Deus Ex: Mankind Divided (2016)

Alternatieve titel: Deus Ex 4

PC / PlayStation 4 / Xbox One
RPG / Shooter

Ontwikkeld door Eidos
Uitgegeven door Square Enix

Het jaar is 2029, twee jaar na de gebeurtenissen van Deus Ex: Human Revolution. Nadat het nieuws van Panchaea de buitenwereld bereikt, keren de meeste mensen uit woede en angst hun rug naar transhumanisten. Adam Jensen keert terug, ditmaal werkzaam bij Interpol en met slechts één doel voor ogen: het opsporen van transhumanistische terroristen. Althans, dat is de officiële functieomschrijving. Achter de schermen hervat hij zijn jacht op de geheimzinnige en uiterst invloedrijke groep uit het vorige deel. In een wereld vol manipulatie, leugens en bedrog zal Jensen zich weer een weg naar de waarheid moeten praten, sluipen, hacken of schieten.

Onlangs gekocht op de ps4 voor het riante bedrag van vijf euro.

Nadat ik hem op release volle mep had en hij nog niet eens zo heel lang daarna overal voor tien euro kwam te liggen.

Nu had een bekende speelgoedinstantie hem voor vijf euro met nog net geen stickertje van neemt 'm asjeblief mee en dag ik ach voorruit.

Heraanschaf.

Dan maar.

Misschien dat ik 'm een keer nog eens een kansje geef deze een van de grootste game decepties van de laatste jaren, zo niet ooit.

avatar van JacoBaco
Ik vind de nieuwe Wolfenstein al tegenvallen, maar dit vind ik nog slechter.

Het veredelde DLC noemen gaat wellicht wat ver maar ik neig wel naar een soort beknopt nakomertje in de stijl van The Old Blood.

De lengte nekt het.

Maakt dit alles behalve een epische terugkeer naar het Deus Ex universum.

Nauwelijks volwaardig te noemen.

Sowieso de eerste die met hetzelfde personage doorgaat en dat was al geen goed idee denk ik, een complete overhaul was waarschijnlijk beter geweest, zoveel jaren later.

Game is een harde faal blijkbaar.

Kan ik enkel concluderen na het aanschouwen van de lichtelijk schokkende prijsdaling waar dit vrij spoedig aan werd onderworpen.

Wrang ook wel na het spelen van de directeur's kut van de voorganger met het commentaar aangeschakeld en de kennismaking daar met een gepassioneerd en uiterst sympathiek team van ontwikkelaars.

Je gunt hen en deze franchise een stuk beter.

Maar het mocht niet baten, helaas.

Domper.

Kan je gerust zeggen.

Wat mij op valt aan Deus Ex deel 1 en deel 2 is dat je in het begin altijd met een goed gevoel opstart...
Je word begeleid met een fijne uitleg en dan word je langzaam het spel in gezogen.
En vooral in deel 2 zat ik er helemaal in, je loopt door een straat en
dan gaat er een bom af!

Mooi dacht ik, nu ben ik er helemaal klaar voor... en dan begin je in een keer weer in je appartement!.
Hoe een spel begint is voor mij erg belangrijk of ik dan doorzet of gelijk er geen zin meer in heb..
En met een ander spel begin. Hebben meer mensen die gevoeligheid?.

Een spel staat of valt bij mij met een goed begin.. neem nou Half-Life 2 in zo'n wereld wil ik vertoeven
En uitkijken naar het volgende mooie moment of bijzondere karakter.
Ik vond Eidos altijd geweldig maar ze maken van deze 2 delen een rommeltje..

avatar van andnino
DXHR vond ik erg goed, ik weet niet helemaal waarom ik zo lang heb gewacht met het spelen van de opvolger (ik heb hem al drie jaar in mijn bibliotheek). De game had wel wat tekortkomingen. De bossfights pasten niet in een pacifist-speelstijl, qua tempo sloeg de game soms de plank mis, en sommige gameplay-elementen voelten wat houterig aan. Ik ben dan ook blij verrast door Mankind Divided (DXMD), want alle bovengenoemde punten zijn in dit deel verbeterd!

De game biedt je dit keer écht de vrijheid om te gaan voor een pacifistische speelwijze, alle bossfights (die naam klopt misschien niet eens meer) zijn op meerdere manieren op te lossen of zelfs te omzeilen. De beste toevoeging vindt ik de confrontaties die je door slim conversatie-opties te kiezen volledig met woorden op kunt lossen. Dit hebben we al eens eerder gezien (waaronder in deze serie...), maar ik heb een game nog nooit zo sterk de spanning erin zien houden tijdens deze momenten. Ik heb meerdere malen een zucht van verlichting (en voldoening) geslaakt toen ik me uit een benauwde situatie wist te praten.

Ook qua gameplay vind ik de game verbeterd, het standaard controllerschema is vrij belabberd voor een wat meer actiegerichte speelstijl, maar er zijn meerdere alternatieven beschikbaar en op de pc is het waarschijnlijk sowieso prima. Ik heb me verder voornamelijk geërgerd aan het vallen van randjes e.d., maar ja ik was ook zo handig om de icarus landing-augmentation uit te schakelen, dus eigen schuld...

Het verhaal zit wat mij betreft ook weer prima in elkaar. Natuurlijk, het zit vol clichés, maar het hele pakket samenzweringen, geheime diensten, hackers, corrupte overheid enz. is gewoon mijn ding. De uitvoering is goed, met overwegend interessante karakters, op meerdere punten moeilijke maar relevante keuzemomenten, en vele details verstopt in de wereld die informatie toevoegen aan het verhaal.

Over de wereld gesproken, Praag is echt heel goed vormgegeven voor een beperkte open wereld. Ik heb me er geen moment aan gestoord dat het niet "echt" een open wereld is. Sterker nog, ik ging heel veel op in de fantastische details, en sidequests die de stad echt tot leven deden komen. Er zitten ook heerlijke details en easter eggs verstopt in de graffiti, winkels en cafés in de stad.

Het grootste nadeel, en daarin sluit ik me aan bij banjo, is dat de game (net als de vorige) een rommelig begin heeft, en je ook slecht introduceert aan veel gameplayconcepten (en DXMD heeft er een hoop...). Wat dat betreft is het echt even door de zure appel heen bijten, want toen ik er eenmaal in zat, ging het ook hard en heb ik de game in een week met veel plezier uitgespeeld.

Kortom, ik heb me hier door de verbeterpunten nog meer mee vermaakt dan de vorige, en heb er daarom zeker een 4,5* voor over!

avatar van andnino
Ik heb de quarantaine direct maar even gebruikt om hem op I Never Asked For This (permadeath mode) uit te spelen. Heb me er erg mee vermaakt, zeker een game die leuk is om nog eens door te lopen. Ik waardeer nu ook meer dat de game je een "volle" ervaring biedt van 25+ uur, terwijl hij, als je weet waar je moet zoeken, in een uurtje of 7-8 te doorlopen is. De makers houden ook van speedruns, dat is wel duidelijk.

Ook van plan 'm nog eens te doorlopen...
Pas Jensen's Stories allemaal gedaan, 1ste twee zijn best lame, maar A Criminal Past vond ik erg cool.

Squall Lionheart schreef:
Ook van plan 'm nog eens te doorlopen...

Ik zat er nog over te twijfelen, dus bedankt voor de tip. Dan sla ik die eerste twee maar even over voor nu.

avatar van FlorisV
Ik heb dit spel zeker 8 uur gespeeld en dus serieus geinvesteerd, maar haakte toch af omdat ik nog geen enkel engagement kon voelen met het verhaal. De personages deden me niets. Nu vind ik het verhaal niet in elk spel even belangrijk maar het ontwerp van de spelwereld greep me ook al niet. Dat is jammer want anders had ik dit een topgame gevonden. De spelelementen zijn op zich in orde: verschlilende stealth opties met daarnaast shooter mogelijkheden. Maar het mist gewoon de coolheid van oudere spellen. Dit had ik bij Deus Ex Human Revolution ook al, die was ook niet geweldig geschreven, maar had toch wat betere level designs. Voor mij is deze serie helaas als een nachtkaars uitgegaan (om heel eerlijk te zijn is Deus Ex 2 mijn favoriet, die had de beste soundtrack met veel sfeer en ook gewoon toffe designs van de omgevingen). Mochten ze nog een Deus Ex uitbrengen dat moet echt veel overhoop gehaald worden voor een radicaal nieuwe insteek. Ik wacht liever op Cyberpunk 2077.

Leuk om Human Revolution en Mankind Divided back to back te spelen voor de eerste keer. Ze doen niet veel voor elkaar onder, maar je kan goed merken dat er 5 jaar tussen zit. Qua verhaal zie ik het meer als een geheel en stoort het me niet dat je niet de halve wereld overvliegt. De locaties zijn over het algemeen wel afwisselend genoeg.

Grafisch ziet het er echt top uit maar ook is er veel jank verdwenen. Geen lullige animaties meer, niet meer dat rare huppelloopje van jezelf en NPC's (al zag dat er vooral in de originele Deus Ex gek uit), naar je iron sights gaan is dit keer wel vloeiend en ook de lip sync is een stuk beter geworden (al begrijp ik niet dat Half-Life 2 nog gewoon daarin het beste blijft). Cover systeem is ook goed uitgebouwd, met meer mogelijkheden om je snel te verplaatsen.

De AI is over het algemeen ook goed, al heb ik soms wel gehad dat er paniek uitbrak terwijl er toch echt niemand kon zien hoe ik een bewaker uitschakelde. Zal toch wel ergens een teenpixel net in een gezichtsveld zijn gekomen. Soms trouwens ook wel grappige AI dingetjes. Zo belande ik in de bank helemaal in de top en moest ongezien naar beneden zien te raken (ik probeerde (en slaagde) een pacifist playthough). ik heb een paar keer geprobeerd om ongezien van verdieping naar verdieping te gaan maar het was bijna niet te doen. Toen besloot ik maar een leap of faith the nemen en naar beneden te springen. Ik land met mijn Icarus aug vlak voor een guard en die kijkt me aan alsof hij elke dag iemand in de bank zo naar beneden ziet springen. Missie geslaagd.

Ook deze Deus Ex snijdt weer mooie volwassen thema's aan en dat alles is in een smakelijk cyberpunk spionagejasje gegoten. Lijkt me ideaal om te verfilmen. De games zijn wellicht niet populair genoeg om dat te doen, de volgende game laat ook weer even op zich wachten. Van mij mag die in ieder geval komen!

Volgens mij was het een behoorlijke flop aangezien hij ook vrij snel nog maar een tientje ofzo was. Denk dan ook niet dat een vervolg op dit moment bij iemand op de planning staat.

avatar van Mr. Olaf
Deze staat ook nog op mijn lijstje. Heb de game idd voor een paar euro gekocht. HR vond ik erg tof, ben toch wel benieuwd hoe deze is. Recensie van BoordAppel klinkt goed igg!