Blues and Bullets (2015)

Xbox One / PC

Ontwikkeld door A Crowd of Monsters
Uitgegeven door A Crowd of Monsters

Eliot Ness, voormalig leider van de legendarische Untouchables, wilde eigenlijk de rest van zijn leven in zijn restaurant werken en niet te veel aandacht besteden aan de corrupte beerput waarin Santa Esperanza terecht was gekomen. Maar dingen gaan zelden zoals gepland.

avatar van Hadouken
Waarom heb ik niets over deze game of de developers gehoord? Zag dat deze een paar dagen geleden op Steam was gereleased. Totaal out of the blue, net als onlangs met Life is Strange, waar ik ook nog nooit van had gehoord. Alleen geen high school gezanik hier. A Crowd of Monsters combineert het beste van The Untouchables, L.A. Noire, Sin City en Telltale. Jep, ik ben op het moment van schrijven overdonderd.

Vooral dus omdat ik er nog niet eerder over had gehoord. Blues and Bullets is een episodische game, vijf stuks - net als Telltale ze maakt. Er wordt een fictief verhaal vertelt waarin zowel maffiabaas Al Capone alswel zijn nemesis Eliot Ness die deel uitmaakte van het 'Untouchables'-team nog leefde. Het komt er op neer dat Ness door Capone wordt ingehuurd om een kidnapper op te sporen en daar heeft Ness wel oren naar, gezien hij een deal met Capone maakt waarin *antwoord naar keuze*.

Ja, ook hier kun je keuzes maken en worden ze opgeslagen. In hoeverre dit echt invloed heeft is na de eerste episode nog niet helemaal duidelijk, maar iets zegt me dat het verhaalverloop al vast staat en dat het slechts van kleine invloed is. Wat meteen in het oog springt is de grafische pracht, vandaar de vergelijking met Sin City. De game is geheel in zwart-wit met rode tinten gegoten. Chicago ademt bakken met sfeer, mede door de uitstekende voice-actors die allemaal drie baarden in de keel hebben. Daar is de vergelijking met Sin City's Marv weer. Ook de score is goed en de scene waarin Ness tussen zijn eigen quotes loopt om badguys neer te knallen is erg artistiek. De bewegingsvrijheid is weer nihil maar wat me opviel was dat de camera bij vlagen echt schitterend is geplaatst waardoor je het gevoel krijgt echt in een interactieve film te spelen. Op andere momenten duwt ie je weer subtiel een bepaalde richting in zonder dat het te geforceerd wordt.

So far, so good. Op een gegeven moment belandde ik een shootout die de oude Time Crisis-tijden doen herleven. Het is erg simpel en wanneer je doodgaat word je hooguit een paar seconden terug geplaatst, maar het is net dat beetje afwisseling wat lekker is. En dan moet het beste nog komen. Je bent niet alleen een nukkige cowboy, in het midden van de episode ben je ook een Sherlock Holmes. Je mag een moord, wat zeg ik, één van de meest sadistische moorden die ik in een game heb gezien, onderzoeken en oplossen. Naast het verminkte lichaam en in de plassen bloed liggen namelijk talloze clues die je verzamelt en naast elkaar plakt om de dader op het spoor te komen. Ook dat is niet echt moeilijk maar erg interactief waardoor je toch een voldaan gevoel krijgt. Inmiddels is het ook duidelijk dat de game grof geweld omarmt, wat ik enorm toejuich.

Voor de Telltale liefhebbers die van een detective houden en geweld niet uit de weg gaan is dit echt een enorme aanrader. Voor de andere mensen is het ook een aanrader, maar houdt er rekening mee dat het dus geen shooter óf rasechte adventure is. Meer een interactieve film waarbij jij beslist welke richting die uit gaat. Als het verhaal ook interessant blijft wordt dit een topper die zelfs Telltale's beste series doen verbleken.

Interessant. Inderdaad volledig uit het niets gekomen lijkt het wel. In ieder geval gaat het meteen op mijn wishlist.

avatar van All Seeing Fish
Uitgespeeld en weinig uitdaging in de gameplay.

avatar van jex
jex
Deze is nu ook uit voor PS4. Tot nu toe 2 afleveringen beschikbaar.

avatar van Donkerwoud
Een lastige game om te beoordelen. Het spel zelf volgt de Telltale-formule van een interactief stripboek met enkele morele keuzemogelijkheden om het spelverloop te beïnvloeden. In grote lijnen ligt het plot al vast, maar op subtiele keuzemomenten geeft de speler zelf een kleur aan het verloop van de ontwikkelingen. Ter afwisseling is er tussen het speurwerk heen ruimte voor 'on rails' schietwerk en sporadisch op knoppen rammen tijdens Quick Time Events. Voor de uitdagende gameplay kun je het beter laten, maar de sfeervolle zwart/witte graphics met rode touches en de schitterende blues-soundtrack creëren het effect van een melancholische film noir. De historische karakters als Elliot Ness en Al Capone spreken tot de verbeelding en het authentieke schurkenepos heeft een fijn snufje sciencefiction.

Maar nu komt het: hoewel ik ooit voor een seizoenspas van de volledige vijf episodes betaald heb, blijkt de game in dit stadium nog helemaal niet af te zijn en het gerucht gaat dat het mogelijk zelfs is gecanceld. (Overigens kocht ik het in een 'steam sale' tegen gereduceerd tarief.) De seizoenspas voor de hele reeks wordt ook niet meer aangeboden voor nieuwe spelers, maar alleen deel één en twee zijn nog in omloop. Maakt dat de game slechter? Op zich niet natuurlijk, en ik koester de vijf uur die ik met deze atmosferische ervaring heb doorgebracht, maar dat neemt niet weg dat de developers een verhalende game hebben aangeboden die vooral smaakt naar meer. Ook nieuwe spelers wachten beter af óf en wanneer de franchise voortgezet gaat worden. Of je loopt het risico om teleurgesteld te worden dat de mega-cliffhanger na de tweede episode nooit ingelost wordt.

Donkerwoud schreef:

Dat inderdaad. Nu blijven de ontwikkelaars er wel bij dat de resterende episodes er wel degelijk komen (recent hebben ze hierop gereageerd - ik weet echter niet of dat op een officiele vraag was of op het steam forum) en ze enkel wat achterstand hebben opgelopen ivm het ontwikkelen van een mobiele (geflopte) versie. Maar toch - ik vind het een beetje een afknapper. Ik heb de eerste episode, maar wil er enkel aan beginnen op moment dat ik ook zeker weet dat het verhaal afgerond wordt.