Ori and the Blind Forest (2015)

PC / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo Switch
Platform / Adventure

Ontwikkeld door Moon
Uitgegeven door Microsoft

Lang geleden viel het wezentje Ori uit de hemel en landde in een groot en mysterieus bos. Opgevangen door een van de dieren, werd Ori beschermd en verzorgd. Maar als de kwade geest Kuro, Ori's moeder wegneemt, zal hij alleen op onderzoek uit moeten. Gelukkig ontmoet hij het monster Sein, die hem op zijn zoektocht zal vergezellen.

avatar van Maiky
Lang geleden dat ik zo bezig ben geweest met een game. Onlangs uitgespeeld in exact 12 uurtjes, wat ik een heel aardige lengte vind. Mooie graphics, maar het speelt ook gewoon als een trein. Met de Xbox-controller aangesloten op mijn PC speelde de game zeer nauwkeurig. Het leveldesign is uitmuntend - een schoolvoorbeeld van een metroidvaniagame. De gameplay heb je zo onder de knie, en als je eenmaal wat meer krachten tot je beschikking hebt gekregen vlieg, double jump en dash je door de wereld alsof je nooit anders hebt gedaan.

Moeilijkheidsgraad is heel aardig - niet te moeilijk, zéker niet te makkelijk - maar de vluchtscènes zijn vrij pittig en vragen wel wat van je opgedane skills. (Hier komt overigens ook wel wat trial & error bij kijken.) De wereld is divers, de gameplay is dat ook. De game introduceert hier en daar ook wat verfrissende gameplayvariaties, wat de interesse er alleen maar bijhoudt.

Het verhaaltje interesseerde me, afgezien misschien van de aardige intro, geen moment. Veel te spiritueel, van het kaliber "spirit tree dit en element of water dat". Het is vooral een kapstok om fantastische, soepele gameplay aan op te hangen, begeleidt door mooie muziek en sprookjesachtige graphics. Een game die, voor zover ik weet, zijn gelijke niet kent.

avatar van threeohthree
Gelukkige tranen aan een touwtje,

Als de zwaartekracht plots stopt met fungeren; je wordt van de grond getrokken en opgezogen in het oneindige heelal, wat zijn de touwtjes die jou in de baan van de aarde behouden? Is het de lach van je moeder toen ze zij dat ze trots was na het uitreiken van je diploma, of is het de blik in de ogen van je geliefde wanneer je verteld hoe veel ze voor jou betekenen? Zijn het de heerlijke cheeseburgers van McDonald's, het ongelofelijke uitzicht op de top van de Himalaya, of is het de wilde natuur in het stervende regenwoud van de Amazone?

Een fervent reiziger zal hier anders tegenaan kijken dan een kluizenaar als ik, maar toch zullen al die bovenstaande touwtjes mij wel aanspreken. Allen staan namelijk voor hoop, niet de hoop uit het oersaaie woordenboek, maar de hoop die gekerfd is in de prikkels van ons brein direct verbonden met het nikkelijzer in onze enigmatische aardkern.

In Ori and the Blind Forest is alles verbonden, van vriend tot vijand, van koud tot warm, en van wanhoop tot geluk. Het geeft een erg voldaan gevoel van begin tot eind, en het is bitter om deze touwtjes los te laten eer dat de eindcredits over het scherm rollen. Net als het leven een grandioos avontuur; moeilijk onoverkoombare obstakels en onschuldig geluk, eindeloze tranen en een onvergetelijke lach.

Het langste touw ligt waarschijnlijk in de herinnering, en Ori and the Blind Forest, is er absoluut een om te koesteren.

avatar van Animosh
Een erg fijne metroidvania-platformer inderdaad.

Vooral de gameplay vond ik sterk. Ik hou erg van platformers, en het platformen gaat zeer soepel. De besturing is intuïtief en nauwkeurig, het levelontwerp is sterk, de leercurve is prettig en het spel heeft een goede moeilijkheidsgraad: meestal niet al te moeilijk, maar pittig genoeg om te blijven uitdagen. De gameplay is bovendien best gevarieerd door de verschillende vaardigheden, het verkennen van de wereld om power-ups te vinden is leuk en de speelduur (zo'n tien uur als je rustig aan doet) is prima.

En ook met de sfeer van het spel zit het wel goed. De stijl van het spel deed me wat denken aan die van Child of Light: sprookjesachtig en fantasierijk, met veel oog voor detail. Het is misschien iets te kinderlijk voor mijn smaak, maar verder heb ik er weinig slechts over te zeggen. De muziek van het spel is me niet echt bijgebleven (muv het main theme), maar het paste volgens mij goed bij het spel.

In tegenstelling tot een aantal gebruikers hierboven kon het verhaal me echter niet raken. Bij mij geen tranen: er was eerder sprake van verveling dan van hevige emoties. Ik vond het maar sentimenteel, clichématig en voorspelbaar, en de sprookjesachtige thematiek sprak me niet aan. En het spel heeft nog een paar andere minpunten. In een metroidvania hoor je alle regio's opnieuw te kunnen doorzoeken, maar een paar regio's worden achteraf permanent afgesloten. Weg 100%. Bovendien kan je na het spel uitgespeeld te hebben de wereld niet verder verkennen (ik miste bijvoorbeeld nog één health cell), en een new game plus is er ook niet. Een erg vreemde keuze imo. En ten slotte had ik een aantal keer last van frame rate issues. Maar dat is met mijn matige laptop en dit bloedhete weer niet zo vreemd.

Ori and the Blind Forest is kortom een zeer aangenaam spel dat ik liefhebbers van platformers en/of metroidvania-spellen van harte kan aanraden. De fantasierijke sfeer en met name het kinderlijke verhaal zijn niet helemaal mijn ding, maar de gameplay is dat absoluut wel. Een dikke 4* verdient dit dus makkelijk.

~ A Mother's Love ~

Na 12 uur uitgespeeld, 100% compleet, en het was me wel een avontuurtje zeg. Ik heb veel positieve dingen over Ori and the Blind Forest gelezen en ik denk dat het veilig is om te zeggen dat deze verwachtingen grotendeels zijn uitgekomen. Weinig woorden erover zijn gelogen. Het oogt en klinkt niet alleen prachtig, maar ook onder de motorkap zit de Metroid gameplay er fantastisch in elkaar. Gezien het feit dat dit het eerste project van Moon Studios is niets minder dan hulde. Laat je overigens niet foppen door het schattige uiterlijk van Ori and the Blind Forest, want hij is uitdagend. Soms heel uitdagend en op momenten zelfs frustrerend met gezonde mate. Maar gelukkig zelden oneerlijk. Als je doodgaat, is dat vaak aan jezelf te wijten.

Er zitten wel een paar dingen bij die ik niet altijd even wauw vond. De escape sequences roken soms bijvoorbeeld iets te veel naar gissen en missen, terwijl de rest van het spel juist calculerend aanvoelde. De actie zelf tijdens die bewuste momenten was goed, maar soms gebeurde er te veel op het scherm dat ik eventjes het spoor bijster was. Daarnaast hebben de ontwikkelaars voor iets raars gekozen door bepaalde gebieden permanent te sluiten waardoor je officieel niet meer terugkan en dus je 100% vooruitgang vaarwel kunt zeggen. En laat dat nou juist de charme van Metroid-achtige spellen zijn. Ten slotte vond ik het verhaal in verhouding niet heel erg fantastisch. Ik bedoel, er zaten zeker een paar prachtige momenten tussen (zoals de intro en de onthulling omtrent Kuro), maar ik las zoveel goeds over het verhaal dat ik waarschijnlijk in de verkeerde hoek zat te kijken.

Maar dat gaat de pret niet drukken. Kort samengevat:

+ Visueel schitterend, ieder gebied straalt iets unieks uit.
+ Goede muziek, zitten een paar prachtige liedjes tussen.
+ Sfeer is sprookjesachtig mooi.
+ Metroid gameplay werkt ijzersterk, tempo ligt hoog, power ups zijn gevarieerd en goed.
+ Uitdagend, en dan vooral eerlijk uitdagend.

- De escape sequences roken onkarakteristiek naar trial & error.
- Enkele gebieden die vroegtijdig permanent sluiten, met als gevolg vaarwel 100% completion.
- Ondanks paar heel mooie momenten vond ik het verhaal ondergeschikt aan de gameplay. Maar ik zou dit nauwelijks een minpuntje willen noemen, gewoon een kleine persoonlijke opmerking.

Mocht je trouwens op de pc spelen en vanwege die stomme designkeuze niet meer 100% kunnen halen, dit heeft mij goed geholpen. Een handige tool waarmee je jouw save file dusdanig en simpel kan aanpassen dat je als het ware warpt naar de plek waar je naartoe wilt. Daarmee kan je met een complete save file ook gewoon verder spelen, iets wat normaal niet mogelijk is, voor 't geval je de resterende achievements of iets dergelijks wilt verzamelen.

8.5/10 (4.25*. Hmm, naar boven of beneden afronden...)

Ori and the Blind Forest is echt een game die iedere Xbox bezitter zou moeten spelen. Dan besef je weer dat er meer is dan alleen Call of Duty, Fifa en GTA.

Dit is zo'n vreselijk mooie game, dat het echt als een ervaring voelt en daarna pas als een game. Je slaat stijl achterover van de grafische pracht en het leveldesign van Ori. Ongekend mooi en bijna neigend richting de perfectie. Idem voor de muziek. Zo passend, zo mooi. Je moet wel gevoelloos zijn, wil dit je niet raken. Het plot krijgt dit ook voor elkaar. Je leeft mee met Ori en de missie om alles weer op te lossen. Je schrikt echt van die enorme vogel die je terroriseert. Ik ken maar weinig games die dit voor elkaar krijgen.

Maar dan de gameplay. Wat mij betreft had het allemaal iets minder moeilijk gemogen. De game is al een hele ervaring om gewoon kalmpjes te spelen en te genieten van al het fraais. De makers hebben er een vrij moeilijke platformgame van gemaakt die me regelmatig liet vloeken bij de zoveelste dood van Ori. Pfff. Misschien ben ik niet iemand die geschikt is voor dit soort platformgameplay en misschien ben ik sowieso wel iets minder iemand die zo'n enorme uitdaging zoekt in games. Het was ieder geval regelmatig aanpoten. Maar dat zal op zich als een pluspunt bij de meeste gamers worden gezien, denk ik.

Topgame.

Prachtige frustratie.

Vanwege de vele positieve reviews heb ik me maar eens gewaagd aan deze indie game.

Er wordt een soort van sprookje gecreëerd rondom een wezentje dat een spiritueel bos moet redden. Ik vind het iets te zweverig, maar er zit genoeg in om je zintuigen te prikkelen. Daarbij wordt de boodschap rondom: liefde, moed en opoffering goed tentoongesteld.

Laat je vooral niet foppen door de pracht en praal van 'Ori and the Blind Forest'. De gameplay is namelijk enorm moeilijk; bereid je vast voor om talloze keren dood te gaan. Het platformen staat hierin centraal waarin je verscheidene skills kan inzetten om verder te komen. Op zich valt dat nog enigszins mee door de mogelijkheid om overal te saven. Maar de ontsnappingsmomenten worden onnodig frustrerend gemaakt door het hoge trial-and-error gehalte.

Daarentegen word je wel getrakteerd op een oogstrelende wereld gevuld met handgetekende kunst en een sfeervolle orkestrale score, om het sprookjesgevoel te benadrukken. Op deze manier word je als speler helemaal ondergedompeld. Een pluspunt hierin is het gebrek aan laadtijden en een constante 60 FPS op 1080p.

Al met al een wonderlijke game die wat mij betreft qua moeilijkheidsgraad gerust iets makkelijker had gemogen, maar desondanks zeker de moeite waard. Alleen ben ik voorlopig wel even klaar met dergelijke platform games.

3,5 Sterren.

I’m not crying. You’re crying!

Een erg goede game. Qua presentatie is Ori heel hoogstaand en het springt er zeker tussenuit. De gedetailleerde tekeningen hebben een mooi, dromerig gebruik van kleuren die perfect bij de stemmingen van het verhaal passen. Heldere, levendige kleuren bij positieve scenes. Grauwe, grijze kleuren bij sombere scenes. Mooie blauwe kleuren bij kalme scenes of donkerpaarse kleuren bij onbekende gebieden waar gevaar kan dreigen. Ergens deed het kleurgebruik me denken aan de Trine games, in hoe kleurrijk en creatief het eruit ziet. Maar Ori heeft (los van dat het getekend is ipv 3D) zijn eigen ontwerpen, characters en omgevingen waardoor het een duidelijke eigen identiteit heeft.
De folkmuziek is ook zeer memorabel, en het gaat hand in hand met de setting en de beelden. Light Of Nibel is ronduit één van mijn favorieten stukken muziek uit een videogame en het bezorgt mij nog steeds kippenvel als ik het luister. Zelfs toen ik het langdurig moest horen bij sequenties waar ik vaak verloor.

Maar het is niet een game die het alleen van zijn presentatie moet hebben, want qua gameplay is het ook ijzersterk. Het is een pittige platformer waarbij je snel doodgaat, maar de besturing is zo soepel als maar kan en de levels zijn nooit oneerlijk; de fout lag altijd bij mij. Oefening baarde kunst en na een paar pogingen kwam ik er altijd doorheen, wat heel bevredigend was. Al moet ik erbij zeggen dat ik vroegtijdig alle extra health en energie cellen ging verzamelen, waardoor ik meer kans had dan wanneer je de optionele taken overslaat.

Wat heel apart is aan Ori is de manier hoe je opslaat: saven kun je op bijna ieder punt doen, maar het kost energy cels. Energy die je misschien nodig gaat hebben om vijanden te bevechten. Of misschien heb je net teveel damage gekregen in je poging de obstakels te trotseren, waardoor je “toch maar even niet saved, voor de zekerheid”. Deze manier van saven zorgde ervoor dat de hoge moeilijkheidsgraad goed gebalanceerd werd. Na meerdere pogingen bij een lastig stukje kon ik makkelijk saven ipv in één zit lange, moeilijke stukken doen. Er zijn ook save punten die je energy en health herstellen, maar deze zitten redelijk ver uit elkaar waardoor je ze niet kunt misbruiken.

Normaal gesproken heb ik het niet zo met metroidvania games wegens het constante backtracken (bij The Messenger en Symphony Of The Night vond ik dit een grote hinder), maar bij Ori werd dit nooit een probleem. Naast dat de fast travel punten op redelijke locaties zitten krijgt Ori allerlei nieuwe krachten, waardoor hij makkelijker (en op hogere snelheid) door de levels kan komen. De obstakels die eerst moeite kosten kon ik later met gemak doorheen scheuren. “ff vlug die extra cellen pakken” werd heel eenvoudig en leuk om te doen; het voelde zelden als een vervelende, lange omweg.

Het verhaal is simpel, maar bijzonder effectief. Wat Up is voor films dat is Ori and the Blind Forest voor games: het is één van de weinige in zijn categorie, zo niet: de enige, die erin is geslaagd om mensen in de eerste 5 minuten tranen te doen trekken. Ik was erg ontroerd door de intro. Er werd bijna niets gezegd, maar door pure beeldspraak en geluid werd een duidelijk verhaal verteld die impact maakte. Na de intro word het verhaal grotendeels op de achtergrond gezet, wat enigszins jammer was geziene hoe goed ik de intro vond, maar het platformen was zo leuk om te doen dat dit me op gegeven moment niets meer uitmaakte. Het enige dat mij stoorde aan het verhaal is dat het me niet duidelijk was waarom het licht de kinderen van de uil ontnam, en waarom het licht de uil aan het einde ook doodde. Was het hele doel van het licht niet om leven te brengen ipv afnemen? Dat gedeelte snapte ik niet goed.

Een topgame. Aanrader wie zoekt naar een goede platformer, metroidvania game, uitdaging, of wie de sfeer aanspreek.

Word je later ook nog afgerekend op hoe vaak je dood gaat? mis je hier door bijvoorbeeld een achievement?.
Die informatie hadden ze er van mij wel uit mogen laten, het zet wat meer druk om dat binnen de perken te houden wat mij echt niet lukt...

avatar van Sateck
En dan, na 11 uur en 500 deaths, een einde gekomen van dit avontuur. Wat begon als een mwaaa, eindigde in een fantastische ervaring. Puur vanwege de nostalgie vind ik Super Mario World de beste 2d platformer. Maar als je echt alleen naar kwaliteit kijkt, dan gaat mijn keuze toch naar deze Ori and the Blind Forest. Hoe je telkens je wereld vergroot. De gameplay die steeds maar lekkerder wordt. Het is ongekend. Lekker uitdagend, maar nergens heel moeilijk. Die balans is echt perfect!

Ik kan echt geen enkel minpunt opnoemen over deze game. Ik heb geen moment gehad dat ik dacht: ‘Nee, ik heb het wel gezien. Maar ik moet doorzetten.’ Totaal niet! Ik vind het juist super jammer dat ik er nu doorheen ben. Gisteravond ben ik na het uitspelen ook gewoon nog 2 uur door de hele wereld heen gelopen. En ik denk dat ik dat vanavond ook weer even ga doen. Puur genieten.

Ik laat het tweede deel nog even liggen.

5* (het liefst geef ik er 6)