Horizon: Zero Dawn (2017)

PlayStation 4 / PC
Action / RPG
single player / online

Ontwikkeld door Guerrilla

De legendes vertellen van The Old Ones, een eeuwenoude beschaving van mensen die lang geleden op Aarde leefden. Na een ramp raakte vrijwel alles in verval en de natuur nam vervolgens alles weer over. Nu, vele jaren later, is die oude beschaving verdwenen en zijn alleen hun machines overgebleven. Nu woedt er een zware oorlog tussen de nieuwe beschaving en de machines van de oude beschaving.

SeptuSword
Ik wil de PlayStation Exclusives ook zo graag ophemelen zoals andere dat doen maar het lukt niet. Of ik heb geen klik met de games of ik snap niet waar alle heisa omgaat.. Waaronder Horizon: Zero Dawn voor mij valt.

Nederlands trots, dat kunnen we wel zeggen met deze game. Vind het toch iets extra's hebben wetende dat een Nederlands team heeft zitten timmeren aan de game. Zo ook met Killzone vroeger op de PlayStation 2.

Grafisch is er absoluut niets op aan te merken. De game is adembenemend, zelfs nog 2 jaar na dato, fantastisch. Heb ook heel veel zitten klooien in de foto modus. Al zien de NPC's er enorm stijfjes uit, ook Aloy doet mij weinig. Wat een spuuglelijk model als kind hadden ze voor haar gemaakt zeg, kon het amper serieus nemen. Ook ingame zijn de NPC's en dus ook Aloy vrij zielloos... Het praat allemaal maar wat, veel futuristische clichés maar weinig emotie. Ik vind dat de game hier compleet de immersie weghaald voor mij.

Waaronder ook de vijanden, weinig afwisseling.. Over de top situaties om ze uit te schakelen.. de eerste keer was het leuk om zo'n beestje te laten struikelen maar het kan ook teveel van het goede worden. Werd enorm eentonig! Maar wat ik persoonlijk erg leuk vond was het om de beestjes te hacken en ze te gebruiken als mount, om zo sneller door het prachtige landschap te reizen naar je bestemming. Er hangt een bijzondere atmosfeer, dreigend door alle blauwe lampen die ieder moment rood kunnen worden en natuurlijk uitgestorven..

Wat betreft het verhaal, er zit een goede plottwist in, dingen die veel verklaren waarom Aloy is wie ze is en wat ze kan bereiken. Toch werd ik er niet warm of koud van aangezien meer dan de helft van het hoofdverhaal werden verteld door hologrammen en audio opnames van het verleden... Waar Aloy dan een beetje staat te hangen.. De plottwists hadden mij even te pakken maar de manier waarop het allemaal tot beeld wordt gebracht helaas niet.

Ik kijk zeker uit naar deel 2, er zit enorm veel potentie in en ik ga ervan uit met de kennis van nu dat Guerilla zeker wel weet hoe ze al dit soort punten glad kunnen strijken.

Berichten verplaatst naar Horizon II: Forbidden West (2021)

Toen ik begin van het jaar aan PS Now begon stond deze erop en was er nul prikkeling om er nog eens in te duiken. Met de aankondiging van het vervolg voor de ps5 begon het zowaar toch ineens te kriebelen deze nog eens in de herkansing te gooien. En dus overgegaan tot heraanschaf voor een mooi bedrag. Mijn opvatting dat de wereld beduidend minder sprankeling van leven vertoont dan sommige andere werelden die we hebben gezien blijft overeind en opvallend daarnaast dat afgezien van Aloy mij geen enkel ander personage voor de geest stond.

Toch merk ik dat ik er momenteel lekkerder in zit dan ooit tevoren. Game oogt schitterend met name op de andere TV waar ik het inmiddels op speel en de gameplay is met haar diepgang in het te lijf gaan van de machines al met al toch best wel voortreffelijk te noemen. Misschien in ieder geval voor mij toch wel beter dan een wereld die wellicht wel best overtuigend is opgezet maar in de kern weinig anders te bieden heeft dan eentonig gastjes knallen. Deze Hollandse jongens weten in ieder geval hoe ze een lekker spelend spel in elkaar moeten zetten dus wat dat betreft ook zeker wel benieuwd naar de aanstaande opvolger.

avatar van FlorisV
Gameplay is koning in Horizon Zero Dawn. Het speelt heerlijk en bouwt vertrouwde RPG elementen perfect uit naar het voorbeeld van de recente Tomb Raider spellen. Wat het spel echt maakt zijn de mechanische dino's en de vele manieren om ze schade toe te doen. Inclusief stealth, wat voor mij altijd een bonuspunt betekent.

Het bevechten van wilde stammen biedt ook een fijne afwisseling waarbij dat stealth element nog belangrijker is.

Hoewel het verhaal zeker intrigeert en origineel is en de casting van Lance Reddick een goede zet mag worden genoemd, is de hoofdpersoon Aloy helaas nogal saai. Veel personages zijn sowieso niet bijster memorabel, maar het verhaal leunt vooral op de vraag wat er nu precies met de wereld gebeurd is.

De soundtrack vond ik bij vlagen veels te cliche maar gedurende het spel is het grotendeels verdienstelijk.

Grafisch erg mooi gedaan en de ontwerpen van de omgevingen maken het interessant, hoewel ik wel graag wat meer grotten en andere interieuren had gezien.

Item management is net iets te uitgebreid (met het moeten uitpakken van die gratis sample pakketjes van verkopers, beetje maf idee ook) en het compleet verzamelen van bepaalde zeldzame voorwerpen is wel erg veel werk. Maar je bent over het algemeen niet teveel bezig met je voorraad of uitrusting en de balans tussen belangrijke hulpbronnen is goed.

The Frozen Wilds was ook de moeite waard en onderscheidt zich genoeg van de main game.

avatar van FlorisV
SeptuSword schreef:
I Ook ingame zijn de NPC's en dus ook Aloy vrij zielloos... Het praat allemaal maar wat, veel futuristische clichés maar weinig emotie. Ik vind dat de game hier compleet de immersie weghaald voor mij.

Mee eens hoor, toch maakte voor mij de gameplay alles goed. Het kost even wat tijd voordat je er echt inkomt. Dan opent het spel zich wat meer doordat je wat meer finesses leert bij het jagen op de metalen monsters.

Aloy is ook niet echt een geloofwaardig bewoner van de wereld, ze lijkt als overtuigd atheist haar wijsheid en kennis uit de Verlichting hebben gehaald terwijl deze wereld daar niets van bewaard heeft en zich duidelijk vastklampt aan godsdienstige, magische verklaringen. Prima als je een karakter zo skeptisch maakt maar hier moet ook een motivatie voor bestaan, want waar komt die overtuiging anders vandaan? Als Aloy nu veelvuldig zou filosoferen en veel kennis tot zich zou nemen, zou dit te verklaren zijn, maar ze jaagt, reist en zoekt vooral. Nu is ze een soort Robert Heinlein achtig personage (of Mary Sue, zo je wil) die meteen al alles beter weet dan de rest.

Emotie was zeker ver te zoeken meestal. Het solisme van Aloy is hier ook debet aan, met geen enkel karakter krijg je echt een band. Die ijzeren dino's, die hebben nog meer persoonlijkheid! Het spel heeft wat dat betreft hetzelfde probleem als Jurassic Park. Maar goed, dit spel gaat vooral om de lol van het jagen/verzamelen.

De Complete Edition is nu gratis te downloaden in kader van Play At Home (PS4/5)!

avatar van drezic
Fantastische game. Mooi formaat map; sommige games (the Witcher 3 bijv) doen te hard hun best om groot te zijn en laten daardoor steken vallen, zeer mooie graphics en een vette en originele storyline. De blend van post-apocalyps, science fiction en prehistorie is erg mooi bedacht en uitgewerkt. Ook de hoofdpersoon is een cool character. De enige flaw die ik ervaarde was dat het op den duur wat repetitief werd; de side quests en het jagen verveelden mij vrij vlot. Hierdoor was ik relatief snel klaar met de game. Maar goed, de main story alleen is het al waard en het is het eerste deel en dus is wellicht het tweede deel wat dat betreft nog beter. Vooralsnog chapeau en een must play.

avatar van Aazhyd
In de kerstaanbieding gekocht (PC) en het is echt een tof spel. Het heeft wel wat weg van FarCry Primal (zowel qua settings als qua looten / skill tree enzo), en dat spel is prima te spelen, maar deze steekt er met kop en schouders bovenuit. Het speelt heel soepel, het verhaal is goed, de mix van prehistorie en SF werkt, mechanics zijn goed, ziet er prachtig uit.

Onlangs gespeeld en voor een game die inmiddel alweer 6 jaar oud is (oke na update voor ps5) ziet de game er gewelig mooi uit.

Qua gameplay vind ik de cameravoering niet echt ideaal. Je kan niet locken op de vijand zodat de vijand voor je blijft. Nu duik je weg en ben je deze helemaal uit het oog.

Dit soort games gedijen voor mij toch beter wanneer het meer een survival is en niets wordt aangeduid op een map. Bovenden is er ook een overvloed aan aan allerlei random kistjes. Het is wat Ubisoft ook doet en je ontdenkt zelf helemaal niets. Je loopt van punt naar punt, zet een vinkje. Het duurt dan allemaal te lang.