Darkest Dungeon (2016)

Alternatieve titel: Darkest Dungeon: Tablet Edition

PC / Macintosh / PlayStation 4 / PlayStation Vita / Apple iOS / Nintendo Switch / Xbox One

Ontwikkeld door Red Hook
Uitgegeven door Red Hook

Als onder het moerassige landgoed van de Darkest familie een portaal wordt geopend naar een dimensie van eeuwenoud kwaad, wordt het een trekpleister voor roekeloze avonturiers. Degenen die uit de kerkers terugkeren zijn echter zwaar getraumatiseerd. Om deze waanzin te verdragen verliezen ze zich al snel in drank, gokken en prostitutie. Zal jij in staat zijn een groep door de donkere krochten te leiden, zonder ten onder te gaan aan het dood en verderf dat ze onherroepelijk te wachten staat?

Bizar dat hier nog geen enkel bericht staat. Destijds vond ik de game al geweldig (maar heb ik hem eh... nou ja... illegaal gespeeld vanwege geen geld). Nu dus eindelijk aangeschaft in de sales en het blijft nog altijd even charmant als een jaar terug. De grafische stijl blijf ik geweldig vinden - de hele omkadering en sfeer zijn geweldig en de gameplay is subliem. Net zoals toen denk ik dat ik ook nu weer behoorlijk wat uren kwijt ga zijn hieraan.

avatar van patenpac
Na 20 uur in het spel te zitten (3 remakes niet meetellend) was ik blij eindelijk een darkest dungeon te doen met 4 level 6 champions. 10 minuten later was ik 4 personages kwijt. Moeilijkste spel dat ik in lange tijd heb gespeeld, maar de sfeer is toch om van te smullen

avatar van woeler82
De eerste van de reeks zonder DLC is waarschijnlijke het beste speelbare game
Met de dlc Crimson Court en Colour of Madness wordt de game een heel stuk moeilijker
Aan deze heb ik in totaal 180 runs gedaan en de 3 de darkest dungeon nog steeds niet gehaald.
Hij is best wel mooi , maar je moet geduldig zijn , soms kun je beter retreat doen dan verder gaan als het hachelijk wordt

avatar van FlorisV
Voorlopige recensie.

Toen ik het spel kocht 2 jaar terug verzoop ik te snel in de vele menu opties waar ik ook teveel uitleg van miste. Maar nu ik het een tweede kans gegeven heb heb ik toch wel de smaak te pakken.

Ik moet zeggen dat ik nog steeds vind dat het spel meer kan uitleggen, er ontbreekt bijvoorbeeld een legenda van de afflictions. Verder moet ik nog uitvogelen hoe je kunt kamperen in zo'n dungeon. Ook het bedienen van het menu is duidelijk PC minded en erg lastig en onhandig voor console, met name als je uitrusting wilt toevoegen. Dat is nog even flink wennen dus maar het is nog steeds erg mooi, met die cartoony graphics en door fraaie belichting heel sfeervol.

Het uitspelen van het hele ding heb ik alvast maar uit mijn hoofd gezet, dit schijnt ondoenlijk te zijn. Maar vooralsnog lijken er genoeg mogelijkheden te zijn om je equipe in leven te houden: eten, healers en kennelijk kamperen zodra je hout kunt kopen, dat ben ik nog niet tegengekomen. De vele finesses moet ik dus nog leren en een complete review laat ik nog even. Het genezen van opgelopen stress en (indien je die te ver laat komen) bijbehorende geestelijke aandoeningen vind ik wel cool gevonden en de middeleeuwse methoden om ervan af te komen zijn vrij hilarisch: zelfkastijding, eenzame opsluiting, gebeden prevelen, en zuipen, gokken en hoeren (OK, die laatste 3 zijn klassiekers en worden nog steeds veel beoefend...).

Je bent continue aan het managen, het voelt ondanks het gepiel en geworstel waar ik nog een beetje in zit al vrij verslavend. Het spel houdt je ook scherp omdat je in vallen kunt lopen. Continue opletten dus!

Beetje jammer is dat niet elk karakter een eigen gezichtje heeft. Hierdoor voelen nieuwe crewleden vaak teveel als kopieen.

De vertelstem doet denken aan de magistrale Vincent Price, lekker doorleefd en duister.

Het is dan ook niet meteen een spel dat je bij het handje neemt en langzaam alles bijbrengt wat je dient te weten. Ergens vind ik dat wel leuk (zoals bvb in al die farming games). Plop. Hier ben je en zoek het maar lekker zelf even uit. Welke klasses passen het best bij elkaar en in welke dungeon en welke traits kan je het best niet pairen. Ik heb er op de PC een 25 uur inzitten, maar weet wel dat dit er eentje is waarvoor ik zou doubledippen. Erg aangenaam en verslaven als je weer ergens op de huisdieren of woning van iemand moet passen.

En ik denk dat je het vast wel OOIT uitgespeeld krijgt, maar met (als ik me niet vergis) nog eens 2 additionele DLC'S op de markt ben je wel even bezig. En als ik me niet vergis zou er hier ook een tweede deel van op stapel staan - het zou aardig zijn als ze de setting daarvoor omgooiden (ik noem maar iets dat hele fantasy / lovecraftian sfeertje in meer moderne tijden gooiden).

Maar hoe het ook zij het blijft wel echt een topper en een van de meest memorabele spellen van de laatste jaren.