The Legend of Zelda: Breath of the Wild (2017)

Nintendo Wii U / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Nintendo

Een eeuw geleden woedde er oorlog tussen de bevolking van Hyrule en Calamity Ganon, het Onheil. Daarbij is Hyrule deels verwoest. Honderd jaar later wordt Link wakker door een mysterieuze stem, maar zijn geheugen is hij kwijt. Langzaam maar zeker komen zijn herinneringen weer terug, terwijl hij meer leert over de wereld, zijn vrienden, het verleden, maar ook over zichzelf. Verken het grote Hyrule in deze open wereld game, ga allianties aan met de vier naburige stammen, en versla samen Calamity Ganon.

avatar van All Seeing Fish
horizon schreef:

Ik zag nergens een spel waar je een boom kunt omhakken om een brug te maken. Of waar je je eigen eten kunt klaarmaken. Waar je je dikkere kleding in winter gebieden moet aantrekken. Ook niet in een Horizon Zero Dawn volgens mij.
De content van deze Zelda is dik. Het verhaal zal afwachten zijn aangezien daar nog helemaal niets bekend over is.

Het moet natuurlijk geen overkill worden dat survival-houthakkertje spelen, tot op een zekere hoogte zoals Tomb Raider vind ik wel oke.

avatar van 3bdelilah
Artistiek schitterend, technisch minder.

Maar dat maakt mij weinig uit, wie graphics en details verwachtte van The Witcher 3 op een high-end PC zou sowieso bedrogen uitkomen. Men moet niet vergeten dat we nog vastzitten aan de Wii U, op het gebied van hardware nogal een bottleneck voor de visie van de mannen en vrouwen achter deze Zelda.

Maar ik heb veel goeds gezien, een dynamische wereld waar veel gebeurt en veel kan. En blijkbaar is het zelfs mogelijk om dit deel uit te spelen zonder het verhaal af te maken (bron). In dat opzichte lijken ze hun belofte van non-lineariteit absoluut waar te maken. Nog maar te zwijgen over de toegenomen uitdaging, volgens veel testers op E3 zijn bepaalde gebieden genadeloos (maar niet onmogelijk) en dat is héél lang geleden dat ik dat voor het laatst heb ervaren in een Zelda spel. Ook veel minder hartjes te vinden, in plaats daarvan rauw vlees eten of vlees koken voor extra hartjes, maar ook rekening moeten houden met het weer en de daarbij horende status effecten. Heerlijk dat soort role-playing elementen.

Kort gezegd, na een teleurstellende Games Award in december 2014 waar deze Zelda veel te wensen overliet, en daarmee mijn vertrouwen kelderde (zie mijn bericht van 2 februari 2015), heeft deze E3 bij mij de vlam weer aangewakkerd. De komende maanden nog even alles fijn poetsen en de ervaring in maart volgend jaar wordt onvergetelijk.

3bdelilah schreef:
Artistiek schitterend, technisch minder.

Is het dan niet eigenlijk technisch gezien erg goed dat ze dit uit een Wii U weten te halen?

avatar van Brains
Technisch gezien wel. Ben wel erg benieuwd hoeveel verschil de NX gaat maken.

avatar van Onderhond
Uiteindelijk toch het spel dat de meeste social media hype heeft teweeggebracht. Én de langste wachtrij (tot 8 uur voor een paar minuten gameplay las ik?). Doen ze dan toch weer niet slecht.

avatar van Onderhond
Daarna is trouwens ook nog verduidelijkt dat het niet wil zeggen dat de graphics op beide platformen kwalitatief hetzelfde zullen zijn.

avatar van horizon
NX gebeuren is nu nog zoveel speculatie. NIntendo Amerika directeur gaf al aan dat het niet om Terraflops draaide. Dan weet je dus nu al dat de NX minder harde rekenkracht zal hebben dan de PS4 en Xbox One. En zeker minder dan de nieuwere versies daarvan.
Het is knap dat de NX zolang onbekend blijft. Ben erg benieuwd op welke ervaring Nintendo gaat sturen aangezien ze VR ook nog niet geschikt vinden voor mainstream publiek.

Enfin, Zelda beelden nog eens terugbekeken en dat ziet er toch wel steeds leuker uit. Dikke must have in de Wii U collectie. Als het meezit ben ik tegen die tijd klaar met Xenoblade.

horizon schreef:

Absoluut, met 't beetje wat ze hebben maken ze er het beste van, dus voor dat niets meer dan lof.

Wat betreft speculaties over de NX versie, volgens Aonuma is de "ervaring identiek, maar in visueel opzichte iets anders" (bron). Hoogstwaarschijnlijk dan 1080p (t.o.v. van de Wii U's 720p) en hopelijk een verdere draw distance (aardig wat pop-in bij de Wii U versie) en betere anti-aliasing.

Maar zolang we niet precies weten wat de NX is, blijft het giswerk natuurlijk.

Onderhond schreef:

Allebei deze elementen zijn volledig te verklaren door het enorme gebrek aan content op deze console. Ongelooflijk eigenlijk dat iedereen nu nog in de open-world hype trapt gewoon omdat er Zelda in de spelnaam staat. Ook dit zal weer groot en leeg zijn, volgens het motto: wide as the ocean, deep as a puddle. Maar dan wel een lege wereld in pastelkleuren.

horizon schreef:

Ik zag nergens een spel waar je een boom kunt omhakken om een brug te maken.

In Firewatch kwam dit voor.

horizon schreef:

Of waar je je eigen eten kunt klaarmaken

Dit is gewoon een zoveelste variant van het craften. Het feit dat je verschillende soorten voedsel moet combineren om bepaalde zaken te boosten of bij te vullen is helemaal hetzelfde systeem als de spuiten uit Far Cry waar je verschillende soorten bloemen moet verzamelen om ofwel je waarneming of je weerbaarheid of je longcapaciteit te verbeteren.

MarlowBrando
Tja, voor mij is er al teveel content op de Wii u gezien de tijd die ik eraan kan besteden.

Geen idee of je xenoblade Chronicles X kent maar dat is een tamelijke grote wereld die het tegenovergestelde is van leeg.
Bij Zelda heb ik er toch wel vertrouwen in dat dat goed komt.

Mee eens dat het crafting varianten zijn maar ze worden wel goed gebracht.

Overigens...blijkt dat een heel team van Monolith Software heeft meegewerkt aan deze Zelda. Bron.

Dat geeft me best wel wat vertrouwen wat betreft de eventuele opvulling van de wereld...

Sinner schreef:

Apart dat dit nu overal zo aangehaald wordt aangezien dat al bekend was in 2015. Na het uitkomen van Xenoblade X is Monolith aan Zelda gaan meehelpen. Maar ze hebben ook met Animal Crossing: New Leaf meegewerkt.
Is niet voor niets eigendom van Nintendo.

Denk dat Nintendo erg onder de indruk van de wereld van Xenoblade is geweest en daarom Monolith vooral daaraan heeft laten werken.

Oh dat was dus volledig aan me voorbijgegaan destijds. Vandaar. Maar zo heel vreemd vind ik het niet dat het momenteel (nogmaals dus) wordt aangehaald, een game / wereld als Xenoblade is een meer dan behoorlijke referentie.

Ik kijk er in ieder geval nog meer naar uit nu dan al het geval was.

Open your eyes. Wake up Link.

Voice acting dus bevestigd. Maar Link blijft stil. Naar mijn mening ook beter.
Maar deze trailer boven is toch belachelijk mooi. Na een minuut barst het echt uit in pracht en praal. En de omslag in muziek bij de 2 minuten mark is prachtig. Het ziet er gewoon uit als een wereld waar ik in wil vertoeven.
De game waar ik naar uitkijk.
Winnaar van de E3.

Ik kan mij niet voorstellen dat Nintendo dit verpest. Mischien wel de game die Nintendo moet redden. Aangezien het een launchgame voor de NX word.
There is a lot riding on this one.

avatar van 3bdelilah
Zoals eerder gezegd technisch minder, en dat is te zien in de analyse van Digital Foundry. Ik kan leven met 720p, en het gebrek van AA en regelmatige pop-in vind ik jammer, maar daar kan ik mee leven. De frame drops zie ik echter wel als storend. Vooral tijdens gevechten en wanneer het gras brandt schijnen de drops frequent te zijn, en soms ook gewoon tijdens het lopen.

Ik hoop (en verwacht) dat Nintendo dit ouderwets in de komende maanden fijn poetst. Met de imperfecties van de Wii U versie begin ik toch erg nieuwsgierig te zijn naar de NX versie.

avatar van 3bdelilah
Codenaam NX kan de kast in, Nintendo Switch is aangekondigd! Releasedatum is maart 2017 en Breath of the Wild wordt een launch title, samen met o.a. Skyrim en Splatoon.

Let's play Video van BotW:

The Legend of Zelda: Breath of the Wild – Let’s Play Video - YouTube

Apart trouwens, bij andere Meter sites kun je een video invoegen, hier niet!

avatar van horizon
Is ook nieuwe trailer verschenen. In bovenstaande video heeft hij toch echt nog een Wii u gamepad vast. En als je dat zo ziet gaat de Wii u wel met een échte topper het veld verlaten.

horizon schreef:

Klopt, laatste geruchten zijn volgens mij dat de Switch-versie een week voor de wii-u gereleased wordt. Dit zou juni zijn, maar laatste week lees ik ook weer op meerdere plekken dat het toch een launchtitel gaat worden. Dat deze kerels op de wii-u spelen is ook logisch omdat de switch nog niet officieel onthuld is natuurlijk

Ik haal deze Zelda voor de Switch en voor de Wii-U..
Al is het alleen maar voor de verzameling. Ik zit alleen nog te wachten op de precieze datum wanneer ze hem uit brengen. Wanneer krijgen we eigenlijk een Nintendo Switch link?. Op Gamesmeter..

Aankondiging/info mbt de Switch is 13-01 meen ik. Gerucht gaat dat de release op 17-03 is. Zelda zou niet bij launch zijn, maar vermoedelijk zomer, juni/juli.

-marco- schreef:

Haha! wat fijn dat je er naast zit Marco!
Nee het word gewoon 3 maart Zelda spelen op de nieuwe Switch.
Ik sta eerste op de lijst bij intertoys dus ik wil graag snel een recensie maken van deze nieuwe Zelda.

Gelukkig idd! Ik heb 2 pre-orders staan, dus hoop ook op day one zelda op de Switch te spelen.
Wel een karige line up kwa games op release.

Dat is een feit hopenlijk komt Nintendo nog met een paar verassingen...
Maar dat ze deze Zelda op tijd af hebben is al een presentatie..
Alleen willen we meer..

avatar van Onderhond
Toch is het een beetje apart dat eerst iedereen extatisch is dat er geen region lock is, om daarna de Japanse line-up (die uitgebreider is) volledig te negeren.

avatar van Princess Piranha
Misschien moeten ze het importeren weer leren. En het is lastig als je geen Japans kan? Of bedoel je dat niet?

Princess Piranha schreef:
En het is lastig als je geen Japans kan?

Ondermeer dat. Ik zou een game alleen importeren als het ook echt volledig Engels is.

Ik ken wel wat mensen die blijkbaar de US speciale editiesvan Breath of the Wild voor de switch op Import hebben omdat daar de extra's blijkbaar een stuk knapper zijn dan wat je in Europa krijgt (heb ik zelf niet op gelet tbh...omdat ik zelden nog speciale edities in huis haal). Dat is dan wel weer een echt pluspunt.

Hoe dan ook ik ben er wel echt benieuwd naar. Blijft voor mij wel een WiiU aanschaf aangezien ik de Switch pas ergens volgend jaar in huis haal. Maar ik ben er wel ontzettend benieuwd naar. En ik ben blij dat de pre-orders toch echt wel snor zitten voor de Switch (en Zelda).

avatar van horizon
Japans met Engelse subs is voldoende.

horizon schreef:
Japans met Engelse subs is voldoende.

Dat bedoelde ik feitelijk met Engels. Menu's en subs in het Engels zijn een must. Voor de voice-acting boeit het me niet.