
The Legend of Zelda: Breath of the Wild (2017)
Nintendo Wii U / Nintendo Switch
Action / Adventure
single player
Ontwikkeld door Nintendo
Uitgegeven door Nintendo
Een eeuw geleden woedde er oorlog tussen de bevolking van Hyrule en Calamity Ganon, het Onheil. Daarbij is Hyrule deels verwoest. Honderd jaar later wordt Link wakker door een mysterieuze stem, maar zijn geheugen is hij kwijt. Langzaam maar zeker komen zijn herinneringen weer terug, terwijl hij meer leert over de wereld, zijn vrienden, het verleden, maar ook over zichzelf. Verken het grote Hyrule in deze open wereld game, ga allianties aan met de vier naburige stammen, en versla samen Calamity Ganon.
- nummer 3 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=1rPxiXXxftE
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Hopelijk weer met die vreemde The Legend of Zelda: Majora's Mask (2000) sfeer...
The Legend of Zelda: Breath of the Wild 2 - Preview | Power Unlimited - pu.nl
Inmiddels, met 14 hartjes onder de riem is het vecht-systeem niet meer zo een sleur, zeker ook omdat je de meeste gevechten hoedanook uit de weg kunt gaan. Zelfs voor de na 3 slagen brekende wapens is er inmiddels een klein beetje een alternatief, maar dat blijft vervelend. En in mijn ogen een design-flater.
Zojuist Ganon verslagen. Zit op zo'n 90 uur. Heb zo'n 80 tempels en 100 koroks gehad. Nog zat gameplay dus! Heerlijke game.

Welke plaats dit game in mijn herinnering gaat innemen is me momenteel nog niet helemaal duidelijk, maar het gaat vermoedelijk wel een plaats in mijn top 10 bekomen.
Het beste spel aller tijden is het iig niet, momenteel toch niet, maar wie weet gaat mijn geheugen dat geleidelijk aan veranderen.
Waar zat de omslag dan precies in, daar je eerst nog overwoog te stoppen❓
Ik ben oprecht benieuwd, blijft namelijk een groot mysterie voor mij deze titel:
❓❔❓
Het is niet het geniaal perfecte spel dat de pers ervan gemaakt heeft, maar dat moet ook niet. Hier past gewoon veel samen. Natuurlijk zijn er ook heel wat ongerijmheden, qua mechanics en vooral qua verhaal, maar dat is deel van de Japanse verhalende structuur, je moet het er maar bij nemen.
Tja, dat hele gedoe kon je met zijn huidige nummer één natuurlijk al niet serieus nemen.
Hoe is dat zo’n vanzelfsprekende conclusie in jou ogen? Alleen omdat jijzelf het geen goede games vind? Last Of Us en BOTW zijn geprezen games die tig hoge cijfers ontvingen van zowel de amateur reviewers als professionele critici. GM is daar niet een eigenaardige uitzondering in en het is daarom geen rare gedachten dat deze titels de #1 en #2 positie bereikt hebben. Ja, als je verwacht dat de Top 250 een representatie van je persoonlijke smaak is dan is een Top 10 van gemiddelde cijfers haast gegarandeerd om tegen te vallen. En zelfs al zou de lijst overeenkomen met je visie dan zullen er weer genoeg andere mensen zijn die het daar weer mee oneens zijn. Zo word het nooit goed. Zo'n Top 250 gaat juist om hoeveel de betreffende games voor een breed publiek betekende. In dat opzicht vind ik het juist leuk om te zien hoeveel mensen BOTW te gek vinden, ondanks dat het van mijn persoonlijke smaak afwijkt.
De hele top tien van deze top tweehonderdvijftig bestaat uit releases van de laatste jaren, voor mij is dat geen realistische indicatie. Zegt naar mijn idee meer iets over het stemgedrag op deze site, leuk voor wie daar in is geïnteresseerd maar voor mij persoonlijk heeft dat niet zoveel waarde daar ik het idee heb dat het nogal wat steekjes laat vallen. Iets wat je ook wel terugziet op deze site als geheel, weinig focus op de meer klassieke titels die vaak toch als grondlegger funderen voor wat wij vandaag de dag doorgaans ervaren. Voor mij klopt zoiets al niet wanneer dingen als Ocarina of Time of om maar iets te noemen Half-Life er niet eens in voorkomen. En met name bij die laatste doel ik dan op de historische impact, aangezien deze titel niet eens zo hoog bij mij persoonlijk aangeschreven staat en niet in mijn eigen top tien voorkomt.
Wijken wel beetje af van BOTW bespreken, maar voor wat jij benoemt is de alternatieve top 100, samengesteld uit Top 10 lijstjes denk ik ook beter. Daar kijken mensen meer naar welke games "vormend" zijn geweest e.d. en zie je, toevallig of niet, ook de door jou genoemde titels bovendrijven.

waar de recente gamehits zoals BOTW over 30 jaar staan en hoe daar dan op teruggekeken word.
Kan me niet voorstellen dat dat veel gaat zijn, daar men hier nauwelijks iets aantreft wat echt uitsteekt boven alle andere open wereld releases vandaag de dag. Ik noemde Ubisoft al.
Iets als Ocarina of Time heeft onbetwistbaar een onuitwisbare indruk nagelaten met iets wat tot dan toe in de verste verte niet was vertoond. Ook proef ik van de magie die je daar alleen al bij dat dorpje aan het begin voelt hier nergens ook maar iets terug.
Maar dat zal wel persoonlijk zijn dan.
Nintendo heeft met deze Zelda wat mij betreft eerder een stap terug gedaan door krampachtig mee te willen gaan in elders reeds platgetreden sandbox elementen. Het feit dat ik deze keer zelf de volgorde van de eindbazen kon kiezen wist bij mij in ieder geval geen revolutionair gevoel teweeg te brengen.
Verder - niets mis met deze Zelda, ook al heb ik hem niet uitgespeeld blijf ik hem echt bijzonder aangenaam vinden. Maar of ik hem beter vind dan A Link to the Past, The Wind Waker of Links Awakening (de oude - ik sta te springen om de remake te kunnen spelen eenmaal ik een Switch heb)? Dat zeker niet. Maar ik blijf er ook bij dat heet van durf getuigd om de serie met (bijna) ieder deel toch weer een andere invalshoek te geven.
Wat tevens mijn vrees is voor de sequel. Die lijkt namelijk net wat te veel hierop van de weinige info die we hebben mogen zien, dus ik moet bekennen dat mijn interesse bijzonder laag is. Ik hoop dat dit nog verandert in de toekomst als er verdere informatie wordt gegeven.
Wat tevens mijn vrees is voor de sequel.
Inderdaad - daarom blijft de vraag even open totdat er meer informatie beschikbaar is voor mij. Tot nog toe krijg ik echter het Breath of the Wild 1.5 gevoel. En dat zou ik wat minder interessant vinden. Aan de andere kant - je hebt tenslotte ook Ocarina of Time en Majora's Mask - die erg op elkaar leken maar uiteindelijk toch heel andere mechanics hadden en een heel andere sfeer / beleving gaven. Of zelfs een Phantom Hourglass en Spirit Tracks - wederom games die bijzonder veel van elkaar weghadden maar toch een eigen draai aan de gameplay wisten te geven.
Voor zover ik me herinner niet. Maar ik kan me vergissen met Hourglass en Spirit Tracks, beiden heb ik nooit volledig uitgespeeld en slechts een paar uur op de teller staan. Ik denk de enige games waarbij het gebeurt zijn de Oracle of Seasons / Ages games? Maar zoals gezegd er is gewoon nog niet genoeg info voorhanden.
(Edit: oh en is de map van A Link to the Past en A Link Between Worlds ook niet hetzelfde?)

Tot zover deze kort shout-out naar deze tijdloze klassieker.



Misschien dan ook meteen die DLC pass halen. Eigenlijk ben ik best wel geïnteresseerd in die Champions' Ballad, maar ik heb me laten vertellen dat ie een beetje meh is. We gaan 't zien.
Wel gelijk ook het eerste grote minpunt: de motion control tempels. Wat is dat enorm vervelend. Leidt enorm af van het speelplezier van de rest van de game.
Naast de motion controls (gelukkig minimaal aanwezig) nog wel een ander minpunt: de weersomstandigheden. Het is geinig gevonden dat je speciale elixers of kleding nodig hebt om niet te bevriezen of verbranden, maar op een gegeven moment wordt het irritant. Ook heb ik nog niet kunnen vinden hoe je de taal op Engels zet zonder de systeeminstellingen te wijzigen.
Vandaag de tweede devine beast verslagen, dus nog een lange weg te gaan. Pittige game!
De gameplay werkt tot zover prima. Ik moet de combat nog wat onder de knie krijgen, maar voor zover werkt dat best lekker. Link loopt voor mijn gevoel wel wat traag. En stamina wordt enorm belangrijk heb ik al door. Oh en de camera had van mij nog wel een tandje sneller gemogen. Die staat nu op zijn snelst ingesteld, maar voelt nog steeds traag in draaien.
Wel al duidelijke pluspunten voor het design, wat vooral in de details en effecten goed tot uiting komt. Dit ziet er enorm gaaf uit. En daarbij ook alvast een pluspuntje voor het sounddesign. Dat klinkt heerlijk voor zover.
De game stelt niet teleur, hoewel ik nog zeker niet mee wil gaan met de superlatieven. Maar ik ben dan ook nog maar net begonnen. Hier ga ik de rest van het jaar nog wel wat tijd aan besteden.