Final Fantasy IX (2000)

PlayStation / PlayStation 3 / PlayStation Portable / PC / Android / Apple iOS / Nintendo Switch / Xbox One / PlayStation 4

Ontwikkeld door Square
Uitgegeven door Square en Infogrames

Koningin Brahne van Alexandrië is begonnen met het gebruik van zeer geavanceerde magische wapens om de aangrenzende koninkrijken te terroriseren. Haar dochter Garnet loopt weg uit het kasteel een raakt bevriend met een groep goedaardige bandieten, geleid door de handige dief Zidane, die een eind wil maken aan de plannen van de koningin om de wereld te overheersen. Snel nadat ze aan hun zoektocht zijn begonnen, komen ze erachter dat de dreigementen van de koningin slechts een dekmantel zijn voor een nog veel ergere samenzwering. Om de mensheid te redden, moeten Zidane en zijn vrienden een einde maken aan het bewind van de koningin voordat zij haar plan kan uitvoeren.

avatar van Mojo Pin

Daar is ie dan: mijn favoriete Final Fantasy game. Kwam in de nadagen van de PSX uit en is misschien daarom door veel mensen over het hoofd gezien.
Prachtige werelden, een meeslepend verhaal en een fantastisch battlesysteem.
Een dikverdiende 5*!

Een van de beste games die ik ooit gespeeld heb. Enorm sfeervol en een fijne gameplay. Klasse.

avatar van Brain Stew
Hier ook een dikke 4,5*. Vind hem misschien wel beter/leuker dan deel 7. Vooral te danken te danken aan de terugkeer van Characterdesigner Yoshitaka Amano. Het is weer meer in de stijl van de Final Fantasy games op de SNES.
De steden en landschappen zijn hier mooier dan ooit.

avatar van Onderhond
Paar keer geprobeerd maar uiteindelijk niks voor mij. Teveel gepier naar cutscenes en een te trage game engine. Kan er geen score aan geven, daarvoor ben ik niet ver genoeg geraakt, maar FF is voor mij een pijnlijke dood gestoren na deel 6.

avatar van Status Seeker
Bij mij is het wat weggezakt (de characters spraken me waarschijnlijk minder aan dan die van deel VII) , maar de sfeer sprak me erg aan. Erg knap wat er nog uit de PSX geperst werd. Wel ging ik me steeds meer ergeren aan de random encounters.

Beter dan VIII, maar minder aansprekend dan VII: 4,5*

feeder
Dit zal denk ik voor eeuwig en altijd m'n favoriete game blijven.

Amen.

Harco
De beste Final Fantasy die ooit verschenen is. Wordt vaak gehaat door vele trouwe Final Fantasy fans, meestal vanwege de characters. Tuurlijk zijn de characters niet alles, maar de rest van het spel maakt dit meer dan goed.

Mijn eerste , en ook mijn favoriete Final Fantasy game. Waarschijnlijk alleen omdat dit mijn eerste Final Fantasy was (van veel mensne hoorde ik dat de karakters helemaal niet in de FF stijl paste), maar ik vond de verschillende personages geweldig. Misschien wat kinderachtig, maar dat mocht voor mij de pret niet drukken.

Veel tussenfilmpjes die ik geweldig vond en een vrij lastig eindgevecht wat echt heerlijk was.

Mijn favoriete spel!

Mijn favoriete game van de Final Fantasy reeks, wat waarschijnlijk ook komt omdat het de game is dat mij in het RPG genre introduceerde. Objectief gezien zijn de karakters over het algemeen slechter dan die van Final Fantasy VII, maar dat mag de pret niet drukken. Het is een leuke cast met veel variatie en er zitten genoeg interessante karakters tussen zoals Vivi, Garnet , Beatrix, Kuja, Freija en Zidane, hoewel die laatste eigenlijk pas interessant wordt tegen het eind van het spel. Het verhaal is ook erg leuk om te volgen, wat mede komt omdat de game veel humor bevat, veel meer dan de andere Final Fantasy’s.

Deeltje IX is een onvergetelijke avontuur met veel variatie dat voor mij waarschijnlijk nooit overtroffen gaat worden.

5 sterren.

Het blijft een mooi avontuur, maar traditionele RPG's grijpen me nu veel minder dan vroeger. Het gaat in deze spellen met name mis bij het tempo, dat na het 16bit-tijdperk steeds lager is komen te liggen, en bij de afwisseling, waarbij deze spellen eigenlijk altijd al voorspelbaar zijn geweest. Het spelverloop, waarin verhalende scènes en speurtochten (de ene keer ontspannen (in steden) en dan weer gejaagd (in kerkers)) elkaar opvolgen, is van begin tot einde uit te tekenen. Het is ook helemaal geen fijne manier van vertellen: de verhalende scènes worden soms uren onderbroken door trektochten, waarna je in korte tijd opeens weer een hele lading plotwendingen te verwerken krijgt. Ironisch genoeg hebben ook de graphics geleden bij de overstap van 2D naar 3D: de animaties duren te lang, waarmee ze de snelheid uit met name de gevechten halen, en de omgevingen zijn door het detail onoverzichtelijk geworden.

Maar het blijft een mooi avontuur. Met name de designs van de karakters zijn echt sterk. Ook de ontwerpen van omgevingen zijn erg knap. De min of meer middeleeuwse setting is niet zo origineel, maar steden en gebouwen vol radarwerken en stoomturbines blijven het hier goed doen. Het maakt het de moeite zeker waard.

Eindelijk uitgespeeld! Het verhaal gaat richting het einde weer behoorlijk over the top, maar er worden zeker interessante thema's aangedragen en het zit allemaal ingenieus in elkaar. Door een paar extréém uitgebreide sidequests ben ik de draad wel wat kwijt geraakt, maar daar zijn gelukkig samenvattingen en FAQ's voor...

Voor het verhaal zou ik het spel nog wel eens willen spelen. Het slot plaatst veel gebeurtenissen en personages in een ander licht.

Het komt er nog wel een keer van, denk ik.

avatar van Bahamut Zero
Stem verhoogd naar 5*
Dit is gewoon een juweeltje van een game. Hij doet bijna niks onder voor deel 7. Het verhaal is goed. De training is leuk bedacht en het is echt zo'n verhaal waarbij je wel door moet spelen omdat je steeds benieuwd bent naar wat voor gekke gebeurtenis er nu weer zal gebeuren.

avatar van Fluidvirgo
Ik heb 'm in de kast staan, heb 'm 2 maal uitgespeeld, maar toch vond ik deel VII en VIII beter. Kan me ook niet al teveel meer herinneren van het verhaal. Maar wat ik me wel kan herinneren zijn de prachtige cut scenes en het zoals altijd robuuste battlesysteem. Zoals altijd levert Square weer een tot in de puntjes verzorgde game af. Dat alleen is de hoge beoordeling waard. En als ik deze opmerkingen zo lees ga ik 'm toch maar weer eens opstarten....

****1/2

avatar van Tsjo-Wi
Heb deze game ooit maar een weekje gehuurd en was niet heel ver gekomen, maar ik vond het wel heel leuk. Daarom ben ik al een hele tijd op zoek naar een exemplaar om te kopen. Nu hebben ze hem eindelijk hier bij de lokale gamespecialist, kost ie 50 euro! En dat voor een PSX game.... Maar ik denk dat ik hem alsnog ga halen, bij Final Fantasy games weet je tenminste dat je waar voor je geld krijgt.

jorisje123456
Ik heb dit spel als ukkie gespeeld en vond het destijds een fantastisch spel.

Jammer dat hij nooit op PC is gekomen, anders zou ik hem nog wel eens willen proberen.

avatar van Knight of Round
Onderhond schreef:

Na deel 6? Hmmm je bent denk ik dan een van de weinige op deze aardkloot die daar zo over denkt. Vooral de opvolger is echt stukken beter.

avatar van Donkerwoud
Heerlijke kinderlijke sfeer in een universum dat toch aanvoelt als typisch Final Fantasy. Ik vind het zelfs jammer dat deze stijl passe lijkt in de nieuwe delen van de reeks.

SvV_Ying
Top spel, na FFX beste FF vind ik. Prachtig spel destijds op de PS1.

Imperial Figure
Visueel pracht, een waar meesterwerk in de japanse rpg categorie.

avatar van ReMyTje86
DanLeeDR01
DoraRing

Als jullie dit zo slecht spel vind verkoop het dan aan mij. Voor 0,5 van de marktwaarde.
Nah ik denk dat DanleeDR01 zeker niet wilt is maar 1 dag gekomen en jah ik geloof niet dat tie hem heeft gespeeld.
Doraring Ik zou hem best van jouw willen kopen ?

avatar van wiehoe
Haa ik heb dit spel toevallig gisteren verkocht. Misschien moet ik mijn spellen de volgende keer ook op gamesmeter plaatsen

avatar van ReMyTje86
Je krijgt er spijt van

avatar van Kratos19
mijn allereerste FF maar ook gelijk de allerbeste , het leuke was dat ik eerst een ander spel had gekocht(oorlogsspel) had gekocht waar ik vervolgens geen reet aanvond... en die heb ik toen ingeruild tegen deze game ik ben nu nog heel erg blij dat ik die keuze heb gemaakt

avatar van Donkerwoud
Knight of Round schreef:

Dat is trouwens niet helemaal waar, er is een sub/groep die zweert bij de delen voor zeven. Vooral qua gameplay is de engine vanaf dat deel komen te verleggen naar de cut/scenes en de eindeloze dialogen en niet meer naar de hardcore gameplay van weleer.

feeder
Voor mij wijken deel VII en VIII heel sterk af van de eerste 6 maar IX gaat weer terug naar de oorspronkelijke FF's.

Vanaf deel X waren we vertrokken voor de nieuwste generatie en ik heb niet bepaald het gevoel dat Square ooit nog zal terugkeren naar de oorspronkelijke settings.

Van alle FF's heb ik deel I tot en met XII gespeeld (behalve III) en ik moet toch zeggen dat ik VII en VIII de minste vond. Hierdoor hoor ik waarschijnlijk ook bij de oude garde, dat moet dan maar, m'n game-zwaartepunt ligt dan ook al jaren achter mij. Ik ben opgegroeid met de SNES, dan kan je al eens blijven 'hangen' bij die oude games.

Toch vond ik deze game de beste die ik ooit gespeeld heb. Qua graphics was dit gewoon knap, het verhaal was sterk maar vooral de sfeer en gameplay waren perfect.

Al begrijp ik de mensen die VII en VIII beter vinden heel goed...
Dat wil nog niet zeggen dat ik m'n eigen gevoel moet verloochenen.

legendarisch

avatar van final fantasy
Ik vind deze toch stukken minder dan ff8 en ff7 vooral om de personages die boeien me gewoon echt niet maar de graphics zijn harstikke mooi en het speelt voor de rest wel leuk weg ik geef het een 3,5*

avatar van Futures
FF8 kon ik niet uitspelen omdat CD 4 was beschadigd, best een domper. Met FF9 moest ik alleen nog de eindbaas verslaan, die draak was niet zo heel moeilijk maar die figuur daarna was toch wat sterker. Helaas heb ik hem nooit kunnen verslaan, omdat mijn playstation geen cd's meer kan draaien.

avatar van mr blijhoofd
0,5
grootste misbaksel dat square ooit heeft gebracht in de final fantasy serie. qua style muziek en gameplay op elk gebied miste deze game gewoon de finese van square. gelukkig hebben ze het goed gemaakt met deel 10.

ik snap dan ook bij god niet niet wat dit misbaksel in de top 250 doet?