Ori and the Blind Forest (2015)

PC / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo Switch
Platform / Adventure

Ontwikkeld door Moon
Uitgegeven door Microsoft

Lang geleden viel het wezentje Ori uit de hemel en landde in een groot en mysterieus bos. Opgevangen door een van de dieren, werd Ori beschermd en verzorgd. Maar als de kwade geest Kuro, Ori's moeder wegneemt, zal hij alleen op onderzoek uit moeten. Gelukkig ontmoet hij het monster Sein, die hem op zijn zoektocht zal vergezellen.

Mooie recensie! Maar 100% complete als in 100% map verkend of heb je ook alle achievements/trophies? 'complete the whole game without dying' of 'finish the game in under 3 hours' heb ik me bijv nog niet aan gewaagd

avatar van 3bdelilah
mrdig schreef:

Ik bedoelde inderdaad 100% map verkend en alle collectibles/upgrades gevonden. Aan Immortal (uitspelen zonder dood te gaan) ga ik me ook niet wagen, haha. Lijkt me letterlijk onmogelijk tenzij je een beetje oneerlijk gaat spelen en telkens exit game doet als je op 't punt staat dood te gaan.

Elite (uitspelen zonder ability points) en vooral Supersonic (uitspelen in 3 uur) lijken me mij eigenlijk wel haalbaar. Dat zijn de enige drie die ik nog heb open staan.

Ori and the Blind Forest is echt een game die iedere Xbox bezitter zou moeten spelen. Dan besef je weer dat er meer is dan alleen Call of Duty, Fifa en GTA.

Dit is zo'n vreselijk mooie game, dat het echt als een ervaring voelt en daarna pas als een game. Je slaat stijl achterover van de grafische pracht en het leveldesign van Ori. Ongekend mooi en bijna neigend richting de perfectie. Idem voor de muziek. Zo passend, zo mooi. Je moet wel gevoelloos zijn, wil dit je niet raken. Het plot krijgt dit ook voor elkaar. Je leeft mee met Ori en de missie om alles weer op te lossen. Je schrikt echt van die enorme vogel die je terroriseert. Ik ken maar weinig games die dit voor elkaar krijgen.

Maar dan de gameplay. Wat mij betreft had het allemaal iets minder moeilijk gemogen. De game is al een hele ervaring om gewoon kalmpjes te spelen en te genieten van al het fraais. De makers hebben er een vrij moeilijke platformgame van gemaakt die me regelmatig liet vloeken bij de zoveelste dood van Ori. Pfff. Misschien ben ik niet iemand die geschikt is voor dit soort platformgameplay en misschien ben ik sowieso wel iets minder iemand die zo'n enorme uitdaging zoekt in games. Het was ieder geval regelmatig aanpoten. Maar dat zal op zich als een pluspunt bij de meeste gamers worden gezien, denk ik.

Topgame.

Ah eindelijk uitgespeeld dus, goed zo en mooi cijfer!

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik zie dat idd als een pluspunt, anders was de game te makkelijk

MikeMannuh
Ik heb me hier eindelijk weer toe gezet om hem af te maken. Ergens in december heb ik deze gekocht vlak voor de kerst, maar gezien ik met kerst een aantal andere games heb gekregen is deze aan de kant komen te liggen. Gisteren maar eens besloten om er weer aan te beginnen... ik zat ergens in The Misty Forest met geen idee waar ik gebleven was of wat ik aan het doen was en totaal geen idee meer van de controls. Ik ben dus maar helemaal overnieuw begonnen.

Ik heb eerst een 100% completion run gedaan. Het enige minpuntje hierbij is het feit dat je naar drie locaties niet meer terug kan keren, waardoor ik er toch maar even een guide bij heb gehouden. Erg jammer, want aan het einde van de game was het erg leuk om de resterende collectibles te vinden en 100% map completion te halen. Ondanks dat de game soms pittig is leidt het in deze game nooit tot frustratie, omdat het meestal aan jezelf ligt. Bij andere platformers ligt het soms aan slecht design of slechte controls, maar als je in deze game een fout maakt ben jij het zelf schuld. Gezien dit feit besloot ik na het uitspelen van de game dan ook meteen te beginnen aan een tweede run om alle achievements te halen.

In mijn tweede run besloot ik, om tijd te besparen, om er een No Death/ No Ability / Speedrun van te maken. Dit boodt de nodige uitdaging maar zoals boven vermeld is het zeer zeker te doen, omdat de controls zo soepel en responsive zijn. Het enige gedeelte van de game wat erg pittig was omdat ik mijn triple jump toch wel erg miste was Mount Horu. Het enige minpuntje aan de controls is dat, als je haastig aan het platformen bent in de lucht, soms uit het niets Stomp geactiveerd wordt. Dit had dus naar mijn menig wel onder een andere knop mogen zitten.

Kortom, dit is een prachtig uitziende game, met mooie omgevingen, een mooie soundtrack, een mooi verhaal en strakke platforming gameplay met vloeiende controls. Voor mij komt deze hoog op het lijstje van GotY. Absoluut een aanrader. Ik heb me er twee dagen prima mee vermaakt

MikeMannuh schreef:

Respect! Ik heb het alleen gehouden bij een extra No Ability run. De No Death/Speedrun zag ik totaal niet zitten, lijkt me best frusterend

Iemand de definitive versie al gehaald?

Als je het origineel al hebt dan kost deze nieuwe versie je 5 EUR ipv 20 EUR.
Nieuwe versie heeft "new environments, new music, new abilities, new skills, new story elements, and new features.".

Het is dus niet echt een DLC, maar de game als het ware opnieuw gereleased.

avatar van threeohthree
Geweldig nieuws inderdaad. Heb ook veel zin om de challenge runs weer op te pakken, echter zit ik helaas nog op de Windows 10 versie te wachten.

Ivm verschijnen van de definitive edition, deze game aangeschaft (XboxOne). Zoveel positieve verhalen gelezen, maar deze altijd laten liggen. Tot vandaag dus. Ben erg benieuwd of deze game mij net zo betoverd als het al bij velen deed.
Het begin is iig goed!

avatar van Maarten0402
Erg goede platform game. Grafische stijl en het kleurgebruik + effecten zijn geniaal.
Moet hier nog steeds mee verder. Heb de game nog niet uitgespeeld...

Eigenlijk niet veel toe te voegen aan al het lovends dat voorafgaat. Vanavond uitgespeeld met een 14 uurtjes op de teller en erg tevreden. Het mag zeer zeker tot de mooiste games van de afgelopen jaren worden gerekend. 4.5.

avatar van legian
Recent de DE uitgespeeld en man, wat een game. Een geweldige stijl, heerlijke platforming die bij vlagen uitermate frustrerend kan worden en een aangrijpend verhaal.

het heeft wel even geduurd voordat ik het geheel afgerond heb, bij de Ginso Tree werdt de frustratie mij op een gegeven moment echt teveel en heb de game toen maar aan de kant geschoven. Door de aankondiging van een vervolg weer eens opgepakt en toen eigenlijk vrij snel het geheel afgerond. Daarmee is het wel een game waarvoor, ik tenminste, in de stemming moet zijn.

Prachtige frustratie.

Vanwege de vele positieve reviews heb ik me maar eens gewaagd aan deze indie game.

Er wordt een soort van sprookje gecreëerd rondom een wezentje dat een spiritueel bos moet redden. Ik vind het iets te zweverig, maar er zit genoeg in om je zintuigen te prikkelen. Daarbij wordt de boodschap rondom: liefde, moed en opoffering goed tentoongesteld.

Laat je vooral niet foppen door de pracht en praal van 'Ori and the Blind Forest'. De gameplay is namelijk enorm moeilijk; bereid je vast voor om talloze keren dood te gaan. Het platformen staat hierin centraal waarin je verscheidene skills kan inzetten om verder te komen. Op zich valt dat nog enigszins mee door de mogelijkheid om overal te saven. Maar de ontsnappingsmomenten worden onnodig frustrerend gemaakt door het hoge trial-and-error gehalte.

Daarentegen word je wel getrakteerd op een oogstrelende wereld gevuld met handgetekende kunst en een sfeervolle orkestrale score, om het sprookjesgevoel te benadrukken. Op deze manier word je als speler helemaal ondergedompeld. Een pluspunt hierin is het gebrek aan laadtijden en een constante 60 FPS op 1080p.

Al met al een wonderlijke game die wat mij betreft qua moeilijkheidsgraad gerust iets makkelijker had gemogen, maar desondanks zeker de moeite waard. Alleen ben ik voorlopig wel even klaar met dergelijke platform games.

3,5 Sterren.

Komt per 27 september naar Nintendo Switch. Wie dit nog niet heeft gespeeld en een Switch bezit, direct halen zou ik zeggen.

Jammer, niet voor mijn playstation 4 pro.
Het ziet er grafisch fantastisch uit.

Dat is lullig ja als je een PlayStation Pro heb en nog steeds niet eens dit kan spelen. Zelf een basismodel van de allereerste dag welteverstaan en daar komt ie ook niet op. Maar gelukkig ook nog een Switch.

Gewoon voor de leutigheid.

Als side dish.

...of gewoon op je laptop evt via hdmi op tv, ksm zo zwaar niet zijn om te draaien toch?

Mijn laptop werd al langere tijd gloeitje heet als ik al twee of drie dingetjes open had en de laatste keer meende ik zelfs iets van een brandlucht te ruiken.

Heb ik voor het gemak dus toch maar even met vervroegd pensioen gestuurd.

Tegenwoordig alles behoorlijk goed te doen met mijn lekker lijvige telefoon en mijn tablet.

En natuurlijk mijn legertje consoles met riante spellen collectie.

Ik wilde deze halen dan komt Nintendo in 1 keer met 150 games in de aanbieding...
Nintendo heeft zeker een feestje te vieren want veel korting gaven ze bijna nooit..

Eindelijk aangeschaft voor op de Switch en ik speel hem op hard maar ik vind hem zo niet te doen...
gewoon te moeilijk 1 keer raak is gelijk de dood.
Moet ik doorzetten? en krijg ik dan snel de mogelijkheid om sterker te worden? of blijf dit zo in het verloop van het spel?.

avatar van legian
Ik heb geen idee hoe het op hard is eigenlijk, moet daar ooit nog eens aan beginnen. Maar in het begin ga je sowieso snel dood is mijn ervaring. Je hebt weinig abilities en leven tot je beschikking. Tot aan de Ginso Tree blijft het altijd wat opletten. Daarna is het mijn ervaring dat ik altijd wel voldoende leven heb om ergens doorheen te komen en met de nieuw gevonden abilities kan je ook een stuk meer. Dus mijn advies zou zijn om door te zetten en vooral om te zoeken naar upgrade points en de groene levenscellen. De map uitkammen naar alles verborgen onderdelen loont vooral in het begin. Keerzijde is dat je richting het einde dan vaak er makkelijk doorheen vliegt.

avatar van Finidi
banjo schreef:
gewoon te moeilijk 1 keer raak is gelijk de dood.

Ik was zelf ook op hard begonnen, maar dat was echt enorm frustrerend en verstierde m'n plezier in de game enorm. Na een paar enorm frustrerende uurtjes opnieuw begonnen op de normale moeilijkheid en toen met veel plezier de game doorgespeeld. Vervolgens op hard nog een keer en dat ging toen een stuk beter. Je wordt niet echt sterker in de loop van het spel, alleen maar zelf beter. Ik zou 'm op normal gooien.

soms is het inderdaad heel frustrerend moeilijk, 20 keer achter elkaar dood gaan is ook geen plezier.
Maar ik word al beter en ga maar verder op de hard mode...
Doorzetten dan maar... geweldig spel voor de rest hoor met een lekkere rustgevende sfeer die verpest word door het vele keren opnieuw proberen .

I’m not crying. You’re crying!

Een erg goede game. Qua presentatie is Ori heel hoogstaand en het springt er zeker tussenuit. De gedetailleerde tekeningen hebben een mooi, dromerig gebruik van kleuren die perfect bij de stemmingen van het verhaal passen. Heldere, levendige kleuren bij positieve scenes. Grauwe, grijze kleuren bij sombere scenes. Mooie blauwe kleuren bij kalme scenes of donkerpaarse kleuren bij onbekende gebieden waar gevaar kan dreigen. Ergens deed het kleurgebruik me denken aan de Trine games, in hoe kleurrijk en creatief het eruit ziet. Maar Ori heeft (los van dat het getekend is ipv 3D) zijn eigen ontwerpen, characters en omgevingen waardoor het een duidelijke eigen identiteit heeft.
De folkmuziek is ook zeer memorabel, en het gaat hand in hand met de setting en de beelden. Light Of Nibel is ronduit één van mijn favorieten stukken muziek uit een videogame en het bezorgt mij nog steeds kippenvel als ik het luister. Zelfs toen ik het langdurig moest horen bij sequenties waar ik vaak verloor.

Maar het is niet een game die het alleen van zijn presentatie moet hebben, want qua gameplay is het ook ijzersterk. Het is een pittige platformer waarbij je snel doodgaat, maar de besturing is zo soepel als maar kan en de levels zijn nooit oneerlijk; de fout lag altijd bij mij. Oefening baarde kunst en na een paar pogingen kwam ik er altijd doorheen, wat heel bevredigend was. Al moet ik erbij zeggen dat ik vroegtijdig alle extra health en energie cellen ging verzamelen, waardoor ik meer kans had dan wanneer je de optionele taken overslaat.

Wat heel apart is aan Ori is de manier hoe je opslaat: saven kun je op bijna ieder punt doen, maar het kost energy cels. Energy die je misschien nodig gaat hebben om vijanden te bevechten. Of misschien heb je net teveel damage gekregen in je poging de obstakels te trotseren, waardoor je “toch maar even niet saved, voor de zekerheid”. Deze manier van saven zorgde ervoor dat de hoge moeilijkheidsgraad goed gebalanceerd werd. Na meerdere pogingen bij een lastig stukje kon ik makkelijk saven ipv in één zit lange, moeilijke stukken doen. Er zijn ook save punten die je energy en health herstellen, maar deze zitten redelijk ver uit elkaar waardoor je ze niet kunt misbruiken.

Normaal gesproken heb ik het niet zo met metroidvania games wegens het constante backtracken (bij The Messenger en Symphony Of The Night vond ik dit een grote hinder), maar bij Ori werd dit nooit een probleem. Naast dat de fast travel punten op redelijke locaties zitten krijgt Ori allerlei nieuwe krachten, waardoor hij makkelijker (en op hogere snelheid) door de levels kan komen. De obstakels die eerst moeite kosten kon ik later met gemak doorheen scheuren. “ff vlug die extra cellen pakken” werd heel eenvoudig en leuk om te doen; het voelde zelden als een vervelende, lange omweg.

Het verhaal is simpel, maar bijzonder effectief. Wat Up is voor films dat is Ori and the Blind Forest voor games: het is één van de weinige in zijn categorie, zo niet: de enige, die erin is geslaagd om mensen in de eerste 5 minuten tranen te doen trekken. Ik was erg ontroerd door de intro. Er werd bijna niets gezegd, maar door pure beeldspraak en geluid werd een duidelijk verhaal verteld die impact maakte. Na de intro word het verhaal grotendeels op de achtergrond gezet, wat enigszins jammer was geziene hoe goed ik de intro vond, maar het platformen was zo leuk om te doen dat dit me op gegeven moment niets meer uitmaakte. Het enige dat mij stoorde aan het verhaal is dat het me niet duidelijk was waarom het licht de kinderen van de uil ontnam, en waarom het licht de uil aan het einde ook doodde. Was het hele doel van het licht niet om leven te brengen ipv afnemen? Dat gedeelte snapte ik niet goed.

Een topgame. Aanrader wie zoekt naar een goede platformer, metroidvania game, uitdaging, of wie de sfeer aanspreek.