Persona 5 (2016)

Alternatieve titel: Shin Megami Tensei: Persona 5

PlayStation 3 / PlayStation 4

Ontwikkeld door Atlus
Uitgegeven door Atlus

Je verhuist naar Tokio waar je intrekt bij vrienden van je ouders. Op je nieuwe school, Sjujin High School, ontmoet je al snel twee medestudenten waar je het goed mee kunt vinden. Samen met hen, en een bijzondere, van gedaante veranderde kat, ga je 's nachts op dievenpad onder de schuilnaam 'The Phantom'. Het duurt echter niet lang voor je verzeild raakt in een wereld die in het teken staat van vreemde, bovennatuurlijke, fenomenen.

avatar van Marcellussss
Helaas uitgesteld naar zomer 2016. De nieuwe trailer ziet er echter fantastisch uit. Geweldige art direction; nog nooit iets vergelijkbaars gezien. De enige JRPG waar ik nog naar uitkijk eigenlijk.

In de tussentijd nog maar een keer P4G spelen.

avatar van kiriyama
En nu nog maar afwachten of en wanneer ze het in Europa releasen.

Europa release staat toch zo goed als vast, dacht ik?

Winkelwagentje (moderator)
Is dat zo? Ik twijfel er niet aan dat er een Europese release zal volgen, maar volgens mij is er nog niks concreet. Atlus heeft geen Europese uitgeeftak, dus we zijn altijd afhankelijk van andere publishers hier, zoals Square en Nis.

Hoe dan ook vrees ik voor een gelijktijdige release met de VS.

Winkelwagentje schreef:

Hoe dan ook vrees ik voor een gelijktijdige release met de VS.

Echt? Daar vrees je voor? Ik zou daar dolgelukkig van worden, maar betwijfel ten zeerste of het zo is. Met Persona 4 moesten we hier in Europa volgens mij ook nog een half jaar wachten na de Amerikaanse release.

Winkelwagentje (moderator)
Vrees dat het niet zo zal zijn. Ik heb niets liever natuurlijk.

avatar van Marcellussss
Ach, importeren uit de VS is toch niet zo'n big deal meer tegenwoordig? Vast ook wel een paar detaillisten die het voor je zullen doen.

avatar van kiriyama
True, maar vandaar dat ik ook wel graag een release date voor Europa wil. Als het maar om een paar maanden gaat hoeft het niet zo nodig.

Winkelwagentje (moderator)
Releasedatum in Japan: 15 september. Twee weken voor XV.

En een nieuwe trailer.

Deze net gezien bij de bekende speelgoedketen die onlangs ons aller Bart Smit heeft verdrukt.

Mooie steelbook voor zestig eurootjes.

Eigenlijk besloten om geen full price meer te doen en al heel het jaar niet gedaan, wacht liever tot zij een beetje cheaper en ik nog wat skraler.

Maar.

De algehele verkrijgbaarheid hiervan roept wel enkele vragen bij mij op. Op internet zie ik namelijk dat hij nauwelijks te bestellen is, bij alle bekende instanties schijnt hij uitverkocht en dan gaat het doorgaans ook nog eens om een duurdere speciale editie.

Tot in hoeverre is dit eigenlijk gewoon retail verkrijgbaar hier?

Op de achterkant van de steelboek zag ik gewoon Nederlandse tekst.

Is het een bijzonderheid dat deze zomaar bij een speelgoedzaak ligt en is deze straks ook nog gewoon volop te krijgen.

Kortom, tot in hoeverre zou dit een kans kunnen zijn die ik nu moet grijpen, of kan ik ook gewoon nog even wachten.

?

Als iemand dit zou willen beantwoorden:

avatar van kiriyama
De Persona games zijn (in Europa) volgens mij nooit in grote oplagen gedrukt, maar ik kan me niet voorstellen dat ze over een paar weken al allemaal weg zijn. Of het spel echter voor die tijd een prijsverlaging krijgt kan ik niet zeggen. Met 100 uur speelplezier is 60 euro natuurlijk ook wel een redelijke prijs.

Ik geloof niet dat deze enigszins zeldzaam is of gaat worden. Persona spellen verkopen zich redelijk en in voldoende oplagen (hoewel, Persona 4 Golden was meest succesvol met 240k verkochte spellen in Europa), zou me dan ook enorm verbazen moest deze niet voor 30 euro te krijgen zijn binnen een maand of 3 tot 6.

En het zijn meestal de duurdere speciale edities die uitverkocht geraken, tenminste als ze limited zijn. Is volgens mij zelfs een goed teken voor de verkoop van de normale editie, want ik hoop dat deze enorm goed gaat scoren.

Als ik 'm nog kan vinden koop ik 'm morgen ofzo.

Zo zeet ie en zo deet ie.

Of zoiets.

Zo'n mooi dooske kon ik toch moeilijk weerstaan, al heb ik overigens ook wel de indruk inmiddels dat ie gewoon overal ligt. En die 'limited' editie blijkt een paar jaar later toch ook weer niet heel gelimiteerd.

Zal nu ook vast weer zo zijn.

Maar hoe dan ook.

Wilde 'm nu.

En de beginselen van de opstartfase lijken goed weer te geven waarom. De kleurrijke crea knalt van het scherm. Lekker gekke muziekskes. Hier was ik echt eens aan toe.

Trouwens, de PS3 versie kan wel eens een zeldzamer object worden in de toekomst. Niet dat dat wil zeggen dat hij ooit waardevol wordt, maar het kan gebeuren.

Hoe dan ook erg content met de mijne. Heerlijk sfeertje. Meeslepende verwikkelingen. Memorabele personages. Tot nu toe zit het er allemaal in. De hoogblonde Ryuji bijvoorbeeld. Zijn eeuwige paniek werkt vaak wel aanstekelijk.

Zoals we wel vaker zien bij Japanse titels heeft lang niet alles voice acting maar wat er in zit is opvallend sterk. Waar ik overigens wel aan moet toevoegen dat ik gewoon in het Engels speel. De redelijk unieke vibe komt voor mij zeker tot leven. Echt eens wat anders. Lekkohr.

avatar van Maxigames
Ik ben nog niet heel ver maar het is al zeker een prachtige ervaring, ben vooral onder de indruk van het design en het verhaal, maar die battles zijn ook zeer verslavend, de frustratie als ik verslagen wordt maakt de vechtlust alleen maar groter
Het verhaal is enerzijds makkelijk te linken aan problemen in de echte wereld, anderzijds wordt er soms zo extreem emotioneel gereageerd op alles dat ik het ook best komisch vind.

So zeg:

Relax.

Eindelijk Kamoshida oftewel de eerste baas verslagen.

Niet dat ik er heel lang mee bezig ben geweest of vele pogingen heb ondernomen.

Pittige turnbased bossfights zijn niet direct mijn favoriete activiteit dus had 'm na de eerste poging een tijd weggelegd met weinig zin om er nog aan te beginnen, eens moest ik er echter toch maar weer eens mee door. Want afgezien van enkele doorbijt delen blijft het in grote lijnen natuurlijk een strak gestileerd kunstjuweeltje, dit alles.

Fijn dat ik nu met een frisse impuls weer door kan.

Erg vlot raas ik er misschien niet doorheen, maar, wie wat bewaart:

Die heeft dus nog altijd wat.

En dat is dat.

avatar van Maxigames
Nu heb ik het dan uiteindelijk uitgespeeld, enerzijds was ik blij eindelijk te weten hoe het afloopt anderzijds jammer dat ik niet nog meer te zien krijg in Persona 5.
Het dagelijks leven, de band die je opbouwt met de characters en het verhaal dat over het leven en de wereld doet nadenken is zo mooi en overtuigend gepresenteerd dat ik er geen genoeg van krijg en gewoon nog een keer begin.
Er zijn dit jaar een hoop topgames uitgekomen, het is natuurlijk appels met peren vergelijken om te zeggen welke ik het beste vind, maar dit is voor mij toch zeker de meest memorabele.

Winkelwagentje (moderator)
Na een paar weken te zijn afgehaakt ben ik inmiddels weer aangehaakt en fully immersed in the Metaverse.

Had even wat moeite om in het verhaal te komen bij de eerste case. Maar de verslaving heeft nu wel hard toegeslagen.

Al twijfel ik er inmiddels wel aan of het me nog gaat lukken om deze game dit jaar nog uit te spelen. Ik ga er voor mijn gevoel erg langzaam doorheen. Nu een kleine 40 uur op de teller en zit nu zo'n beetje middenin de derde case. Ik schat ook dat ik tot nu toe een derde van mijn tijd heb doorgebracht in Mementos.

Zo, hier ook nog maar eens aan begonnen, zo aan het einde van het jaar. Mijn smaak is zo langzamerhand toch volledig geënt op de Japanse game industrie, dus wilde dit ook wel eens een kans geven.

Heerlijk spel, waar ik normaal nooit zo van de eindeloze cutscenes en dialogen ben, word ik er hier compleet ingezogen.

Ik moet nog wel onwijs wennen aan alle mogelijkheden van het spel en de combat. Ik weiger 'm op easy te zetten (speel nu op Normal), maar heb tot op heden al moeite met palace 1. Maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik alle mogelijkheden nog aan het ontdekken ben. Met name rond de persona's: het fusen en verzamelen ('praatoptie' tijdens combat).

De recente ontwikkeling rond een zekere bekende zanger en zijn ‘trollenleger’ doet me wel een beetje hier aan denken.

Alsof de Phantom Thieves een projekje van ‘m hadden gemaakt wat hem uiteindelijk ertoe dwong een filmpje van zichzelf te schieten en alles op te biechten.

Met alle ongemakkelijke gevolgen van dien.

Bizar eigenlijk dat ik dit toch alweer een tijdje heb liggen, met al aardig wat uren erin toch pas met de tweede palace bezig.

Hoe dan ook een prachtspel en zou het nog steeds graag eens uitspelen.

Of dat er ooit van komt echter blijft nog eventjes een tweede.

Confusie
Haha inderdaad, Dotan zou zo in deze game kunnen figureren.

Ik heb exact hetzelfde als jij verder. Ben hier ooit aan begonnen, vind het megavet en ben in de tweede palace. En toch... heb ik het al een tijdje niet aangeraakt en ben ik nu met God of War bezig bijvoorbeeld. Misschien is het ook wel de lange speelduur die me afschrikt ofzo, begreep dat dit wel richting of over de 100 uur gaat.

Is vooral erg traag allemaal.

Zo'n palace is bijna een game op zich.

Ja, voor mij is het toch ook wel erg moeilijk om zo lang bij hetzelfde te blijven hangen.

De verleiding van iets nieuws altijd op de loer.

Maar binnenkort toch maar weer eens oppakken.

Proberen.

Ook qua turn based is het wel een van de interessantere en meer vermakelijke systemen die ik ben tegengekomen.

Eens, ik ben niet persé een groots fan van turn based combat, maar hier is het zo snel, stijlvol en goed uitgewerkt. Ik moet deze game zeker niet laten liggen nu.

Bijna door m'n 2de pleethru met de Japanse voices... Waar blijven jullie? Society needs ya!

Nee, doe rustig aan...

Tja weet je wat is ook ik bevind mij inmiddels in bepaalde Scandinavische sferen waardoor mijn intentie om hier een van deze dagen weer eens in te duiken toch weer op lange baan is komen te belanden.

Wel enige bewondering voor dergelijke toewijding.

Sommigen van ons mochten willen dat het zo kon.

Kwam er zo nu dan misschien toch net wat minder hard een leuk zakcentje vanuit mijn broek naarbuiten gefietst.

Squall Lionheart schreef:
Bijna door m'n 2de pleethru met de Japanse voices...

Dat is commitment! Mijn eerste playthrough duurde al bijna een jaar - ik liep wat dagen betreft in-game zo'n beetje één of één als in real-life. Dus mijn tweede playthrough laat ik nog even gaan.

Na 2½ x uitgespeeld te hebben en meer dan 300 uur op de klok, toch maar even tijd voor een mening:

Met stip de beste Persona game van de hele reeks. Niet m'n favo verhaal, noch m'n favoriete characters, zelfs niet de beste OST... Maar absoluut de beste game. Alles is zo tot in de puntjes afgewerkt en verzorgd dat het idd de nieuwe golden standard is voor JRPG's.

Echt elke selectie en button press voelt dynamisch en schmoove. De sfeer druipt constant van 't scherm af, of je nou in het equip menu'tje zit, of battle commands aan't kiezen bent. Alles vloeit en swoopt en spat zo lekker dat zelfs de turn-based gevechten je het gevoel geven intensief acrobatisch bezig te zijn. Ook heerlijk dat alle knoppen worden gebruikt en voor elke aktie lekker snelle shortcuts zijn. L1 om de weakness te checken swoosh, driehoekje voor Persona menu swish, X om de juiste skill te kiezen flash, klaar voor een all-out attack ka-pling! Waarop het victory screen het beeld in knalt en het loot-menu vlekkeloos terug zwiept naar het dungeon screen. Echt super stijlvol allemaal.

Ook te gek hoe actueel de game is, niet alleen in de onderwerpen (van SJW's en anonymous tot alt-right politiek populisme), maar ook in de grote aandacht voor social media, phone-interactie en internet culture in general. Alle hedendaagse issues komen langs met een mooi gebalanceerde blik op de gebeurtenissen. Ook de kritiek op religie is aanweziger als ooit. Te gek dat de eindfight dit keer de meest letterlijke versie is van de aloude RPG trope God killen met de power of friendship to save christmas... by summoning Satan to shoot 'm in the face! En hoewel de Jungian archetypes dit keer iets minder in het verhaal verweven zijn (ipv je shadow te confronten, of figuurlijk zelfmoord te plegen, is dit keer injustice rage de motivator), blijft het een geweldig gegeven die het high-school drama een extra laag geeft en het geheel een lekker groots spiritueel-kosmisch tintje meegeeft.

Het overkoepelend verhaal van youth in revolt en de drang naar true justice is erg goed uitgevoerd, kon ik me weer vlekkeloos inleven in de anger en angst van deze jongeren. Fuck those corrupt old farts! Nog sterker is het feit dat dit alles niet als te zwart-wit wordt gebracht (hoewel de badguys behoorlijk karikaturaal waren), maar elk thema een objectief kantje kent, wat het meer humanistisch maakt dan ideologisch. Ook cool dat op 't eind de game een stuk meer richting Shin Megami grootsheid gaat dan de andere Persona's.

Ook de humor, luchtigheid en lifesimming is nimmer afwezig, zonder te clashen met de psychologische en filosofische inhoud. Zo zijn je antwoordmogelijkheden dit keer een stuk grappiger en veelzijdiger. Ook de vele verschillende mini-games en side activities zijn te gek en verlichten de boel enorm, Burger Challenge accepted! Ook de constante aanwezigheid en commentaar van je kat Mona leuken het enorm op, hoewel sometines...

En dan nog het beste van dit deel, de dungeons. Niet alleen is er de old-school random soort, maar ook krijgt iedere boss, gebaseerd op een van de zeven doodzonden, een unieke eigen dungeon. Niet alleen zijn ze verbazend lang, maar ook nog eens onderverdeeld over super sfeervolle gebiedjes, die het idd bijna tot eigen gamepjes maken op zich. Ook de omlijsting van het verhaal, waarin je de hele game in flashback vertelt, is erg cool, en zorgt met de mission stijl voor een lekkere drive elke keer. Ook te gek dat de gesprekjes terug zijn, demonen geld afkloppen never gets old!

Kortom, erg mooi design, mega lekkere turn-based feel, een gigant van 'n verhaal met menselijkere chars dan ooit tevoren, tonnen sfeer, mega veel side leuks en amazing dungeons. Dit was voor mij de reden om een PS4 aan te schaffen en alleen deze game heeft de aankoop al dubbeldik gerechtvaardigd.

Oh, en Makoto best girl!