Ori and the Blind Forest (2015)

PC / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo Switch
Platform / Adventure

Ontwikkeld door Moon
Uitgegeven door Microsoft

Lang geleden viel het wezentje Ori uit de hemel en landde in een groot en mysterieus bos. Opgevangen door een van de dieren, werd Ori beschermd en verzorgd. Maar als de kwade geest Kuro, Ori's moeder wegneemt, zal hij alleen op onderzoek uit moeten. Gelukkig ontmoet hij het monster Sein, die hem op zijn zoektocht zal vergezellen.

• vanaf vrijdag 27 september te koop voor de Nintendo Switch

Mooie recensie! Maar 100% complete als in 100% map verkend of heb je ook alle achievements/trophies? 'complete the whole game without dying' of 'finish the game in under 3 hours' heb ik me bijv nog niet aan gewaagd

avatar van 3bdelilah
mrdig schreef:

Ik bedoelde inderdaad 100% map verkend en alle collectibles/upgrades gevonden. Aan Immortal (uitspelen zonder dood te gaan) ga ik me ook niet wagen, haha. Lijkt me letterlijk onmogelijk tenzij je een beetje oneerlijk gaat spelen en telkens exit game doet als je op 't punt staat dood te gaan.

Elite (uitspelen zonder ability points) en vooral Supersonic (uitspelen in 3 uur) lijken me mij eigenlijk wel haalbaar. Dat zijn de enige drie die ik nog heb open staan.

Ori and the Blind Forest is echt een game die iedere Xbox bezitter zou moeten spelen. Dan besef je weer dat er meer is dan alleen Call of Duty, Fifa en GTA.

Dit is zo'n vreselijk mooie game, dat het echt als een ervaring voelt en daarna pas als een game. Je slaat stijl achterover van de grafische pracht en het leveldesign van Ori. Ongekend mooi en bijna neigend richting de perfectie. Idem voor de muziek. Zo passend, zo mooi. Je moet wel gevoelloos zijn, wil dit je niet raken. Het plot krijgt dit ook voor elkaar. Je leeft mee met Ori en de missie om alles weer op te lossen. Je schrikt echt van die enorme vogel die je terroriseert. Ik ken maar weinig games die dit voor elkaar krijgen.

Maar dan de gameplay. Wat mij betreft had het allemaal iets minder moeilijk gemogen. De game is al een hele ervaring om gewoon kalmpjes te spelen en te genieten van al het fraais. De makers hebben er een vrij moeilijke platformgame van gemaakt die me regelmatig liet vloeken bij de zoveelste dood van Ori. Pfff. Misschien ben ik niet iemand die geschikt is voor dit soort platformgameplay en misschien ben ik sowieso wel iets minder iemand die zo'n enorme uitdaging zoekt in games. Het was ieder geval regelmatig aanpoten. Maar dat zal op zich als een pluspunt bij de meeste gamers worden gezien, denk ik.

Topgame.

Ah eindelijk uitgespeeld dus, goed zo en mooi cijfer!

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik zie dat idd als een pluspunt, anders was de game te makkelijk

MikeMannuh
Ik heb me hier eindelijk weer toe gezet om hem af te maken. Ergens in december heb ik deze gekocht vlak voor de kerst, maar gezien ik met kerst een aantal andere games heb gekregen is deze aan de kant komen te liggen. Gisteren maar eens besloten om er weer aan te beginnen... ik zat ergens in The Misty Forest met geen idee waar ik gebleven was of wat ik aan het doen was en totaal geen idee meer van de controls. Ik ben dus maar helemaal overnieuw begonnen.

Ik heb eerst een 100% completion run gedaan. Het enige minpuntje hierbij is het feit dat je naar drie locaties niet meer terug kan keren, waardoor ik er toch maar even een guide bij heb gehouden. Erg jammer, want aan het einde van de game was het erg leuk om de resterende collectibles te vinden en 100% map completion te halen. Ondanks dat de game soms pittig is leidt het in deze game nooit tot frustratie, omdat het meestal aan jezelf ligt. Bij andere platformers ligt het soms aan slecht design of slechte controls, maar als je in deze game een fout maakt ben jij het zelf schuld. Gezien dit feit besloot ik na het uitspelen van de game dan ook meteen te beginnen aan een tweede run om alle achievements te halen.

In mijn tweede run besloot ik, om tijd te besparen, om er een No Death/ No Ability / Speedrun van te maken. Dit boodt de nodige uitdaging maar zoals boven vermeld is het zeer zeker te doen, omdat de controls zo soepel en responsive zijn. Het enige gedeelte van de game wat erg pittig was omdat ik mijn triple jump toch wel erg miste was Mount Horu. Het enige minpuntje aan de controls is dat, als je haastig aan het platformen bent in de lucht, soms uit het niets Stomp geactiveerd wordt. Dit had dus naar mijn menig wel onder een andere knop mogen zitten.

Kortom, dit is een prachtig uitziende game, met mooie omgevingen, een mooie soundtrack, een mooi verhaal en strakke platforming gameplay met vloeiende controls. Voor mij komt deze hoog op het lijstje van GotY. Absoluut een aanrader. Ik heb me er twee dagen prima mee vermaakt

MikeMannuh schreef:

Respect! Ik heb het alleen gehouden bij een extra No Ability run. De No Death/Speedrun zag ik totaal niet zitten, lijkt me best frusterend

Iemand de definitive versie al gehaald?

Als je het origineel al hebt dan kost deze nieuwe versie je 5 EUR ipv 20 EUR.
Nieuwe versie heeft "new environments, new music, new abilities, new skills, new story elements, and new features.".

Het is dus niet echt een DLC, maar de game als het ware opnieuw gereleased.

avatar van threeohthree
Geweldig nieuws inderdaad. Heb ook veel zin om de challenge runs weer op te pakken, echter zit ik helaas nog op de Windows 10 versie te wachten.

Ivm verschijnen van de definitive edition, deze game aangeschaft (XboxOne). Zoveel positieve verhalen gelezen, maar deze altijd laten liggen. Tot vandaag dus. Ben erg benieuwd of deze game mij net zo betoverd als het al bij velen deed.
Het begin is iig goed!

avatar van Maarten0402
Erg goede platform game. Grafische stijl en het kleurgebruik + effecten zijn geniaal.
Moet hier nog steeds mee verder. Heb de game nog niet uitgespeeld...

Eigenlijk niet veel toe te voegen aan al het lovends dat voorafgaat. Vanavond uitgespeeld met een 14 uurtjes op de teller en erg tevreden. Het mag zeer zeker tot de mooiste games van de afgelopen jaren worden gerekend. 4.5.

avatar van legian
Recent de DE uitgespeeld en man, wat een game. Een geweldige stijl, heerlijke platforming die bij vlagen uitermate frustrerend kan worden en een aangrijpend verhaal.

het heeft wel even geduurd voordat ik het geheel afgerond heb, bij de Ginso Tree werdt de frustratie mij op een gegeven moment echt teveel en heb de game toen maar aan de kant geschoven. Door de aankondiging van een vervolg weer eens opgepakt en toen eigenlijk vrij snel het geheel afgerond. Daarmee is het wel een game waarvoor, ik tenminste, in de stemming moet zijn.

Prachtige frustratie.

Vanwege de vele positieve reviews heb ik me maar eens gewaagd aan deze indie game.

Er wordt een soort van sprookje gecreëerd rondom een wezentje dat een spiritueel bos moet redden. Ik vind het iets te zweverig, maar er zit genoeg in om je zintuigen te prikkelen. Daarbij wordt de boodschap rondom: liefde, moed en opoffering goed tentoongesteld.

Laat je vooral niet foppen door de pracht en praal van 'Ori and the Blind Forest'. De gameplay is namelijk enorm moeilijk; bereid je vast voor om talloze keren dood te gaan. Het platformen staat hierin centraal waarin je verscheidene skills kan inzetten om verder te komen. Op zich valt dat nog enigszins mee door de mogelijkheid om overal te saven. Maar de ontsnappingsmomenten worden onnodig frustrerend gemaakt door het hoge trial-and-error gehalte.

Daarentegen word je wel getrakteerd op een oogstrelende wereld gevuld met handgetekende kunst en een sfeervolle orkestrale score, om het sprookjesgevoel te benadrukken. Op deze manier word je als speler helemaal ondergedompeld. Een pluspunt hierin is het gebrek aan laadtijden en een constante 60 FPS op 1080p.

Al met al een wonderlijke game die wat mij betreft qua moeilijkheidsgraad gerust iets makkelijker had gemogen, maar desondanks zeker de moeite waard. Alleen ben ik voorlopig wel even klaar met dergelijke platform games.

3,5 Sterren.

Komt per 27 september naar Nintendo Switch. Wie dit nog niet heeft gespeeld en een Switch bezit, direct halen zou ik zeggen.

Jammer, niet voor mijn playstation 4 pro.
Het ziet er grafisch fantastisch uit.

Dat is lullig ja als je een PlayStation Pro heb en nog steeds niet eens dit kan spelen. Zelf een basismodel van de allereerste dag welteverstaan en daar komt ie ook niet op. Maar gelukkig ook nog een Switch.

Gewoon voor de leutigheid.

Als side dish.

...of gewoon op je laptop evt via hdmi op tv, ksm zo zwaar niet zijn om te draaien toch?

Mijn laptop werd al langere tijd gloeitje heet als ik al twee of drie dingetjes open had en de laatste keer meende ik zelfs iets van een brandlucht te ruiken.

Heb ik voor het gemak dus toch maar even met vervroegd pensioen gestuurd.

Tegenwoordig alles behoorlijk goed te doen met mijn lekker lijvige telefoon en mijn tablet.

En natuurlijk mijn legertje consoles met riante spellen collectie.