menu

Fallout 4 (2015)

mijn stem
3,88 (88)
88 stemmen

PC / PlayStation 4 / Xbox One / PlayStation 5 / Xbox Series X/S
RPG
single player

Ontwikkeld door Bethesda
Uitgegeven door Bethesda

Toen in 2077 de Sino-Amerikaanse oorlog zijn kookpunt bereikte, werd het grootste deel van onze beschaving in een klap weggevaagd door de daaropvolgende nucleaire uitwisseling. Sommige mensen wisten de ramp echter te overleven door mee te doen aan het Vault-Tec Societal Preservation Program. Zij lieten zich in gigantische, zelfvoorzienende, ondergrondse kluizen opsluiten om aldaar te wachten tot de straling gezakt was. Een van deze kluizen is Vault 111, vlak buiten Boston, Massachusetts. Nu, ruim 200 jaar later, zal jij de eerste zijn die de vault gaat verlaten, om te kijken wat er van de wereld is overgebleven.

zoeken in:
avatar van threeohthree
3,5
BoordAppel: Helemaal mee eens. Ik ben nog niet heel ver met de main quest (net The Institute binnen), maar zie er telkens tegenop om weer te beginnen, en als ik er al zin in heb dan gaat het meer om de visuals en de OP-melee combat. De RPG elementen zijn imho weinig memorabel en het dialoog systeem is vooral meh. Hierdoor is persuasion bijna een must, wat weer ten koste gaan van andere vitale perks.

En natuurlijk zoals FlyLo al aan gaf is de UI natuurlijk knulligheid van de bovenste plank. Jammer, maar momenteel is het helaas niet heel veel meer dan de onliner: 'Still a better game than Battlefront'.

avatar van BoordAppel
3,5
BoordAppel (moderator)
Tot dat stuk wat je noemt vond ik het verhaal nog wel goed. Vooral The Memory Den vond ik sterk. Daarna gaat het wat tegenstaan. Misschien dat de andere facties boeiender zijn, maar ik betwijfel het.

Verder vind ik het toch wel zeker een prima game. Exploration is leuk, het ziet er erg mooi uit en her en der zijn er interessante verhalen te vinden. Bouwen lijkt me ook wel leuk, dat ga ik met mijn volgende personage meer verkennen.

avatar van leatherhead
3,0
Na even gespeeld te hebben zijn vooral mijn vooroordelen bevestigd. Fallout 4 komt absoluut niet in de buurt van de sfeer, de rauwheid, en de spanning van Fallout 3. De huidige generatie wil natuurlijk gewoon lekker knallen! Actie, da's het enige wat uitmaakt, en ja, die mensen zullen zeker aan hun trekken komen.

Wat ik geweldig vond aan Fallout 3 (en New Vegas) is de vrijheid, de compromisloosheid. In Fallout 3 kon je de grootste onetische klootzak zijn die je maar kon spelen en je werd er nog voor beloond ook. Vredelievend stadje kapot nuken? Geen probleem. Kinderen kidnappen en verkopen aan slavenhandelaars? Geen probleem. Begrijp deze opmerking niet verkeerd; ik ben geen ziek figuur met één of andere obscure fetisj, maar door dit soort zaken (zijn nog talloze voorbeelden) was Fallout 3 uniek. De vrijheid, de (morele) keuzes, de mogelijkheid om je character en zijn eigenschappen precies te vormen zoals je zelf wilt, in een mooie en tegelijkertijd ziekelijke wereld.

In Fallout 4 lijkt dit zowat allemaal van de baan. Je krijgt het allemaal op een presenteerblaadje toegediend. Een geschreven personage voorzien van een voice-over? Ik hield er juist van dat er in de voorgaande delen wat aan de verbeelding over gelaten werd. Ook is het karma systeem gewoon uit het raam geflikkerd, zijn de skills compleet geschrapt, heb je companions die niet kunnen sterven, zijn er veel te veel essential npc's, ligt de focus erg veel op lomp geknal ipv role-playing, is het dialoog-systeem belachelijk, en zijn zowel het verhaal als de personages nauwelijks interessant.

De graphics vond ik ook al niks. Kneuterige, cartoonesque visuals. Nergens had ik écht het idee dat ik me in een post-apocalyptische wereld begaf. In vergelijking met The Capital Wasteland lijkt het haast een gezellige speelplaats. Maargoed, het moet allemaal toegankelijker blijkbaar. Meer geld in het laatje natuurlijk. Leuk dat er bepaalde dingen verbeterd zijn (character creation bijvoorbeeld), maar wat mij betreft wegen ze totaal niet op. Ik verbaas me er dan ook over dat hier ik één van de weinige ben die over dat soort dingen valt, al tref ik op Engelstalige sites gelukkig wat meer kritiek aan. Hoe kunnen mensen nou vinden dat het RPG-gehalte hier even hoog ligt als in de voorgaande Fallout's? On-be-grijpelijk. Het is gewoon een lompe shooter met hier en daar wat gestroomlijnde RPG-elementen geworden. Wellicht moeten die mensen eens even googelen waar RPG eigenlijk voor staat.

Ik zal binnenkort wel nog doorgaan met spelen, wellicht wordt het beter, maar vermoedelijk zal de teleurstelling louter grotere vormen aannemen. In ga nu in ieder geval weer ff lekker verder met mijn inmiddels 3e playtrough van Fallout 3, want dit vond ik tot dusver gewoon beschamend voor een Fallout game. Bah.

avatar van threeohthree
3,5
BoordAppel schreef:
Tot dat stuk wat je noemt vond ik het verhaal nog wel goed. Vooral The Memory Den vond ik sterk. Daarna gaat het wat tegenstaan. Misschien dat de andere facties boeiender zijn, maar ik betwijfel het.

Verder vind ik het toch wel zeker een prima game. Exploration is leuk, het ziet er erg mooi uit en her en der zijn er interessante verhalen te vinden. Bouwen lijkt me ook wel leuk, dat ga ik met mijn volgende personage meer verkennen.


Memory Den was inderdaad erg sterk, en eigenlijk het geen wat mij overhaalde om nog weer verder te spelen. En natuurlijk is het geen kapot slechte productie, maar in de buurt van Fallout 3 en New Vegas komt het niet imho. Bouwen heb ik gewoon redelijk basic gehouden, want ondanks dat het idee wel leuk is voelt het meer aan als bezigheidstherapie dan functionele gameplay. Maar goed, dat zal meer een voorkeur dan feit zijn.

leatherhead Qua visuals sla je inderdaad wel de hamer op zijn kop wat mij betreft. Ondanks dat ik een groot fan ben van de visuals, geven ze mij nu niet echt het idee dat ik mij daadwerkelijk in een post-apocalyptisch landschap bevind inderdaad. Dat doet aan de ene kant veel af aan de sfeer, al blijf ik het aan de andere kant nog steeds erg mooi vinden om tussendoor te wandelen.

avatar van Brains
leatherhead Waarom zou het minder post-apocalyptisch zijn? Omdat het een breder kleurenpallet kent dan alleen bruin en grijs? Omdat niet alles compleet in puin ligt? Laten we niet vergeten dat het 200 jaar na het vallen van de bommen is, en dat Boston in tegenstelling tot DC niet direct getroffen is. Er zijn weer een hoop dingen opgebouwd en het leeft allemaal wat meer, maar ik vind dit juist een veel realistischer portret van een post-apocalyptische wereld 200 jaar in de toekomst. Ga je echter richting The Glowing Sea, waar de bom gevallen is, kom je in een heel ander scenario - misschien iets meer naar jouw smaak.

avatar van JacoBaco
4,0
The Glowing Sea is dan weer veel te kleurig natuurlijk..

Toch geinig hoe mensen die Fallout 3 briljant vinden en Fallout 4 minder, vervolgens met andere argumenten komen dan ik. Ik vind Fallout 3 een meesterwerk (top 10) en Fallout 4 (geen top 10) gewoon erg goed. Leatherhead zegt bijv.: Fallout 4 komt absoluut niet in de buurt van de sfeer, de rauwheid, en de spanning van Fallout 3.

Zelf vind ik het wel in de buurt komen, maar is het in 3 dus gewoon beter. En wat de actie betreft. Ik heb in Fallout 3 ook behoorlijk wat moeten afknallen wanneer ik weer van alles tegen het lijf liep. Zowel in the wasteland als in gebouwen. Ik heb Fallout 3 daarom ook ervaren als een Actie RPG.

Verder heeft leatherhead zeker wel een aantal goede punten!

avatar van threeohthree
3,5
Brains: Noteer wel dat hij "Cartoonesque" schrijft. Met andere woorden, het zijn niet zozeer de kleurrijke visuals welke niet helemaal thuishoren bij het algemene beeld van een apocalyptisch landschap, maar eerder de manier waarop zij geportretteerd worden (Denk jaren 60 hippie tijd met fletse, en erg felle kleuren). De game heeft duidelijk een visuele stijl die afwijkt van de rest in de serie, nu is dat voor mij persoonlijk niet direct een nadeel, maar het drukt wel zijn stempel op hoe de game speelt en mijn gemoedstoestand daarbij.

avatar van leatherhead
3,0
Precies ja. Verder is het natuurlijk gewoon een feit dat het wel degelijk post-apocalyptisch is, maar ik voelde het (tot dusver) gewoon nergens. Wat niet alleen met de visuals te maken heeft overigens, ook veel andere aspecten uit het spel hebben gewoon iets 'gelikts'. De visuals dus, maar ook de presentatie en de gameplay zelf. Het is allemaal zo braafjes, Bethesa heeft denk ik ongelooflijk veel concessies gedaan ten opzichte van de voorgaande delen.

Wellicht betert het er in latere fasen van de game nog wat op, maar tot nu toe heb ik er weinig goede woorden voor over.

avatar van Confusie
3,5
Die kritiekpunten die worden genoemd zie ik juist als een vooruitgang.

Van mij mag het best lekker laagdrempelig, en een beetje knallen heb ik ook niks op tegen. En dan heb ik 'm zelfs nog op easy gezet omdat het me allemaal iets te heet onder de voeten werd.

Wat de game betreft.

Aanvankelijk was ik behoorlijk enthousiast.

Toen begon dat wat in te zakken.

Nu toch weer aardig over te spreken. Vermaak me er de laatste dagen opperbest mee.

Kreeg vooral het gevoel en dat blijf ik wel houden dat het wel erg veel meer van hetzelfde is. Weet niet of ik bij een volgende Fallout nog zo vooraan in de rij zou staan.

Zelf vooral erg goede herinneringen aan New Vegas, dat was ook de eerste die ik speelde. Daarna nog drie geprobeerd maar die heeft me eigenlijk nooit enorm gegrepen. Wat mij betreft was dat grauwe ook niet echt een pluspunt te noemen. Is maar waar je van houdt, doe mij maar een lekker kleurtje.

Voor mij wel een verbetering op Fallout 3, speelt allemaal net iets soepeler en ik heb er zeker niets op tegen dat het lekker veel lekker zou knallen. Maar gevoelsmatig haalt dit het niet bij New Vegas voor mij en vanwege de zeer opzichtige herhalingsoefening kan het voor mij tot dusver eigenlijk ook net niet tot de absolute toppers van dit jaar worden gerekend.

The Witcher bijvoorbeeld waar ik ook nog mee bezig ben doet me meer. En zoals ik al zei zal er bij een volgend deel voor mijn gevoel toch een vrij radicale vernieuwing uit de kast moeten worden getrokken wil ik nog geboeid zijn.

Met simpelweg meer van hetzelfde is het hele post apocalyptische voor mij wellicht toch net wat minder lang houdbaar dan de bekende fantasy elementen die we ook allemaal kennen.

avatar van BoordAppel
3,5
BoordAppel (moderator)
De game heeft duidelijk een visuele stijl die afwijkt van de rest in de serie, nu is dat voor mij persoonlijk niet direct een nadeel, maar het drukt wel zijn stempel op hoe de game speelt en mijn gemoedstoestand daarbij.

Mwoa, dat vind ik niet echt. Fallout 1 en 2 waren ook vrij cartoony en zeker deel twee had ook genoeg kleur. Ik vind de visuele stijl van deeltje 4 dan ook interessanter dan 3, vooral omdat er meer variatie is. Fallout 3 had zeker zijn indrukwekkende momenten maar alles was wel érg kapot allemaal en alles was even grijs en grauw.

Boston, The Glowing Sea and the rest van de Commonwealth hebben echt hun eigen sfeer, dat vond ik bij Fallout 3 veel minder.

avatar van Sinner
4,5
Het zal misschien aan mij liggen maar ik vind dat geen enkele van de Fallouts echt 'afwijkt' van de rest van de serie. Sterker - ik vind het een van de weinige reeksen waar ik de artstijl best consistent in vind. Nergens heb ik het idee dat het ene deel cartoonier of dergelijks is dan de rest. Natuurlijk - verschillen qua omgeving en tijdslijn merk je wel - maar daar ben ik alleen blij om. Het zorgt voor mij dat ieder deel toch weer net wat unieks te bieden heeft.

Verder...plak ik er een 4,5 op. Voor mij is dit ondanks enkele kleine minpuntjes toch het spel van het jaar (wellicht dat daar de fanboy in mij spreekt). Hoogtepunten van de reeks blijven voor mij 2 en New Vegas. Ik vind met name dat de ontwikkelaars qua endgame en interactie tussen de facties wat meer lessen uit laatstgenoemde hadden kunnen trekken (want inderdaad - ik krijg heel sterk het idee dat, buiten de Institute (die ik nog niet gedaan heb) alles zowat identiek verloopt (?) - en dat was bij New Vegas toch vaak best wel verschillend). Ook het gebruik van de skills en perks had ik liever 'vertrouwd' gehouden - en inderdaad zijn bijwijlen de laadtijden wat irritant. (Ik heb me op een gegeven moment doorgeergerd aan het bestormen van een fabriek raiders - binnenstormen, laadtijd - ik draai rechts probeer een deur te openen en verdorie - die kwam ook buiten uit, weer een laadtijd. Weer terug naar binnen dan maar - laadtijd - het haalde dus idd echt de vaart er wel uit).

Maar verder? De UI en controle (heb wel met een controller gespeeld) vond ik niet echt een punt, daar was ik zo aan gewend (hoewel in 2015 het ontbreken van het instellen van de knoppen toch inderdaad wel een eh...slordig is op zijn zachtst gezegd). De tal van side-quests en karakters (of verwijzingen naar dingen) waren als vanouds weer prima en ik vind de wasteland net altijd weer wat 'aparts' en verfrissends hebben t.o.v de zoveelste bosjes/bergjes/elfjes/orcjes fantasy wereld. (waar ik ook wel een fan van ben hoor, vergis je niet, alleen vind ik het bij de xste Fantasy RPG vaak wel een beetje te veel terugvallen op dezelfde cliche's).

In ieder geval vond ik Fallout 4 erg sterk. En ben ik erg benieuwd naar wat er aan DLC gaat verschijnen.

avatar van Eliandjiee
4,0
Toch goed om ook weer een positief bericht te lezen. Fallout 4 staat voor mij op de planning voor in de kerstvakantie.

Van Fallout 3 heb ik, met name van de sfeer en setting, des tijds enorm genoten en de game heeft dan ook een plekje in mijn top 10. Er is een zeer reële kans dat dit deel gaat tegenvallen, ik ga het ervaren.

avatar van JacoBaco
4,0
Bijna alle berichten zijn ook erg positief... Lager dan een 3,5* scoort de game tot nu toe niet. Alleen veel gamers (waaronder ikzelf) benadrukken steeds dat Fallout 3 beter is. Fallout 3 is namelijk voor vele (en voor mij ook) een meesterwerk. Fallout 4 is geen meesterwerk, maar voor de meeste nog steeds een erg goede game. Ik ben inmiddels weer lekker helemaal opnieuw begonnen. Ik begon het na een week toch weer heel erg te missen!

avatar van Shinobi
4,0
Na 100 uur spelen eindelijk in Diamond City beland.

avatar van threeohthree
3,5
JacoBaco schreef:
Fallout 3 is namelijk voor vele (en voor mij ook) een meesterwerk. Fallout 4 is geen meesterwerk, maar voor de meeste nog steeds een erg goede game.


Dit is het inderdaad veel meer dan dat Fallout 4 een slechte game is. Een game in een serie als deze heeft gewoon last van het feit dat het altijd zal worden vergeleken met vorige games. Fallout 3 en New Vegas hebben wat mij betreft de lat extreem hoog gelegd, en het feit dat Fallout 4 hier niet aan voldoet is geen schande, maar gewoon jammer. En het is diezelfde 'teleurstelling' die vervolgens uitgesproken wordt.

avatar van BoordAppel
3,5
BoordAppel (moderator)
Ben nu bezig met een charisma/intelligence build, maar dat valt nog niet mee omdat de game zo gericht is op actie en de meeste charisma perks vrij nutteloos zijn. Animal friend / wasteland whisperer / intimidation zijn in theorie wel leuke perks maar het slagingspercentage is wel erg laag om er echt wat aan te hebben.

Ook aan de companion perks heb je niet zoveel aangezien companions ook echt, maar dan ook echt heel erg dom en irritant zijn. Ze lopen continu voor je voeten en als er dan een vijand voor ze staat vergeten ze vaak te schieten. Sinds Oblivion is de AI van die idioten niet veranderd. En als ik voor elke keer dat ze ergens vanaf pleuren XP zou krijgen had ik nu een shitload aan XP.

Ik ga maar eens een close combat build proberen, misschien dat dat leuker is. Wat raden jullie aan? Melee of unarmed?

4,0
Ik doe zelf melee, omdat je dan toch wat meer keuze hebt qua wapens en je kan ze craften.

avatar van threeohthree
3,5
BoordAppel: Melee kan ik je absoluut aanraden. Lekker naar Diamond City gaan en een honkbal knuppel kopen en homeruns slaan! Ongelofelijk OP, maar ook ongelofelijk bevredigend. Heb het zelf gecombineerd met low INT plus Idiot Savant perk; echt een hilarische combinatie. Verder natuurlijk Bloody Mess waar ik af en toe gewoon op de grond val van het lachen.

Rest van de build:
Big Leagues
Armorer
Blacksmith
Rooted
Toughness
Lone Wanderer
Blitz

En hier en daar nog wat losse perks

avatar van Maiky
3,5
Wat betreft het ontbreken van de grauwe sfeer t.o.v. Fallout 3: ik ben gisteren naar het zuiden gelopen via de uiterste westelijke kant van de map. De sfeer is in die contreien echt heel intens, als je zo tussen die weggeblazen boompjes struint met die koortsige kleurenfilter. En hoe zuidelijker je komt, hoe meer je de hitte bijna van je scherm voelt broeien, en er lijkt wel continu een nucleaire storm te woeden. Een Hazmat Suit dragen is een must.

Ik vond in de uiterst zuid-westelijke hoek trouwens een heel aardige gun met ongelimiteerde ammo die je ook nog eens niet hoeft te herladen.

avatar van Martijn
Shinobi schreef:
Na 100 uur spelen eindelijk in Diamond City beland.


Haha ik dacht dat ik het al langzaamaan deed

Ben Level 35 en moet nog naar het zuiden

avatar van Shinobi
4,0
Het mooie is dat het spel je nergens toe dwingt en je gewoon lekker eropuit kan. Zo stuit je soms echt op de meest rare dingen, zoals de Vaults die her en der verspreid liggen. Ik was er toevallig eentje binnengelopen waar Nick Valentine in zat zonder het te weten.

Overigens ben ik nu level 47, met als laatst voltooide missie Old Guns.

avatar van BoordAppel
3,5
BoordAppel (moderator)
Toch een aparte game. Ik vermaak me er echt uitstekend mee. Tegelijkertijd is er zó veel op aan te merken. Bij nader inzien... klinkt als een Bethesda game.

avatar van DarthSolidKevin
3,0
Ik weet precies wat je bedoelt BoordAppel. Ik blijf steeds terugkomen, maar toch zijn er een hoop dingen die gewoon niet zo zijn. Ben nu bij de quest waarbij je een portaal moet maken naar de Institute. Heb ook nog geen keuze gemaakt voor een factie. Niets springt er echt uit ofzo.

avatar van Jordy
3,5
Alles bij elkaar toch op elk vlak een lichte teleurstelling.

Een soort Fallout 3.5. Opgepoetste "last gen" graphics, een minder tot de verbeelding sprekende stad (in vergelijking met DC en Vegas). Zelfde monsters. Een rare pacing waarbij de game de eerste 5-10 uur verschrikkelijk leeg en saai lijkt. Niet erg originele of interessante factions om uit te kiezen, dat gebeuren met Liberty Prime in de Brotherhood quests, leek erg op wat er in Fallout 3 gebeurde.

Ik heb me prima vermaakt en me in 30 uur naar het einde van de main quest gevochten, maar geen behoefte om de game verder te spelen. Niet de game waar ik op hoopte.

avatar van Squall Lionheart
4,0
Squall Lionheart (moderator)
Jordy, eigenlijk wel eens met je minpunten, maar zoals BoordAppel ook al aankaartte, vermaak ik me er desondanks uitstekend mee. Hoewel meer met de exploration, dan met de daadwerkelijke "game".

Ik heb (net als in Skyrim en andere Bethesda's) eigenlijk de main quest zo goed als ontweken en zo'n 80 uur de wereld verkend, shit verzameld, upgeleveled, en in random quests gestruikeld. Dat was, ondanks de minpunten die menigeen al aankaartten, ontzettend genietbaar. Maar als ik dan for realz aan de quests begin, valt de game toch best tegen. Institute en de meer dickian sci-fi twist is cool, maar erg weinig ermee gedaan. Storyline(s) vallen een beetje tegen. Zo ook veel chars, banter en de overall feel van nieuwigheid.

Maar de grote dooddoener is het conversatie systeem. Al snel kom je erachter dat alle dialoog opties bestaan uit; JA (goed), JA (sarcastisch), Info en laterz. En de radio is zeer triest, te veel dezelfde liedjes, vreselijke dj, erg leuk aspect erg slecht gedaan. Wat wel weer erg vet is, is de verticale gameplay idd, coole views en paar erg vette level designs daardoor.

Zit nou tegen de laatste quest aan te hikken, met meeste explored. En ondanks flaws blijf ik toch erg genieten van 't gewoon rondkutten in de wereld. Het settlements bouwen/maintainen en random gedoe helpt daar ook weer bij. Ook is de combat lekkerder als voorheen.
Misschien dat ik nog een halfje zak, maar toch 4,5* voor nu.

avatar van BoordAppel
3,5
BoordAppel (moderator)
Ik vind de DJ eigenlijk wel erg goed, en een van de best uitgewerkte delen van de game. Als je zijn quest voltooid heeft hij ineens vet veel zelfvertrouwen en komt hij heel anders over, en als je hem omlegt neemt een kind het radiostation over (dat laatste heb ik zelf niet geprobeerd).

Dit soort wereldveranderende quests zouden ze veel meer moeten doen.

Liedjes vind ik trouwens weer ijzersterk, maar wel erg veel herhaling van deeltje 3.

Ik ben nu bezig om wat settlements op te zetten (met mijn bijna level 50 melee personage ben ik vrijwel onverslaanbaar, dus daar geen uitdaging meer) en dat is erg leuk. Helaas is de bouwlimiet wel erg snel bereikt, zeker op een locatie als Spectacle Island. Er zijn geloof ik al mods om dat op te heffen maar ik wacht nog even op de Steam workshop support.

avatar van Martijn
BoordAppel schreef:
Ik vind de DJ eigenlijk wel erg goed, en een van de best uitgewerkte delen van de game. Als je zijn quest voltooid heeft hij ineens vet veel zelfvertrouwen en komt hij heel anders over, en als je hem omlegt neemt een kind het radiostation over (dat laatste heb ik zelf niet geprobeerd).

Dit soort wereldveranderende quests zouden ze veel meer moeten doen.

Liedjes vind ik trouwens weer ijzersterk, maar wel erg veel herhaling van deeltje 3.

Ik ben nu bezig om wat settlements op te zetten (met mijn bijna level 50 melee personage ben ik vrijwel onverslaanbaar, dus daar geen uitdaging meer) en dat is erg leuk. Helaas is de bouwlimiet wel erg snel bereikt, zeker op een locatie als Spectacle Island. Er zijn geloof ik al mods om dat op te heffen maar ik wacht nog even op de Steam workshop support.


Wat je ook kunt proberen voorzover je dat nog niet gedaan hebt is al je wapens die je in die settlement hebt opgeslagen op de grond gooien en dan via het bouwmenu ze opnieuw in de opslag te plaatsen. Om de een of andere reden tellen die wapens mee aan de totale grootte van de settlement.

avatar van BoordAppel
3,5
BoordAppel (moderator)
Had ik inderdaad ook al gemerkt. Leuk, al die bugs .

Ik had laatst ook een mooie. Mijn Red Rocket Truck Stop settlement werd steeds minder happy terwijl aan echt alle eisen werd voldaan. Bleek dat aan een TV te liggen. Deze zijn bugged zodat ze er af en toe (want hij stond er al een tijdje) voor zorgen dat je settlement ongelukkig wordt.

All Seeing Fish
Ik heb de game vandaag na twee keer spelen verkocht.
Ik geloof best dat het een super goede game is, maar voor mij persoonlijk is zo uitgebreid dat het een totale overkill voor me is.

avatar van Eliandjiee
4,0
Lang geleden dat ik zulke gemengde gevoelens heb gehad over een game.

Zoals verwacht is de wereld in deze game een van de sterke punten. De Commonwealth biedt veel om te ontdekken, meer variatie, settlements en afwisseling dan in deel 3 en is erg sfeervol. Met jaren '60 muziek door een post-apocalyptische wereld lopen die er mooi en geloofwaardig uitziet geeft gewoon een heel lekker gevoel.

Gameplaywise is de (shooter)actie in mijn ogen verbeterd. Stealth werkt redelijk tot goed en de actie kan heerlijk intens en soms positief chaotisch zijn. Zo belande ik eensin een situatie waarbij super mutants, raiders en een deathclaw allemaal met elkaar en met mij aan het vechten waren., heerlijk intens en chaotisch. Dit soort situaties zijn een gevolg van de Bethesda way of making games, een van de pluspunten. Het hele settlements bouwen en managen deed me vrij weinig, voor sommigen wellicht een leuke gimmick, mij liet het redelijk koud. Het craften van weapons en armor vind ik daarentegen wel een enorm sterke, functionele toevoeging op de game(play).

De factions zijn tof en interessant, ook al is het allemaal erg zwart wit. Door de Bethesda manier van het vertellen van een verhaal(alles in-game) is het lastig om een meeslepende, immersive mainquest te maken. In Skyrim werkte dit beter dan in Fallout 4. De mainquest was redelijk sterk en boeiend tot het moment dat je Shaun vindt. Daarna gaat het toch wel heel simpel en snel; knal de andere facties af. De prologue was ook echt bizar armoedig en kort en zei helemaal niets over (gevolgen van) je keuzes en de staat en toekomst van de Commonwealth. Hallo, ik speel een RPG en wil invloed uitoefenen!!.

Het is allemaal toch wel nog meer RPG-light geworden. Het dialoog-systeem en gesprekken zijn zeer beperkt en bijna nooit goed of boeiend. Keuzes zijn er weinig en hebben vrijwel geen invloed. Op een enkele sidequest na, de questline van de familie Cabot is sterk en interessant en die met dat schip gestrand op een gebouw was heel leuk en humoristisch, zijn er veel fetch-quests en missies die zich eindeloos herhalen 10 keer naar dezelfde settlement om dezelfde raiders in een gebouwtje verderop af te knallen, alsjeblieft zeg... Zeker in vergelijking met een recent genre-genoot ( The Witcher 3) valt dit toch in zeer negatieve zin op.

Dat dezelfde voice actors wederom gebruikt worden, animaties nog steeds hetzelfde zijn als in 2008 en laadtijden voor gebouwen zijn toch ook allemaal technische mankementen en minpuntjes.

Ik realiseer me dat ik nu zeer negatief klink, maar dat ben ik niet. Ondanks de technische beperkingen, weinig boeiende (main)quests en gebrek aan diepgang die ik wel zoek in een RPG heb ik me zeer vermaakt in een sfeervolle wereld met brute actie!

Het wordt nu wel tijd voor Bethesda om eens kritisch naar zichzelf te kijken en na te denken over haar toekomstige RPG's, want in mijn ogen hebben Bioware en CD Projekt Red inmiddels een mijlenverre voorsprong opgebouwd.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:48 uur

geplaatst: vandaag om 19:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.