Ori and the Blind Forest (2015)

PC / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo Switch
Platform / Adventure

Ontwikkeld door Moon
Uitgegeven door Microsoft

Lang geleden viel het wezentje Ori uit de hemel en landde in een groot en mysterieus bos. Opgevangen door een van de dieren, werd Ori beschermd en verzorgd. Maar als de kwade geest Kuro, Ori's moeder wegneemt, zal hij alleen op onderzoek uit moeten. Gelukkig ontmoet hij het monster Sein, die hem op zijn zoektocht zal vergezellen.

avatar van Sateck
Oh oh oh mensen mensen, wat zit ik er lekker in. Even een kleine greep van de games die ik de afgelopen 12 maanden heb gespeeld:
- Super Metroid
- The Legend of Zelda: Link's Awakening
- Metroid Dread
- The Legend of Zelda: Breath of the Wild
- Super Mario Odyssey
- Celeste

En dan nu begonnen met deze Ori and the Blind Forest. Ik had er werkelijk waar nog nooit over gehoord of over gelezen. Ik was zoekende, en ik kwam deze in de GamesMeter top 250 tegen. Het wezentje Ori heb ik hier wel eens in een avatar gezien. En tot mijn verbazing zag ik dat deze 'Microsoft game' ook voor de Switch verkrijgbaar is.

Eind vorige week begonnen. Lekker in het achtertuintje in de veranda, zonnetje erbij. Zoals altijd moet ik er altijd even doorheen. Even in die sfeer komen. Dit is eigenlijk ook meer een game voor een winteravond bij de open haard. Maar dat moment is nu wel gekomen, ik zit er helemaal in.

Wat een heerlijke game. Een heerlijke sfeer. En ook een heerlijke gameplay. Met het verhaar ben ik niet bezig, maar dat doet er ook niet echt toe. Het save systeem is heel leuk gedaan. En op sommige momenten is het lekker pittig. Maar (nog) nergens onmogelijk. Ook leuk is het om zonder doel rond te dwalen door alle tunnels zodat je sterker wordt. En die plattegrond ziet er zo groot uit, dat het gewoon bijna mooi is om alleen al naar te kijken. Volgens mij heeft MercurySteam bij deze game de tunnel inspiratie opgedaan voor Metroid Dread. Echt heel tof. Ik heb ook echt het gevoel dat ik door een verdwaald bos loop.

Snel weer verder.

avatar van legian
Sateck zet de opvolger Ori and the Will of the Wisps dan ook maar alvast op je lijstje. Die is qua gameplay nog een stapje beter ook.

legian schreef:

Ik heb Ori - The Collection aangeschaft. Daar staat ook het 2e deel, Ori and the Will of the Wisps, op. Dat gaat dus goed komen.

avatar van Sateck
En dan, na 11 uur en 500 deaths, een einde gekomen van dit avontuur. Wat begon als een mwaaa, eindigde in een fantastische ervaring. Puur vanwege de nostalgie vind ik Super Mario World de beste 2d platformer. Maar als je echt alleen naar kwaliteit kijkt, dan gaat mijn keuze toch naar deze Ori and the Blind Forest. Hoe je telkens je wereld vergroot. De gameplay die steeds maar lekkerder wordt. Het is ongekend. Lekker uitdagend, maar nergens heel moeilijk. Die balans is echt perfect!

Ik kan echt geen enkel minpunt opnoemen over deze game. Ik heb geen moment gehad dat ik dacht: ‘Nee, ik heb het wel gezien. Maar ik moet doorzetten.’ Totaal niet! Ik vind het juist super jammer dat ik er nu doorheen ben. Gisteravond ben ik na het uitspelen ook gewoon nog 2 uur door de hele wereld heen gelopen. En ik denk dat ik dat vanavond ook weer even ga doen. Puur genieten.

Ik laat het tweede deel nog even liggen.

5* (het liefst geef ik er 6)

Na Blasphemous een half jaartje eerder gespeelt te hebben, nu deze metroidvania geprobeert. Qua sfeer lijkt het wel een direct tegenhanger van die game, van duister naar cute.
De abilities die je kan verzamelen zijn eerder nodig voor de voortgang of alle secrets te unlocken, en niet echt van levensbelang om de enemies uit de weg te ruimen, dat vond ik een beetje jammer.
Een paar spikes in moeilheid daar gelaten (meestal ook concreet de spikes, en wat ontsnappings scenes) was het ook niet erg lastig (maar ik heb wel flink de tijd genomen om te finishen)
De sfeer in blasphemous vond ik wel een stuk interessanter, dit spel werd na verloop van tijd toch iets saaier, maar wel leuk genoeg om de 100 % te halen, dat wel