Wolfenstein: The Old Blood (2015)

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door MachineGames
Uitgegeven door Bethesda

Het jaar is 1946 en de Nazi's staan op het punt om de Tweede Wereldoorlog te winnen. Het is aan B.J. Blazkowicz om in twee geheime missies de Nazi's een halt toe te roepen. In de eerste missie moet Blazkowicz de coördinaten van General Deathshead’s geheime basis zien te ontfutselen uit de handen van een maniakale gevangenisbewaarder. De tweede missie brengt hem naar de stad Wulfburg, waar een bezeten Nazi archeoloog experimenten uitvoert op eeuwenoude opgravingen, om een kwaadaardige en duistere kracht tot leven te wekken.

avatar van dr channard
Dit is weer zoiets vreemd. Lijkt op een DLC , maar is dat dus niet. Het is een prequel op The New Order maar heel kort lijkt me. The new order staat zeker nog op mijn lijstje van games die ik nog wil hebben , misschien koop ik deze er dan ook wel bij.

Lekkere releasedatum ook; op 5 mei komt een game uit waarin de nazi's op het punt staan de oorlog te winnen.

Heb ik het nog over 'middelmatige FPS'n ' en een overvloed van 3D shooters moet ik toegeven dat ik hier wel weer naar uitkijk. Wolfenstein The New Order was een uitstekende en vermakelijke shooter, dus ergens denk ik dat ook deze game zeker de moeite zal zijn. Ben alleen benieuwd hoeveel content erin zit - hopelijk blijft het niet steken op iets van 'een uurtje of 2'. Zou erg jammer zijn.

lennox
is dit nou een volledige nieuwe spel ? of een spin-off achtige iets ?

'Stand-alone DLC'. Geen volledig nieuw spel maar basically gewoon een uitbreiding die dezelfde engine gebruikt. Krijgt ook een fysieke release. Alleen is het voor iedereen een beetje gissen hoeveel uren spel er hier dus inzitten.

avatar van killer13
5 a 6 uurtjes heb ik al een paar keer horen vallen

avatar van JacoBaco
Ik heb de game helemaal uitgespeeld incl. platinum trofee en ik heb er dik van genoten! De game uitspelen op Über is een leuke uitdaging. Niet extreem moeilijk, maar gewoon lekker uitdagend dus. Een aantal van de 10 challenges zijn lastiger. Vooral wanneer je speelt op de moeilijkheid I am Death incarnate. Je herspeelt een specifiek onderdeel van de campaign en je moet zorgen dat je voldoende punten haalt voor bijvoorbeeld een goude medaille. Kortom, non-stop knallen! Ik ben toch wel totaal zo'n 17 a 18 uur bezig geweest om alles te halen, maar dat was erg leuk. De campaign heeft wederom fijne levels. De eerste helft van de game is Castle Wolfenstein zelf en de tweede helft zijn diverse lokaties. Dorpje, grotten, etc. En ja, hoe afgezaagd... Daar zijn ze dan. Nazi zombies! Tja, toch blijft het leuk!

Deze stand alone DLC is ongeveer de helft zo groot als The New Order. Maar wat de prijs/kwaliteitverhouding betreft.. €20 voor 8 nieuwe missies en extra's zoals 10 challenges en de 8 nightmare missies. Dit is gewoon goed, klaar! De 8 missies zijn tevens ook best uitgebreid. In The New Order zat al 1 nightmare missie waarin je dus weer teruggaat naar de aller eerste Wolfenstein game, dus old skool pixel genot. In deze game zitten er 7. En de 8e is de eindbaas. Omdat de game dus ongeveer de helft korter is dan The New Order is het verhaal en de daarbij horende karakers wat minder, maar qua plezier is dit toch weer een dikke aanrader!

avatar van rudiger
Ik speel dit met veel plezier totdat de zombies kwamen vandaar een punt naar beneden .
Ik haaaaaatttt zombies in games .

avatar van dr channard
Ja dat is dan ook een beetje een ode aan Return To Castle Wolfenstein Maar ik begrijp je mening wel.

Ik niet. Ieder Wolfenstein spel heeft wel zombies en dergelijke ongein. Dat weet je al voordat je eraan begint. Om daar dan een punt voor af te halen.

In ieder geval haal ik me deze ook wel weer een keertje. Aangezien zowat iedereen vrij positief is en er toch redelijk wat uurtjes uit te halen valt en de 'hoofdgame' zo ontzettend leuk was gaat deze ook weer op mijn verlanglijstje.

avatar van dr channard
Ik ook , ik heb the new order besteld en volgende week koop ik deze ook

avatar van dr channard
Na New Order met deze bezig en moet zeggen het bevalt me zelfs nog beter. Ik denk dat dit komt door de nostalgie doorheen de game Terug naar Wolfenstein , Paderborn village bewandelen , de occulte sfeer .Heerlijk. Ik hou ook van het hele trage opbouw in het begin. Je moet namelijk meer stealth gebruiken in de eerste delen. The New Order had wel meer variatie en elke missie was in een andere omgeving , maar deze game is coherent zoals Half - Life eigenlijk en ik vind dat wel prettig

avatar van threeohthree
Kort hiervoor ook nog weer even New Order gespeeld en tja, het was of die opschroeven naar 5* of hier een kleine 3* van maken, ik heb maar voor de gulden middenweg gekozen. Het zit hem voor mij er vooral in dat ik nooit zo'n fan was van Wolfenstein en The New Order voor mij alles perfect deed. Ik bedoel je ging overal heen, maakt niet uit, niks was gek genoeg.

Verder ook iets meer content met variatie aan gameplay in The New Order. Er was altijd een keuze in de zin van stealth of knallen. Old Blood blijft verder ook hangen in dezelfde enemy types die we al kennen (op de stroom dingen na). Maar goed, blijft absoluut een zeer vermakelijke shooter en kijk zeker uit naar toekomstige Machinegames projecten.

Back to the roots.

In afwachting van 'The New Colossus' was ik toch benieuwd geworden naar deze prequel op 'The New Order'.

Als speler volg je hierin de gebeurtenissen die voorafgaan voordat de nazi's de Tweede Wereldoorlog winnen. Dit is opgedeeld in twee gedeeltes; een bezoekje aan het befaamde kasteel Wolfenstein en een rustiek dorpje waar eigenaardige dingen gebeuren.

Ik heb begrepen dat deze reeks altijd wel bekend stond om over-the-top te zijn en dit deel doet daar zeker niet voor onder. Met name tegen het einde als de zombies je om de hals vallen, gaat het los. Dit alles wordt omgeven door een lekker onheilspellend sfeertje.

Een opmerkelijke ster in het geheel is de stalen pijp die je voor uiteenlopende doeleinden kan gebruiken. Het is een leuke toevoeging, maar op een gegeven moment komt het wel erg geforceerd over. Daarbij is de gameplay niet echt vernieuwend te noemen, hoewel dit nu meer stealth georiënteerd is.

Al met al een aardig tussendoortje, maar duidelijk een niveau minder dan 'The New Order'.

3,0 Sterren.

avatar van KoomBa
Deze is stukke beter dan zijn voorganger, de zombies waren wel een minpunt: erg zwak en ook niet echt een toevoeging aan de spanning in het spel. Wel leuk dat er het een en ander synchroom liep met Return to Castle Wolfenstein. De nightmare missies had ik in New Order niet eens ontdekt

avatar van The_CrY
Deze van de week eindelijk maar eens gespeeld. Hij zat immers al een tijdje in mijn steamlijstje te rotten, en met de komst van The New Colossus begon het toch weer een beetje te kriebelen, ook al vond ik The New Order niet zo'n succes. Gek hoe dat dan werkt, he? Ondanks dat je veel betere ongespeelde spellen in je lijstje hebt wil je dan toch het vervolg op een - in jouw opinie - matig spel nog spelen. Ach ja, waar The New Order me geërgerd naar de finish wist te dragen, voelt The Old Blood aan als een soepele rit.

De prequel op de reboot door Machine Games lijkt te zijn gemaakt puur en alleen voor de Wolfenstein fans van het eerste uur qua setting en verhaal, waar The New Order zelf een poging leek om mee te gaan met het huidige game-landschap. The Old Blood laat daardoor de grootste ergernissen die ik bij TNO had achterwege: geen onnodig lange filmpjes, geen geforceerde stealth secties, en geen geforceerd dramatisch verhaal. Het verhaal in dit deel is niet te serieus, lekker onzinnig, en een regelrechte ode aan Return to Castle Wolfenstein. Af en toe begint die stemacteur van B.J. Blazkowicz weer monotoon laag wat sentimentele herinneringen op te halen, maar die momenten zijn zo schaars dat je even je ogen kan rollen en vervolgens weer kan knallen. En het knalwerk is ruimschoots aanwezig. Hiermee laat de game vooral zien dat dezelfde schietmechanieken van TNO helemaal zo slecht niet waren. Deze speelde ik op een niveau lager ('Bring It On'), en nu merkte ik dat een schot tegen het hoofd ook gewoon fataal was, zoals het hoort, en dan heb ik er al veel meer plezier in. Het voelde vanaf het begin al goed, het moment dat je het schitterende uitzicht op Castle Wolfenstein mag genieten bezorgde meteen een glimlach op mijn gelaat. Zelfs de komische gesprekken tussen de Duitse soldaten zijn weer terug. Op geen moment wordt de vaart eruit gehaald, en altijd ben je vrij om je taktiek zelf te kiezen - een stealthy aanpak, of juist all guns blazing.

Een paar kleine minpunten zijn er altijd, en zo ook hier. De levels zijn ontzettend klein en ontzettend lineair, en dat is wel jammer. Ook werkt de stealth niet heel goed. De AI van de nazi's is zo geprogrammeerd dat ze je pas zien als je 5 seconden in hun blikveld te zien bent. Dit maakt het spel heel erg makkelijk. Ook de finale, welke ik niet zal spoilen, is onwaarschijnlijk simpel zodra je doorhebt wat je moet doen. En dan blijven een aantal van de problemen van TNO ook hier een beetje storend, zoals de gigantische wapens die zowat het halve scherm in beslag nemen, en de geringe bewegingsvrijheid. Wel zijn er gelukkig geen momenten waarop je arsenaal opeens verdwijnt.

Als ik dit dan weer speel, dan heb ik weer meer zin om The New Colossus te gaan proberen. Het is hopen dat het snel afprijst naar een aantrekkelijker bedrag.

avatar van Wii00
Leuk tussendoortje, maar iets te kort naar mijn mening.

Het duurde even voordat ik door deze game heen was. Het is een prequel in de vorm van een stand alone DLC. Als ik het als DLC beoordeel en niet als losse game dan is het zeker de moeite waard, maar als losse prequel is het een flinke stap terug na het geweldige The New Order.

Old Blood gaat weer terug naar de roots zoals Return to Castle Wolfenstein maar na meerdere games is de setting en thema's wel een beetje ouwe koek.

Nu ook geen toffe cutscenes en een leuk verhaal, maar voornamelijk same old same old. Als DLC zijnde is het prima knallen, maar als een soort spinoff/prequel is het eigenlijk wel een beetje ondermaats. Ik miste de drang om door te spelen in dit deel.

Sequi schreef:
Het is een prequel in de vorm van een stand alone DLC.

Tja die mening snap ik ergens wel (van het hele stuk). Maar het is ook nooit full-price geweest en fysiek voor gemiddeld een 15 euro te vinden en in een digitale sale voor zelfs stukken minder. Je weet dus min of meer waar je aan begint.

Dat gezegd hebbende vond ik deze trouwens bijwijlen erg pittig tot het punt dat ik hem even opzij heb gelegd en nog steeds weer eens moet terug oppakken. (ik vond bvb The New Order wel een stuk beter te doen dan deze met mijn relatief matige skills bvb). Maar dus idd idem - ik miste even de drang om door te spelen - het werd ondergesneeuwd en moet terug opgegraven worden. Terwijl het toch een heel competente game is.

Sinner schreef:
Terwijl het toch een heel competente game is.

Herkenbaar. De gameplay voelt gewoon strak en het ademt ook echt wel een goede sfeer. Ik denk dat mijn grootste issue voornamelijk is dat The New Order echt voelde als een stap voorwaarts en dit weer als een stap terug. Maar ja dat is dan ook wel weer de hele insteek hiervan, dus het is denk ik meer een persoonlijk probleem omdat ik alle delen achter elkaar heb gespeeld.