The Legend of Zelda: Breath of the Wild (2017)

Nintendo Wii U / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Nintendo

Een eeuw geleden woedde er oorlog tussen de bevolking van Hyrule en Calamity Ganon, het Onheil. Daarbij is Hyrule deels verwoest. Honderd jaar later wordt Link wakker door een mysterieuze stem, maar zijn geheugen is hij kwijt. Langzaam maar zeker komen zijn herinneringen weer terug, terwijl hij meer leert over de wereld, zijn vrienden, het verleden, maar ook over zichzelf. Verken het grote Hyrule in deze open wereld game, ga allianties aan met de vier naburige stammen, en versla samen Calamity Ganon.

Ik vind het wel tijd voor een review, al heb ik de game bij lange na nog niet uitgespeeld. Ik merk een beetje dat ik niet helemaal lekker in de game weet te komen, ondanks dat de map gigantisch is. Misschien wel te gigantisch, ik word liever misschien wat meer gestuurd. Maar het is wel genieten van de visuele stijl van de game, samen met de prachtige soundtrack en geluiden. De game is uitdagend, maar daar komt het weer, misschien wel té uitdagend. Als ik de game vergelijk met het andere pronkstuk van de Switch; Super Mario Odyssey, dan voelt die game meer als een fungame aan en Breath of the wild als iets veel groters. Ik geef zelf dan toch meer de voorkeur aan het eerste. Mario Odyssey pak je even snel een uurtje op, voor Breath of the wild moet je voor mijn gevoel uren gaan zitten. En de gameplay spreekt me gewoon net wat minder aan. Ik begrijp direct waarom de halve wereld lyrisch over deze Zelda is, maar het kan voor mij ook too much zijn. Overigens zal ik nog zeker wel verder gaan spelen, wie weet zit er dan nog eens een hoger cijfer in. Van een hoop aspecten ben ik namelijk wel erg onder de indruk.

En wat te denken van het feit dat het meesterzwaard in deze geen fuk voorstelt.

Zich waarlijk een dikke let down deceptie toont.

Op dat punt waar je dan eenmaal daar bent.

Nauwelijks onderscheidend van karakter.

En laten we wel wezen, het had natuurlijk best leuk geweest, na een tijdlang ploeteren met die breukgevoelige zooi, nu eindelijk eens iets standvastigs in handen.

Maar vergeet dat maar mooi.

Heel gauw als het ook nog kan.

Vroeger was het nog van zo van ow vet jee man ik heb het legendarische meesterzwaard bemachtigd.

Ook al niet meer zeet ie.

Blijft er nog over.

Superskralend.

Confusie schreef:
En wat te denken van het feit dat het meesterzwaard in deze geen fuk voorstelt.

Zich waarlijk een dikke let down deceptie toont.

Op dat punt waar je dan eenmaal daar bent.

Nauwelijks onderscheidend van karakter.

Maar vergeet dat maar mooi.

Heel gauw als het ook nog kan.

Ook al niet meer zeet ie.

Blijft er nog over.

Superskralend.

Was je dronken toen je dit schreef?

Ik ben altijd zo, dat weet je ondertussen best.

En beslist geen drinker.

Beetje loos een ieder die hier nu nog over wil gaan beginnen.

Overigens deze weer aardig opgepakt momenteel en hoop er misschien zelfs eens een eind aan te gaan breien een van deze dagen.

Maar hoe dan ook blijf ik behoorlijk teleurgesteld over hoe ze een aantal dingen hebben aangepakt en het legendarisch exemplarische meesterzwaard zeg maar gerust tot verkrachting aan toe hebben afgeragd.

Tot een onbetrouwbaar zeg maar gerust redelijk waardeloos ding dat er binnen de kortste keren gewoon glashard mee uitscheidt en je mooi te kakken zet met je shit.

Zo ken ik 'm dus niet.

Verder zit ik er momenteel wel weer redelijk in en blijft het in mijn optiek een mooi spel maar blijf ik een echte Zelda ervaring missen na al die jaren op mijn nieuwe Nintendo nu.

Hopelijk misschien dat een port van Skyward Sword of een eventueel nieuw deel in de toekomst soelaas zal kunnen bieden.

Dit gaat 'm in ieder geval niet worden.

Niet in ieder geval zoals ik voor ogen meen te mogen hebben.

Of te zijner tijd zou hebben gehad.

avatar van dr channard
Moest met de Bloedmaan steeds denken aan dit spel

Wie niet.

Al die kutmennekes weer terug.

avatar van finalman
Waar kan ik zien hoeveel uren ik al speelde met BotW? Ik heb mijn switch nog maar een week.
Ik heb al gezocht via mijn profiel ect. maar nergens vind ik het terug. Iemand die het weet?

finalman schreef:

How to Check Your Hours Played on Nintendo Switch - tomsguide.com

avatar van finalman
Ik heb dat al gedaan en ik krijg enkel te zien wanneer ik voor het eerst speelde met BotW (eerste keer gespeeld: 9 dagen geleden), geen uren! Blijkbaar kun je het pas zien vanaf 100 uren? Damn.

Hmm, vreemd. Heb het even nagekeken, ik zie dat ook. Voorheen zag je daar ook hoelang je de game had gespeeld (wel per 5 uur afgerond). Zeker weggehaald met de nieuwe update?

avatar van finalman
Wel jammer! Ik heb al veel gespeeld en was benieuwd hoeveel uren ik zou hebben.

finalman schreef:
Wel jammer! Ik heb al veel gespeeld en was benieuwd hoeveel uren ik zou hebben.

Hier werkt het wel gewoon...de 11e dag zegt ie hoeveel uur je hebt, daarvoor zegt ie hoeveel dagen geleden je voor het eerst speelde. Je kan ook eea bijhouden als je de ouderlijk toezicht app op je smartphone gebruikt, dat doe ik bv ?

avatar van finalman
Ondertussen kan ik mijn speeluren zien. Ik heb al 50u gespeeld!

avatar van richiedoom
Ondanks dat ik me heel erg met deze game heb vermaakt, is dit het toch niet helemaal voor mij...
Het duurde in het begin lang voordat ik er lekker in kwam, maar na een paar uurtjes was ik toch verslaafd en vond ik het geweldig om de wereld te ontdekken. Soms voelt de wereld wel een beetje kaal aan, maar over het algemeen is er genoeg te doen.

Echter begon op een gegeven moment de klad er een beetje in te komen. Ik vond het zelfs enorm repetitief worden. Torentje beklimmen waarmee je een deel van de map vrijspeelt, tempels zoeken en dungeons vrijspelen. Ik merkte dat ik in het begin zoveel mogelijk tempels wilde ontdekken maar na een stuk of 60 tempels was ik er wel klaar mee en besloot ik voor de eindbaas te gaan.

Alsnog heb ik er 60+ uur ingestoken en ik heb me zeker buitengewoon vermaakt, maar het is voor mij helaas niet de Zelda klassieker waar ik op had gehoopt. Dan krijg ik persoonlijk een warmer gevoel bij the Wind Waker (en ja, ook het varen was repetitief maar ík vond het fantastisch)...

Ondanks dat dit spel al twee jaar een geweldige roep heeft had ik niet verwacht dat het zo erg verslavend zou zijn.

Ik ben nu al 17 uren in Hyrule onderweg en heb eigenlijk nog niks gedaan. Een tempel of 16, 4 delen van de map vrijgelegd, een korok-zaad of 15 gevonden en geen enkel divine beast of hoedanook belangrijke story-missie gedaan. Dat laatste is echter voor een groot deel mijn schuld, want om een of andere manier voel ik me daar nog niet klaar voor. En dat is misschien ook mijn grootste punt van kritiek: het is heel moeilijk in te schatten wat het spel van je verwacht om verder te komen.

Zoals ik al vaak geschreven heb zoek ik niet echt naar uitdaging in games, en hier is er altijd wel een andere weg die je kunt uitgaan las het je ergens te heet wordt (soms letterlijk). Maar naar mijn gevoel mijd ik daardoor ook de plaatsen waar ik echt verder kom. Ik heb bijvoorbeeld nog niet door hoe ik een wachter kan verslaan, hoewel ik er net nu aan denk dat een reflector-schild wel eens zou kunnen helpen .

centurion81 schreef:
Ik vind het nog altijd onaanvaardbaar dat de switch niet gewoon in detail aangeeft hoeveel tijd je elk spel gespeeld hebt. Technisch is die data gewoon voorhanden, maar willen ze die om een of andere onduidelijke reden niet vrijgeven.

Geeft die app meer info?

[quote]Grovonion schreef:

Yep tot in klein detail over wat je hoe lang speelde op een dag en hoeveel dagen je welke game in een maand gespeeld hebt en rankt dit aan eind v/d maand t.o.v. maand ervoor

Ondertussen bijna 40 uren onderweg in Hyrule, 3/4de van de map vrijgespeeld, 52 korok-zaadjes gevonden, 37 tempels en mijn eerste divine beast verslaan (de olifant). Ik pak het spel nog steeds graag op maar een beetje is er wel de sleur ingekomen, het lijkt er bijna op dat er geen verrassingen meer zitten aan te komen, een beetje zoals richiedoom schreef wat repetitief.

Klopt helemaal. Uiteindelijk zelfs geraakt tot drie eindbazen en tot mijn milde schrik maar liefst tachtig uur op de teller waarmee ik het design hier voor een Zelda eigenlijk enkel kan omschrijven als lui en, inderdaad, repetitief. Nergens komt de wereld voor mij tot leven als een Ocarina of Time dat wel deed, wat denk ik met weemoed terug aan al zijn hartverwarmende muziekjes en onvergetelijke gekskes van personages. Doe mij dan ook maar een meer lineaire Zelda die teruggrijpt op de nostalgische factor, echter is dat zeer ijdele hoop daar inmiddels dus al heel duidelijk is bevestigd dat we niet dat maar meer van dit zullen krijgen in vorm van een opvolger:

avatar van dr channard
Het implementeren van old school kerkers en een rijker verhaal zou wel al een grote plus zijn.

Was dit een Ubisoft titel geweest had het kritiek gekregen wegens typisch afgezaagde Ubisoft aspecten. Er zijn zelfs torens om te beklimmen om de map te unlocken. Kom op, een gigant als Nintendo met iets zo grondlegger legendarisch als de Zelda legende die zo'n gewraakt kenmerk van Ubisoft afkijkt welke zij om die reden zelf inmiddels zelfs al overboord hebben gegooid:

avatar van Princess Piranha
Ik snap het probleem van de torens niet? Die werken juist perfect in een game zoals deze.

avatar van richiedoom
Ik snap het probleem wel Confusie, ik heb vorige week hetzelfde neergepend bij de game Spider-Man welke vorig jaar uit is gekomen, ook daar klaagt bijna niemand over de repetitieve side-quests en het 'unlocken' van de map door torens vrij te spelen. Telkens maar weer wordt dat in sandboxgames toegepast, verzin nou toch eens iets anders! Dit soort dingen doen in een game voelt als werken, niet gamen. De makers stoppen dit er alleen in om de speelduur te rekken, een andere reden zie ik niet. BOTW vind ik verder een prachtgame maar ik vond het echt repetitief worden waardoor ik het einde heb gerushed.

Zelf niet eens zo'n probleem met de torens an sich, maar meer het idee dat Nintendo met iets als Zelda zo'n idee afkijkt van een speler als Ubisoft.

Beetje net als Tomb Raider die ineens Uncharted wil nadoen.

Maar erger.

Veel erger.

Zelda hoeft voor mij absoluut niet nóg een sandbox te worden, of zijn. Ze hadden met de allereerste en Ocarina of Time een perfect open wereld idee te pakken, waarom nu ineens zo krampachtig willen inhaken op hedendaags afgezaagde ideeën.

Snap deze release en de populariteit ervan dan ook totaal niet uiteindelijk.

Enige Nintendo game van de laatste jaren waar ik echt enthousiast over ben is Odyssey, en dat is dus een grote nostalgie trip gemixt met interessante eigen ingevingen, dan snappen ze het blijkbaar ineens wel.

richiedoom schreef:
Dit soort dingen doen in een game voelt als werken, niet gamen.
Het werkt hier wel omdat de torens eigenlijk ook kleine uitdagingen zijn vaak, de meeste torens zijn niet zo maar makkelijk te beklimmen maar vereisen een beetje strategie/puzzle solving.
Dat vind ik echter ook, ben nu 43 uur bezig en het nieuwe is ervan af. Ik denk dat de meeste reviewers dit spel niet hebben afgespeeld.Na 20 uur dacht ik ook: geniaal! onovertroffen, naar 40 uur steekt er toch heel wat twijfel de kop op, maar misschien dat dat weer betert.

Dat eerste wat je noemt deed Ubisoft overigens ook met zijn torens, eveneens niet een origineel idee.

Bij de eerste Watch_Dogs vond ik het overigens best nice gedaan.

Vele malen interessanter spel ook wat mij betreft, maar dat terzijde.

Natuurlijk best magere vergelijking ook enzo.

Verder zou mijn (ongevraagde) advies zijn het lekker op die veertig uur te houden, ik heb zoals ik al zei hier dus ruim tachtig in zitten naar het schijnt, meer dan elke andere Switch titel, zelfs Odyssey.

Best even lichtelijk geschrokken van deze bewuste kennisneming.

Je kan dus wel zeggen dat het er een handje van heeft er zo met je kostbare levensduren vandoor te fietsen zonder ooit ook maar daadwerkelijk ergens naartoe te gaan.

Motivatie om Ganon ooit te zien bij mij ergens rond het absolute nulpunt te vinden, nog niet in een tjoep tjoep filmpje.

Ooit gezien.

Tuurlijk waren in die tachtig uur een paar dingen best aardig genietbaar, een drie is dan ook niet eens zo'n lage score.

Echter voor een Zelda wel extreem laag, dieptepunt zeg maar gerust.

Enige wat ik wel enigszins betreur is dat ik uitgerekend de vogelwereld als enige links heb laten liggen, maar hoe groot mijn liefde voor vogels ook is, ben hier voor het leven klaar mee.

Genoeg, jawel.

Nog altijd genoeg.

Vele leuke andere dingen ook nog allemaal.

avatar van Onderhond
Van repetitie in dit spel geen last gehad. Maar is was dan ook gewoon "graag" in de wereld van BotW. Map layout en design zijn geniaal, achter elk hoekje valt wel iets te ontdekken, de map heeft veel identiteit en als je één ding beu bent is er altijd wel iets anders om te gaan doen. Heb er geloof ik 120 uur inzitten en heb me geen moment verveeld.

Klinkt als de gemiddelde Ubisoft titel.

avatar van Onderhond
Als de gemiddelde Ubisoft titel geniaal is heb ik er weinig problemen mee.

Dat er achter ieder hoekje iets te ontdekken valt vind ik ook iets te hoog gegrepen voor Breath of the Wild - veel van de wereld voelt vrij leeg aan. Om de Ubisoft vergelijking verder te trekken - ik heb het idee dat er daar toch wel wat meer in te beleven en te zien valt. Ook ik vind de deze Zelda dus lichtjes overschat. MAAR let wel 'lichtjes'. Onder de hoedanigheid dat ik het dus nog altijd een geweldig spel vind. Die ik echter nog niet heb uitgespeeld vanwege - op een gegeven moment (50 uurtjes of zo na vertrek) er weer een ander spel uitkwam en ik gewoon de interesse even niet meer had.

Ik had graag nog wat meer dorpjes gezien, NPC's, willekeurige ontmoetingen misschien - dergelijke dingen die het toch net even wat spannender maken. Misschien een manier om je eigen wapens e.d sterker en krachtiger te maken (als in - breekt niet binnen 10 slagen). En zo zullen er zo nog wel een paar dingen zijn die ik kan bedenken als ik het heropstart (wat vroeg of laat wel weer eens gebeurt want ik wel toch een keertje het einde zien).

Maar alleszins - ook al vind ik niet dat er achter ieder hoekje iets te zien valt vond / vind ik het wel heel erg aangenaam vertoeven in deze Zelda - ook al maak je er gewoon een soort van Walking Sim van en loop je door de prachtige omgevingen (zoals in een Witcher of Skyrim vaak gebeurt). Het voelt wel gewoon 'juist'. Ook al voelt het tegelijkertijd net wat 'te leeg'. Als iemand begrijpt wat ik bedoel. Verder vond ik de mini dungeons / puzzels eigenlijk een heel leuke afwisseling op de langere, originele dungeons die we al -tig jaren krijgen voorgeschoteld (overigens heb ik daar ook niets op tegen), en vind ik dat ook de torens wel degelijk een leuk gegeven zijn (ook weer vanwege het puzzel aspect). Voor ieder aspect waarvan ik denk 'jammer' zijn er wel weer dingen (ook al zijn het soms heel kleine) die gewoon brilliant gevonden zijn.

Niet mijn favoriete Zelda (tot op heden Windwaker en Link's Awakening), maar toch wel nog altijd een indrukwekkende game vind ik. Al is het maar omdat het de Zelda franchise weer eventjes vernieuwd - in positieve zin - anders krijg je straks weer het gezeur dat bvb een deel van de Assassin's Creed games kreeg ('Ja maar het is ook ALTIJD HETZELFDE'). Een 5 ga ik zelf niet geven (uiteraard na completering) maar een 4 zit er makkelijk in.