Fire Shark (1989)

Alternatieve titel: Same! Same! Same!

Arcade / Sega Mega Drive/Genesis / Nintendo Switch / PlayStation 4 / Evercade VS / Evercade EXP / PC / Macintosh
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Toaplan en Bitwave
Uitgegeven door Toaplan, Romstar, DreamWorks en Bitwave

Op een zomernacht in 1991, wordt een vreemd vloot gespot door enkele getuigen rond de Mediterraanse Zee. Minuten later verdwijnt deze Strange Fleet echter van de rader. Twee jaar later keert de vloot terug, in extreme getallen. Aan jou, als gevechtspiloot, om een einde te maken aan hun plotselinge aanval.

De meeste gamers zullen vertrouwd zijn met het arcade spel 1942, waar Fire Shark een ge-upgrade variant van is. Vanuit luchtperspectief/vertical scrolling moet je een oorlogsvliegtuig door verschillende levels krijgen. Wanneer je vijandige tuigen neerhaalt kun je P (power-up) en S (speed upgrade) blokjes pakken. Er is ook een functie om bommen te droppen... die gebruik je best om het grotere tuig uit te schakelen, zoals de gigantische vuurspuwende machines op het einde van elke level. Ook de bommen worden met blokjes weer aangevuld. Een leuk spel waar verder raken de grote uitdaging is. Let wel, op het scherm raakt het meer dan eens overvol aan tanks, vliegtuigen, kanonnen die voortdurend op je afkomen. Blijven schieten is de boodschap. Het is ook niet verstandig om helemaal onderaan het scherm te blijven want de vijand kan ook van achteren komen. Ik vind het heel uitdagend en het speelt flitsend, maar wees bereid om veel levens te verliezen in je kruistocht naar de overwinning