
Ori and the Blind Forest (2015)
PC / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo Switch
Platform / Adventure
single player
Ontwikkeld door Moon
Uitgegeven door Microsoft
Lang geleden viel het wezentje Ori uit de hemel en landde in een groot en mysterieus bos. Opgevangen door een van de dieren, werd Ori beschermd en verzorgd. Maar als de kwade geest Kuro, Ori's moeder wegneemt, zal hij alleen op onderzoek uit moeten. Gelukkig ontmoet hij het monster Sein, die hem op zijn zoektocht zal vergezellen.
- nummer 21 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=cklw-Yu3moE
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Ja echt een topgame met een paar kleine minpuntjes: heel af en toe heb je last van framerate issues (tenminste op de Xbox one) en er zitten een paar glitches in. Zo viel ik een keer door de grond en kon ik niet anders dan om de game helemaal te quitten en opnieuw op te starten. Maar gisteravond kreeg ik het voor elkaar om in een klein stukje vast te komen zitten en tot overmaat van ramp savede ik per ongeluk op dat punt mijn game. Nu zit ik dus vast in een stukkie waar je in principe niet hoort te komen en waar ik niet uit kom. Ik zie geen andere mogelijkheid om een nieuwe game te starten. Dat is wel erg zuur, maar de game is zo prachtig dat ik dat wel ga doen.
Maar goed ik kan iedereen deze gem aanraden, hopelijk fixen ze nog wel wat bugs in een update.

Ik stuitte ook nog op een mooi filmpje over de making van the soundtrack (die net als game prachtig is):
Ori and the Blind Forest - Making of Soundtrack - YouTube

Dit is echt één van de mooiste games die ik ooit heb gezien!
De reviews zijn behoorlijk hoog tot nu toe.


Heb mijn oudere hp pc ook weer tot leven gebracht en idd geen extreem hoge specs nodig.
Jammer genoeg dat er geen linux versie is aangezien ik nu ook Zorin OS 9 Ultimate 64-bit op oudere pc heb geïnstalleerd. Maar voor nu geniet ik ervan op mijn nieuwe game pc's met win7 ultimate 64-bit.
Lekkere gameplay, strakke graphics (gemaakt met de unity engine zo te zien) en gewoon een prettige sfeer. De intro was verder extreem lief en ontroerend tegelijk. In ieder geval weer lekker voer voor indie en retro gamers.

Wat een prachtige game zeg. En ik ben pas een uur aan het spelen.
Voor wie een goede Nederlandse videoreview zoekt:
Ori and the Blind Forest - Review - YouTube
Ah een medestander! Geniet er nog even van en ben benieuwd naar je uiteindelijke review
Review komt er zeker, maar ik neem rustig de tijd. Game hoeft niet meteen uitgespeeld te zijn. En ik heb nog meer games die ik nu speel

Maar Ori voelt vooral als een ''ervaring''. Spiritueel, emotioneel en grafisch echt pakkend.

AvMerode ook nog niet?
Ik kon hem destijds niet laten liggen (andere games die ik had liggen moesten maar ff wachten)

8 dagen verder inmiddels, nog niet uitgespeeld Ajax&Litmanen1 ?

AvMerode ook nog niet?
Ik kon hem destijds niet laten liggen (andere games die ik had liggen moesten maar ff wachten)
Ja het is een geweldige game, maar ben qua gamen eigenlijk alleen maar druk bezig geweest met de old school doom games. Heb aardig wat mod/wad compilaties samengesteld en elke keer doom 1 en 2 opnieuw uitgespeeld door middel van steeds hogere moeilijkheidsgraad en andere manier van spelen. Oftewel een verslaving die oude doom games. Maar zal Ori and the Blind Forest over een paar dagen wel uitspelen.
8 dagen verder inmiddels, nog niet uitgespeeld Ajax&Litmanen1 ?

AvMerode ook nog niet?
Ik kon hem destijds niet laten liggen (andere games die ik had liggen moesten maar ff wachten)
Haha, nee. Zit ergens halverwege. Ben druk, heb helaas weinig tijd (en zin) om uren te gamen. Ga de game rustig komende weken uitspelen, af en toe mooi een uurtje even spelen.
De indrukken zijn wel zeer positief, cijfer wordt een mooie.

Moeilijkheidsgraad is heel aardig - niet te moeilijk, zéker niet te makkelijk - maar de vluchtscènes zijn vrij pittig en vragen wel wat van je opgedane skills. (Hier komt overigens ook wel wat trial & error bij kijken.) De wereld is divers, de gameplay is dat ook. De game introduceert hier en daar ook wat verfrissende gameplayvariaties, wat de interesse er alleen maar bijhoudt.
Het verhaaltje interesseerde me, afgezien misschien van de aardige intro, geen moment. Veel te spiritueel, van het kaliber "spirit tree dit en element of water dat". Het is vooral een kapstok om fantastische, soepele gameplay aan op te hangen, begeleidt door mooie muziek en sprookjesachtige graphics. Een game die, voor zover ik weet, zijn gelijke niet kent.
Enige grote minpunt is dat je niet terug kan in de game als je het heb uitgespeeld. Zeer jammer. Ik hoop dat er nog een patch komt dat het wel mogelijk zal maken.

Als de zwaartekracht plots stopt met fungeren; je wordt van de grond getrokken en opgezogen in het oneindige heelal, wat zijn de touwtjes die jou in de baan van de aarde behouden? Is het de lach van je moeder toen ze zij dat ze trots was na het uitreiken van je diploma, of is het de blik in de ogen van je geliefde wanneer je verteld hoe veel ze voor jou betekenen? Zijn het de heerlijke cheeseburgers van McDonald's, het ongelofelijke uitzicht op de top van de Himalaya, of is het de wilde natuur in het stervende regenwoud van de Amazone?
Een fervent reiziger zal hier anders tegenaan kijken dan een kluizenaar als ik, maar toch zullen al die bovenstaande touwtjes mij wel aanspreken. Allen staan namelijk voor hoop, niet de hoop uit het oersaaie woordenboek, maar de hoop die gekerfd is in de prikkels van ons brein direct verbonden met het nikkelijzer in onze enigmatische aardkern.
In Ori and the Blind Forest is alles verbonden, van vriend tot vijand, van koud tot warm, en van wanhoop tot geluk. Het geeft een erg voldaan gevoel van begin tot eind, en het is bitter om deze touwtjes los te laten eer dat de eindcredits over het scherm rollen. Net als het leven een grandioos avontuur; moeilijk onoverkoombare obstakels en onschuldig geluk, eindeloze tranen en een onvergetelijke lach.
Het langste touw ligt waarschijnlijk in de herinnering, en Ori and the Blind Forest, is er absoluut een om te koesteren.
5*
Cijfers van Maiky en youngtick mogen er ook zijn, snap alleen niet dat Maiky het verhaal niet interesseerde, dat vond ik juist prachtig.
Het verhaal smeedt samen met de gameplay een ongekende ervaring waar ik persoonlijk echt even stil van werd. Bovendien is Gareth Coker zijn soundtrack een van de mooiste tracks in de hedendaagse gamewereld.
Net als mrdig ben ik erg blij met de positieve reviews hier, want hoe meer mensen Ori and the Blind Forest ervaren hoe beter.

Vooral de gameplay vond ik sterk. Ik hou erg van platformers, en het platformen gaat zeer soepel. De besturing is intuïtief en nauwkeurig, het levelontwerp is sterk, de leercurve is prettig en het spel heeft een goede moeilijkheidsgraad: meestal niet al te moeilijk, maar pittig genoeg om te blijven uitdagen. De gameplay is bovendien best gevarieerd door de verschillende vaardigheden, het verkennen van de wereld om power-ups te vinden is leuk en de speelduur (zo'n tien uur als je rustig aan doet) is prima.
En ook met de sfeer van het spel zit het wel goed. De stijl van het spel deed me wat denken aan die van Child of Light: sprookjesachtig en fantasierijk, met veel oog voor detail. Het is misschien iets te kinderlijk voor mijn smaak, maar verder heb ik er weinig slechts over te zeggen. De muziek van het spel is me niet echt bijgebleven (muv het main theme), maar het paste volgens mij goed bij het spel.
In tegenstelling tot een aantal gebruikers hierboven kon het verhaal me echter niet raken. Bij mij geen tranen: er was eerder sprake van verveling dan van hevige emoties. Ik vond het maar sentimenteel, clichématig en voorspelbaar, en de sprookjesachtige thematiek sprak me niet aan. En het spel heeft nog een paar andere minpunten. In een metroidvania hoor je alle regio's opnieuw te kunnen doorzoeken, maar een paar regio's worden achteraf permanent afgesloten. Weg 100%. Bovendien kan je na het spel uitgespeeld te hebben de wereld niet verder verkennen (ik miste bijvoorbeeld nog één health cell), en een new game plus is er ook niet. Een erg vreemde keuze imo. En ten slotte had ik een aantal keer last van frame rate issues. Maar dat is met mijn matige laptop en dit bloedhete weer niet zo vreemd.
Ori and the Blind Forest is kortom een zeer aangenaam spel dat ik liefhebbers van platformers en/of metroidvania-spellen van harte kan aanraden. De fantasierijke sfeer en met name het kinderlijke verhaal zijn niet helemaal mijn ding, maar de gameplay is dat absoluut wel. Een dikke 4* verdient dit dus makkelijk.

Ik weiger dergelijke spellen overigens "Metroidvania" te noemen omdat het 90% in de core gameplay gewoon puur Metroid is, op een ietwat simplistisch level up systeem na voegt Castlevania daar mijns inziens heel weinig nieuwe dingen aan toe. Er is een reden dat sommige spellen bijvoorbeeld "GTA clones" worden genoemd en geen "Grand Theft Saints" of een ander kofferwoord.
Maar taalkundige imperfecties terzijde gelaten, inmiddels een uur of 7 op de klok en 't is inderdaad een heel mooi Metroid-achtig spel. Ziet er visueel prachtig uit, gameplay is lekker vlot en ook nog eens eerlijk uitdagend. Geen onverwachte sucker punches of trial & error. Van te voren hoorde ik alleen veel over het "prachtige verhaal", maar tot dusver valt dat wel een beetje onopvallend op de achtergrond. Maar in dergelijke genres is dat voor mij een van de minst belangrijke zaken, dus tot nu toe geniet ik hiervan.

Maar goed, het is natuurlijk vooral de gameplay die echt fantastisch is, en het verhaal zal absoluut iets persoonlijks zijn, maar hoe het ook zij is Moon zeker een developer om in de gaten te houden, want hun eerste project is hoe dan ook een prachtig avontuur.
Na 12 uur uitgespeeld, 100% compleet, en het was me wel een avontuurtje zeg. Ik heb veel positieve dingen over Ori and the Blind Forest gelezen en ik denk dat het veilig is om te zeggen dat deze verwachtingen grotendeels zijn uitgekomen. Weinig woorden erover zijn gelogen. Het oogt en klinkt niet alleen prachtig, maar ook onder de motorkap zit de Metroid gameplay er fantastisch in elkaar. Gezien het feit dat dit het eerste project van Moon Studios is niets minder dan hulde. Laat je overigens niet foppen door het schattige uiterlijk van Ori and the Blind Forest, want hij is uitdagend. Soms heel uitdagend en op momenten zelfs frustrerend met gezonde mate. Maar gelukkig zelden oneerlijk. Als je doodgaat, is dat vaak aan jezelf te wijten.
Er zitten wel een paar dingen bij die ik niet altijd even wauw vond. De escape sequences roken soms bijvoorbeeld iets te veel naar gissen en missen, terwijl de rest van het spel juist calculerend aanvoelde. De actie zelf tijdens die bewuste momenten was goed, maar soms gebeurde er te veel op het scherm dat ik eventjes het spoor bijster was. Daarnaast hebben de ontwikkelaars voor iets raars gekozen door bepaalde gebieden permanent te sluiten waardoor je officieel niet meer terugkan en dus je 100% vooruitgang vaarwel kunt zeggen. En laat dat nou juist de charme van Metroid-achtige spellen zijn. Ten slotte vond ik het verhaal in verhouding niet heel erg fantastisch. Ik bedoel, er zaten zeker een paar prachtige momenten tussen (zoals de intro en de onthulling omtrent Kuro), maar ik las zoveel goeds over het verhaal dat ik waarschijnlijk in de verkeerde hoek zat te kijken.
Maar dat gaat de pret niet drukken. Kort samengevat:
+ Visueel schitterend, ieder gebied straalt iets unieks uit.
+ Goede muziek, zitten een paar prachtige liedjes tussen.
+ Sfeer is sprookjesachtig mooi.
+ Metroid gameplay werkt ijzersterk, tempo ligt hoog, power ups zijn gevarieerd en goed.
+ Uitdagend, en dan vooral eerlijk uitdagend.
- De escape sequences roken onkarakteristiek naar trial & error.
- Enkele gebieden die vroegtijdig permanent sluiten, met als gevolg vaarwel 100% completion.
- Ondanks paar heel mooie momenten vond ik het verhaal ondergeschikt aan de gameplay. Maar ik zou dit nauwelijks een minpuntje willen noemen, gewoon een kleine persoonlijke opmerking.
Mocht je trouwens op de pc spelen en vanwege die stomme designkeuze niet meer 100% kunnen halen, dit heeft mij goed geholpen. Een handige tool waarmee je jouw save file dusdanig en simpel kan aanpassen dat je als het ware warpt naar de plek waar je naartoe wilt. Daarmee kan je met een complete save file ook gewoon verder spelen, iets wat normaal niet mogelijk is, voor 't geval je de resterende achievements of iets dergelijks wilt verzamelen.
8.5/10 (4.25*. Hmm, naar boven of beneden afronden...)