Hellblade: Senua's Sacrifice (2017)

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Ninja Theory
Uitgegeven door Ninja Theory

De onderwereld wacht op je! Reis door een gevaarlijke en bizarre wereld die is gebaseerd op Keltische mythologie en stort je in dodelijke gevechten met genadeloze tegenstanders. Hanteer het bebloede zwaard van de ruwe krijgster Senua, en vecht je een weg door een angstaanjagend landschap om je persoonlijke missie te voltooien. Alleen de sterkste overleven deze nachtmerrie met helse en vijandige wezens.

mrdig schreef:
Deze game heeft geen multiplayer/online gebeuren. Single player game only. (staat hier dus verkeerd).

Even aangepast. Schroom niet om voortaan even een correctie in te dienen .

Tot nu toe alleen maar digitaal te krijgen maar ik wil hem fysiek !
Doe dat gewoon tegelijk dan had ik hem al gekocht...

Uit gespeeld op de X-box en nu speel ik hem op de Switch maar dan in de hard modes..
Het is een eigenzinnig en geweldig spel vooral de gevechten geven een fijn gevoel, door de ontzettend soepele bediening.

avatar van richiedoom
Gisteren voor het eerst opgestart en helaas na een uur weer verwijderd. Dit bleek geen game voor mij te zijn, ondanks hoge verwachtingen vooraf. Het wekt een zeer angstige sfeer op (fantastisch gedaan overigens) en de graphics zijn prachtig, maar de gameplay was mij veeeeeel te traag en ik kon er maar niet inkomen. Toen ik een kwartier lang met een puzzel zat te tobben was ik er klaar mee. Helaas!

avatar van Finidi
Ik ging hier met nogal hoge verwachtingen in, door de vele awards die het binnensleepte vorig jaar en de lovende recensies en discussies overal. Uiteindelijk viel het wel wat tegen.

Dat kwam voornamelijk door de erg matige gameplay. Er zijn in essentie drie verschillende vormen van gameplay in deze game. Allereerst heb je de gangen waar je gewoon doorheen loopt, terwijl er om je heen van alles gebeurd met betrekking tot het verhaal, het enige wat je moet doen is het knopje vooruit indrukken. Daarnaast heb je af en toe zwaardgevechten, en die zijn gewoon enorm basic en daarmee niet interessant. Ten slotte heb je nog de puzzels, waar je veelal op zo’n positie moet staan dat je een ‘rune’ in de omgeving kan ontdekken. Dit is wat mij betreft het slechtste deel van de gameplay, want de loopsnelheid is gewoon veel te traag. Daardoor wordt het enorm vervelend om door de omgeving te lopen op zoek naar de plek waar je de ‘rune’ kunt herkennen. En dat terwijl Ninja Theory met Enslaved (en waarschijnlijk ook met DMC, maar die heb ik nooit gespeeld) wel heeft laten zien dat ze uitstekende gameplay kunnen maken.

Wat wel sterk is aan de game, is de sfeer. De omgevingen zijn mooi duister gemaakt, met de Noorse invloeden die het alleen maar duisterder maken. Het acteerwerk van Juergens brengt de gepijnigde mentale denkwereld van het hoofdpersonage ook goed over, gekoppeld aan sterke audio. Het plot is daarentegen ook weer vrij middelmatig, met weinig boeiende progressies. Het gaat hier duidelijk om de reis, en niet om de bestemming; de reis is namelijk wel mooi vormgegeven.

Een krappe 4/5.

avatar van legian
Hellblade is een erg fascinerende game om te ervaren. Het is echter geen leuke game om te ervaren.

Het onderwerp en verhaal zijn voor mij de twee sterkste punten van het geheel. De ervaring is bijzonder (en dan heb ik het nog zonder koptelefoon gespeeld) en de uitvoering daarin is interessant gedaan. De setting boeide me niet heel veel, hoewel de lore wel weer interessant is. Het is echter de gameplay die de game voor mij de nek omdraait.

Finidi haalt de drie gameplay vormen al aan en alle drie zijn ze vervelend. De eerste is het lopen, wat niet eens zo erg is aangezien er dan regelmatig ruimte is voor verhaal. De wereld is helaas erg saai en alles is grauw en lijkt op elkaar. Tevens gebeurd het lopen op een slakkentempo. Zelfs het rennen is nauwelijks snel te noemen. Na een paar uur heb je het echter wel gehad en begint dat trage tempo te irriteren.
De tweede zijn de puzzels. Ook deze zijn saai te noemen, vooral door de grote mate van herhaling en gebrek aan echt uitdagende puzzels. Een grotere afwisseling en meer interessante uitdagende puzzels dan wat runes zoeken zou dit onderdeel wat leuker maken.
De derde is de combat wat veruit het slechtste deel van de gameplay is. Nog niet eerder heb ik zo'n saai, traag, lomp en vervelend combat systeem meegemaakt. De game komt ondanks het al trage tempo volledig tot stilstand bij elk gevecht wat je tegenkomt. De saaie eenheidsworst van grauwe vijanden maakt het er ook niet beter op en dat er verder geen enkele vorm van progressie te vinden is maakt het geheel tot een frustrerende ervaring.

Het is jammer dat een interessant thema en uitwerking ervan gepaard gaat met zulke matige tot slechte gameplay. Plezier heb ik dan ook zeker niet gehad tijdens het spelen. Nu wist ik van tevoren al dat het geen gemakkelijke sessie zou worden en dat ik niet echt de doelgroep zou zijn. Ik heb het spelen dan ook best lang uitgesteld. Maar door de trailer voor het vervolg en het achterliggende thema wilde ik het toch graag proberen.

Helaas is het voor mij geen succes gebleken. Ik hoop dat Ninja Theory vooral de combat en snelheid wat aanpakken voor het vervolg. Die wil ik dan wel een kans geven. Voor deze kom ik niet verder dan een 2.5*. Het ziet er mooi uit en het thema is intrigerend en wordt interessant weergegeven. Helaas weet de rest het niet waar te maken.