Final Fantasy IX (2000)

PlayStation / PlayStation 3 / PlayStation Portable / PC / Android / Apple iOS / Nintendo Switch / Xbox One / PlayStation 4

Ontwikkeld door Square
Uitgegeven door Square en Infogrames

Koningin Brahne van Alexandrië is begonnen met het gebruik van zeer geavanceerde magische wapens om de aangrenzende koninkrijken te terroriseren. Haar dochter Garnet loopt weg uit het kasteel een raakt bevriend met een groep goedaardige bandieten, geleid door de handige dief Zidane, die een eind wil maken aan de plannen van de koningin om de wereld te overheersen. Snel nadat ze aan hun zoektocht zijn begonnen, komen ze erachter dat de dreigementen van de koningin slechts een dekmantel zijn voor een nog veel ergere samenzwering. Om de mensheid te redden, moeten Zidane en zijn vrienden een einde maken aan het bewind van de koningin voordat zij haar plan kan uitvoeren.

SvV_Ying
mr blijhoofd schreef:
grootste misbaksel dat square ooit heeft gebracht in de final fantasy serie. qua style muziek en gameplay op elk gebied miste deze game gewoon de finese van square. gelukkig hebben ze het goed gemaakt met deel 10.

ik snap dan ook bij god niet niet wat dit misbaksel in de top 250 doet?

Verklaar je nader

avatar van mr blijhoofd
0,5
SvV_Ying schreef:

Verklaar je nader

geen probleem als je spellen afleverd met een bepaald verwachtings perspectief en een bepaalde kwaliteit die je verwacht wat je in vorige deelen heb gezien mag je verwachten dat een serie vooruitgang bied niet terug grijpt naar iets wat voor die tijd al meer dan 10 jaar verouderd was.

kijk FF VII was ook nog niet eens zo briljant ja het was de eerste RPG in 3d perspectief maar verder was het een redelijk standaard RPG (begrijp me niet verkeerd FF VII vond ook ik briljant ) toen kwam deel VIII echt iets nieuws wat oudere caracters een wat serieuser plot de serie was meegegroeit met z'n spelers en dan oghjee!!! ze komen met FF IX een teruggreep naar het oude met lelijke varkentjes vage characters enniets maar dan ook echt niets vernieuwends. daarom was dit ook de slechtst verkoopende FF van de hele serie en dat is niet voor niets geweest. door die film (spirits within) en dit misbaksel heeft squaresoft bijna op z'n kont gelegen. gelukkig kwam er reding van FFX die wel goed verkocht

kijk mijn cijfer is gebaseerd op wat ik van een serie vind als ik een FF 7 een 5* geef en een deel 8 en 10 een 4.5* dan klopt mijn beredenatie wel voor deze draak van een game in deze serie. ik hoop zo duidelijk te zijn

avatar van Fluidvirgo
Oudere characters? Het gros van de hoofdpersonages in deel VIII zijn jonger dan die uit VII...

Al ben ik met je eens dat IX het minste deel van de PSX is, het is nog altijd een kwalitatief hoogstaande game (als je 'm naast de rest van de PSX titels legt..), op grafisch gebied vond ik 'm zelfs de beste op de PSX. Battles liepen ook een stuk vloeiender dan bij deel VIII, ik was overigens ook niet gek op dat draw systeem.

Was idd wat minder te spreken over het verhaal. Vond Kuja ook een beetje een b-versie van Sephiroth. Maar ook hier; leg hier de games uit die tijd (en een hoop games van nu) naast, en het is een prima game!

0,5 * is in alle objectiviteit gewoon niet te rechtvaardigen.

avatar van Alexjaxx
Ik geef hem al een hoog cijfer voor het kaartspel..

Ravnoss
Alexjaxx schreef:
Ik geef hem al een hoog cijfer voor het kaartspel..

Kaartspel was in VIII

avatar van Bahamut Zero
Kaartspel zat hier ook in Ravnoss.
Je kon het spelen onder de naam Tetra Master.
Het bord was ook iets uitgebreider omdat je nu ook kaarten in de hoeken kon slaan

Ravnoss
Bahamut Zero schreef:
Kaartspel zat hier ook in Ravnoss.
Je kon het spelen onder de naam Tetra Master.

Excuses

avatar van harm1985
Heb dit spel pas jaren later gekocht, 2e hands van een collega voor een paar tientjes. Uitgespeeld, niet dankzij de onhandige Brady Games gids, maar op de een of andere manier heb ik ook meer met FFVIII en FFX. Ooit nog eens aan een re-play wagen, maar dan pas na XIII en VII...

heel leuke game, goede sfeer en presentatie, aangename muziek, mooie cutscenes en toffe characters. enkel het verhaal vond ik wat minder, zeker naar het einde toe en sommige stukken gingen nogal traag vooruit. Desalniettemin een 4 sterren als genietbaarheidsfactor

Eergisteren er mee begonnen

Door het warme weer nog niet veel kunnen spelen maar toch is hier al een klein voorsmaakje wat ik er tot nu toe al van vind.

Het is terug geweldig, wat een heerlijke decors en prachtige muziek. Final Fantasy verrast mij steeds weer! Het verhaal is tot nu toe behoorlijk maar ik heb ook nog maar een 2 uurtjes gespeeld dus ik zit er nog niet volledig in.

Ook is het battlesysteem weer volledig inorde doet mij denken aan een combinatie van FF VIII & FF X.
Dus dat is zeker goedgekeurd.

De personages moet ik nog leren kennen al zelfs vind ik Vivi al geweldig

Kortom tot nu toe is het zeker de moeite!

avatar van Tsjo-Wi
Tien jaar na de release heb ik dan eindelijk Final Fantasy IX uitgespeeld. Final Fantasy is één van mijn favoriete series maar op de een of andere manier heb ik deze altijd laten liggen. Dit deel staat onder de meeste FF fans niet zo heel hoog aangeschreven dus misschien heeft het daar wat mee te maken. Ik vind echter dat deze game zeker niet onder doet voor de legendarische delen VII en VIII.

De stijl van de game is beduidend anders dan bij zijn voorgangers. De characters zijn een stuk koddiger en meer cartoony, en er zit vooral veel meer humor in. De toon is zeker op de eerste twee discs een stuk luchtiger dan we gewend zijn van FF. Dit is misschien ook de reden dat veel mensen de game bekritiseren met het argument dat het verhaal vergeleken met VII en VIII minder diepgaand is en de characters oppervlakkiger zijn. Ik kon het echter wel waarderen. De Japanse dramatiek waar FF bekend om staat wordt hier perfect aangevuld met een flinke dosis humor, waardoor het een stuk gebalanceerder overkomt en vrijwel nergens vervalt in ellenlang zweverig gezeik over alle problemen in het dagelijks leven (al kan ik dat als JRPG fan ook zeker waarderen ).

Deze wisselwerking tussen humor en dramatiek zie je ook terug in de personages. Neem bijvoorbeeld Freya en Amarant. Dit zijn twee behoorlijk serieuze figuren die alles behalve vrolijk door het leven gaan. En vergelijk dit dan met de superkomische vreetzak Quina, die zelfs in de meest bedreigende situaties alleen maar aan eten blijft denken. Voor mij is Quina echt het meest hilarische personage van de hele FF serie. Regelmatig moest ik hardop lachen om zijn (of is het haar?) slechte taalgebruik en droge opmerkingen. Hij heeft ook een geweldige levensfilosofie: ''The world only has two things, things you can eat and things you no can eat''
Ik kan me echter goed voorstellen dat mensen deze personages te oppervlakkig vinden voor een FF game, want dat zijn ze ook. Maar zo iemand als Quina vult het reisgezelschap voor mijn gevoel perfect aan met de nodige luchtigheid.

Voor meer diepgang moeten we bij de andere personages zijn, zoals Vivi. Hij is een schattig ventje dat op een gegeven moment echt in een soort identiteitscrisis raakt als hij meer te weten komt over zijn oorsprong. Hij ziet het op een gegeven moment heel somber in en gaat op zoek naar de betekenis van zijn leven. Naast deze drama en ellende zien we bij hem de humor terug in zijn extreme onhandigheid omdat hij constant over van alles en nog wat struikelt. Ook de rokkenjager Zidane vond ik een leuk personage en erg geschikt als protagonist omdat ik me goed met hem kon identificeren. Zijn persoonlijkheid maakt gedurende de game ook een mooie ontwikkeling door.

Deze bonte verzameling van personages maakt een intrigerend avontuur mee. Het begint nog allemaal vrij standaard (prinses ontvoerd, twee naties op de rand van oorlog enz. enz.) maar hoe anders wordt dit vanaf de derde disc. De toon wordt dan opeens een stuk serieuzer en allerlei filosofische thema's komen aan bod. Onderwerpen als de zin en oorsprong van het leven, buitenaardse wezens en de scheiding tussen leven en dood komen hier veelvuldig aan de orde, maar ik zou te veel verklappen als ik hier verder op in ga. Laat ik het zo stellen dat de game in de tweede helft verrassend diepgaand wordt met interessante plotwendingen. Het einde was ook prachtig.

Nu heb ik het nog helemaal niet gehad over de gameplay, maar daarover kan ik een stuk korter zijn. Die is namelijk weer ouderwets in orde, met de nadruk op ouderwets. De tactische turnbased combat is namelijk weer erg vermakelijk, maar niet echt vernieuwend. Het enige vernieuwende is het feit dat je nu nieuwe abilities moet leren via wapens en armour. Elk stukje equipment is gekoppeld aan een paar passieve of actieve abilities, en zodra een personage iets equiped leert hij automatisch deze vaardigheden. Het is een systeem dat best leuk en makkelijk werkt. Wat ik ook een groot pluspunt vond ten opzichte van de voorgaande delen was het feit dat het speltempo behoorlijk hoog ligt. Dit komt omdat de dungeons nooit frustrerend lang zijn en omdat de characters lekker snel uplevelen. Je hoeft dus nooit lang te grinden.

Tot slot ook nog een dikke pluim voor de muziek. Nobuo Uematsu heeft zichzelf weer overtroffen met al die toepasselijke magische deuntjes.
Final Fantasy IX is in mijn ogen gewoon een waardig FF deel en doet helemaal niets onder voor de andere delen, wat dus betekent dat het weer een magistraal kunstwerkje is.

Prachtige recensie!

avatar van Tsjo-Wi
Dank u

avatar van fabblwaps
Mooie recensie inderdaad, heb nu meteen weer zin om dit te spelen.

avatar van Juan2910
Goeie game, maar echt superiritant dat de Characters niet meteen aanvallen wanneer je op attack drukt.. Ze maken zich klaar om aan te vallen, en wachten vervolgens een eeuw.. Hierdoor valt de tegenstander WEER aan.. Echt frustrerend!

Prachtig

Ik ben nu al een aantal uurtjes aan het spelen en heb nu al het gevoel dat dit één van de beste games ooit gaat worden. Ik voorspel echt een mooie top 10 plaats maar ik moet nog een heel deel spelen voor dat ik dat zeker kan weten. Maar tot nu toe vind ik het een meesterlijke game, vooral de graphics staan mij aan, erg leuke animatie en die cutscénes zijn prachtig. Het systeem van equipment voor abilities te kunnen krijgen vind ik erg goed gevonden en het is simpel. Vond het Materia en Juction system bij VII & VIII altijd maar klooien. De moeilijkheidsgraad van de game valt goed te doen maar de overgang naar battle mocht sneller gaan. En nog een groot pluspunt is zeker de muziek.

SvV_Ying
Ik wou dat ik ook die momenten nog eens kon beleven dat ik voor de eerste keer FFVII of FFIX speelde, inderdaad prachtig.

avatar van LimeLou
Ik blijf tegen mezelf zeggen dat Final Fantasy nooit mijn ding zal zijn maar uiteindelijk blijf ik het maar kopen. Deze dus ook Kijk er erg naar uit, en ik hoop dat de PS3 versie die ik gekocht heb een beete ge-upscaled is, want PSX games zien er niet al te best uit op m'n beeldscherm.

Tof!

Eerst speelde ik dit op emulator, een paar keren een poging gewaagd maar vaak terug aan de kant gelegd. Toen ben ik eens echt beginnen door te spelen en crashte mijn spel op het begin van disc 2. Ik was redelijk gefrustreerd omdat ik eindelijk wat opweg was, ik had geen zin meer om het op emulator te spelen dus uiteindelijk beslist om te kopen op ebay. Ik vond hem daar voor een redelijke prijs en ben begonnen met spelen.

Ondertussen zit ik 22 uur ver en ben beland op disc 3. Ik ben echt onder de indruk van de graphics. Ze zien er voor een PS1 spel zeker niet slecht uit en die filmpjes zijn erg cool. Dus het spel begon al direct mooi en had een erg luchtig sfeertje. Dit sfeertje was ik niet bepaald gewoon van een Final Fantasy game. Het verhaal werd wel boeiend en spannend, kreeg mooie plottwists en er zit ongelofelijk coole summon actions in.

De personages zijn interessant, al zelfs heb ik er deze keer minder een band mee dan deeltje VII (het enige deel dat ik compleet uitgespeeld heb).
Er zitten deze keer wel personages bij waarvan ik mij afvroeg of de makers een drugsverslaving hadden. En dan doel ik dus op Quinna. Oké hij/zij is grappig maar soms ook wel erg flauw en zeker op serieuze momenten vind ik het eigenlijk totaal overbodig en soms vervelend.
De coolste personages zijn sowieso Zidane, Eiko en Vivi. Garnet mag er ook wel wezen maar vind ze nu wel zeer irritant in battle (zal je wel merken).

Het ability system is leuk en makkelijk. Het verplicht gewoon om te equippen. Alleen vind ik mijn ability points wat te snel verdwijnen. Maar zit het momenteel op te lossen door intensief te levelen.

Het is zeker een mooie game ervaring die ik aan iedereen wil aanraden. Maar toch blijf ik erbij dat ik tot nu toe zeker deeltje VII leuker vind. Zeker omdat daar alles qua battle veel beter georganiseerd was. Deeltje VIII is de volgende op de lijst, nu ik eindelijk (dankzij Squall Lionheart) het junctionsystem doorheb.

Ik ga het eerst uitspelen voor dat ik mijn stem uitbreng. Maar ik verwacht een 4.5* of mss net een 5*. Maar als deze nog een 5* wil halen moet hij zich toch nog gaan bewijzen in het verhaal.

avatar van LimeLou
Goede preview

Oldschool Bob
Komt binnenkort uit op steam!

16 jaar na datum opnieuw uitgespeeld, blijft even geniaal!

avatar van Maiky
Ik speel deze nu op mijn iPhone. Ja, ik weet ook wel dat mobile games niet cool zijn, maar laten we wel wezen: er is tóch nog genoeg leuks in die mistige markt te vinden. En dat je een epische Final Fantasy nu overal kunt spelen - ik klink nu misschien oud, maar zoiets blijft toch verbazen, nietwaar? De techniek staat voor niets. Over een paar jaar spelen we allemaal een opgepoetste versie van The Witcher 3 op onze telefoon tijdens de lunchpauzes, dat weet ik zeker.

Nee maar serieus nu. Ik zit er nog maar vers in maar ik heb deze nu al meer gespeeld dan Vesperia. Ouch. Het speelt ook wel precies zoals je van een mobiele JRPG kan verwachten: het vechten gaat goed, maar het rondlopen blijft behelpen met een touch screen. Maar ik kan er wel mee leven. Vind het nu al meeslepend. Sfeervolle omgevingen ook. Die geluiden die je in het bos hoort bijvoorbeeld, dat vond ik nogal wat hebben. Dat hebben ze toch goed gedaan.

Ik zat dan wel te grappen over opgepoetste mobiele versies van kanonnen als Witcher, maar eigenlijk is deze FF niet helemaal opgepoetst, volgens mij. (Ik ben niet echt thuis in het FF-universum.) Alleen de personages zien er retescherp uit; de achtergronden en omgevingen hangen nog gewoon rond de eeuwwisseling, en de framerate is ook beduidend laag. Heeft vast te maken met de hardware waar het op draait. Dat met die wazige achtergronden vind ik wel iets hebben eigenlijk, op een kunstzinnige wijze. Die bij vlagen lage framerate is jammer maar acceptabel.

Vechten gaat, zoals al eerder door iemand is aangegeven, wat traag doordat je inderdaad een eeuwigheid moet wachten totdat iemand daadwerkelijk de gewenste actie onderneemt. Maar buiten dat vermoed ik dat ik hier heel wat uurtjes mee ga spenderen. Hopelijk haal ik het einde, want dat is voor ondergetekende bij een Final Fantasy nog niet voorgekomen.

avatar van harm1985
Ben maar weer eens begonnen aan deze klassieker. Na het wat futuristische VII en VIII grijpt deze weer terug op een meer historische setting. Nu ik delen IV, V en VI heb gespeeld kan ik meer waardering opbrengen voor dit deel dan zo'n 15 jaar geleden. De klassieke jobs keren hier terug, knight, sunmoner/white mage, Dragoon, black mage, blue mage en thief, de setting is zeer sfeervol evenals de muziek en grafisch is dit de mooiste van de drie PSX delen. Nadelen zijn wel het op level houden van personages, deze levellen niet automatisch mee en de manier waarop je blue Magic leert (opeten Bij HP<25%).

Het leren van skills is ook leuk gedaan, door deze te koppelen aan equipment. Zo kom je niet in de verleiding om snel te upgraden voor je een skill hebt geleerd, wat het interessant en uitdagend houdt. En cotton robe trick FTW

avatar van harm1985
Zit er nu dik 60 uur in. Net op disc 3 bij Mt. Galug aangekomen. Ga voor de full experience dit keer, dus inclusief Chocobo Hot and Cold, Stelazzio Coins, Ragtime Mouse en Friendly Creatures. Ook tracht ik zoveel mogelijk blue Magic te leren.

Ik acht een verhoging naar 5 sterren niet onwaarschijnlijk

avatar van harm1985
Na 82 uur rest alleen Ozma nog, maar wat een overweldigende hernieuwde kennismaking was dit. Na circa 15 jaar was ik het grootste deel van het spel vergeten en het is stukken beter dan ik had verwacht. Een ode aan de klassieke Final Fantasy, met fantastische muziek, voor die tijd ontzettende goeie graphics en bovenal een erg goed verhaal, leuke personages en goede character development wat het einde de juiste emotionele lading geeft. Tel daarbij de erg prettige gameplay op en je hebt misschien wel de beste Final Fantasy van de PlayStation te pakken. 5*

Gisteren nam ik een sprong terug in de tijd.

Final Fantasy IX was mijn eerste uit de reeks. Er zijn weinig games die zo een verpletterende indruk op me gemaakt hebben. Ik was een beetje bevreesd om het avontuur te herbeleven. Volgens mij is het 16 jaar geleden sinds ik FFIX voor het laatst uitspeelde. En ja, op 16 jaar kan veel gebeuren... Wat als de herinneringen zouden bezoedeld geraken?

Die vrees was onterecht. Wat een game. Wat. Een. Game. Ik kan nu al niet wachten totdat ik mijn avontuur mag verder zetten.

Het leven kan mooi zijn.

Final Fantasy IX is potverdikke nog stukken beter dan ik me herinnerde. Tenzij ik me vergis komt het tempo van het verhaal wat trager te liggen na het verlaten van The Mist Continent (morgen verlaat ik het, richting The Outer Continent). Maar wat een intensiteit op dat eerste continent, de ene aangrijpende gebeurtenis na de andere.

Beste beslissing ooit om deze nog eens te spelen.

Wanneer het uit is zal ik een uitgebreide review schrijven, dat ben ik aan deze game verplicht.