Five Nights at Freddy's 3 (2015)

PC / Android / Apple iOS / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Scott Cawthon
Uitgegeven door Scott Cawthon en Clickteam

Ruim dertig jaar nadat Freddy Fazbear's Pizza haar deuren sloot, zijn de gebeurtenissen die zich daar ooit hebben afgespeeld niets meer dan mythe. Maar de eigenaren van "Fazbear's Fright: The Horror Attraction" zijn vastbesloten om deze mythe terug tot leven roepen. Het doel is om de ervaring voor bezoeken zo realistisch mogelijk te maken. En na al die jaren hebben ze dan eindelijk de beschikking over één van de animatronics...

Fonzzz002 (crew)
Een prima vervolg op de indie jumpscare-horrorgamereeks. Ik vind het knap dat Scott Cawthon, de maker van Five Nights at Freddy’s, binnen één jaar tijd drie games heeft gemaakt die er ieder prima uitzien & soepel werken. Het hadden makkelijk dezelfde games kunnen zijn met andere layouts & 3D renders, maar er zitten voldoende veranderingen in de vervolgen om anders aan te voelen dan de voorgaande game. Er is echter een limiet aan creatieve ideeën die je uit één concept kunt halen, en ik denk dat de creatieve eindstreep is benaderd van Five Nights at Freddy’s.

Het derde deel doet een aantal dingen goed maar het komt tekort op bepaalde gebieden waar de voorgangers goed in zijn. Wat de game goed doet is de gameplay, de regels zijn compleet anders: er is ditmaal maar één monster. Je moet het monster uit je buurt zien te houden door geluid te maken in kamers waar het monster dichtbij staat, zodat hij het geluid volgt en uit je buurt blijft. Ook moet je ventilatiesystemen blokkeren zodat hij niet naar je toe kan. Dit wordt moeilijk gemaakt door apparatuur die je constant moet herladen, en doordat meerdere 'oude vijanden' als obstakels terugkomen. Ik moest anders denken dan de voorgaande games waardoor het derde deel als een verfrissing aanvoelde.

Waar Five Nights at Freddy’s 3 de mist ingaat is het narratief, de geluksfactor en de instructies. In de voorgaande delen kreeg je, aan de hand van een audiobestand die je te horen kreeg aan het begin van ieder level, een korte instructie over hoe de game werkt. Het laatste deel legt echter heel weinig uit waardoor ik de eerste drie nachten bezig was uit te vogelen hoe je de game eigenlijk moet spelen. Er zijn wel audiobestanden maar ze voelde nergens echt belangrijk, en aangezien het monster snel op je afkomt luisterde ik na de derde nacht niet meer naar de audiobestanden.
In het eerste deel zat een logische verhaal structuur: intro, midden en climax. In dit deel kreeg ik nergens het idee vooruitgang te hebben. In het eerste deel had ik bewondering voor de subtiliteit waarin het verhaal werd verteld, hoe er kleine hints verspreid waren die een groter verhaal suggereerde dan op het eerste gezicht plaats leek te vinden, maar waar het verhaal uiteindelijk op neerkomt vind ik niet interessant genoeg om lang over na te denken. Het derde deel probeert het verhaal nog meer uit te rekken door cutscenes waarbij het niet duidelijk is wat er gebeurd, tenzij je een groot fanaat bent die het achtergrondverhaal uit zijn hoofd kent. In het eerste deel was het niet nodig je in het verhaal te verdiepen om er van te kunnen genieten, in dit deel kun je het niet begrijpen zonder je te verdiepen.
Waar ieder deel last van heeft is hoe je geluk nodig hebt om de moeilijkere levels te winnen. Vaardigheden is belangrijk, maar ik zat meerdere malen te bidden of het monster niet plots de ventilatie inging wanneer ik aan het herladen was. Als hij dat wel doet is er geen kans het level te halen. Ik kon er in de eerste twee games overheen kijken omdat ik niet bekend was met een soortgelijk concept, maar ik ben nu uitgekeken op dit type moeilijkheidsgraad.

Al met al is het een aardig spel. Prima vormgeving, grotendeels van de gameplay is leuk, het heeft echter een zwak narratief & het is niet altijd even duidelijk wat je moet doen. Als je een liefhebber bent van de voorgaande twee delen is dit iets wat je waarschijnlijk ook kunt waarderen. Als je nooit interesse hebt gehad in de gamereeks dan doet deze game je niet van gedachten veranderen, en als je een Five Night’s at Freddy’s game wilt proberen raad ik eerder aan een demo van de eerste twee games te spelen ipv deze game te proberen.

SouthParkFan
Nóg een?

avatar van dr channard
De traagste, makkelijkste en minst engste van de drie. Dit keer moet je al de camera`s in het oog houden wat ik zelf wel een plus vind. Er is maar een enkele vijand en die moet je uit jouw kamer zien te houden. je hebt niets om je te verdedigen , geen deuren en geen masker, enkel een paar handige tools om je vijand uit je buurt te houden zoals een audio bestand en het afsluiten van de vents. Echter gaat na een tijdje het systeem uitvallen dus moet je constant rebooten wil je gebruik maken van zowel audio, camera als het afsluiten van ventilatie.

Verder zijn er een paar geesten die zorgen voor een jumpscare maar die je niet doden. De enige killer is hier springtrap, de rest wilt je ventilatie zo spoedig mogelijk saboteren en dat maakt het spannend want eens springtrap zich in de ventilatie bevindt en je bent aan het rebooten (wat toch al vijf seconden duurt) kan het allemaal heel snel gaan. Als hij zich in jouw kamer bevindt is er geen ontsnapping mogelijk.

Zoals ik al zei was deze de makkelijkste van de drie. De vijf eerste nachten heb ik uitgespeeld in minder twee uur. Ik vond dat de tijd sneller voorbij ging en het monster echt traag bewoog (behalve als hij in de ventilatie zat). De eerste keren ben ik een paar keer verschoten, maar eens je het door hebt is het toch wel de minst spannendste van de drie.

Vermaakt heb ik me wel , maar vond de eerste twee toch wel beter. 3*

avatar van JoppieSaus
Dit was de eerste Fnaf game die ik ooit heb gespeeld. Omdat ik een paar jaar geleden echt niet tegen horrorgames kon, was deze, toen ik hem voor het eerst speelde, supereng. Daardoor ben ik een soort "trauma" opgelopen door deze game. Als ik hem nu speel, heb ik nog steeds dezelfde zweethandjes als toen.

Maar ok, de gameplay:

Dit is vergeleken met de vorige twee games, de uniekste tot nu toe. Er is maar 1 robot die achter je aan zit (vergeleken met de 11 in fnaf 2). Ook zij er geen deuren, is er geen makser en geen flashlight. Alleen maar een camera en een bedieningspaneel. Springtrap (de enige robot), moet je bij je weg zien te houden door een audioclip in een bepaalde ruimte laten afspelen, om hem daarheen te lokken. Maar soms doet de audio of video het niet. Die moet je repareren. Ook kan springtrap door de ventilatieschachten (ook al doet hij dat zelden).

Er zijn ook phantoms. Die zitten je gedurende de nacht in de weg. Sommige slopen je ventilatie, audio of video en anderen zorgen ervoor dat je een gedurende tijd niks kan doen.

Ik heb 1 heel groot probleem met de game: de RNG. Soms heb je een nacht dat alles goed gaat; springtrap blijft braaf op cam 9 zitten, de phantoms zitten je niet in de weg en je haalt de nacht met twee vingers in de neus. En soms sprint springtrap het hele gebouw af, terwijl hij alle audioclips negeert en komen alle phantoms in een keer allemaal op je af.

De minigames zijn wel echt een pluspunt. Het was echt super om alle minigames te glichten om zo weer een deel van het verhaal van de fnaf-games te onthullen. Ik denk dat, zonder deze minigames, ik nooit een fnaf-fan zou zijn geworden.

Five Nights at Freddy's 3 is ver van perfect, maar heeft zo'n grote indruk op mij gemaakt, dat ik het niet lager dan 3,5/5 kan geven.

Tussenstand:
1. Five Nights at Freddy's 3