South Park: The Fractured But Whole (2017)

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

The Stick of Truth is veilig verborgen, het speelkwartier is afgelopen. Nu is het menens. Professor Chaos is als slechterik weer van plan om de wereld te vernietigen en slechts één groep kan hem stoppen: The Coon & Friends! Ga aan de slag met de legendarische helden The Coon, Toolshed, The Human Kite, de mysterieuze Mysterion en meer. Gebruik je supergave superkrachten om de kwaadaardige Professor Chaos te stoppen en om de rust terug te laten keren in het vredige South Park.

Een nieuw deel met The Coon & Friends? Called it !!

South Park: The Stick of Truth was voor mij één van de grootste verrassingen van 2014 en tevens ook meteen één van de beste spellen van dat jaar. Fantastisch over-the-top verhaal dat erg typerend voor South Park is, belachelijk heerlijke humor, uitstekende muziek en ook nog eens solide gameplay. Datzelfde verwacht ik nu ook voor The Fractured But Whole (what's in a name?), dus ditmaal is de lat meteen hoog gelegd. Helaas niet meer door Obsidian ontwikkeld, maar met Matt Stone en Trey Parker weer aan boord moet dat wel goed komen.

Zoveel zin in!

Hopelijk wel een release in voorjaar 2016, er komen al zoveel goede games aan en deze South Park moet ik spelen als groot fan van The Stick of Truth.

avatar van youngtick
Tja, een game die voor de fans HELEMAAL de shit zal zijn. Ik ga wel wat checken om interesse op te krikken. Maar die naam is wel keihard: Fractured BUT WHOLE. Hoe kom je erop

SouthParkFan
Kan niet wachten, het eerste deel was echt geweldig.

Is hier al meer bekend over? Releasedatum bijvoorbeeld?

Kijk er zeer naar uit.

avatar van TonyTHorror
Fucking killed it at E3 GOTY materiaal. Alweer!

avatar van Brains
Haha, kijk hier echt naar uit

Dit wordt minstens zo briljant als de vorige en dat was destijds mijn game of the year.

Love South Park. The Coon and friends trilogie uit de serie was ook erg geslaagd.

Zojuist aangekondigd, Ubisoft's antwoord op Oculus Rift: de Nosulus Rift.

Fantastisch, lol

Neeeeeeee!

TFB is weer uitgesteld

Ubisoft heeft South Park: The Fractured but Whole opnieuw uitgesteld. Ditmaal wordt er voor de zekerheid geen nieuwe releasedatum gegeven, het staat nu gepland voor het aankomende nieuwe fiscale jaar.

Het fiscale jaar loopt van april 2017 tot maart 2018, dus het zou zomaar kunnen dat het nog lang wachten wordt.

Liever wachten en een topgame krijgen, absoluut. Maar ik had me hier de komende maanden zo op verheugd. Vermoedelijk mijn game van het jaar.

Een dergelijke game past toch ook niet op een platform voor kindvriendelijke games. Zo kunnen de makers zich in ieder geval richten op de consoles die er wel toe doen.

Shinobi schreef:

Don't feed the trolls!

centurion81 schreef:

Don't feed the trolls!

Hij spreek de waarheid. The Stick of Truth is tenslotte ook niet op de Wii U uitgekomen.

avatar van Brains
En dus? Dat het niet bij de Switch past is natuurlijk de grootste onzin. Sterker nog, ik denk dat het karakter van de Switch zich perfect leent voor een game als deze. Gemiste kans.

Shinobi schreef:

Ik dacht ook dat Nintendo dat niet deed, maar als je ziet wat er voor games er in het verleden zijn uitgekomen is dit nog wel merkwaardig, zoals Manhunt 2

Vanaf 17 oktober te koop.

Was al bang door het weinige nieuws dat de game gecanceld of nog langer uitgesteld was, maar valt mee.

Begin juni de E3, horen we vast meer details. Ubisoft heeft 12 juni een persconferentie.

Ja, heerlijk he. Parker en Stone weten als geen ander hun maatschappelijke kritieken op zo'n absurde wijze te verpakken. Zul je zien dat, hoe ironisch, mensen gaan roepen dat dit racisme is.

Gaan er nog mensen hier deze game bij de release halen, over een maand?

Ben er nu een weekje mee aan het spelen, door tijdgebrek nog niet zo heel ver, maar wel voor een eerste indruk. Lijkt behoorlijk op de voorganger, wat me toch wel een tikje teleurstelt omdat ik dat al in The Stick of Truth heb gezien en gedaan. Het blijft een unieke trip down South Park memory lane, vol met hele grappige kleine en grote dingen uit afleveringen, maar ik had wat meer creativiteit verwacht. En eerlijk gezegd vond ik dat battlesysteem nooit echt interessant, ik had een adventure door het dorpje ook prima gevonden. Ik ga vooral voor de herkenbaarheid en de humor dit spelen. Maar goed, ik heb nog veel te spelen en het amuseert me weer behoorlijk. Maar dit is wel echt voor de pure South Park fan die alle inside jokes herkent. Die kan deze game sowieso blind aanschaffen.

Eén van de leukste games die ik in tijden heb gespeeld. The Fractured But Whole (evenals The Stick of Truth) is een groots voorbeeld voor iedere toekomstige videogame adaptatie van een film of serie. Deze game voelt alsof je een South Park seizoen aan het spelen bent: het oogt en klinkt identiek als de serie. Het is mij zelfs overkomen dat ik de game speelde en een vriend tijd nodig had om door te krijgen dat ik niet de serie aan het kijken was, zo goed is de game in het namaken van de serie. Maar niet alleen de presentatie: de South Park schrijvers en stemacteurs hebben zelf het script + stemacteerwerk gedaan. Wat je krijgt is komedie van gelijk niveau als de serie. Ik moest regelmatig keihard in de lach schieten om de satirische videogame humor, absurdistische aanvallen van de personages, vieze dingen die stiekems heel grappig zijn of andere controversiële thema’s waar alleen South Park mee weg kan komen (zoals hoe donkerder je huidskleur van het hoofdpersonage maakt, hoe moeilijker de game is). De game zit vol met leuke easter eggs en verwijzingen naar de serie, of andere videogames, die iedere South Park liefhebber moet kunnen waarderen.

Het verhaal is niet het enige waar de game zich van een goede kant laat zien want de gameplay is net zo leuk, en hier zet The Fractured But Whole wederom een goed voorbeeld. In tegenstelling tot The Stick of Truth maakt het vechtsysteem nu gebruik van een bord met vierkante vakken, waarin je kunt voortbewegen in iedere beurt. Sommige aanvallen hebben een groot bereik maar doen weinig damage, sommige personages kunnen veel lopen en hebben handige defensieve spreuken, andere lopen weinig maar kunnen sterke aanvallen doen die de tegenstander naar de andere kant van het bord slaat etc. Dit systeem zorgde voor meer variatie in je opties dan The Stick of Truth. Je hebt een keuze uit een aardig grote hoeveelheid South Park personages die ieder hun sterktes en zwaktes hadden. Het kon verslavend werken te experimenteren met verschillende speelstijlen en wat het beste bij iedere tegenstander werkt. Persoonlijk vond ik Wendy het handigste ivm haar grote bereik (en haar super aanval waarvan ik niet meer bij kwam van het lachen, toen ik het voor het eerst zag) en Mosquito het slechtste omdat hij te weinig krachtige offensieve aanvallen had.

In de eerste 10 uur van de game had ik het graag een 5* willen geven, maar in de laatste 5 uur werd de game minder. Het verhaal had een perfect moment om te eindigen, maar het weet op allerlei manieren het verhaal uit te rekken; elke keer dat ik dacht “ok, nu eindigt het!” kwam er nog een wending, nog een keer door de hele stad lopen en nog een gevecht. Op den duur begon dit eerder te irriteren dan plezierig te worden. Het eindgevecht (met name het verhaal wat eromheen is verteld) vond ik ronduit slecht en het zorgde dat de game op een onbevredigende toon eindigde. Het gevecht met het reuze monster bij het politiebureau was een prima einde geweest. Het anti-climax gevecht in het laboratorium, dat erna kwam, was daarentegen niet onwelkom en had ik ook goedgekeurd als een ware eindbaas. Alle gevechten erna (zoals met de Woodland Critters en Stick of Truth cast) hadden optionele gevechten mogen zijn met een ander verhaal eromheen.
Ook had ik het op prijs gesteld als de game iets meer fast travel punten had, iets moeilijker was en ze een groen vinkje gaven bij personages met wie je al een selfie hebt gemaakt, maar deze minpunten zijn eerder miereneuk punten dan echte lasten.

Ik moet zeggen 2017 een uitzonderlijk goed jaar voor games te vinden. Stick of Truth is één van de redenen daarvan: top komedie, goede verslavende gameplay en het zet een voorbeeld voor toekomstige videogame adaptaties. Het had korter gemogen en de moeilijkheidsgraad is aan de lage kant, zelfs als je combat op de hoogste graad zet, maar dat neemt niet weg dat ik merendeels van de ervaring mij top vermaakt hebt. Een absolute must voor iedere South Park liefhebber!

Afschuwelijk veel bugs die het spel soms onspeelbaar maken en een oersaai gevechtssysteem. Jammer dat er geen beter vervolg is na zoveel jaar

avatar van Jordy
Ik ben geen liefhebber van turn-based strategy games, dus kostte me wat moeite om hier door heen te komen. Het duurde me allemaal wat te lang. Er wordt hiernaast ook nog geprobeerd wat adventure achtige puzzels in te stoppen, maar dat komt niet veel verder dan het oproepen van een aantal buddies als je bepaalde gebieden niet kunt bereiken.

Qua sfeer en humor wel erg geslaagd.

Na een 25 uur spelen van main en side missions kwam ik deze week eindelijk bij het einde aan. Had ik de game op de eerste uren moeten beoordelen, dan was het een magere voldoende geweest. The Fractured But Whole is natuurlijk de opvolger van The Stick of Truth, maar het voelde wel teleurstellend dat je voor 3 kwart weer exact in dezelfde omgeving, straatjes, huisjes en locaties komt. Ja, natuurlijk verandert South Park niet, maar het been there, done that gevoel was wel enorm. Alsof je de voorganger speelde, maar alleen met superhelden in plaats van fantasy. Want de gameplay is ook weinig veranderd. Nog altijd zoek je ieder laatje en kastje af naar spullen die je kan verkopen bij vendor-automaten om dingen te kopen die je in de turn based gevechten nodig hebt. Dat vechtsysteem is hier wel wel uitgebreid, maar nogmaals, het voelde wel erg als een herhalingsoefening aan. Helemaal omdat ik eigenlijk helemaal niks met dat turn based vechten heb, toen niet en nu niet. Het is saai, het duurt soms erg lang en het frustreert soms behoorlijk. Wat mij betreft was een toffe adventure in mijn favoriete fictieve plaatsje ook prima geweest. Dat deel van de game is namelijk wederom schitterend uitgewerkt.

Want na een paar uurtjes kom je wel lekker in de game en merk je weer hoeveel details, referenties en liefde er in deze Fractured But Whole is gestopt. Het is een feest der herkenning voor iedereen die de serie heeft gekeken als je weer door South Park loopt. Van liedjes op de achtergrond tot personages uit oude en nieuwe seizoenen en met tig leuke verwijzingen naar alles wat de serie ooit heeft meegemaakt. Dat doet het lopende plot ook al zo goed, je treft zo vreselijk veel bekends aan dat ik echt constant zat te glimlachen om alles wat ik herkende (ja, ik heb alle afleveringen gezien) en nog harder zat te lachen om de steeds idiotere verhaallijn. Zeker richting het einde toe met het offeren van de donkere bevolking van South Park aan het monster Shub-Niggurath (belachelijk moeilijk gevecht trouwens, pffff) en met de politie die de kattenpis gebruikt om dat te bereiken werd het echt weird, maar o zo geestig. Ook erg gelachen trouwens om de Half-Life oneliners van Dr. Mephesto, iets wat old school gamers als mij goed doet. Het superheldensausje met de Coon and Friends vs The Freedom Pals vond ik ook hilarisch, met heel wat sneren naar alles en iedereen toe. Alleen al het hoofdverhaal zou voldoende zijn geweest voor heel wat vermaak, maar de vele side-missions doen daar nog een schepje bovenop. Via die missies ontmoet je ook weer heel wat oude bekenden én je verdient er hele handige hulp tijdens gevechten mee. Ook de social media app Coonstagram was ook voor genoeg heerlijke momenten.

Kortom, dit is weer een game die elke South Park fan blind kan aanschaffen. Het is ook wel echt voor die doelgroep gemaakt, want als je niet flink wat van de serie hebt gezien mis je wel heel wat verwijzingen en dat maakt het allemaal wat minder lollig. Van mij mag er nog wel een derde deel komen, maar dan mag het allemaal wel wat origineler qua gameplay, want na 2 delen ken ik dat vechten en levelen nu wel. Ook zijn nieuwe omgevingen hard nodig, die zijn er hier zeker wel, maar het had beter gekund. Zo'n hilarisch apart stuk uit The Stick of Truth als in 8 bit Canada miste ik hier bijvoorbeeld wel (ja ik weet dat je hier wel bij de Canadese grens kan komen maar toch...) om wat te noemen. Dat had hier bijvoorbeeld bij het waterpark of Casa Bonita gekund, ik noem maar iets. En ik miste een paar belangrijke personages uit de serie, zoals Mr Garrison, Satan en Terrance & Phillip. De game is zo compleet, hadden zij er ook nog wel bijgekund. Maar verder ondanks de gebreken weer een vette voldoende, gewoon omdat er geen grappiger games zijn dan de 2 South Park titels van de laatste jaren.

avatar van Apieknar
Minstens zo vermakelijk als The Stick of Truth. Genoeg vernieuwing en variatie in dit tweede deel. Ik hoop op een vervolg.