Dishonored 2 (2016)

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Arkane
Uitgegeven door Bethesda

In Karnaca, de hoofdstad van het tropische eiland Serkonos ten zuiden van Dunwall, gebeurt het alweer. De grip op de troon is weer kwijtgeraakt. In een wereld vol verraad en corruptie moet Emily Kalwin, samen met Corvo, haar rechtmatige keizerrijk zien te heroveren. Maar de vraag is, hoe ver ben je bereid te gaan? Kies uit Emily of Corvo en bereik je doelen door middel van genade of meedogenloosheid: zonder het vergieten van een druppeltje bloed, of door de zeeën rood te maken; door vergeving of wraak.

avatar van JacoBaco
Gewoon nog een keertje uitspelen dus Awake78

avatar van Awake78
Ja, heb ik ook echt wel over nagedacht. Om nu met Emily te spelen. Ik weet nu in elk geval waar ik heen moet en hoe je het spel het best kunt spelen. Maar ik kan mezelf echt niet nog een keer hier doorheen wurmen vrees ik, daarvoor is het een te frustrerend spel. Hetzelfde heb ik bijvoorbeeld met Deus Ex.

Buiten dat ga ik hem vandaag inruilen voor Horizon, dus ik spreek je daar binnenkort wel

Meer van hetzelfde.

En dat bedoel ik niet zozeer slecht, maar vergeleken met het eerste deel is hier weinig vernieuwend aan.

Het begint gelijk al met het herkauwde verhaal waar - je raadt het nooit - er weer een onttroning plaatsvindt. Echt veel stelt het allemaal niet voor, ondanks dat er gepretendeerd wordt dat er een heel complot achter zit. Desondanks heb ik me er niet aan gestoord.

Deze reeks draait namelijk om de gameplay die hevig op stealth leunt. Aan jou de keus welk pad je neemt om je doel te bereiken, hoewel dit in het begin wel erg zoeken is. Afhankelijk van het personage dat je kiest krijg je weer andere krachten mee; dat heb ik zelf niet zo meegekregen, omdat ik eerst met Emily begon met geen krachten op Low Chaos en daarna in New Game Plus op High Chaos met Corvo waar je alle krachten al hebt verkregen. Overigens grappig om nu eens Corvo's stem te horen.

Qua level design zitten er een aantal interessante dingen tussen, zoals een herenhuis dat alsmaar van vorm verandert en een missie waar je op een inventieve wijze gebruik maakt van tijd. Helaas wordt het tegen het einde veel van hetzelfde waarmee men zich niet kan onderscheiden. Grafisch is het idem dito eigenlijk.

Al met al een vermakelijke game voor de stealth liefhebbers onder ons, maar buiten dat valt er net zoals zijn voorganger vrij weinig uit te halen. Nu eens kijken of er nog een onttroning zal plaatsvinden in de komende jaren.

3,5 Sterren.

avatar van threeohthree
Paar dagen geleden in de summer sale gekocht en inmiddels staat de teller op bijna 60 uur. Ondanks dat hij niet per se beter is dan het eerste deel, en ondanks dat de performance nog steeds niet heel best is, zit ik toch al weer in mijn derde playthrough. Derde playthrough's zijn bij mij eigenlijk alleen en enkel aan de orde bij soulsebourne games maar Dishonored 2 maakt daar gemakshalve een uitzondering op.

Na high en low chaos/ghost runs te hebben gedaan zijn we inmiddels bezig met het verzamelen van alle collectables + achievements. Echter houdt het daar niet op, tussendoor ben ik inmiddels ook weer aan het speedrunnen gegaan en ook die Dishonored verslaving hem ik weer gretig opgepakt.

Mij overigens direct maar even aangemeld bij de fanclub van Arkane Studios.

Gisteren eens met deze begonnen en... oh ja... Even vergeten hoe historisch slecht ik ook alweer was in stealthgames. .

Echt elke poging om te sneaken eindigt weer in vier man achter me aan, omdat ze me gezien hebben. Die ik dan soms in close combat ook nog wel omleg. Al zie je dan dat de game daar eigenlijk niet voor bedoeld is, want dit gaat me dan een partij houterig.

Nee ik hoop dat ik nog beter ga worden, maar ben bang dat ik het einde niet ga zien.

avatar van Awake78
Haha ik heb dat ook echt altijd met dit soort spellen. Je begint eraan met het idee dat je het wel 'even' op z'n stealths gaat proberen... lukt niet en uiteindelijk knal je gewoon iedereen af Zeker bij dit spel moet je even de spel-mechanieken onder de knie krijgen en doorkrijgen hoe het spel wil dat jij moet spelen.

Ik vind bij dit spel ook het leveldesign irritant werken; soms ploeterde ik mezelf anderhalve dag door allerlei kamertjes op mijn beste stealth om vervolgens gewoon weer uit te komen bij het beginpunt

avatar van dr channard
De stealth is belachelijk in dit spel. Het eerste deel had in de stad de juiste dosis van manschappen. Deze totaal niet. Game nooit meer aangeraakt sinds ik voor de eerste keer voet zette in de stad. Frustrerende shit en ik hou ontzettend veel van stealth games.

avatar van richiedoom
Met een hoop trial & error ben ik uiteindelijk als Emily al sneakend naar het einde gekropen. En ik heb weer ontzettend genoten van Dishonored 2. Voornamelijk in de steden vond ik het heerlijk om vanaf de daken alles gade te slaan, in gebouwen speuren naar Runes of Bone Charms en proberen ongezien de straten door te komen. Helaas vond ik sommige indoor levels wat minder. Het door velen geprezen Clockwork Mansion vond ik 1 van de minst leuke missies. Sowieso een tiefushekel aan die Clockwork Soldiers, geen leuke toevoeging. Ze komen ook verder in de game nog maar een enkele keer terug dus het nut ervan ontging mij volledig.

Het einde vond ik ook ietwat te simpel, Delilah was eenvoudig van achteren (hehe) te besluipen en daarmee eindigde het verhaal voor mij in een soort anti-climax. Wellicht had het einde leuker en uitdagender geweest als je lethal te werk was gegaan, echter was dat niet mijn aanpak.

De graphics vond ik in eerste instantie wat tegenvallen, maar hoe verder ik in de game kwam hoe meer dingen mij gingen opvallen. Best veel details in gebouwen en buiten af en toe prachtige vergezichten. Het cartoony stijltje paste eigenlijk ook wel goed en het character design is toch redelijk uniek, met al die hoekige posturen en gezichten.

Mocht er een derde deel komen dan zal ik die zeker weten weer aanschaffen, ik heb een zwak voor deze reeks!