Fallout 4 (2015)

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Bethesda
Uitgegeven door Bethesda

Toen in 2077 de Sino-Amerikaanse oorlog zijn kookpunt bereikte, werd het grootste deel van onze beschaving in een klap weggevaagd door de daaropvolgende nucleaire uitwisseling. Sommige mensen wisten de ramp echter te overleven door mee te doen aan het Vault-Tec Societal Preservation Program. Zij lieten zich in gigantische, zelfvoorzienende, ondergrondse kluizen opsluiten om aldaar te wachten tot de straling gezakt was. Een van deze kluizen is Vault 111, vlak buiten Boston, Massachusetts. Nu, ruim 200 jaar later, zal jij de eerste zijn die de vault gaat verlaten, om te kijken wat er van de wereld is overgebleven.

Minimum:

Windows 7/8/10 (64-bit OS required)
Intel Core i5-2300 2.8 GHz/AMD Phenom II X4 945 3.0 GHz or equivalent
8 GB RAM
30 GB free HDD space
NVIDIA GTX 550 Ti 2GB/AMD Radeon HD 7870 2GB or equivalent

Recommended:

Windows 7/8/10 (64-bit OS required)
Intel Core i7 4790 3.6 GHz/AMD FX-9590 4.7 GHz or equivalent
8 GB RAM
30 GB free HDD space
NVIDIA GTX 780 3GB/AMD Radeon R9 290X 4GB or equivalent

Nou blij dat ik in ieder geval de minimum specs haal. Minder blij dat ie net op dezelfde dag als het laatste deel van Starcraft 2 uitkomt. En maar een week of wat na Fatal Frame Maidens of Black Water.

Ach...zal ik me in ieder geval niet vervelen de komende...jaren?

Nou, die minimum requirements haal ik net niet. Het zal vast te spelen zijn maar nu wordt het toch echt tijd voor een nieuwe pc.

Dit is een stand alone game zoals ik het begrijp? Door de hype krijg ik er namelijk wel zin in en dit zou dan mijn eerste aanraking zijn met deze reeks.

Shinobi schreef:

Lijkt me wel. Speelt zich enkel af in hetzelfde 'universum'.

Ik heb Fallout 2, 3 en New Vegas gespeeld en die staan in principe ook los van elkaar. Los van enkele terugkerende personages, referenties en knipoogjes naar vorige delen.

Ik probeer alles over Fallout 4 een beetje te vermijden, maar afgaande op wat ik wel gezien heb zal dat hier ook weer zo zijn.

Ja inderdaad. Is eigenlijk gewoon zoals bij het Elder Scrolls universum. Zelfde universum maar gewoon in een andere tijdsdeel of landsdeel. Mensen zat voor wie Fallout 3 hun 'eerste' was en die geen last hebben van het missen van deel 1 en 2 (en Tactics). Dus Je kan Fallout 4 ook met een gerust hart gaan spelen. Hoewel ik wel de indruk krijg dat er hier fors wordt uitgebreid qua mogelijkheden.

(maar idd. Ik probeer me ook zo veel mogelijk van spoilers te onthouden - dus zo weinig mogelijk van de previews e.d gevolgd - alleen een enkele keer ben ik 'erin getrapt').

avatar van Marcellussss
Weet niet echt wat ik moet denken van de gelekte gameplay beelden. Ziet er wel wat beter uit dan Fallout 3, maar had toch meer verwacht. Kan qua gameplay ook weinig echte verbeteringen spotten (laat staan innovatie), en de AI lijkt zoals in de meeste Bethesda titels weer weinig voor te stellen. Wat vinden jullie?

Marcellussss schreef:

This video has been suspended either due to a copyright claim, or for violating the terms of use.

avatar van Marcellussss
Ja ik zag het. Heb de link al vervangen, maar de vraag is hoe lang deze beschikbaar blijft natuurlijk. In totaal is er zo'n 20 minuten aan gameplay te vinden na wat creatief google'en.

edit: Heb nu weer bijna de volledige 20 minuten. Enkel deel 1 ontbreekt. De laatste twee delen bevatten wel wat spoilers, dus als je niet teveel wilt zien raad ik je aan alleen de eerste link en de link in mijn vorige post te bekijken.

Deel 2
Deel 3
Deel 4

Dat het grafisch weinig imponerend ging worden was al bekend maar dit zouden in principe inderdaad bijna voor Fallout 3 beelden door kunnen gaan, als je het niet zou weten.

Echter had ik dat gevoel bij de trailer niet echt dus laten we niet te veel op de zaken vooruit lopen.

Is altijd nog even afwachten hoe het allemaal aanvoelt als je zelf in die wereld staat.

Wil vooral niet mijn persoonlijke hype hiervoor een klein weekje voor de release laten verpesten.

Thanks Brains en Sinner. Ik ben benieuwd.

Ik ben geen echte kenner, maar grafisch downgrade betekend dat er wel ruimte wordt gemaakt voor vele andere mogelijkheden?

avatar van JacoBaco
Dat de graphics ten opzichte van een game als The Witcher 3 gaan tegenvallen, is denk iets waar ik wel aan ga wennen. Ik heb dit jaar voor het eerst Wolfenstein: New Order gespeeld en toen de game uitkwam, werd er al gezegd, grafisch is het wat achterhaald. Maar wanneer een game los van de graphics echt heel goed is, dan worden de graphics voor mij ondergeschikt. Als het PS3 kwaliteit is, ben ik eigenlijk al tevreden.

Ik heb Fallout 4 (PS4) in elk geval al besteld bij Bart Smit voor €55 met incl. Bobblehead. Mooi prijsje vind ik!

avatar van Brains
Ik ga die filmpjes lekker niet kijken .

En ach ja, gezeur om graphics. Ik had zelf altijd in gedachten dat ze gewoon grotendeels dezelfde engine als Skyrim zouden gebruiken. Voor de hardcore graphics freak zal dat een grote teleurstelling zijn. Maar laten we niet vergeten dat Fallout 3 destijds ook grafisch zwaar outdated was, en dat weerhield het er niet van een geweldige game te zijn. Voor New Vegas was dit nog erger het geval.

Al zou het er uit zien als Fallout 3/New Vegas, zou ik er nog enorm naar uitkijken. Maar we hebben in de trailer al gezien dat er er sowieso beter uitziet dan dat.

avatar van Brains
De pip-boy app is inmiddels gelanceerd en gratis te downloaden voor iedereen.

Heb 'm gedownload en even snel bekeken. Ziet er erg leuk uit - ben benieuwd of het een beetje werkt in combinatie met de game.

spelfreak
Ziet er vrij simpel uit in ieder geval. Gewoon de Pip-Boy op je GSM. Lijkt me wel leuk om te gebruiken.

avatar van JacoBaco
Voor zij die Fallout wel en niet kennen. Dit is hele toffe achtergrond!
The Storyteller: FALLOUT S1 E1 - Vaults & Vault-Tec - YouTube

Er zijn 3 seizoenen.

Launch trailer is er.

Well. Sh*t. Ik heb hem toch net besteld bij Wehkamp voor 41 euro... Ugh. Die trailer ook...

Dat ziet er toch wel scherp genoeg uit.

We gaan die gameplay beelden maar even negeren en het even zelf bekijken dinsdag.

Ik vind het er helemaal niet slecht uitzien en op mijn pc zal het er wss nog niet eens zo goed uitzien. Ik ga genieten van de gameplay en het verhaal. 10 november kan niet snel genoeg komen!

Volgens mij een van de weinige games die in een trailer geen grafisch geweld laat zien die je vervolgens toch nooit in de game terug ziet.

Die engine blijft helaas een brekebeentje. En fatsoenlijk animeren kunnen ze bij Bethesda zo te zien nog steeds niet. Je zou toch hopen dat ze met het inlijven van id software een keer een fatsoenlijke engine kunnen maken.

Bethesda mag zich als AAA company wel schamen dat een minibedrijfje als CD Projekt ze technisch aan alle kanten voorbij streeft.

BoordAppel schreef:

CD Projekt is geen minibedrijfje, hoor. Bethesda mag dan wel grote omzetten maken, maar qua team is het geen groot team vergeleken met menig andere AAA teams zoals Ubisoft. Sterker nog, Bethesda Softworks (niet Bethesda de uitgever, ik denk dat je dat met elkaar aan het verwarren bent) heeft minder mensen dan CDPR heeft volgens LinkedIn, 51-200 om 201-500. Skyrim is grotendeels gemaakt door 90 mensen en The Witcher 3 door 250 mensen. En ik meen me te hebben gelezen dat het Skyrim team vrijwel intact is gebleven, dus 100 tot 110 mensen voor Fallout 4. Minder dan de helft van het team van Witcher 3 dus.

edit: 108 mensen op Fallout 4 blijkbaar.

Het is wel jammer dat ze nog steeds van die houterige animaties gebruiken. Als je inderdaad kijkt naar een game als The Witcher, is het wel een beetje jammer dat ze hier niet wat meer moeite instoppen. Ik hoop niet dat de wereld weer gevuld is met tientallen NPC's die niks van elkaar verschillen. Dat zou pas echt een aanfluiting zijn.

Maar ik heb er sowieso zin in hoor . Heb zelfs de Pip-Boy Edition besteld.

spelfreak
Vind het er goed genoeg uitzien. Heb hem op PS4 besteld omdat ik niet zeker weet of mijn PC hem fatsoenlijk kan draaien, zal hem waarschijnlijk nog op PC halen als hij over een half jaar 20 euro kost.

Ik speel Bethesda games niet voor de graphics, en ik ben nu door Fallout New Vegas aan het spelen en eigenlijk is de gameplay zo goed dat de graphics me absoluut niet storen. Neem aan de het bij Fallout 4 ook zo gaat zijn.

Sowieso inderdaad zin in. Want dit kan alleen maar goed uitpakken. Óf het spel voldoet aan der verwachtingen en we hebben een van de beste games in jaren óf het spel is niet zo goed en we zien het internetdrama. Dus sowieso waard om hem te kopen, al is het voor het meemaken.

Nog maar twee dagen en dan vallen de bommen. Ik hoop wel dat de main story boeiender en langer is dan die van Fallout 3. Die moest het vooral hebben van de andere quests.

3bdelilah schreef:

edit: 108 mensen op Fallout 4 blijkbaar.

Ok, geen idee dat CD Projekt zo groot was.

Ik had nog een cadeaubon voor Bol liggen dus ik heb de game daar toch maar gekocht . Mijn pc kan hem waarschijnlijk niet super draaien maar een nieuwe staat toch al in de planning.

avatar van Eliandjiee
DarthSolidKevin schreef:

Dat is sowieso vaak de valkuil/het lastige bij open-world games, dat de vrije open wereld ten koste gaat van het plot en de feeling en ontwikkeling van het verhaal en de mainquest. Benieuwd inderdaad hoe deze game dat doet!

avatar van Dragonslayer
Eliandjiee schreef:

GTA would like to have a word with you...