Yooka-Laylee (2017)

Macintosh / Nintendo Switch / PC / PlayStation 4 / Xbox One
Platform / Adventure

Ontwikkeld door Playtonic
Uitgegeven door Team17 en Limited Run

Van de makers van Banjo-Kazooie en Banjo-Tooie is er nu een spirituele opvolger van de 3D platformer reeks: Yooka-Laylee! In plaats van de vertrouwde beer en vogel wordt het nieuwe duo nu gevormd door Yooka de kameleon en Laylee de vleermuis. Zoals een echte "collectathon" ben je ook hier voor de grootste tijd bezig met het verzamelen van voorwerpen die je verder helpen bij het avontuur. Dit doe je niet altijd alleen, want het duo krijgt regelmatig advies en hulp van vrienden zoals Trowzer de slang.

En hier is 'ie doen, Banjo-Thr-- ehh, ik bedoel Project Ukulele, ofwel Yooka-Laylee !! : D Heeft via Kickstarter veel meer opgehaald dan verwacht en gameplay ziet er lekker oud en vertrouwd uit. Muziek wordt gedaan door David Wise van o.a. Donkey Kong Country en nog belangrijker: Grant Kirkhope! Dus de muziek van laatstgenoemde gaat, gelukkig, heel erg Banjo-achtig klinken. Yooka-Laylee (zo'n beetje uit te spreken als het instrument) wordt oktober 2016 verwacht.

avatar van Princess Piranha
Yooka Laylee komt niet meer naar de WiiU! Maar waarschijnlijk wel naar de Switch!
Hier meer info

Zijn er eigenlijk meer Kickstarter Backers hier?

Leuk he, eerst een Banjo en nu een ukulele haha Las inderdaad dat ie naar de Switch komt! Trailer ziet er veelbelovend uit. Hopelijk meer RARE-titels voor Switch straks

mister-fool
Ik ben benieuwd.

Eerste reviews zijn niet best. Ff afwachten nog.

avatar van Princess Piranha
Nooo, echt?! Wat zijn de minpunten?

centurion81 altijd eerst beginnen met een Banjo he...
Wat zonde dat de recensies tegenvallen.
Maar ook wel verbazend omdat de makers veel ervaring hebben....

Reptielachtigen hebben altijd al voor middelmatige platforming gestaan.

Ik noem een Gex de gekko of Croc de krokodil.

Ook heeft de kameleon al eerder centraal gestaan, met weinig spectaculair resultaat.

Was vanaf het begin al niet omver geblazen door de getoonde beelden.

Zeker na het flitsende Ratchet en Clank voor eveneens vier tientjes denk ik niet dat dit al te verheffend gaat zijn.

De Power Unlimited is geeft in ieder geval een mooi cijfer..

Review - Yooka-Laylee | Power Unlimited - pu.nl

Niks tegen de PU verder, mag ze graag af en toe nog eens lezen, op het net of in de bieb. Maar volgens mij geven die wel alles zo'n beetje een mooi cijfer.

Overigens neig ik er ergens wel naar momenteel, dit spelleke. Tegenwoordig meer en meer de angst dat ik wel eens een 'vergismoord' zou kunnen begaan.

Binnen een onschuldig spelleke.

Al het geschiet en dergelijke, het voelt voor mij toenemend abnormaal. Een kleurrijke gezelligheid als deze zou best eens kunnen zijn wat mijn lichtelijk getroebleerde geest goed kan gebruiken.

Dus ik kijk het nog even aan.

Confusie ben jij niet nodig toe aan een shot Nintendo magie?.
Ik bedoel als je zo met geweld spellen bezig bent (wat ik ook veel doe).
Dan is het inderdaad fijn om eens wat te veranderen van spel genre.
Speel de nieuwste Zelda bijvoorbeeld eens het is een veel ontspannender beleving..
Serieus...

Ben met Nintendo opgegroeid en ben sowieso al wel langer toe aan een terugkeer naar al die oude helden.

Nieuwe Zelda staat sowieso wel op mijn verlanglijstje uiteraard, maar kan nog wel even wachten had ik al besloten.

Lang getwijfeld over de U maar denk wel dat de Switch er voor mij vroeg of laat komt, ook voor een weerzien met natuurlijk Mario en zeker ook Donkey Kong.

Even kijken de komende tijd wat ze daar allemaal nog van gaan brouwen.

Iedereen was hier zo over te spreken....
Speelt nu niemand meer dit spel omdat de cijfers (recensies) geen achten en negens zijn..?

Ik wacht op de Switch versie

Ik wacht gewoon tot het geflopt is en voor 5-10 euro in de budgetbak ligt

Ik wacht ook op de Switch versie..
Volgens mij komt ie 14 mei of zo iets..
Het is wel jammer dat niemand even kan vertellen of het spel de volle mep waard is....

avatar van Princess Piranha
Ik wacht ook op de Switch versie

Mijn broer heeft het wel al gekocht op de PS4, maar die heeft nog niet super veel kunnen spelen. Dus we kunnen nog geen conclusies trekken

Ah, eindelijk! Na al die jaren is het 3e deel van Banjo Kazooie uit. Een beetje vreemd dat Banjo en Kazooie er plots zo anders uitzien.. Het zal vast allemaal een spreuk van Gruntilda zijn. Het zal vast niets te maken hebben met het feit dat de breinen achter Banjo-Kazooie waren gestopt bij Rare en via een kickstarter een spiritual successor wouden maken. Wat het geval ook is, het resultaat mag er zeker wezen. De game voelt alsof ik weer terug ben in de kinderjaren toen ik Banjo-Kazooie voor het eerst probeerde, en tussen vele moderne vervolgen op oude platformgames is dit het “vervolg” die naar mijn idee het dichtste bij de originele sfeer zit, zonder oubollig te voelen.

Yooka-Laylee is één van de leukste platformgames die ik in tijden heb gespeeld. Soortgelijk als de game waar het vanaf geleid is loop je in een 3rd person perspectief rond door vele creatieve, absurdistische werelden. In deze werelden staat het verzamelen van objecten centraal, in dit geval verzamel je “Pagies” en bij genoeg Pagies kun je het volgende level vrijspelen. Een probleem wat ik heb in games als The Witcher of Skyrim is dat je in een grote wereld word gedropt en de vrijheid krijgt te doen wat je wilt, maar vervolgens moet je hele lange afstanden reizen om (voornamelijkj) soortgelijke taken uit te voeren. Yooka-Laylee is een voorbeeld hoe ik open-world achtige ervaringen wel zou willen zien. De levels zijn aardig groot, maar niet op een wijze dat je langdurig een richting oploopt, wachtend tot je er eindelijk aankomt. En wanneer je op je bestemming bent zit er altijd iets nieuws op je te wachten; geen opdracht is hetzelfde. Zo ben je het ene moment aan het racen tegen de klok, het andere moment zit je in een mijnkar kristallen te verzamelen, boss battles, puzzels, minigames, platformsecties, gevechten, zoekopdrachten etc. Zelfs wanneer je dezelfde opdracht krijgt door verschillende levels heen weten ze in iedere level er een andere draai aan te geven, waardoor het gevarieerd bleef. Het betreden van de werelden in Yooka-Laylee kan ik het beste vergelijken met het bezoeken van nieuwe pretparken met attracties die ik nooit eerder had gezien: ieder level werd ik overweldigd door de dingen die er te doen vielen, niet wetend in welke attractie ik het eerste zou gaan doen. Tuurlijk, niet alles is evengoed, maar het gemiddelde niveau van de missies was hoog genoeg om mijn enthousiasme voor iedere wereld hoog te houden.

Toen ik zag dat de game maar 40 euro koste op release-dag begon ik me enigszins zorgen te maken. In de regel vragen bedrijven 40 euro of minder wanneer het korter is dan de gemiddelde 60 euro game. In tegendeel: ik ben langer zoet geweest met één playtrough van deze game dan met Uncharted 4 en Resident Evil 7 bij elkaar, waar ik 120 euro voor betaalde. Voor het huidige prijskaartje is de game het dus zeker waard!

De game is minder moeilijk dan Banjo Kazooie omdat je ditmaal oneindig levens hebt, waardoor je een lastige taak keer op keer opnieuw kunt proberen zonder zware straf. Dit maakt de game echter verre van makkelijk, omdat sommige Pagies vele pogingen nodig zullen hebben voordat ze lukken. De eindbaas had ik ronduit zoveel moeite mee dat ik overwoog deze over te slaan en het einde op te zoeken op internet. Wat hem zo lastig maakt is dat hij zo’n 10-20 minuten duurt, maar als je verliest moet je helemaal opnieuw beginnen. Het is de test van geduld, en dat de laatste paar fases pittig zijn, die hem zo lastig maakt. Maar ik ben blij eindelijk weer eens moeite te hebben met een eindbaas in een game. Bij vele moderne platformers zijn, tot het einde toe, van makkelijk niveau. Yooka-Laylee breekt deze gewoonte door weer goed, ouderwets pittig te zijn op bepaalde punten en me te laten afvragen of ik het einde wel kon halen.

Visueel is de game geen uitblinker, maar dat valt te verwachten van een kickstarter en nergens vormde dit een belemmering voor de ervaring. De personages en werelden zijn levendig genoeg vormgegeven om ze te laten werken. Het verkiest een goede inhoud boven polygonen, wat een goede keuze van hun is geweest. Wat ik echter wel miste is een sterke soundtrack: hoewel de muziek prima bij iedere setting past had Yooka-Laylee, in tegenstelling tot Banjo-Kazooie, geen memorabele tracks erop staan die ik, bewijs van spreken, op mijn Ipod zou zetten. De tekortkoming in krachtige muziek word daarentegen goed gemaakt in het verhaal. Zoals je kunt verwachten zit de game vol levendige types met ieder hun eigen gekke trekjes. Deze trekjes maakte Yooka-Laylee één van de grappigste games die ik in tijden heb gespeeld. Regelmatig kon ik hardop lachen op de 4th-wall jokes, verwijzingen naar andere games, woordgrappen of het cynische commentaar van Laylee.

Wat me weerhoud het een 5* te geven is dat niet alles even eerlijk voelt of overzichtelijk is. Er waren een aantal momenten waarin de camera me belemmerde een missie te halen, of de besturing zat op bepaalde punten een beetje tegen. Hier en daar een missie die oneerlijk voelde in hoe lastig het te besturen was (zoals een arcade game waarin je 5 minuten op een lopende band loopt, waarbij één foutje kon leiden tot een kettingreactie aan pech en je kansen om te winnen aanzienlijk kleiner waren). Verder is Yooka-Laylee niet de meeste overzichtelijke game. Hoewel de game bijhoud hoeveel Pagies er in een leven zijn is er geen duidelijke indicatie welke je wel of niet hebt, of waar de overgebleven zouden kunnen zitten. Ik had graag een kaart gewild die aangeeft waar de resterende Pagies ongeveer zitten, als je de game uitspeelt oid, om voor een 100% completion te gaan. Zoals het nu is moet je eeuwig rondlopen door een level om uit te vogelen waar die ene Pagie zit die je over het hoofd hebt gezien, wat mij teveel frustratie werd om voor de 100% te gaan.

Zeker een aanrader als je met de oude 3rd person collect-platformgames bent opgegroeid (zoals Super Mario 64, DK 64 of Banjo-Kazooie). Overweldigende werelden met veel variatie en uitdaging, humoristische personages die mij meerdere malen hardop lieten lachen. Missies kunnen op bepaalde punten iets te oneerlijk frustrerend worden en het is onoverzichtelijk wat je al verzameld hebt.

Misschien wel mede door bovenstaand enthousiasme heb ik het spel inmiddels in mijn bezit.

En een paar dingen ben ik het gelijk mee oneens zelfs.

Zo vind ik het grafisch beslist niet karig, en zelfs aardig kleurrijk spetteren.

En dat overigens zonder 4K grollen of iets, ik ben gewoon old skool van den ouwe stempel.

Ook vind ik de muziek, hoewel zo op het eerste gehoor wat weinig origineel, prima zijn dienst doen in het geheel en erg lekker uit de boxen schallen.

Zoals ik eerder al zei was ik lange tijd zo op het eerste gezicht niet direct om wat betreft dit duo, voor mij ontbrak het charisma van voorlopers Banjo en Kazooie en nog steeds wel een beetje.

Echter was het dus wel iets waar ik best eens behoefte aan had en met een aantal aardig enthousiaste verklaringen in het achterhoofd voor het schappelijke bedrag wellicht best een gokje waard.

Blijkt dus weldegelijk een erg strak verzorgd zeer leuk, lieflijk en geinig geheel.

De hoofdpersonages groeien inmiddels wel wat in hun rol voor mij maar het zijn vooral de andere die de show stelen, zo wist slang de sleazy zakenman mij gelijkt ingepakt.

Treffende 'stem' hebben ze hem ook van weten te voorzien en sowieso is het wel grappig hoe ze dat hebben gedaan in combinatie met de soms droge teksten die je te lezen krijgt.

Al met al in kleurrijke veelzijdigheid en een waardig stukje uitdaging beslist geen slechte koop voor vijfendertig eurootjes.

Hoop dat er meer meningen en verhalen hier volgen, ben hier wel benieuwd naar. Las de review van PU, klinkt allemaal leuk.
Wacht sowieso even tot de game voor een Euro of 15-20 te kopen valt 2e hands.

Yooka-Laylee Review - YouTube

Hier wel een kritische review trouwens. Gameplay schijnt niet al te lekker te zijn..ai.

Er gaan een aantal negatieve verhalen de ronde en ik liet me daar aanvankelijk ook enigszins door beïnvloeden maar gelukkig zijn er ook genoeg positieve geluiden waar ik de mijne inmiddels ook onder mag scharen.

Mijn indruk tot dusver is dat het best spetterend oogt en allemaal speelt als een treintje.

Als de platform classiks van weleer met een moderne touch.

Meer en meer ben ik wel de indruk toegedaan dat het de oude glorie van Rare toch wel enige eer aan doet.

Daarnaast zou ik het omschrijven als een welwillend, sympathiek product dat het voor een eurootje of vijfendertig eigenlijk gewoon verdient om gekocht te worden.

Net dik een uur zeer genietbaar wezen vertoeven in de zogeheten Gloomy Gem Grotto.

Uitdaging geen gebrek.

Lekkere trial en error met enkele tientallen pogingen op de teller.

Ik hou ervan.

Hier kwam overigens wel het veelbesproken euvel van de camera vrij hard om de hoek te kijken.

Beschouw ik echter niet als kritiekpunt maar het handmatig bijdraaien zelfs als onderdeel van de uitdaging.

Goed te doen.

Uiteindelijk.

Kek spelleke wel.

avatar van Princess Piranha
Ik had eigenlijk gehoopt dat ze via Nintendo tijdens de E3 misschien een voorspelling konden doen wanneer deze game uit gaat komen op de Switch. Maar helaas, geduldig wachten wordt steeds moeilijker.

avatar van Apieknar
De versie die op de Switch verschijnt zal het meest geöptimaliseerd zijn in vergelijking met de andere versies. Ik gok dat de game na de zomer op de Switch verschijnt. Ik heb nog niet zo'n haast, want ik ben momenteel nog met Banjo-Tooie bezig.

avatar van rustugan
Heb me zeker vermaakt met Yooka Laylee. Zeker Het Casino level was mooi gemaakt. Soms had ik wel eens het gevoel dat er nog meer ingezeten had, maar al met al prima vermaakt.

Mensen die overigens iets gelijkaardigs zoeken moeten eens kijken naar Super Lucky's Tale op de PC en Xbox One. Eveneens een erg kleurrijke en klassiek 3D platformspel dat heel erg goed ontvangen wordt.

avatar van Princess Piranha
Heeft er iemand tips om de eindbaas te verslaan?

Ik kom niet eens voorbij stage 2. Je moet die planten gebruiken om te schieten toch? Is er een bepaald moment dat je hem moet raken? Want ik heb het idee dat ik hem steeds mis ofzo. Of dat ik hem wel raak, maar dat er niet echt iets gebeurd.

avatar van Apieknar
Eindelijk begonnen aan deze game! De Banjo-Kazooie sfeer is aanwezig. Eerste indruk is goed! Ben benieuwd naar de rest van de game.

avatar van Apieknar
Zeer aardige spirituele opvolger van de Banjo-Kazooie serie, maar ik durf deze game niet 'Banjo-Threeie' te noemen. De game is goed, maar heeft toch wat mankementen. Hier volgen de punten die ik wel en niet leuk vind aan Yooka-Laylee.

Leuk:
- origineel nieuw 'buddy-duo';
- grappige characters zoals Rextro, Trowzer en Capital B;
- kleurrijke werelden met leuke vormgeving;
- leuke hub (Hivory Towers);
- catchy en prettige muziek (zoals in Banjo-Kazooie en Banjo-Tooie); en
- veel variatie en collectibles, waardoor je uren bezig kan zijn.

Niet leuk:
- slechts vijf (uit te breiden) werelden;
- te veel pagies per wereld;
- weinig variatie qua vijanden;
- Rextro's arcade games;
- mine cart challenges (nooit fan van geweest!);
- te lange dialogen; en
- het eindbaasgevecht is eerder frustrerend dan uitdagend.

In Banjo-Kazooie en Banjo-Tooie heb ik alle collectibles verzameld. Die games zijn zo goed gemaakt, dat ik niet wilde stoppen totdat ik alles eruit had gehaald wat erin zat. Bij Yooka-Laylee begon mijn motivatie na de vierde wereld toch op te raken. De game speelt niet zó lekker weg dat ik elk hoekje van elke wereld wilde uitpluizen. Ik heb de game uitgespeeld en misschien zal ik op een later moment nog terugkeren om de laatste +/- 30 pagies te verzamelen, maar er bestaat een grote kans dat ik dit toch aan mij voorbij laat gaan.

Ik vind het in ieder geval leuk dat Playtonic Games een poging heeft gedaan om 'Banjo-Threeie' te maken en ik hoop dat ik Yooka-Laylee 2, mocht die game ooit uitkomen, 'Banjo-Threeie' durf te noemen.

Jammer overigens dat de opvolger met een focus op 2d zal komen.

Heb juist het idee dat 2d tegenwoordig vrij oververtegenwoordigd is en de klassieke 3d platformer nog steeds redelijk als zeldzaamheid kan worden omschreven.

avatar van Princess Piranha
Ja dat is inderdaad best jammer, 3D platformers zijn minder vertegenwoordigd.

Ik vond het in eerste instantie ook niet zo tof dat de volgende Yooka-Laylee 2D platformer is. Maar de tweede keer dat ik de trailer bekeek, kreeg ik wel gelijk Donkey Kong Country vibes! Dus toen werd ik ineens enthousiast haha.

Hopelijk ooit een tweede Yooka-Laylee 3D platformer!

Dit spel raakt de juiste snaar in mijn mind momenteel.

Met 39/145 van die pagies kan je ook wel stellen dat er nog wel het een en ander te doen valt voor mij voor de opvolger zich aandient.

Lekker knus hier nu de donkerte zich weder aandient en de likkende schichten zo dadelijk weer lustig gaan liggen knetteren met het gekut.

Is zo'n soort dagje weer.

Wie er natuurlijk weer middenin:

Ik niet.

Niet deze keer, voor een keertje.

Zit nu eventjes binnen dit te spelen als dat mag van jou.