1 vind ik zeer mooi.
Binnenkort deel 2 spelen.

avatar van Delloo
Een heerlijk tussendoortje. Toen ik de afbeelding van de hoofdrolspeler uit deze game voor het eerst zag vond ik het maar een eng poppetje. Niet echt aantrekkelijk om mee te gaan spelen, laat staan knuffelen. Wat een verrassing toen ik er mee aan de slag ging. Al vrij snel ging ik echt van hem houden. Wat een lieve knuffel is dat zeg. Als ik hem in de winkel tegenkom koop ik hem gelijk voor mijn kleinzoon van 1. De game is echt heel mooi en fijn om te spelen. Ook heel origineel. Heb nooit eerder iets dergelijks gespeeld. Een platformgame met de beperking van de lengte van je draad. De wereld ziet er vanuit het poppetje zo groot en overweldigend uit. Ook veel variatie in omgevingen. Het eind vind ik ook zo mooi. Het wordt steeds donkerder en kouder. Giftig en verwoest door ons mensen, en dan opeens ........Wil je weten wat, speel de game dan. Het zal je wat heel mooie uurtjes geven.
Herspelen om de laatste bloempjes te vinden heb ik nog wel even geprobeerd, maar de verrassing is er toch wel af bij een tweede ronde. Vandaar een half puntje eraf.

avatar van JonnieBrasco
Gedownload op Steam op pc, maar om het te spelen blijk je ook een EA account nodig te hebben. En als het aanmaken daarvan herhaaldelijk niet lukt omdat de servers een "onbekende fout" retourneren, dan heb je dus eigenlijk een miskoop gedaan. Uberhaupt raar om een EA account te vereisen, beetje een domper.