Factorio (2015)

PC / Macintosh
Strategy

Ontwikkeld door Wube
Uitgegeven door Wube

Jij bent gezonden naar een planeet om een verdediging op te zetten tegen aliens, zodat de planeet gekoloniseerd kan worden. Er gaat echter iets mis en je ruimtevoertuig stort neer op de planeet. Het is nu aan jou om zelf je resources te zoeken en te verkrijgen, zodat de verdedigingslinie alsnog gemaakt kan worden. Mijn resources, onderzoek technologieën, bouw een infrastructuur, automatiseer productie en vecht tegen vijandige aliens. Gebruik je fantasie en strategisch inzicht om je eigen fabriek te ontwerpen, te bouwen en te verdedigen.

Dit spel zit nog in haar Alpha versie en is momenteel nog niet verkrijgbaar op steam. Waarschijnlijk eind dit jaar wel.

Het spel heeft een campaign, online coop en sandbox mode. In de campaign leer je hoe je een fabriek op zet. Ik heb daar de eerste twee levels van gespeeld, daarna overgegaan naar de sandbox mode.
In de sandbox mode is het de bedoeling dat je met helemaal niks een modern rocket defense systeem bouwt. Klinkt niet heel interessant en dat is het ook niet. But do not get me wrong. Het spel zelf is wel heel interessant, hoe ga je daar komen. Dat is helemaal aan jou. Ik zelf heb het eind doel nog niet kunnen bereiken, kom elke keer weer wat tegen en denk, shit dat moet ik anders doen en begin opnieuw..
Ze zijn hard aan het werk om het einddoel leuker en interessanter te maken. Momenteel zijn ze bezig met het volgende einddoel: Bouw een schip/raket, waarmee je de kolonisten op haalt. Dit schip moet zelfvoorzienend zijn en zich kunnen verdedigen tegen alien aanvallen. Dus waarschijnlijk bouw je een mini fabriek in dat schip. Er zijn meerdere ideeën om het interessanter en uitgebreider te maken.

Genoeg over de eindgame. Zoals gezegd, je begint met bijna niks. Je hebt wat tools en een klein aantal resources. Je moet minen naar erts, koper en kool en je kan houthakken. Koper kan je smelten in koperplaten en erts in ijzeren platen, dit zijn je basis resources.Met deze resources kan je machines maken. Van een loopband tot een stoommachine die elektriciteit opwekt. Door middel van research kan je steeds meer bouwen. Er is heel veel wat je kan onderzoeken, van zonnepanelen tot treinen en van olieraffinaderijen tot tanks. Zo begin je langzaam je fabriek te automatiseren. Dit automatiseren is belangrijk. Je kan ook machines craften in je inventaris, maar dat duurt lang, heel lang.
Maar de eerste machines draaien allemaal op kool en hebben dus veel uitstoot. Deze uitstoot bevalt de aliens niet en zullen je machines proberen aan te vallen. Je begint met een pistool en een beetje munitie. Zoals al gezegd je kan een tank researchen en bouwen, maar ook granaten, shotguns tot gevechtstorens, lasertorens en gevechtsrobotica. Dit is een beetje een towerdefense achtig onderdeel van de game. Om je fabriek heb je na een tijdje waarschijnlijk een muur met gevechtstorens staan om aanvallen af te slaan, zonder hier zelf moeite voor te doen.
Je fabriek wordt steeds groter, en je hebt steeds meer onderdelen per product nodig. Maar dan raakt je kopermijn uitgeput. Opzoek naar een nieuwe mijn, voordat je fabriek stil valt. Deze mijn kan dichtbij, maar ook ver weg zijn. Je kan beslissen om deze te verbinden met loopbanden, of de resources te verplaatsen via trein. Je kan een heel rail netwerk bouwen, waar meerdere treinen op rijden, door middel van stopsigns zorg je dat treinen niet tegen elkaar aanrijden. Dit gaat geheel automatisch.
Je fabriek wordt nog groter en je hebt logistics robots. Deze robots zorgen ervoor dat alles de door jou ingestelde hoeveelheid niet overschrijden, ze bevoorraden jou, zodat jij de de spullen niet zelf hoeft op te pakken en ze repareren beschadigde machines die zijn aangevallen door aliens.

Het is aan jou de keuze hoe je je fabriek maakt. Klein/groot, zonder co2 uitstoot of geef je niet veel om de planeet. Het is erg lastig om een goede fabriek te maken. Als je eenmaal vrij ver bent, moet je alles in de gaten houden. O er worden geen rode circuits meer gemaakt want plastic wordt niet snel genoeg aangeleverd, aan jou de taak om dit op te lossen.

O en als je dood gaat door de aliens is het game over. Geen respawn. Natuurlijk heb je nog wel je saves.

Je moet flink nadenken bij dit spel om een effectieve fabriek te kunnen bouwen die ook nog eens overzichtelijk is. Al snel, in elk geval bij mij, is het een puinhoop van loopbanden die alles verbinden. Onder elkaar door, langs elkaar heen, splitten zodat ze op de zelfde band komen.

Het klinkt misschien allemaal een beetje saai zo, maar als je van strategie houdt is dit zeker een aanrader. Probeer de demo. Deze heeft alleen de eerste paar missies en niet de sandbox mode, maar geeft je wel een goede interpretatie van wat je moet doen.

De sandbox maps zijn naar eigen mening in te stellen. Je kan zelf de grootte bepalen van de map (oneindig is ook een optie), de hoeveelheden en rijkdommen van elke resource en vijanden.

De coop mode is sandbox mode tot 4 spelers. Wel aan te raden om met vrienden te doen, voor duidelijk overleg en omdat een game best wel heel lang duurt.

Ze brengen regelmatig updates uit en voegen nieuwe elementen toe. Ze luisteren naar de community. Zoals de multiplayer mode. Ze vragen wat de spelers willen. Er komt misschien een 4 vs 4 deathmatch. Ze willen nog RTS elementen toevoegen. Zoals een command centre om vanaf daar orders te geven aan combat and building drones. Dit + bug bashes, polishing en het einddoel verbeteren is momenteel de work in progress.

Possible future content bestaat momenteel uit, interactie met de aliens. Ben je aardig tegen hun, zijn ze aardig tegen jou. Ze kunnen handelspartners worden, maar je kan ze ook vangen om ze vervolgens te onderzoeken en dan mogelijkheden vinden om ze nog effectiever om te brengen.
Een ander element is ondergronds bouwen. Tot nu toe kan je alleen pijpleidingen en loopbanden ondergronds bouwen.
En als laatst is een voedsel element. De planeet moet leefbaarworden gemaakt voor de kolonisten. Er moet dus voedsel zijn. Jij moet zorgen dat er voedsel beschikbaar is.

Het spel kost momenteel 15€ en dat is niks voor al de gameplay die je krijgt en nog krijgt in toekomstige updates. Maar probeer eerst de demo of kijk lets plays!

Als je van strategische spellen houdt, waar je een beetje bij moet nadenken is dit zeker een aanrader.

Ik zelf vind dit een geweldig spel en als je eenmaal begint met een fabriek kan je ook niet meer stoppen.

avatar van Finidi
freek hierboven beschrijft al uitstekend wat de game is. Inmiddels is de game ook echt uit (2020), maar ik heb het vooral in 2018 gespeeld. Dit jaar de laatste twee achievements gehaald, waarbij je het einddoel moet speedrunnen: respectievelijk 15 en 8 uur.

Deze game heb ik volledig in co-op gewerkt, wat verbazingwekkend uitstekend werkt. Sowieso is het absurd hoe bugvrij en soepel dit spel werkt, zelfs bij gigantische fabrieken waar miljoenen objecten per minuut worden gemaakt, getransporteerd en omgezet in andere materialen.

Enorm verslavend spel dit, om telkens je fabriek net een stukje te verbeteren of de volgende productietak op te zetten. De teller staat hier op 190 uur; ik denk niet dat daar snel nog wat bij komt, omdat alle doelen in het spel wel bereikt zijn én het echt een game is die m’n leven overneemt als ik het aanraak. Dan blijf ik nadenken over verbeteringen in de productie.

5/5