Outcast (1999)

Ontwikkeld door Appeal
Uitgegeven door Infogrames

Cutter Slade is een marinier die op een andere planeet, Adelpha, is geland om een sonde terug te vinden. Deze sonde functioneert niet meer goed en bedreigt nu het leven op Aarde. Cutter is echter al zijn spullen kwijt geraakt en die moet hij eerst terugvinden. Om zijn missie met succes te volbrengen, heeft hij de hulp nodig van de bewoners van Adelpha, die Cutter als de messias zien en hoge verwachtingen van hem hebben.

avatar van rpger
Ja toch 5* voor dit spel, aangezien het eigenlijk een one of a kind game is. Outcast is gewoon erg bijzonder, het is niet echt een shooter, niet echt een RPG en niet echt een adventure, het doet je denken aan een soort mix tussen Deus Ex, Oblivion en Another World. Outcast is een bijzondere actie en dialoog georienteerde sci-fi/fantasy game met een sterk verhaal en destijds prachtige graphics. Het vervolg was destijds in produktie maar is onderweg helaas gecancelled.

Game die zijn tijd toch wel ver vooruit was. Een met liefde gemaakte game die iets magisch had. De steden voelen daadwerkelijk levend aan, het verhaal was uitstekend en binnen de kortste keren was je daadwerkelijk betrokken bij het lot van de bewoners van Adelpha. Doodzonde dat deze game op de lange termijn een beetje in de vergetelheid lijkt te raken. Deel 2 zou er destijds aan komen maar heeft helaas het daglicht nooit gezien, waardoor het bij dit ene deel blijft. Als men hier een echte serie van had weten te maken dan was de erkenning voor deze mijlpaal in de gamegeschiedenis (wat het echt is) veel groter geweest.

In ieder geval mijn all-time favoriet.