Trine 3: The Artifacts of Power (2015)

PC / Macintosh / PlayStation 4 / Nintendo Switch
Puzzle / Platform

Ontwikkeld door Frozenbyte
Uitgegeven door Frozenbyte

Een 3D-platformspel boordevol actie, puzzels en avontuur. De helden proberen hun buitengewone vermogens terug te geven aan het artefact Trine en zo bemoeien ze zich met krachten die hun verstand te boven gaan. Trine spat uit elkaar en een harteloze eeuwenoude tovenaar ontsnapt. Betreed een sprookjeswereld met adembenemende landschappen en krijg te maken met talloze op fysica gebaseerde puzzels, wonderbaarlijke apparaten, gevaarlijke vijanden en betoverende wezens.Verken 7 verhalende hoofdstukken en 11 Lost Pages, die draaien om vaardigheden en puzzels oplossen

Trine 3: The Artifact of Power is het derde deel uit de fantasy platformgamereeks. In Trine 3 worden de tovenaar, de ridder en de dief wederom samengebracht om het op te nemen tegen een nieuw kwaad. In tegenstelling tot de voorgaande Trine games is Trine 3 een 3D platformgame ipv een 2D platformgame, en ditmaal moet je voldoende collectables verzamelen in een level om de volgende levels vrij te spelen. Voor als je niet bekend bent met Trine: in Trine bestuur je 3 verschillende personages met ieder hun eigen sterktes en zwaktes. Door de sterktes in je voordeel te gebruiken bouw je een weg door de levels heen.

Trine 3 is een prachtige platformgame. De graphics alleen al zijn adembenemend mooi, het artistieke gebruik van de kleuren & belichtingen wekken de sprookjesachtige wereld tot leven. Daarnaast past de folk-achtige muziek perfect bij het fantasiethema en geeft extra sfeer aan de wereld. De gameplay is ook ijzersterk. Omdat je drie verschillende personages speelt zijn er soms meerdere manieren om door de levels heen te gaan, en de game geeft je de mogelijkheid je favorieten speelstijl te toe passen. De levels zitten boordevol leuke kleine puzzels & obstakels die tot het einde toe interessant blijven, en de besturing werkt vloeiend.
Trine 3 is een makkelijke platformgame want wanneer je doodgaat verschijnt de geest van het personage vlakbij de plek waar het personage doodging, en wanneer je deze geest aanraakt is het personage weer in leven. Er zit nergens in de game een plek waarin ik moeite had met het bereiken van de geesten, hierdoor ging ik nooit Game Over in de gewone levels, zelfs de eindbaas versloeg ik in mijn eerste poging. Wel zijn er levels waarin je maar één personage bestuurt. Deze levels moedigen je aan het personage tot zijn volle potentie te gebruiken en wanneer je doodgaat in deze levels ga je wel Game Over. Hier is de uitdaging een stuk groter. Bij de rest van de game ligt de uitdaging voornamelijk bij het vinden van de collectables (die, in tegenstelling tot de meeste Nintendo platformgames, WEL noodzakelijk zijn zoveel mogelijk van te verzamelen) en bij de kleine puzzles om door een level heen te komen. Geen behoorlijk pittige uitdaging maar het ontneemt niet het plezier.

Trine is niet een game die je voor het narratief gaat spelen aangezien het meer op de achtergrond zit en het narratief een aardige hoeveelheid clichés bevat, maar de personages & hun missie krijgen voldoende diepgang om het idee te wekken dat je op avontuur bent. Dit maakt de levels beter dan wanneer er geen verhaal in zou zitten. Wat ik echter graag anders had gezien is, wanneer je doodgaat in een level waar je maar één personage speelt, je elke keer opnieuw de intro dialogen moet aanhoren. Ik had liever gewild dat, zodra je “restart level” aanklikte, de dialogen automatisch uitgezet werden aangezien de speler deze al heeft gehoord.
Hoewel het feit dat de game makkelijk is & meerdere kleine hinderen heeft vind ik het een prachtgame die ik iedere platformgame liefhebber aanraad te proberen. Waarom ik de game echter geen 4,5* of hoger zou willen geven ligt aan de game zijn grootste minpunt: het is erg kort en het einde is abrupt. De game stopt middenin het verhaal en de eindbaas is een personage waar je niets over weet, dus het voelde niet als een bevredigende afsluiter. De makers hebben aangegeven dat ze het budget niet hadden om de game langer te maken, en geziene de schrik die vele spelers hadden van de korte speelduur twijfelen de makers of ze wel een vervolg gaan maken.

Ik hoop vooralsnog een vervolg te zien. De gameplay is erg leuk en bied genoeg variatie om tot het einde toe vers te blijven, de werelden zien er prachtig uit en muziek is mooi. Dit maakt Trine 3 een aanraden in het platformgenre, onlangs sommige tekortkomingen.

Leuk stukje. Blij dat je met tijd en stond iets neerschrijft want het zijn bij mijn favoriete besprekingen op de site. Ook leuk dat je erg positief over het spel bent - ik las inderdaad voornamelijk commentaar dat toch best negatief / matig was en met name met betrekking tot de lengte en het abrupte einde. Lijkt wel alsof dat het feit dat het toch nog steeds een prima spel is behoorlijk wordt overschaduwt hierdoor.

In ieder geval staat het op mijn wishlist. Ik haal het absoluut in huis, en een eventueel vervolg ook. Maar ik moet tevens met het schaamrood op de kaken bekennen dat ik nog altijd niet door deel 1 heen ben en ook deel 2 nog in mijn inmiddels gigantische backlog zit. (dat gezegd hebbende vind ik beide delen overigens wel bij de grafisch mooiste en sfeervolste spellen behoren die ik ooit gezien heb).

avatar van Finidi
Het Trine recept zal de meesten op deze pagina wel bekend zijn, maar even kort een beschrijving. Je speelt als 3 karakters, een ridder, een dief/boogschutter en een tovenaar; niet de meeste originele verdeling. Je kan telkens wisselen tussen deze karakters, en op die manier moet je door wat levels heen platformen, puzzelen en vechten. Grafisch gezien zijn deze games echt één van de mooiste en meest kleurrijke games die er zijn. Deel 3 onderscheidt zich van de anderen in de serie door de stap te maken naar 3d, en wonderwel blijft de grafische kracht overeind. Dat had ik eigenlijk niet verwacht. De puzzels en de physics die daarmee gepaard gaan (dozen verplaatsen e.d.) lijken wel wat minder goed de stap naar 3d te hebben overleeft, die zijn een stuk minder intuïtief en een stuk meer janky geworden.

Een pluspunt van de serie, en ook van deze game, is dat het uitstekende co-op games zijn, daar heb ik nooit genoeg van. Ook deel 3 werkt gewoon weer helemaal prima in co-op.

Wat Trine 3 echter enorm veel punten kost, is dat het gewoon niet af is. Na een aantal levels stopt het gewoon abrupt. Schijnbaar kostte de stap naar 3d meer dan verwacht, en konden ze de game niet afmaken voor het budget. Prima, maar de game is er wel echt een stuk minder door. Wat er is, is vrijwel net zo goed of zelfs beter dan de eerdere delen. Wat er niet is, is echt teveel om dit op hetzelfde niveau als Trine 1 & 2 te beoordelen. Het verhaal is weliswaar nooit boeiend in de Trine games (hele simpele, kinderlijke sprookjes), maar zelfs dan is dit nogal tegenvallend als einde.

Deel 4 heb ik al klaarliggen, daar zijn ze weer terug naar 2D gegaan. En die schijnt in ieder geval wel af te zijn.

3/5 voor deze.