Cinders (2012)

PC / Macintosh / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch
Adventure / RPG

Ontwikkeld door MoaCube
Uitgegeven door MoaCube en Crunching Koalas

Cinders geeft het klassieke sprookjesverhaal een volwassen 'twist'. Je volgt onder meer het verhaal van Cinders, welke bij haar stiefmoeder en diens twee dochters woont. De game snijdt onderwerpen aan als opgroeien, onafhankelijk worden en keuzes maken. Met meer dan 300 beschikbare keuzes telt het spel tal van eindes.

Tijdens de laatste Steam Sales opgepikt en totaal geen spijt van gehad. Een 'choose-your-own-adventure'-achtig spel / visual novel - of hoe je het ook wil noemen - maar bijzonder charmant voor dit genre. Zowel de plaatjes (stilstaand met hier en daar een animatie op zijn tijd) als muziek zijn heel erg sfeervol en ook de schrijfstijl past prima in het geheel. Het vertelt het Assepoester verhaal - maar dan in een meer volwassen stijl dan de klassieke sprookjes. Zoals gebruikelijk bij dit soort spellen draait het dan ook voornamelijk om de keuzes en beslissingen die het verhaal steeds in verschillende richtingen draaien en waardoor meerdere alternatieve eindes ontstaan. Ik ben er in ieder geval een keer of drie (tot nog toe) doorheen gegaan met steeds een behoorlijk andere epiloog.

Voor liefhebbers van Telltale-achtige games, die kunnen leven met het feit dat je hier voornamelijk zit te lezen en dus geen visueel spektakel hebt zou ik zeggen zeker eventjes naar kijken. Heb hem ook al in een Indie bundel zien zitten en komt wel eens in de sale voorbij en het is de paar euro echt wel waard. Ik kijk in ieder geval erg uit naar de volgende game van deze ontwikkelaar (zelfde visual novel principe), en ben dermate overtuigd van hun kwaliteiten dat ik die zelfs netjes full-price ga aanschaffen.

Nu twee endings gezien en tis wel mooi zo

Ben niet zo enthousiast als Sinner hierboven.
Het is een visual novel die weliswaar veel eindes kent maar er zit per playthrough behoorlijk wat overlap. Deze overlap kun je gelukkig makkelijk doorspoelen en dan stopt het doorspoelen wanneer er input nodig is.

Dan kom ik direct op een punt van kritiek: het zijn wel onwijze lappen tekst met veel geblaat en weinig wol tussen de punten waar je als speler een beslissing neemt.

Het is een volwassen Assepoester met alle 50 tinten grijs op moreel gebied, als nuancering op de zwart witte moraal en flat characters die we zo goed kennen van het sprookje.

Leuk en interessant in de eerste playthrough, maar er wordt werkelijk niks aan de verbeelding van de lezer/speler overgelaten. Tel daarbij op dat het er weliswaar prachtig uitziet, maar ook wel erg statisch is (plaatjes met talking heads), dan kom ik toch niet boven de 3* uit voor dit onderhoudende verhaal

centurion81 schreef:
Nu twee endings gezien en tis wel mooi zo

Tweemaal erdoorheen is netjes, en het staat wel vaker in de sales dus qua prijs/kwaliteit vind ik een 3 wel een nette score. Als sales titel overigens - niet full-price. Ik weet niet of ik hem 7 jaar later en diverse graphic novels verder nog steeds een 4 zou geven maar een 3 of 3.5 denk ik zit er wel in. Voor...max 5 euro? 6?

Wat me het meeste stoord is het absurde feit dat ik nooit aan die andere game van dit development team geraakt ben of het ook maar aangeschaft heb. Eens kijken of ik die eens in een Steam sale op kan pikken, of dat hij eventueel ook op de Switch staat. Zodat ik alsnog eraan kan beginnen.

Edit: Solstice staat niet op de Switch, wel op Steam. Overigens ook niet hier op de site.