Dishonored 2 (2016)

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Arkane
Uitgegeven door Bethesda

In Karnaca, de hoofdstad van het tropische eiland Serkonos ten zuiden van Dunwall, gebeurt het alweer. De grip op de troon is weer kwijtgeraakt. In een wereld vol verraad en corruptie moet Emily Kalwin, samen met Corvo, haar rechtmatige keizerrijk zien te heroveren. Maar de vraag is, hoe ver ben je bereid te gaan? Kies uit Emily of Corvo en bereik je doelen door middel van genade of meedogenloosheid: zonder het vergieten van een druppeltje bloed, of door de zeeën rood te maken; door vergeving of wraak.

avatar van JacoBaco
Zo, de eerste ronde zit erop! Zonder supernatural powers, zonder gezien te worden en zonder iemand te doden. En dat viel niet mee, want ik kon het niet laten om ondertussen ook alles uit te pluizen, zoals kluizen openen, schilderijen verzamelen, geld zoeken, black markets beroven en noem maar op. De Runes en Bone Charms zijn zonder super powers minder interessant, maar ze leveren wel geld op. Alleen bij sommige moest ik niet te lang doorgaan, want ik begreep gewoon niet hoe ik ze te pakken kon krijgen!!

Ook al is het een lineaire game, ik krijg toch een beetje het gevoel dat ik mezelf in een open wereld bevind! Hey daar staan twee bewakers op een hele lastige plek. Nou, dan klim ik een balkon op, open ik een raampje en omzeil ik via een woning de 2 bewakers . Je kunt Dishonored 2 denk ik wel binnen 10 uur uitspelen en dan doe je het waarschijnlijk al rustig aan. Elke missie zal gemiddeld een uurtje in beslag nemen denk ik en het zijn 9 missies waarvan de eerste 2 de minst leuke/interessante zijn. Alle andere missies zijn sterk met zelfs een paar uitblinkers ertussen!

Ik was al onder de indruk van deel 1 en met name ook de graphics. Dishonored heeft een bijzondere stijl. De mensen, de aankleding, de techniek, de architectuur, enz. En omdat de graphics nu een stuk mooier zijn, is het extra indrukwekkend! Dit is zo'n game waarbij alles klopt en niets misplaatst of overbodig aanvoelt. Ook de missies. Het zijn er niet veel, maar daardoor voelen ze niet aan als fillers. Al moet de game dan wel heel even op gang komen, anders zou ik deze game echt een 10 willen geven!

4,5* en deze game zal vanaf nu in het rijtje komen met uitstekende sequels!

avatar van Jordy
4* voor de heerlijke level designs. Zo'n clockwork mansion blijft je toch wel bij.

Het is helaas wel een game waar ik voor een sneak-approach toch niet genoeg geduld heb (of niet goed genoeg ben ). Als je dan iedereen maar besluit af te maken, dan wordt het wat makkelijk en een-dimensionaal.

avatar van Awake78
In ruim 23 uur uitgespeeld op Low Chaos, wat me erg veel moeite kostte. Dat brengt me gelijk bij het eerste pijnpunt; dit spel is soms gewoon té moeilijk. Nou ja moeilijk, eerder frustrerend. Hoewel ik deel 1 gespeeld heb en van heb genoten, was dit deel toch wel even andere koek.

Vooral de eerste paar levels (tot na de Clockwork Mansion) was het echt vreselijk zoeken naar het juiste spelritme en richting. Je hebt af en toe geen idee waar het spel wil dat je heen moet (ondanks de marker van je hoofdtarget). Soms kam je met veel moeite een stuk level uit en kom je uiteindelijk weer op het punt waar je begon. Alle moeite voor niets dus. Naarmate je verder in het spel komt, begrijp je wat de ontwikkelaars wilden steeds beter en bracht bij mij weer een beetje spelvreugde terug. Helemaal nadat ik de game op de laagste moeilijkheidsfactor had gezet. Hoewel dit weinig leek te helpen. 1 Fout en je kunt wegrennen of opnieuw beginnen.
Dat de laadtijden ook nog eens tergend langzaam zijn (PS4) hielp daar ook niet aan bij. Leuk hoor, quick save en quick load, maar dat 'quick' hadden ze van mij weg mogen laten.

De grafische stijl heeft me dit keer ook meer geirriteerd dan vorige keer. Iedere keer was het weer een grote mansion waarin je op vrijwel generieke manieren naar je target moet zien te sluipen. 2 Elementen waren daarin wel weer aardig gedaan; het veranderende huis in The Clockwork Mansion (hoewel dit verreweg het meest frustrerende level is en ik geen idee had waar ik heen moest) en in het volgende level het element van oud en nieuw (degene die de game gespeeld hebben begrijpen wat ik bedoel). Verder is het allemaal maar een beetje Dishonored 1.75. Zelfs de speciale krachten zijn 1 op 1 gekopieerd van deel 1.

Al met al is het best een aardige game, maar in het huidige tijdperk volledig terecht ondergesneeuwd mijns inziens. Met een 2,5* ben ik nog mild voor alle frustrerende momenten die ik heb beleefd. Het spel kan best wat vergevingsgezinder zijn. Zeker op de laagste moeilijkheidsgraad.

Meer van hetzelfde.

En dat bedoel ik niet zozeer slecht, maar vergeleken met het eerste deel is hier weinig vernieuwend aan.

Het begint gelijk al met het herkauwde verhaal waar - je raadt het nooit - er weer een onttroning plaatsvindt. Echt veel stelt het allemaal niet voor, ondanks dat er gepretendeerd wordt dat er een heel complot achter zit. Desondanks heb ik me er niet aan gestoord.

Deze reeks draait namelijk om de gameplay die hevig op stealth leunt. Aan jou de keus welk pad je neemt om je doel te bereiken, hoewel dit in het begin wel erg zoeken is. Afhankelijk van het personage dat je kiest krijg je weer andere krachten mee; dat heb ik zelf niet zo meegekregen, omdat ik eerst met Emily begon met geen krachten op Low Chaos en daarna in New Game Plus op High Chaos met Corvo waar je alle krachten al hebt verkregen. Overigens grappig om nu eens Corvo's stem te horen.

Qua level design zitten er een aantal interessante dingen tussen, zoals een herenhuis dat alsmaar van vorm verandert en een missie waar je op een inventieve wijze gebruik maakt van tijd. Helaas wordt het tegen het einde veel van hetzelfde waarmee men zich niet kan onderscheiden. Grafisch is het idem dito eigenlijk.

Al met al een vermakelijke game voor de stealth liefhebbers onder ons, maar buiten dat valt er net zoals zijn voorganger vrij weinig uit te halen. Nu eens kijken of er nog een onttroning zal plaatsvinden in de komende jaren.

3,5 Sterren.

avatar van leatherhead
Sinds kort weer opnieuw aan het spelen en ik denk dat ik de game toch gewoon naar 5* verhoog. Er zit gewoon letterlijk geen zwak level tussen. Enkel Crack in the Slab, hoe technisch geniaal het ook ontworpen is, gaat dankzij de tijdreis gimmick die je al kent en het gebrek aan powers toch een beetje als een sleur aanvoelen naarmate je hem vaker speelt.

Replay value is ook enorm, veel groter dan bij de eerste Dishonored. Met New Game + heb je toch beschikking tot 11 verschillende powers, erg leuk om verschillende combinaties uit te proberen en steeds bij elke playthrough weer voor verschillende speelstijlen te gaan. Misschien dat ik hierna nog eens een Flesh and Steel playthrough zonder powers doe. Het fijne aan het design van deze game en de meeste Arkane games is dat er gewoon geen ''foute'' manier van spelen is, voor zo'n beetje alles is wel een alternatieve oplossing of route te vinden. Als het om immersive sim/sandbox games gaat kunnen daar maar weinig studio's tippen, enkel de recente Hitman games schieten me te binnen.

Overigens, de ''meer van hetzelfde'' commentaren die ik hier nu lees slaan echt nergens op. Buiten het feit dat de game op een compleet andere engine gemaakt is dan DH1 en een groot deel van de artstyle omgegooid is, heb je beschikking tot een totaal nieuwe set powers, hebben al bestaande powers nieuwe functionaliteiten gekregen, zijn er talloze nieuwe mechanics toegevoegd en is het level design vele malen grootser.