Darkest Dungeon (2015)

Macintosh / PC / PlayStation 4 / PlayStation Vita / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Red Hook
Uitgegeven door Red Hook

Als onder het moerassige landgoed van de Darkest familie een portaal wordt geopend naar een dimensie van eeuwenoud kwaad, wordt het een trekpleister voor roekeloze avonturiers. Degenen die uit de kerkers terugkeren zijn echter zwaar getraumatiseerd. Om deze waanzin te verdragen verliezen ze zich al snel in drank, gokken en prostitutie. Zal jij in staat zijn een groep door de donkere krochten te leiden, zonder ten onder te gaan aan het dood en verderf dat ze onherroepelijk te wachten staat?

avatar van FlorisV
Voorlopige recensie.

Toen ik het spel kocht 2 jaar terug verzoop ik te snel in de vele menu opties waar ik ook teveel uitleg van miste. Maar nu ik het een tweede kans gegeven heb heb ik toch wel de smaak te pakken.

Ik moet zeggen dat ik nog steeds vind dat het spel meer kan uitleggen, er ontbreekt bijvoorbeeld een legenda van de afflictions. Verder moet ik nog uitvogelen hoe je kunt kamperen in zo'n dungeon. Ook het bedienen van het menu is duidelijk PC minded en erg lastig en onhandig voor console, met name als je uitrusting wilt toevoegen. Dat is nog even flink wennen dus maar het is nog steeds erg mooi, met die cartoony graphics en door fraaie belichting heel sfeervol.

Het uitspelen van het hele ding heb ik alvast maar uit mijn hoofd gezet, dit schijnt ondoenlijk te zijn. Maar vooralsnog lijken er genoeg mogelijkheden te zijn om je equipe in leven te houden: eten, healers en kennelijk kamperen zodra je hout kunt kopen, dat ben ik nog niet tegengekomen. De vele finesses moet ik dus nog leren en een complete review laat ik nog even. Het genezen van opgelopen stress en (indien je die te ver laat komen) bijbehorende geestelijke aandoeningen vind ik wel cool gevonden en de middeleeuwse methoden om ervan af te komen zijn vrij hilarisch: zelfkastijding, eenzame opsluiting, gebeden prevelen, en zuipen, gokken en hoeren (OK, die laatste 3 zijn klassiekers en worden nog steeds veel beoefend...).

Je bent continue aan het managen, het voelt ondanks het gepiel en geworstel waar ik nog een beetje in zit al vrij verslavend. Het spel houdt je ook scherp omdat je in vallen kunt lopen. Continue opletten dus!

Beetje jammer is dat niet elk karakter een eigen gezichtje heeft. Hierdoor voelen nieuwe crewleden vaak teveel als kopieen.

De vertelstem doet denken aan de magistrale Vincent Price, lekker doorleefd en duister.