
Fallout 4 (2015)
PC / PlayStation 4 / Xbox One / PlayStation 5 / Xbox Series X/S
RPG
single player
Ontwikkeld door Bethesda
Uitgegeven door Bethesda
Toen in 2077 de Sino-Amerikaanse oorlog zijn kookpunt bereikte, werd het grootste deel van onze beschaving in een klap weggevaagd door de daaropvolgende nucleaire uitwisseling. Sommige mensen wisten de ramp echter te overleven door mee te doen aan het Vault-Tec Societal Preservation Program. Zij lieten zich in gigantische, zelfvoorzienende, ondergrondse kluizen opsluiten om aldaar te wachten tot de straling gezakt was. Een van deze kluizen is Vault 111, vlak buiten Boston, Massachusetts. Nu, ruim 200 jaar later, zal jij de eerste zijn die de vault gaat verlaten, om te kijken wat er van de wereld is overgebleven.
Mijn hoop is derhalve volledig gevestigd op de mod community, die wellicht nog voor verbeteringen kunnen zorgen op de vele gebieden waarin Bethesda pertinent gefaald heeft.
Beetje een lulletje, dat is ook wat ik voor ogen had.
De fallout serie van Beteshda is altijd al een shooter geweest, het was alleen gewoon een crappy shooter. Ben erg blij dat ze alles ingesproken hebben, liever meer diepgang dan veel generieke gesprekken antwoorden zoals in de vorige versies. Je had misschien wel meer opties maar echt heel verschillend waren je keuzes niet.
Speel ze nog eens is mijn devies, want dit slaat als een tang op een varken. Of google even waar 'RPG' eigenlijk voor staat, krijg je wellicht nog wat schaamrood op de kaakjes. Fallout was voorheen namelijk duidelijk een RPG, al helemaal als je het over de eerste delen hebt (al zijn die dan niet van Bethesda). Fallout 4 dan meer een shooter met een aantal rpg-elementen.
Je opmerking over de dialoogopties is ook wat twijfelachtig. Als de antwoorden ergens generiek zijn, zijn ze dat wel in Fallout 4. Verder als 'go on' of 'not interested' reiken ze dikwijls niet. Diepgang my ass. Vaak maakt het zelfs niet eens uit wat voor een antwoord je kiest en blijken ze geen eens invloed te hebben op je spel.
Speel ze nog eens is mijn devies, want dit slaat als een tang op een varken. Of google even waar 'RPG' eigenlijk voor staat, krijg je wellicht nog wat schaamrood op de kaakjes. Fallout was voorheen namelijk duidelijk een RPG, al helemaal als je het over de eerste delen hebt (al zijn die dan niet van Bethesda). Fallout 4 dan meer een shooter met een aantal rpg-elementen.
Je opmerking over de dialoogopties is ook wat twijfelachtig. Als de antwoorden ergens generiek zijn, zijn ze dat wel in Fallout 4. Verder als 'go on' of 'not interested' reiken ze dikwijls niet. Diepgang my ass. Vaak maakt het zelfs niet eens uit wat voor een antwoord je kiest en blijken ze geen eens invloed te hebben op je spel.
Och och schaamrood nog wel, lief blijven he. Natuurlijk was en is het een RPG, de Bethesda versies (want daar had ik het over) zijn alleen naast een RPG ook nog een shooter. Ze hebben alleen telkens met elk deel het shooter gedeelte vel verbeterd waardoor het gewoon steeds een betere shooter is. Het is misschien wat minder extreem een RPG maar het is er nog steeds een.
Ik denk dat veel mensen zich te veel laten leiden door nostalgie in het beoordelen van vervolgen, telkens krijgen we weer te horen dat de vorige zoveel beter is en worden al dan niet onbewust de mindere onderdelen vergeten. Bij The Witcher is dat ook al steeds het geval.
Het is inderdaad wel jammer dat de dialoogopties in Fallout 4 steeds uit dezelfde 4 varianten bestaan, maar dat vind ik een waardig offer voor compleet ingesproken dialogen.
Je opmerking over nostalgie begrijp ik op zich wel, sterker nog, in het geval van veel spellenreeksen ben ik zelfs met je eens. Hier echter niet. Bethesda heeft gewoon een aantal zwakke keuzes gemaakt en een hoop concessies gedaan om een (nog) breder publiek aan te spreken. Het brengt gewoon absoluut niet meer wat ik zoek in een Fallout game, en dat geldt ook voor een hoop andere (durf ik 'die hard' te zeggen?) Fallout fans.
Het derde deel van The Witcher wordt overal het beste gewaardeerd.
Het is ook niet zo onlogisch dat Fallout 4 veel kritiek krijgt, veel elementen die de eerdere delen zo de moeite waard maken zijn hier overboord gekieperd.
BoordAppel
Weet je dat zeker? Ik geloof je hoor, misschien heb ik dan net de verkeerde topics gelezen. Vaak is het natuurlijk ook zo dat je mensen die niets te klagen hebben minder vaak hoort.
Het grote nadeel is wel dat die perks aan je SPECIAL gekoppeld zijn op een niet altijd even logische manier. Zo heb je best aardige melee perks die helemaal achter in de agility tree zitten terwijl je aan agility niet zo veel hebt als je melee speelt. Ook kan je dit voordat je de game speelt niet weten, zodat je veel lastiger van tevoren kan verzinnen voor wat voor build je gaat. Dat nadeel is natuurlijk wel weg als je de game al kent.
Ook vind ik de perks die op 9 of 10 zitten nu niet echt om over na huis te schrijven, daar hadden ze best wat game changing perks voor kunnen verzinnen.
Er zijn ook nog wel andere kritieken te geven op dit levelsysteem, maar wat het ideale levelsysteem is weet ik ook niet. Het verdelen van skill-points in de eerdere Fallouts (en Elder Scrolls tot en met Oblivion) was toch wel een beetje een saaie aangelegenheid, met ook in de laatste twee Fallouts het rare gegeven dat je bijvoorbeeld level 50 science moet zijn om een expert-terminal te hacken, en je dit dus op level 49 niet kan. Dan heeft de 1-100-range geen zin meer, en kun je inderdaad beter een perksysteem zoals hier invoeren. Voor deze game werkt het naar mijn mening gewoon goed, en het feit dat je snel overpowered kan raken ligt, zoals ik eerder al zei, meer aan de moeilijkheidsgraad van de game.
Toch hoop ik dat de nieuwe Elder Scrolls niet dit systeem overneemt. Het klassieke levelen van 1-100 past daar naar mijn idee gewoon veel beter bij. Ik hoop dan meer op een goede middenweg tussen Skyrim, Oblivion en Morrowind. Lijkt me ook een goede zaak dat de Elder Scrolls- en Fallout-series niet te veel op elkaar gaan lijken.
Ik probeer het altijd voorzichtig maar ik breek elke keer weer die bobbypins (haarspelden?)
Met controller gaat het mij vrij makkelijk af. Steeds pakweg een centimeter ertussen en dan de hele "range" langs, telkens heel kort drukken tot het slot blokkeert, en zo verder totdat je het punt hebt waar hij open gaat. Voorzichtigheid is wel belangrijk, als je telkens direct loslaat zodra hij blokkeert, kun je meerdere sloten openen met één lockpick.
Misschien is het ook wel een kwestie van oefening trouwens. Ik heb veel Skyrim gespeeld. Daar is de lockpicking-minigame beduidend moeilijker, maar daar ben ik naar verloop van tijd ook meer bedreven in geraakt.

Ik had toch liever een breekijzer gehad voor dat werk

Ik heb nu 52 uur gespeeld en zit op level 32. Ik zit denk nog niets eens op 5 procent in het verhaal.
Sinds ik de minutemen heb ontmoet doe ik alleen nog maar sidequests en ben ik alleen in Diamond citygeweest vanwege een sidequest.
Telkens als ik met de main quest bezig wil, kom ik weer nieuwe sidequests tegen dus op deze manier kan ik nog wel bezig zijn.
Het bouwen vind ik overbodig en daar heb ik niet veel mee. Dit laat ik ook links liggen.
Ik merk nu wel dat ik de quests van de minutemen vaker oversla omdat het een beetje repeterend word, maar de quests van de brotherhood of steel veel meer begin te doen.
Het spel zelf vind ik ongeveer gelijkwaardig aan 3, alleen is het wel te merken dat het 200 jaar na de atoombommen plaatsvind en de echte kapotte wereld achter de rug is.
Als ik deze ooit uitspeel zal ik opnieuw beginnen aan new vegas aangezien ik om een onverklaarbare reden gestopt ben met spelen.
Al met al 4,5 *
Na 155+ uur spelen eindelijk de Platinum en tijd voor een review.
Dit is mijn eerste aanraking geweest met deze franchise en het is me prima bevallen, moet ik zeggen. Qua achtergrondverhaal hoef je gelukkig niet veel te weten, aangezien elk deel op zichzelf kan staan. Wel moet gezegd worden dat het plotgewijs niet bijster veel voorstelt, omdat het vrij rechttoe-rechtaan is. Zelfs de verscheidene facties - waaruit je een keus moet maken - hebben nauwelijks invloed op het verloop.
'Fallout 4' is namelijk meer een game die je vrijlaat in de keuzes die je wilt maken op het gebied van exploreren en missies. Ik heb me in de eerste 100 uur dan ook voornamelijk bezig gehouden met het ontdekken van nieuwe locaties en de zijmissies die daarbij komen kijken. Het mooie is dat elke locatie een verhaal te vertellen heeft middels o.a. de logs en je metgezellen die verscheidene opmerkingen maken.
Alleen is het jammer dat er te weinig met het genre RPG gedaan wordt; de dialogen zijn te beperkt en als gamer lijk je slechts een deuk in een pakje boter te slaan als je bepaalde dingen wil beïnvloeden. Daarentegen knalt het wel lekker weg met al de wapens die je tot je beschikking hebt en kun je zelfs je eigen kamp bouwen waar je uren zoet mee kan zijn.
Ik begrijp dat de graphics nooit de specialiteit zijn geweest van Bethesda. Dit is duidelijk terug te zien in alles. Zo zijn de animaties houterig van opzet en oogt het allemaal wat flets. Het is dat de gameplay dermate sterk is dat je de matige graphics alweer vergeet. Bovendien is de score sfeerverhogend.
Al met al toch een heerlijke game waar je zo lang mee bezig kan zijn als je wil. Wat dat betreft echt 'bang for your buck'. Wel moet je rekening houden met een vlak verhaaltje en enkele technische mankementen.
4,0 Sterren.
Een goed spel absoluut. Het heeft het echte fallout sfeertje en steekt goed in elkaar.
De graphics blijven een beetje achter wat ik niet hinderlijk vond, en de framerate was soms ook matig.
De rpg kant hebben ze minder aandacht aangegeven en er meer een shooter van gemaakt, wat overigens heerlijk werkt.
Waar je in deel 3 de grootste eikel en meest zieke persoon kon zijn die je wilde, was de karakterbouw hier redelijk oppervlakkig. Dit was niet storend, er waren genoeg keuzes over waarbij je je moraal moest laten werken.
De main quest is redelijk kort en vrij oppervlakkig.Zo had ik meer over Shaun te weten willen komen
Wat ik vreemd vond en toch eigenlijk een grote fout is dat Kellogg verantwoordelijk was voor de ontvoering van Shaun en de dood van je vrouw en op dat punt volwassen was. Het moment dat Shaun zich bekend maakt en blijkt dat hij 60 jaar oud is, Kellogg nog steeds dezelfde leeftijd had op het moment dat je hem afmaakt.
De zijmissies waren over het algemeen wel goed, behalve dan de herhaalmissies waarbij ik vaak genoeg naar dezelfde settlement moest om dezelfde opdracht uit te voeren.
Ik heb ook lang gewacht om de glowing sea te ontdekken, en dit voelde echt geweldig aan. De rauwheid en het gevoel van machteloosheid was sterk.
Ik heb hem uitgespeeld met the institute en de brotherhood. Met railroad had ik niks en ik heb ook geen behoefte om het met hen uit te spelen. Was ook leuk om ze elke keer weer uit te moorden
Al met al een zeer goede game die je geld waard is.
Van 4,5 ster naar 4 sterren.
Wbt Kellog: Dat hij niet zo verouderd is is geen fout, maar hij is een soort cyborg geworden mbv Institute. Het word uitgelegd in ieder geval, maar hoe precies weet ik niet meer.
Oke thanks, dat heb ik dan net gemist.
Bijvoorbeeld toen je die gastjes hielp met het lanceren van hun raket, en natuurlijk alle verwikkelingen rond Mr. House.
Zeer memorabel.
Nou ben ik nog niet enorm ver dus wie weet wat nog kan komen. Vandaag in ieder geval voor het eerst naar Diamond City afgereisd. Leuk die Piper die je dan gelijk tegenkomt. Goede voice acting en komt op mij qua animatie vreemd genoeg ook ineens een stuk expressiever over dan de andere characters.
Vanuit een bepaalde hoek vond ik haar ook wel iets van Carice hebben overigens.
Nou rest enkel nog de vraag of ze ook een beetje kan Pipen.
Carice in ieder geval wel.
En je mist hier ook gewoon interessante personages zoals Mr. House. In New Vegas echt een prachtig moment als je hem tegenkomt buiten zijn scherm. En zo zijn er in NV nog wel meer te vinden.
Er lopen er hier wel wat rond, maar er wordt bijzonder weinig mee gedaan. Nick Valentine, Kellog en Virgil bijvoorbeeld. Zeker met die eerste had je zoveel mooie verhalen kunnen verzinnen.

Ik zou iedereen die wat teleurgesteld was in het RPG gevoel bij de game aanraden het nog eens te proberen op survival mode!
De verhaallijn kan ik nog niet beoordelen maar is opzich vrij interessant. Het Instituut blijft me wel intrigeren terwijl je ook een wrang gevoel overhoudt na het begin. De zoektocht is spannend maar ben nog niet ver genoeg om dat te beoordelen. Ik ben nu bij the Glowing Sea.
De side-quests zijn grappig en leuk. De omgeving vind ik vooral het leukste, Goodneighbour is natuurlijk fantastisch gemaakt met al die misfits.
Karakterwijs denk ik dat je veel kanten op kunt. Ik denk dat de main char wel een beetje op mij lijktm, een rustige redelijke vent. Ik ga hem denk ik later opnieuw spelen als de 'badguy' en alle verleidelijke dingen doen die ik nu niet doe. Ook heb ik Goody Two Shoes Piper als companion en vrouw. Kan het kleffer... De spraak vind ik juist leuker, je voelt je toch meer meester over de situatie ondanks dat het niet vaak echt doorslaggevend is.
Het bouwen vind ik leuk, heb een kleine settlement in Hangman Alley met 10 mensen erin, echt een grote nederzetting zal ik pas op het einde maken denk ik. Vind het nu ook zonde van mijn tijd om veel te bouwen als ik ook het verhaal en de rest wil spelen.
Tot nu toe ben ik zeer te spreken over deze Fallout.