Commander Keen 4: Secret of the Oracle (1991)

Platform / Action

Ontwikkeld door id
Uitgegeven door Apogee

In dit eerste deel van het tweeluik Goodbye Galaxy vangt Keen met zijn bijzondere radio een bericht op van de Shikadi, die zijn melkweg op wil blazen. Keen wil aan het orakel van Gnosticus IV vragen wie deze Shikadi zijn, maar deze blijken de kleine jongen voor te zijn geweest. De wachters van het orakel zijn ontvoerd en meegenomen naar Shadowlands. Keen moet nu eerst zorgen dat hij de wachters weet te redden voor hij achter de Shikadi aan kan gaan.

avatar van basik
Commander Keen ftw!

avatar van Tommeh
Briljante games idd!

avatar van Bacon
Nostalgie!
Speelde dit altijd op de 286.

Echt een geweldige game, en nog leuk genoeg om vandaag de dag ook weer eens te spelen.

Ik ken ze niet allemaal meer herinneren, maar Keen4 was volgens mij wel de beste uit de serie.

avatar van Pellie
Commander Keen. Weer een game onder de categorie: jeugdsentiment.

Niet het leukste deel van Keen, maar weer goed genoeg om mij weken lang aan de gang te houden !

Aaah, in de tijd dat ik nog computerspellen speelde was dit voor mij echt hét ultieme spel. Kon er altijd úren aan gekluisterd zitten. Vond alle delen van Keen erg leuk, maar ik kan me nog herinneren dat ik deze toch wel het allerleukst vond. Geweldig vermaak, kan hem nu nog steeds wel spelen! Keen is geweldig!

Het spel dat de legendarische Dopefish introduceerde . Ik vond het ook altijd leuke platformers. De Keen serie is bovendien ook een mijlpaal in het PC gamen. Hiervoor was niemand er nog echt in geslaagd een soepele platformer op de PC te toveren, maar John Carmack kreeg het wel voor elkaar.

De eerste Keen delen vind ik wat minder maar deze is erg leuk. Mooi getekend, goede gameplay en grappige vijanden.

Fantastisch spel, en een enorme stap voorwaarts i.v.m. Keen 3. Er was hier ook een heus geheim level: de pyramide met een handje erop.

Daarvoor moest je alle slangen die zo op de grond kropen bij elkaar krijgen ofzoiets... en het geheim level was een verschrikking om te spelen en dus niet aan te raden als je wat krap zat qua aantal levens.

avatar van Brain Stew
Coole platformer, echt superveel gespeeld vroeger. Lekker veel variatie in de levels. Met als uitschieter idd het onderwaterlevel met die lelijke Dopefish.
Er zat trouwens ook een Pong-spelletje in het hoofdmenu wat minstens zo verslavend was als het spel zelf.

YouKnow?
geen commander keen 1of 2?

Zijn er wel, maar dit is toch de beste!
Speelde het vroeger zo vaak dat hij nu geloof ik kapot is daarvan. Leuk spel, soms wel even wat moeilijk maar ik kwam er altijd (met soms wat hulp) wel uit! 5 Sterren wat veel lijkt maar het voor dit spel toch absoluut niet is.

avatar van Thomas83
Wat een heerlijke platformspellen waren dit! Ik heb ze allemaal grijs gespeeld. Al weet ik zo gauw eigenlijk alle delen niet meer uit elkaar te houden.
Daarom hou ik het wat betreft mijn beoordeling maar bij de Commander Keens in het algemeen. Gewoon echte topgames in zijn vaak eenvoud, met een grappige stijl.

YouKnow?
dit is toch die keen met al die ijsgrotten, moerassen en met die springende stenen?? dan is dit inderdaad het beste deel!

YouKnow? schreef:

Je hebt inderdaad een gedeelte met ijs en moerassen. Ook springende stenen en bijv. Vliegen (irritanten rot dingen) zitten hierin. Wat wel leuk is aan dit spel is dat het nog al moeilijk is op sommige plaatsen zoals bijvoorbeeld dat level met die reuzenvogel.

YouKnow?
wat ik ontzettend moeilijk vind is die level met gaten in de grond en springende stenen en dat-vuurwezen. die vogel is ook moeilijk.

mijn lievelingsgedeelte is die grot met de verschillende kleuren diamanten de irritantste zijn die dorpjes

lambf
Na keen 1 de beste. Deze was mooier, maar omdat er ook een soort oudheidssfeertje overheenzat (egyptische pyramide-levels, die dorpjes) helaas wat minder. toch hier ook een 5*.

avatar van Florsi Florsa
Keen is tijdloos. Wat heb ik dit vroeger gigantisch vaak uitgespeeld. En maar proberen alle geheime plekjes te ontdekken...

Een leuke game voor zijn tijd. Ik heb deze veel gespeeld op mijn hele oude MS-DOS 6.2 computer.

Florsi Florsa schreef:

Voor mij geld hiervoor hetzelfde! Keen 4 vind ik persoonlijk de leukste versie van de hele serie.

avatar van Jossie.!
1 van de beste Commander Keen games Uit de reeks. Hij is zo vermakelijk. Of die nou uit 1991 komt of niet. Hij blijft gewoon vermakelijk. 5 sterren.

avatar van rustugan
klassieker !

Heb heel wat uurtjes gespeeld met deze keen. Voor mij ook verreweg de beste uit de reeks.

De graphics waren voor toendertijd echt veel beter dan z'n voorgangers.

avatar van Thomas83
Eindelijk weer een nieuwe bezoeker die zijn (90's-)klassiekers kent. Blijf vooral hangen hier op Gamesmeter zou ik zeggen.

Meest gespeelde pc games voor mij zijn deze reeks. 4 en Dreams waren mijn favoriet. Allemaal uitgespeeld.

avatar van PC.ENGINE.FAN
Dit was een game die je trots maakte een PC bezitter te zijn. Hierdoor konden we Sonic en Mario even vergeten. Een leuke platformer en je kreeg Pong er als bonus bij. Wat mij betreft ook de beste shareware allertijden. Destijds dacht ik dat ID knettergek was om een heel deel gratis weg te geven. Dit spel zit ook nog eens vol met geheime gangen waar ik nog nooit was achter gekomen. Enige nadeeltje was misschien wel zijn eentonige muziek.

avatar van frodok
Misschien wel de leukste Keen, dit!

avatar van The_CrY
Commander Keen 4 bracht een nieuwe engine en daarmee een stuk fijnere gameplay dan de drie ervoor. Schieten hoefde niet langer door de spring en pogo knoppen tegelijk in te drukken, maar zat nu standaard op een andere toets gebonden, wat zo veel fijner speelde. Als kind vond ik deze het minst leuk omdat de sfeer wat donkerder was en omdat de game uitdagender was, maar inmiddels speel ik deze het graagst van de officiële games. Iconische monsters, spannende levels (en een zeer lastig, maar geniaal secret level), en een heerlijke sfeer. De muziek bevatte wat minder variatie, vergeleken met 5 en 6, maar deze zorgde wel voor extra spanning. Enkel het onderwater level vond en vind ik nog altijd niks aan.

avatar van niethie
Ik ben nooit de grootste gamer geweest en zal dat ook nooit worden. Meestal kan ik niet langer dan drie kwartier achter elkaar doorgaan voor ik mijn interesse of aandacht verlies. Maar dit is ongetwijfelt het spel dat ik het vaakst heb gespeelt in mijn leven. Hele middagen, avonden en vakanties heb ik hier als kind aan besteed. En als ik hem uitgespeelt had dan begon ik weer opnieuw, afwisselend met Keen Dreams. Daar konden al die futuristische apparaten die in de jaren erna hun opkomst beleefde kwa magie niet tegenop. Momenteel viert nostalgie hoogtij en ben ik er weer volop mee bezig. Onbegrijpelijk dat dit nooit is heruitgebracht op de Wii oid, het lijkt dan met terugwerkende kracht best op de grotere NES klassiekers maar heeft toch een behoorlijke cult aanhang als ik me niet vergis?