menu

Fallout 4 (2015)

mijn stem
3,88 (89)
89 stemmen

PC / PlayStation 4 / Xbox One / PlayStation 5 / Xbox Series X/S
RPG
single player

Ontwikkeld door Bethesda
Uitgegeven door Bethesda

Toen in 2077 de Sino-Amerikaanse oorlog zijn kookpunt bereikte, werd het grootste deel van onze beschaving in een klap weggevaagd door de daaropvolgende nucleaire uitwisseling. Sommige mensen wisten de ramp echter te overleven door mee te doen aan het Vault-Tec Societal Preservation Program. Zij lieten zich in gigantische, zelfvoorzienende, ondergrondse kluizen opsluiten om aldaar te wachten tot de straling gezakt was. Een van deze kluizen is Vault 111, vlak buiten Boston, Massachusetts. Nu, ruim 200 jaar later, zal jij de eerste zijn die de vault gaat verlaten, om te kijken wat er van de wereld is overgebleven.

zoeken in:
avatar van andnino
4,5
Fallout 4 is eigenlijk de eerste Bethesda-game waarin het idee van een alternatieve start-mod me aanspreekt. En eigenlijk waarin ik zelfs liever alle animaties en gesproken tekst van de speler zou willen vervangen door gewoon tekst. Het is vrijwel onmogelijk om serieus af te wijken van het karakter dat je wordt voorgekauwd. Effectief roleplay-en wordt je hier veel moeilijker gemaakt dan in de eerdere Fallouts en de Elder Scrolls-games.

avatar van leatherhead
3,0
Jup, maak daar maar onmogelijk van. Ik ben inmiddels gestopt met spelen, oa om die reden. Maarja, het moet toegankelijker hé. Door het rpg-gehalte te verlagen en de boel te stroomlijnen trekken de makers bijvoorbeeld ook de shooterfans over de streep om Fallout eens te gaan spelen. Want dat is precies wat het is; een shooter. Meer boem doen = meer geld in het laatje natuurlijk.

Mijn hoop is derhalve volledig gevestigd op de mod community, die wellicht nog voor verbeteringen kunnen zorgen op de vele gebieden waarin Bethesda pertinent gefaald heeft.

avatar van Confusie
3,5
Scheelt dat ik de stem en het gedrag wel goed bij mijn personage vind passen.

Beetje een lulletje, dat is ook wat ik voor ogen had.

avatar van Martijn
De fallout serie van Beteshda is altijd al een shooter geweest, het was alleen gewoon een crappy shooter. Ben erg blij dat ze alles ingesproken hebben, liever meer diepgang dan veel generieke gesprekken antwoorden zoals in de vorige versies. Je had misschien wel meer opties maar echt heel verschillend waren je keuzes niet.

avatar van SiSsY bOY
2,5
Wel een tof spel, ik heb de vorige versies niet gespeeld dus ik kan niet zeggen of het vernieuwend is of niet. Het is wl super uitgebreid, de mogelijkheid om een nederzetting te creeeren waarin je torens kan bouwen en die je moet voorzien van eten, bedden en defense is top. Wat ik jammer vind is dat je in een gevecht de pipboy in kunt gaan om een rustig de nodige first aid en het juiste wapen te selecteren. Maakt de quests iets te simpel. Wat me ook irriteerd is de hoeveelheid ammo, ik zit voortdurend zonder.

avatar van leatherhead
3,0
Martijn schreef:
De fallout serie van Beteshda is altijd al een shooter geweest, het was alleen gewoon een crappy shooter. Ben erg blij dat ze alles ingesproken hebben, liever meer diepgang dan veel generieke gesprekken antwoorden zoals in de vorige versies. Je had misschien wel meer opties maar echt heel verschillend waren je keuzes niet.


Speel ze nog eens is mijn devies, want dit slaat als een tang op een varken. Of google even waar 'RPG' eigenlijk voor staat, krijg je wellicht nog wat schaamrood op de kaakjes. Fallout was voorheen namelijk duidelijk een RPG, al helemaal als je het over de eerste delen hebt (al zijn die dan niet van Bethesda). Fallout 4 dan meer een shooter met een aantal rpg-elementen.

Je opmerking over de dialoogopties is ook wat twijfelachtig. Als de antwoorden ergens generiek zijn, zijn ze dat wel in Fallout 4. Verder als 'go on' of 'not interested' reiken ze dikwijls niet. Diepgang my ass. Vaak maakt het zelfs niet eens uit wat voor een antwoord je kiest en blijken ze geen eens invloed te hebben op je spel.

avatar van Martijn
leatherhead schreef:
(quote)


Speel ze nog eens is mijn devies, want dit slaat als een tang op een varken. Of google even waar 'RPG' eigenlijk voor staat, krijg je wellicht nog wat schaamrood op de kaakjes. Fallout was voorheen namelijk duidelijk een RPG, al helemaal als je het over de eerste delen hebt (al zijn die dan niet van Bethesda). Fallout 4 dan meer een shooter met een aantal rpg-elementen.

Je opmerking over de dialoogopties is ook wat twijfelachtig. Als de antwoorden ergens generiek zijn, zijn ze dat wel in Fallout 4. Verder als 'go on' of 'not interested' reiken ze dikwijls niet. Diepgang my ass. Vaak maakt het zelfs niet eens uit wat voor een antwoord je kiest en blijken ze geen eens invloed te hebben op je spel.


Och och schaamrood nog wel, lief blijven he. Natuurlijk was en is het een RPG, de Bethesda versies (want daar had ik het over) zijn alleen naast een RPG ook nog een shooter. Ze hebben alleen telkens met elk deel het shooter gedeelte vel verbeterd waardoor het gewoon steeds een betere shooter is. Het is misschien wat minder extreem een RPG maar het is er nog steeds een.

Ik denk dat veel mensen zich te veel laten leiden door nostalgie in het beoordelen van vervolgen, telkens krijgen we weer te horen dat de vorige zoveel beter is en worden al dan niet onbewust de mindere onderdelen vergeten. Bij The Witcher is dat ook al steeds het geval.

Het is inderdaad wel jammer dat de dialoogopties in Fallout 4 steeds uit dezelfde 4 varianten bestaan, maar dat vind ik een waardig offer voor compleet ingesproken dialogen.

avatar van leatherhead
3,0
Het shooter element is hier op veel vlakken inderdaad wel wat verbeterd (hoewel ik het daar ook niet de volle 100% mee eens ben), maar dat is ten koste gegaan van het role-playing element, dat hier toch wel heel erg verwaterd is hoor. Het RPG-gehalte ligt hier wat mij betreft niet veel hoger dan in bijv. een Far Cry 3.

Je opmerking over nostalgie begrijp ik op zich wel, sterker nog, in het geval van veel spellenreeksen ben ik zelfs met je eens. Hier echter niet. Bethesda heeft gewoon een aantal zwakke keuzes gemaakt en een hoop concessies gedaan om een (nog) breder publiek aan te spreken. Het brengt gewoon absoluut niet meer wat ik zoek in een Fallout game, en dat geldt ook voor een hoop andere (durf ik 'die hard' te zeggen?) Fallout fans.

avatar van andnino
4,5
Ik ben "die hard" Fallout-fan inzoverre dat mogelijk is voor iemand die bij deel 3 begonnen is. Toch ben ik relatief tevreden over Fallout 4. Het is op vele fronten een verbetering van vorige delen, en qua bugs en glitches is het nog steeds niet best, maar wel vele malen beter dan bijvoorbeeld New Vegas. Qua roleplaying is Fallout 4 niet goed, maar om eerlijk te zijn was 3 dat ook niet. Enkel New Vegas kwam wat dat betreft in de buurt van 1 en 2. Fallout speel ik voornamelijk om de sfeer (die is weer goed), het survivalgevoel (ook zeker aanwezig, hoewel je wel de moeilijkheidsgraad flink op moet schroeven, en de roleplaying in termen van wapenkeuze en perks. En vooral dat laatste is gewoon heel goed uitgewerkt in dit deel. Vandaar dat ik toch zeker vier sterren voor dit deel over heb.

avatar van BoordAppel
3,5
BoordAppel (moderator)
telkens krijgen we weer te horen dat de vorige zoveel beter is en worden al dan niet onbewust de mindere onderdelen vergeten. Bij The Witcher is dat ook al steeds het geval.

Het derde deel van The Witcher wordt overal het beste gewaardeerd.

Het is ook niet zo onlogisch dat Fallout 4 veel kritiek krijgt, veel elementen die de eerdere delen zo de moeite waard maken zijn hier overboord gekieperd.

avatar van Martijn
Ja misschien vind ik Fallout 3 en Vegas ook wel beter, maar dat wil niet zeggen dat ik deze er niet minder om waardeer. Ik hou wel van shooters dus voor mij is het allemaal prima.

BoordAppel
Weet je dat zeker? Ik geloof je hoor, misschien heb ik dan net de verkeerde topics gelezen. Vaak is het natuurlijk ook zo dat je mensen die niets te klagen hebben minder vaak hoort.

avatar van BoordAppel
3,5
BoordAppel (moderator)
Yep, The Witcher scoort op Gamesmeter met het deel hoger maar ook op Metacritic kan je zien dat het derde deel het beste scoort.

avatar van andnino
4,5
Over RPG-elementen gesproken trouwens... Ik vind wel dat het levelsysteem met perks beter is uitgewerkt dan in 3 en New Vegas. Het is makkelijker om een bizar sterk karakter te bouwen, maar dat is meer een kritiek op de moeilijkheidsgraad (die ik ook zeker onderschrijf, 'normal' is behoorlijk aan de makkelijke kant). Ook het base building en wapen- en armormodsysteem vind ik goede toevoegingen die je je eigen touch aan het spel laten geven.

avatar van leatherhead
3,0
De enige aardige van de toevoegingen die je opnoemt vind ik het weapon mods systeem. Dat settlement gedoe vond ik dan echt weer te infantiel voor woorden, lijkt de sims wel of zo. Perk systeem is redelijk (wat overpowered wel), maar het ontbreken van skills is een groot gemis.

avatar van BoordAppel
3,5
BoordAppel (moderator)
Het perk systeem bevalt me wel redelijk eigenlijk. Het duurt in ieder geval veel langer voordat je een manusje van alles bent, met level 40 heb je zo'n beetje al je perks die je wil hebben als je voor een bepaalde speelstijl gaat (sneak of juist melee bijvoorbeeld) terwijl je bij Fallout 3 en ook wel New Vegas met level 40 alles kon, van snipen tot tanken.

Het grote nadeel is wel dat die perks aan je SPECIAL gekoppeld zijn op een niet altijd even logische manier. Zo heb je best aardige melee perks die helemaal achter in de agility tree zitten terwijl je aan agility niet zo veel hebt als je melee speelt. Ook kan je dit voordat je de game speelt niet weten, zodat je veel lastiger van tevoren kan verzinnen voor wat voor build je gaat. Dat nadeel is natuurlijk wel weg als je de game al kent.

Ook vind ik de perks die op 9 of 10 zitten nu niet echt om over na huis te schrijven, daar hadden ze best wat game changing perks voor kunnen verzinnen.

avatar van andnino
4,5
Het is inderdaad wel apart dat de echte game changing perks lager op de ladder zitten. De nummers 9 en 10 zijn vaak toch een beetje gimmicks.

Er zijn ook nog wel andere kritieken te geven op dit levelsysteem, maar wat het ideale levelsysteem is weet ik ook niet. Het verdelen van skill-points in de eerdere Fallouts (en Elder Scrolls tot en met Oblivion) was toch wel een beetje een saaie aangelegenheid, met ook in de laatste twee Fallouts het rare gegeven dat je bijvoorbeeld level 50 science moet zijn om een expert-terminal te hacken, en je dit dus op level 49 niet kan. Dan heeft de 1-100-range geen zin meer, en kun je inderdaad beter een perksysteem zoals hier invoeren. Voor deze game werkt het naar mijn mening gewoon goed, en het feit dat je snel overpowered kan raken ligt, zoals ik eerder al zei, meer aan de moeilijkheidsgraad van de game.

Toch hoop ik dat de nieuwe Elder Scrolls niet dit systeem overneemt. Het klassieke levelen van 1-100 past daar naar mijn idee gewoon veel beter bij. Ik hoop dan meer op een goede middenweg tussen Skyrim, Oblivion en Morrowind. Lijkt me ook een goede zaak dat de Elder Scrolls- en Fallout-series niet te veel op elkaar gaan lijken.

avatar van Banjo
4,5
Heeft iemand ook wat tips voor bij het kraken van kluizen, koffers en andere sloten..
Ik probeer het altijd voorzichtig maar ik breek elke keer weer die bobbypins (haarspelden?)

avatar van andnino
4,5
Speel je het met een controller of muis/toetsenbord?

Met controller gaat het mij vrij makkelijk af. Steeds pakweg een centimeter ertussen en dan de hele "range" langs, telkens heel kort drukken tot het slot blokkeert, en zo verder totdat je het punt hebt waar hij open gaat. Voorzichtigheid is wel belangrijk, als je telkens direct loslaat zodra hij blokkeert, kun je meerdere sloten openen met één lockpick.

Misschien is het ook wel een kwestie van oefening trouwens. Ik heb veel Skyrim gespeeld. Daar is de lockpicking-minigame beduidend moeilijker, maar daar ben ik naar verloop van tijd ook meer bedreven in geraakt.

avatar van dr channard
4,0
Zelfs met muis gaat het ook vrij makkelijk en de bobbypins zijn niet schaars dus een beetje oefenen Komt wel goed!

avatar van Banjo
4,5
Bedankt..
Ik had toch liever een breekijzer gehad voor dat werk

4,0
Inderdaad is lockpicking niet moeilijk. Ikzelf zit nu op 99+ bobbypins.

Ik heb nu 52 uur gespeeld en zit op level 32. Ik zit denk nog niets eens op 5 procent in het verhaal.
Sinds ik de minutemen heb ontmoet doe ik alleen nog maar sidequests en ben ik alleen in Diamond citygeweest vanwege een sidequest.
Telkens als ik met de main quest bezig wil, kom ik weer nieuwe sidequests tegen dus op deze manier kan ik nog wel bezig zijn.
Het bouwen vind ik overbodig en daar heb ik niet veel mee. Dit laat ik ook links liggen.
Ik merk nu wel dat ik de quests van de minutemen vaker oversla omdat het een beetje repeterend word, maar de quests van de brotherhood of steel veel meer begin te doen.
Het spel zelf vind ik ongeveer gelijkwaardig aan 3, alleen is het wel te merken dat het 200 jaar na de atoombommen plaatsvind en de echte kapotte wereld achter de rug is.
Als ik deze ooit uitspeel zal ik opnieuw beginnen aan new vegas aangezien ik om een onverklaarbare reden gestopt ben met spelen.
Al met al 4,5 *

avatar van andnino
4,5
Ik heb hem inmiddels uitgespeeld. Mijn uiteindelijke score is vier sterren. Ik heb me erg met het spel vermaakt, maar terwijl Bethesda qua animaties, graphics en aanpasbaarheid (settlements, wapenmods) beter voor de dag komt dan ooit is het verhaal een gigantische domper. De main quest is niet per se veel leuker dan sommige side quests, en dwingt je karakter qua persoonlijkheid enerzijds in een hoek waar je niet uit kan stappen, maar anderzijds is het verhaal ook geen knip voor de neus waard. Zie het meer als een soort tour door de wasteland, zodat je alles een beetje gezien hebt. Uiteindelijk moet je dan wel keuzes gaan maken qua facties, maar toen ik het spel eenmaal had uitgespeeld was voor mij de urgentie van het verder spelen ook volledig weg (wat de keuze tussen facties zonder echte gevolgen maakt). Ik heb eerder de behoefte om het spel nog eens te gaan spelen, op een hogere moeilijkheidsgraad, en dan zien of ik qua roleplaying een beetje van het gebaande pad kan wijken.

avatar van Shinobi
4,0
"War. War never changes."

Na 155+ uur spelen eindelijk de Platinum en tijd voor een review.

Dit is mijn eerste aanraking geweest met deze franchise en het is me prima bevallen, moet ik zeggen. Qua achtergrondverhaal hoef je gelukkig niet veel te weten, aangezien elk deel op zichzelf kan staan. Wel moet gezegd worden dat het plotgewijs niet bijster veel voorstelt, omdat het vrij rechttoe-rechtaan is. Zelfs de verscheidene facties - waaruit je een keus moet maken - hebben nauwelijks invloed op het verloop.

'Fallout 4' is namelijk meer een game die je vrijlaat in de keuzes die je wilt maken op het gebied van exploreren en missies. Ik heb me in de eerste 100 uur dan ook voornamelijk bezig gehouden met het ontdekken van nieuwe locaties en de zijmissies die daarbij komen kijken. Het mooie is dat elke locatie een verhaal te vertellen heeft middels o.a. de logs en je metgezellen die verscheidene opmerkingen maken.

Alleen is het jammer dat er te weinig met het genre RPG gedaan wordt; de dialogen zijn te beperkt en als gamer lijk je slechts een deuk in een pakje boter te slaan als je bepaalde dingen wil beïnvloeden. Daarentegen knalt het wel lekker weg met al de wapens die je tot je beschikking hebt en kun je zelfs je eigen kamp bouwen waar je uren zoet mee kan zijn.

Ik begrijp dat de graphics nooit de specialiteit zijn geweest van Bethesda. Dit is duidelijk terug te zien in alles. Zo zijn de animaties houterig van opzet en oogt het allemaal wat flets. Het is dat de gameplay dermate sterk is dat je de matige graphics alweer vergeet. Bovendien is de score sfeerverhogend.

Al met al toch een heerlijke game waar je zo lang mee bezig kan zijn als je wil. Wat dat betreft echt 'bang for your buck'. Wel moet je rekening houden met een vlak verhaaltje en enkele technische mankementen.

4,0 Sterren.

4,0
Vandaag eindelijk uitgespeeld na 73 uur spelen (kon wel langer maar had genoeg van de herhalende missies).

Een goed spel absoluut. Het heeft het echte fallout sfeertje en steekt goed in elkaar.
De graphics blijven een beetje achter wat ik niet hinderlijk vond, en de framerate was soms ook matig.
De rpg kant hebben ze minder aandacht aangegeven en er meer een shooter van gemaakt, wat overigens heerlijk werkt.
Waar je in deel 3 de grootste eikel en meest zieke persoon kon zijn die je wilde, was de karakterbouw hier redelijk oppervlakkig. Dit was niet storend, er waren genoeg keuzes over waarbij je je moraal moest laten werken.
De main quest is redelijk kort en vrij oppervlakkig.Zo had ik meer over Shaun te weten willen komen
Wat ik vreemd vond en toch eigenlijk een grote fout is dat Kellogg verantwoordelijk was voor de ontvoering van Shaun en de dood van je vrouw en op dat punt volwassen was. Het moment dat Shaun zich bekend maakt en blijkt dat hij 60 jaar oud is, Kellogg nog steeds dezelfde leeftijd had op het moment dat je hem afmaakt.
De zijmissies waren over het algemeen wel goed, behalve dan de herhaalmissies waarbij ik vaak genoeg naar dezelfde settlement moest om dezelfde opdracht uit te voeren.
Ik heb ook lang gewacht om de glowing sea te ontdekken, en dit voelde echt geweldig aan. De rauwheid en het gevoel van machteloosheid was sterk.
Ik heb hem uitgespeeld met the institute en de brotherhood. Met railroad had ik niks en ik heb ook geen behoefte om het met hen uit te spelen. Was ook leuk om ze elke keer weer uit te moorden

Al met al een zeer goede game die je geld waard is.
Van 4,5 ster naar 4 sterren.

4,0
Wbt Kellog: Dat hij niet zo verouderd is is geen fout, maar hij is een soort cyborg geworden mbv Institute. Het word uitgelegd in ieder geval, maar hoe precies weet ik niet meer.

4,0
JacL schreef:
Wbt Kellog: Dat hij niet zo verouderd is is geen fout, maar hij is een soort cyborg geworden mbv Institute. Het word uitgelegd in ieder geval, maar hoe precies weet ik niet meer.


Oke thanks, dat heb ik dan net gemist.

avatar van Confusie
3,5
Vandaag weer eens wat gespeeld. Feit blijft dat het wel vermakelijk is maar ik niet omver geblazen raak. Het is geen aardkorst krakende content. Tot zo ver mis ik ook een beetje de meeslepende gebeurtenissen zoals ik die in New Vegas wel tegenkwam.

Bijvoorbeeld toen je die gastjes hielp met het lanceren van hun raket, en natuurlijk alle verwikkelingen rond Mr. House.

Zeer memorabel.

Nou ben ik nog niet enorm ver dus wie weet wat nog kan komen. Vandaag in ieder geval voor het eerst naar Diamond City afgereisd. Leuk die Piper die je dan gelijk tegenkomt. Goede voice acting en komt op mij qua animatie vreemd genoeg ook ineens een stuk expressiever over dan de andere characters.

Vanuit een bepaalde hoek vond ik haar ook wel iets van Carice hebben overigens.

Nou rest enkel nog de vraag of ze ook een beetje kan Pipen.

Carice in ieder geval wel.

avatar van BoordAppel
3,5
BoordAppel (moderator)
en natuurlijk alle verwikkelingen rond Mr. House.

En je mist hier ook gewoon interessante personages zoals Mr. House. In New Vegas echt een prachtig moment als je hem tegenkomt buiten zijn scherm. En zo zijn er in NV nog wel meer te vinden.

Er lopen er hier wel wat rond, maar er wordt bijzonder weinig mee gedaan. Nick Valentine, Kellog en Virgil bijvoorbeeld. Zeker met die eerste had je zoveel mooie verhalen kunnen verzinnen.

avatar van Maxigames
4,5
Met de nieuwe survival mode update wordt de game een heel stuk beter! Pas was ik opnieuw begonnen in survival mode (niet wetende dat daar nog een update voor zou komen) Toen de game geupdated was wist ik niet wat me overkwam, plotseling had ik allerlei ziektes en kon ik nog niet de helft van mijn spullen dragen . Het is nu echt zien te overleven en alle rpg elementen komen zoveel beter tot zijn recht, je bent blij met ieder stukje vlees wat je vindt of zelfs lege flessen die je bij een pomp kan vullen met purified water. Je kunt niet meer fast-travelen en alleen nog maar saven bij een bed. Ook heb je slaap, eten en drinken nodig.
Ik zou iedereen die wat teleurgesteld was in het RPG gevoel bij de game aanraden het nog eens te proberen op survival mode!

Die survival mode lijkt mij ook wel leuk voor een keertje, zal dat eens proberen. Eerst maar eens door de game zelf. Heb er nu pas 22 uur op zitten door de weinige tijd die ik heb. Na Fallout 3 en Fallout New Vegas is Fallout 4 wel echt een spel dat blijft hangen. Fallout 3 vond ik altijd zo grauw en mechanisch aanvoelen terwijl New Vegas een beetje leeg voelde. Fallout 4 is voor mij heel interessant omdat het er op de next-gen veel realistischer uitziet. De omgevingen zijn prachtig en ik heb echt het gevoel soms in een kapotte wereld te lopen, meer dan bij de voorgangers.

De verhaallijn kan ik nog niet beoordelen maar is opzich vrij interessant. Het Instituut blijft me wel intrigeren terwijl je ook een wrang gevoel overhoudt na het begin. De zoektocht is spannend maar ben nog niet ver genoeg om dat te beoordelen. Ik ben nu bij the Glowing Sea.
De side-quests zijn grappig en leuk. De omgeving vind ik vooral het leukste, Goodneighbour is natuurlijk fantastisch gemaakt met al die misfits.

Karakterwijs denk ik dat je veel kanten op kunt. Ik denk dat de main char wel een beetje op mij lijktm, een rustige redelijke vent. Ik ga hem denk ik later opnieuw spelen als de 'badguy' en alle verleidelijke dingen doen die ik nu niet doe. Ook heb ik Goody Two Shoes Piper als companion en vrouw. Kan het kleffer... De spraak vind ik juist leuker, je voelt je toch meer meester over de situatie ondanks dat het niet vaak echt doorslaggevend is.

Het bouwen vind ik leuk, heb een kleine settlement in Hangman Alley met 10 mensen erin, echt een grote nederzetting zal ik pas op het einde maken denk ik. Vind het nu ook zonde van mijn tijd om veel te bouwen als ik ook het verhaal en de rest wil spelen.

Tot nu toe ben ik zeer te spreken over deze Fallout.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:44 uur

geplaatst: vandaag om 17:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.