Fallout 4 (2015)

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Bethesda
Uitgegeven door Bethesda

Toen in 2077 de Sino-Amerikaanse oorlog zijn kookpunt bereikte, werd het grootste deel van onze beschaving in een klap weggevaagd door de daaropvolgende nucleaire uitwisseling. Sommige mensen wisten de ramp echter te overleven door mee te doen aan het Vault-Tec Societal Preservation Program. Zij lieten zich in gigantische, zelfvoorzienende, ondergrondse kluizen opsluiten om aldaar te wachten tot de straling gezakt was. Een van deze kluizen is Vault 111, vlak buiten Boston, Massachusetts. Nu, ruim 200 jaar later, zal jij de eerste zijn die de vault gaat verlaten, om te kijken wat er van de wereld is overgebleven.

Remi
Zo'n 7 jaar geleden Fallout 3 gekocht, maar ik vond er eigenlijk weinig aan. De grauwe sfeer en de missies deden me eigenlijk weinig. Fallout 3 heb ik daarom verkocht.
Toen dit deel uitkwam, was ik dolenthousiast. Ik heb Falout 3 nog een kans gegeven, ik kon 'm van een vriend lenen. Maar ook deze keer was het niet een game die ik uren kon spelen, terwijl ik skyrim meer dan 200 uren heb gespeeld.
Dit deel is toch een stuk toegankelijker, ik vind het geweldig om gewoon rond te lopen en wat side missions te doen. Misschien als ik deze game heb uitgespeed, dat ik Fallout 3 een derde kans ga geven.

avatar van woeler82
Fallout 4 uitgespeeld na ongeveer 100 uur
Ik mis eigenlijk iets aan het einde , bij deel 1 en 2 zag je een einde aan de hand van goede of foute
beslissingen die je maakt.
Fallout 3 ook 2x uitgespeeld, 1x met alle DLC en de 2 de keer zonder DLC.
Met DLC ben je iets langer aan spelen maar heeft geen effect met je max lvl
Die eindigt bij Fallout 3 met lvl 30 dacht ik , met of zonder DLC.

Bij Fallout 4 zit geen max lvl, ik heb deze uitgespeeld met lvl 52, heb nog wel doorgespeeld tot lvl 58
maar daarna vond ik het wel welletjes.
Ik denk ook dat ik niet de uitbreiding ga halen, je lvl wel door en speelt wat langer, maar voor de rest
is het misschien saai
De eindscene is bij alle 4 de fractie bijna hetzelfde, is egaal wat je ook kiest

Over de game zelf kan ik dit zeggen, de gameplay is mooi en je heb een companion , het geeft het
gevoel dat je niet alleen ervoor staat.
Je heb keuze uit 8 charakters die met je meereizen of je kan ook single doen.

Ikzelf zal de game nog 1 keer spelen, maar dan in survivor mode.
Is wel interessant om eens uit te proberen, maar pas over 2 a 3 jaar , zit nu te vers in geheugen.

avatar van leatherhead
Na een tijdje niet te hebben gespeeld toch maar weer eens opgepakt, dit keer met ook wat leuke mods ter aanvulling. Moet zeggen dat mijn mening wel wat gebeterd is, maar mijn eerdere kritiekpunten blijven zeker staan. Het is vooral qua role-playing, personages, quests en keuzes zo verschrikkelijk lauw allemaal. Dat de grafische stijl me niet heel erg aanstaat neem ik dan nog gewoon voor lief, maar waar zijn de rauwe, edgy randjes en de durf uit de eerdere Fallout games? Wie kent er bijvoorbeeld nog de kleine side quest in New Vegas waarin je in dat Legion kamp het teddybeertje van een gevangen genomen meisje kunt terugvinden om hem vervolgens voor haar eigen ogen te verscheuren? Man, dat was fucking hilarisch. En hufterig. Maar het maakte de game uniek. Zo zijn er nog tientallen voorbeelden op te noemen. Niks van dat in Fallout 4. Veel van de sidequests bestaan uit inspiratieloze fetch opdrachten en de main quest is een afgezaagd sentimenteel riedeltje over je verdwenen kind. Gaap.

Die factions die je kan joinen vind ik verder ook echt te lame voor woorden. Enige beetje interessante factie is The Institute, maar ook die verhaallijn schiet wat tekort wat mij betreft. Wat rest is the good ol' Brotherhood of Steel die ik eigenlijk nooit zo interessant vondt, een groepje debiele social justice warriors genaamd The Railroad, en, misschien nog wel de ergste van allemaal, The Minutemen. Al sluiten die wel perfect aan bij het algehele karakter van het spel: saaiig en weinig gewaagd.

De reden dat mijn cijfer dan toch nog wat hoger uitgevallen is, is voornamelijk aan de gameplay/combat te danken. Die is inderdaad een stuk beter dan die uit de eerdere delen. De weapon customization is erg tof en de diverse speelstijlen zijn leuk om te doorlopen. Ik merk dat ik meestal toch voor een stealth based character ga. Verder is het exploren best leuk en kent de Commonwealth toch wel een aantal indrukwekkende locaties (Glowing Sea bijvoorbeeld). Ook de graphics, hoewel nog steeds niet helemaal mijn ding, heb ik beter weten te waarderen.

De Nuka World DLC waarin je de raiders kunt joinen spreekt me overigens wel erg aan, al zal ik verwachtingen maar niet al te hoog leggen.

avatar van John Milton

Soms zegt een plaatje meer dan een recensie van 1000 woorden. Maar ik vraag me soms wel af hoe het kan.

Ergens kriebelde het voor iets Fallout en wilde daarom een dezer weken met Fallout 4 beginnen, maar toevallig verschijnt vandaag het bericht dat er "ergens in 2023" een next-gen versie uitkomt.

3bdelilah schreef:
Heb dit al zo'n 7 jaar uitgesteld, kan vast nog wel een jaartje bij.

Seriously...waarom verbaast het me niks. Ik heb het idee dat grote firma's meer bezig zijn met het upgraden van hun 10 jaar oude games dan met het maken van nieuwe dingen. Fallout 5 en Elder Scrolls 6?

Aan de andere kant...zo'n free update is natuurlijk wel lekker als je het spel al in bezit hebt en nog moet spelen of herspelen. Maar soms...en dan kijk ik bijvoorbeeld echt specifiek naar Skyrim die WEER is uitgebracht als of Anniversary Edition bundle of DLC voor de Switch een paar weken geleden? Dan begin je toch echt wel te twijfelen aan of je dat nu goed ziet of niet..

3bdelilah schreef:

Heb dit al zo'n 7 jaar uitgesteld, kan vast nog wel een jaartje bij.

Je mist er niet veel aan als je het mij vraagt. Ik vind Fallout 4 maar een zwaar overgewaardeerde game. Kun je beter New Vegas spelen imo.

DarthSolidKevin schreef:
Ik vind Fallout 4 maar een zwaar overgewaardeerde game.

Ik vind het net altijd een erg ondergewaardeerde game. Lees dan ook vaak 'je kan beter New Vegas spelen!' met regelmaat - maar...ik neem eigenlijk wel aan dat de meeste fans van het genre dat wel al een of meerdere keren zullen gedaan hebben.

Niet dat niet nog een derde New Vegas run wil doen, maar ook Fallout 4 heeft veel te bieden, al helemaal met DLC, althans genoeg om ook voor mij hier nog eens een 2de run te doen voor een andere factie.

...het ziet er tenslotte toch niet uit alsof we op korte termijn een Elder Scrolls 6 of een Fallout 5 krijgen. Gelukkig wel een Outer Worlds 2. Dat dan weer wel.

Ik vond Fallout 4 maar een rommelig geheel om eerlijk te zijn. Nou moet ik toegeven dat ik Fallout 3 ook niet zo fantastisch vond, dus misschien ben ik niet het beste referentiekader op het gebied van deze serie.

Dat is natuurlijk iedereen zijn eigen mening. Ik ken ook zat mensen die New Vegas een zooitje vonden en bij Fallout 3 zweren, terwijl ik zelf ook bij eerstgenoemde zweer. Maar ik zie de charme van iedere deel wel in en was ook al lang blij dat we uberhaupt een deel 3 kregen na jaren stilte. Ik zou zelf geen enkel deel uit de reeks meer willen missen - en in het verlengde daarvan geld dat ook voor Wasteland.