The Legend of Zelda: Breath of the Wild (2017)

Nintendo Wii U / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Nintendo

Een eeuw geleden woedde er oorlog tussen de bevolking van Hyrule en Calamity Ganon, het Onheil. Daarbij is Hyrule deels verwoest. Honderd jaar later wordt Link wakker door een mysterieuze stem, maar zijn geheugen is hij kwijt. Langzaam maar zeker komen zijn herinneringen weer terug, terwijl hij meer leert over de wereld, zijn vrienden, het verleden, maar ook over zichzelf. Verken het grote Hyrule in deze open wereld game, ga allianties aan met de vier naburige stammen, en versla samen Calamity Ganon.

avatar van Chrismania
Zojuist Ganon verslagen. Zit op zo'n 90 uur. Heb zo'n 80 tempels en 100 koroks gehad. Nog zat gameplay dus! Heerlijke game.

Ik las gister ergens dat je shrines kan vinden door op cirkelende zwermen vogels te letten... Dat wist ik nog niet!

avatar van Princess Piranha
Wow echt?! Ik moet er nog 7, dus dat kan misschien nog van pas komen

Ik moet er nog een hele hoop.

Gelukkig maar.

Vind het een zeer aardige en vaak verfrissende onderbreking die de variatie er goed in houdt, zitten erg sterke tussen.

Er zitten weliswaar minder dungeons in, zoals ik begreep, maar dit compenseert dat wel ruimschoots, naar mijn idee

En zo onderhand begint de magie zich dan toch wat je noemt uitermate innemend aan mij te ontvouwen.

Het ingetogen, soms wat voortkabbelende stijltje was in meerdere opzichten even wennen maar blijkt toch behoorlijk charmerend.

Wat ook helpt zijn de dorpjes en de volkjes.

Altijd gek geweest van dorpjes.

Dorpjes met winkeltjes.

Maakt het geheel soms.

Sfeertje hier dingetje daar.

Idee was overigens sowieso even wennen, daar waar alles redelijk op impuls gebeurde; ineens was ik dit aan het spelen.

Zo van wat nu, oja:

Dat.

Zoals dat wel eens gaat in het leven.

Ineens ben je iets aan het doen.

En dat blijkt dan even later dit te zijn.

Die Lynel is wel een harde knakker.

Maar ik was weer eens harder.

Sowieso als je met een vraagteken op je kop gaat lopen ga je, hoe ruig ook, meestal vroeg of laat wel tegen de vlakte.

Deze Link doet me overigens soms wel wat denken aan Michael Jackson.

Mid jaren 90.

Verder een beetje jammer dat het hoesje dat hier staat afgebeeld uiteindelijk niet degene is die bij ons in de winkels ligt.

Die is toch wel een tandje minder.

Ietsjes minder dan d'n deze.

avatar van dr channard
Ik vind hem wel sexy die Lynel.

Heeft ook wel wat van Lionel Richie.

Ergens in de verte.

Zo.

Met meer dan 170 uur op de klok zonet Ganon verslagen. Het einde is relatief kort, maar lekker rustig, met een aantal simpele artwork beeldjes op de achtergrond en een kleine scene achteraf. Ideaal om de afgelopen 170 uur nog even te overschouwen.

Altijd al een Zelda liefhebber geweest, maar nooit een écht diehard fan. Ik vind het bijna altijd fijne games, maar ze behoren zelden tot m'n echte favorieten. Daar komt met deze Zelda wel verandering in. Het open world gebeuren wordt perfect ingevuld door Nintendo en gaat ook perfect samen met de Switch. Ondanks dat deze game origineel toch voor de WiiU ontwikkeld werd.

Het fijne aan Breath of the Wild is dat de klassieke dungeon structuur doorbroken wordt. In de plaats komen kleinere dungeons en een énorme map, die geweldig uitnodigt tot exploratie. Daar zit de kracht van dit spel. Er is altijd wel ergens een gek boompje, een uitnodigend heuveltje of een spelonkje waar je nog niet geweest bent. En er valt altijd wel iéts te beleven. Toch voelt de wereld van Breath of the Wild niet volgepropt aan. Het is ruimtelijk en geloofwaardig, iets wat in dit soort spellen niet altijd het geval is.

Er zitten nogal wat mechanics in dit spel die je perfect kan negeren als het niet boeit. Dat hele kookgebeuren heb ik aan me voorbij laten gaan, ook het vechten zelf heb ik nooit volledig onder de knie gekregen. Die nood is er ook niet, aangezien het spel toelaat om elke situatie op een eigen manier aan te pakken. Een beetje sneaky boogsnipen, één of andere ijzeren kist het werk laten doen of een bomtonnetje opblazen is even effectief dan vol het gevecht aangaan. Of er gewoon omheensluipen natuurlijk.

Ondertussen heb ik alle shrines gevonden, 500 Koroks verzameld en de beginners course van de DLC uitgespeeld. Zo heel veel valt er niet meer te doen, behalve misschien nog wat rondlummelen om nog wat armor up te graden. Die 400 extra Koroks zijn leuk, maar daar ga ik denk ik m'n tijd niet meer insteken, die pay-off is me te klein.

Breath of the Wild is vooral een spel waar rustig van kan genoten worden. Véél kleine details, leuke gameplay momentjes, originele vondsten en afwisseling. Prachtig vormgegeven ook, met een rustige soundtrack en sfeervolle tekenstijl. Het wijkt serieus af van de vorige delen, maar het is er wél meteen volledig op. Een typisch voorbeeld van de klassieke Nintendo-kwaliteit die mij blind een Switch deed aanschaffen.

Enig puntje van kritiek is dat de DLC content toch een beetje matig was. Die map-trace functionaliteit was wél geweldig nuttig, maar da's een functie die ik eigenlijk niet als DLC zou willen zien. Hopelijk is het tweede pack iets interessanter.

Maar die 5* zijn wat mij betreft volledig terecht, meteen ook maar m'n top 10 ingesmokkeld. Ik hou van games waarin het vertoeven in de wereld zélf het core plezier biedt, daarin is deze Breath of the Wild echt uitmuntend. Wél benieuwd hoe ze dit gaan opvolgen, de volgende Zelda zal hard moeten werken voor z'n waardering.

avatar van Onderhond
Kleine toevoeging nog: wat een verademing dat je uiteindelijk de dub mocht kiezen. Japans/Engelse subs maakt wat mij betreft een groot verschil, zeker in een spel waar de sfeer toch bepalend is. Fingers crossed voor de nieuwe Xenoblades.

avatar van dr channard
De autistische jongen in mij vraagt me af of er in de tweede DLC pack de mogelijkheid zal zijn om zowel stamina als hartjes volledig vol te kunnen krijgen . Laten we afwachten.

Tweede DLC, balled of the champions, is vanaf vandaag beschikbaar

kiriyama
Fuck! Ik vroeg me al af wanneer die zou komen. Ben nu helaas te druk Xenoblade Chronicles 2.

avatar van Onderhond
Toch een klein beetje teleurgesteld in de DLC. Het is allemaal wel érg volgens dezelfde formule. Nu heeft Zelda dat sowieso wel een beetje, maar in het spel zelf was het makkelijk om daar even afstand van te nemen en wat anders te doen. Wanneer je echter alles al gedaan hebt, dan valt het extra hard op.

4 locaties -> telkens 3 shrines -> 1 hoofdbaas opnieuw ... het voelt wat onnatuurlijk aan in een wereld die net erg vrij van regels was. 't Is gewoon ook jammer dat er geen nieuw stuk land is om te verkennen. Het is nu een beetje heen en weer reizen over bekend terrein en telkens weer relatief eenvoudige quests tot een goed einde brengen.

avatar van Brains
Ah, dat is wel jammer om te horen.

Ik wilde graag nog een 2e playthrough doen met de originele dub, dus na aanleiding van de nieuwe DLC ben ik daar nu mee begonnen. De eerste DLC had ik ook nog niet, dus die pak ik ook gelijk mee.

Hopelijk heb ik minder "last" van de minpunten die jij noemt, gezien ik opnieuw begonnen ben en het sowieso al best lang geleden is dat ik dit gespeeld heb.

avatar van Onderhond
In dat opzicht werkt het veel beter denk ik, al ben ik niet 100% zeker hoe de DLC content in het normale spel unlocked wordt. Daarom heb ik ook wat schrik voor de Xenoblades 2 DLC, die z'n DLC ook over een heel jaar gespreid heeft. Vind het leuker om doorheen het spel te gaan met alle DLC beschikbaar, anderzijds ga ik geen jaar wachten

avatar van horizon
Xenoblade X had ook DLC. Maar dan alleen in Japan. De westerse release had de DLC er meteen ingebakken.
Dus ja, jaartje wachten.

Heerlijk om weer terug te keren!!! Geniet enorm van DLC 2

avatar van dr channard
Aanvankelijk vond ik de tweede DLC ook wel cheap. Kort geleden nog eens gespeeld en ben wel blij dat ik het heb uitgespeeld mede door de leuke eindbaas, waarvan ik dacht dat het weer eens een fantoom ging zijn met een combinatie van alle aanvallen. Maar neen, het heeft me verrast. Het cadeautje op het einde is ook wel vet.

In de regel heb ik het niet met Legend Of Zelda of open-world games. Problemen die ik had met Ocarina Of Time en Twilight Princess zijn dat ik het verhaal cliché vond, terwijl het zichzelf doodserieus nam, en het was soms onduidelijk wat je moest doen om naar het volgende gedeelte van de game te komen. Het vechtsysteem vond ik “wel ok”, maar het miste diepgang of uitdaging, en de puzzels zaten te ver uit elkaar om mij gemotiveerd te houden die games tot het einde te spelen. Verder vind ik dat open-world games in de regel te traag zijn, en ze zijn geneigd mediocre gameplay elementen te hebben die mijn aandacht niet 50+ uur kunnen vasthouden. Breath Of the Wild klinkt daarom als een game die totaal niet voor mij geschikt zou zijn. Toch blijkt het een aardige uitzondering in beide categorieën te zijn. Het blies me nergens weg, maar er waren genoeg dingen anders gedaan waardoor ik me vermaakt heb.

De grootste kracht van Breath of the Wild is hoe het je aanmoedigt om te gaan verkennen. Na de introductie krijg je totale vrijheid een grote wereld te verkennen zoals je wilt en er is geen gebied dat je niet kunt bereiken (al zijn er duidelijk een paar stukken die je pas levend door kunt komen mits je genoeg sterke equipments hebt). In tegenstelling tot Twilight Princess is er geen hoofdlijn die je moet volgen. Geen interesse in verzamelmissies of vechten tegen allerlei hordes aan monsters? Loop gewoon langs ze en doe andere missies die je wel bevallen, zodat je alsnog voldoende goede items bemachtigd. Door deze benadering kun je Breath Of The Wild spelen op de manier die jij het leukste vind, waardoor zelfs een niet-Zelda liefhebber als ik voldoende plezier eruit kon halen. Maar de hoogtepunten waren voor mij de shrines: dit waren ruimtes waar voornamelijk creatieve puzzels te vinden waren. Iedere shrine had een nieuwe originele puzzel, met uitzondering van de vecht missies, waardoor ze leuk bleven om te doen.

Deze game doet een aantal dingen anders dan de open-world games die ik heb gespeeld. Veranderingen die heel welkom waren: je begint met niets op je kaart en de enige manier om wel dingen op je kaart te zetten is door te verkennen. Als je interessante schatten vind waarvan je niet weet hoe ze te bereiken, of uitdagende optionele bosses, dan kun je zelf een icoon op de kaart zetten. Op deze manier bouw jij je eigen kaart van het landschap en vul jij in wat je voor jezelf relevant vind. Ikzelf had bijvoorbeeld geen belangstelling bij de korok minitaken, maar vond de optionele grote monsters wel interessant. Voor deze monsters zette ik een icoon op de map en indien ik sterk genoeg was ging ik terug om deze monsters te bevechten, terwijl ik allerlei korok locaties allang was vergeten. Verder heeft Breath of the Wild breekbare wapens, wat ik één van de meest geniale mechanics in tijden vind. In RPG’s kies ik het sterkste wapen en hou dat vast tot ik iets sterkers krijg, waardoor missies waarvoor je een “net iets minder sterk wapen” krijgt niet interessant meer zijn. In deze game was het daarentegen noodzakelijk om zoveel mogelijk goede wapens te vinden en er zuinig mee om te gaan, waardoor ik mij gemotiveerder voelde om optionele taken uit te voeren omdat ieder sterk wapen welkom was. Dit zorgde er ook voor dat zwakkere vijanden nog enigszins lastig konden blijven om te bevechten, omdat ik mijn sterke wapens niet aan hun wou verspillen.

Echter, ik merkte moeite te hebben mijn aandacht langdurig op deze game vast te houden. Dit komt omdat, ondanks dat er veel positieve dingen in zitten, er niets was dat mij perse terug wou laten komen. Bijvoorbeeld: het vecht systeem is mediocre. In tegenstelling tot games als Devil May Cry of God Of War, waar ze hun uiterste best deden de combat leuk te maken, is het bij Breath of the Wild meer een bijzaak. Buiten de slow-motion die je kunt activeren door op tijd weg te duiken is het een standaard mep+block systeem dat weinig diepgang heeft. Er was nooit een moment in de game dat ik een gevecht wou aangaan wegens het plezier van vechten (met uitzondering van grote boss battles), maar vrijwel altijd voor de mogelijke beloning. Platformen is echter ook geen interessant gameplay element: de gebieden waar je moet reizen zijn behoorlijk groot en Link klimt op een stierlijk langzaam tempo een berg op. Er waren momenten dat ik mijn mobiel zat te checken terwijl ik wachtte tot Link eindelijk het einde van een groot grasveld bereikte. Dingen als sprongen juist timen, en vallen ontwijken door reflexen te gebruiken, gebeurde zelden en waren mediocre wanneer ze er waren. Legend of Zelda moet het wat dat betreft vooral van het verkennen en puzzels hebben. De uitdaging lag vooral bij de moeilijkheidsgraad van bepaalde vijanden: wanneer je niet genoeg sterke items hebt of heel slordig speelt dan kon je hard afgeslacht worden. Het is deze moeilijkheidsgraad die frustratie en spanning kon wekken. Voornamelijk de half-leeuw half-paard figuren waren intens.

Los van de gameplay vond ik helaas ook het verhaal geen reden om door te spelen. Ikzelf heb de eerste 90 minuten het verhaal proberen te volgen, maar het was nog steeds te cliché en het nam zichzelf weer te serieus. Het feit dat Link niet praat maakt hem, qua verhaal, een personage dat weinig te bieden heeft. De rest van de personages, zoals Ganondorf of Zelda, zijn de typische princess en monster figuren die je vaker in soortgelijke genres hebt gezien. Ze voelde niet levendig genoeg en het verhaal was niet origineel genoeg om mij te pakken. Misschien als ik de moeite had genomen om alle optionele berichten te lezen en alle cutscenes te kijken dat ik me bedacht had over het narratief na verloop van tijd, maar na 90 minuten nog steeds geen interesse in het verhaal te kunnen vinden was ik op de cutscenes uitgekeken.

Als je een fan van Zelda bent zal je deze ongetwijfeld al hebben gespeeld. Zelfs als je het nog niet opgepakt hebt dan zou ik zeggen dat deze game trouw blijft aan de basislijnen van voorgaande Zelda games, maar genoeg anders doet om een nieuwe unieke ervaring te zijn. Zelfs als iemand die in de regel niet veel met Zelda games heeft kon ik voldoende waarde uithalen om me vermaakt te hebben. De vrijheid die je hebt zorgt ervoor dat je de game naar eigen smaak kunt spelen, shrine puzzels zijn origineel en leuk om te doen, muziek + graphics zijn mooi en er waren een paar leuke bosses die niet makkelijk waren. Het verhaal vond ik echter oninteressant, combat was mediocre en repetitief, en ik vond dat de manier hoe je moest reizen iets te tijdrovend en oninteressant was om plezier aan het klimmen + springen te beleven.

Heb er nu een uurtje of 2 in zitten ofzo, maar ik heb er mijn twijfels bij of ik dit wat ga vinden. Ben sowieso geen enorme Zelda adept, al waren de oude games wel tof en het RPG achtige systeem is ook niet echt iets wat ik in games zoek. Visueel is het wel wonderschoon. Wat een mooie tekenstijl en wat een uitzichten en kleuren. Maar ik hoop niet dat ik alleen maar moet vechten en die shrines door moet komen. En ik vind de controls wat minder natuurlijk als bij pakweg Mario Odyssey.

Hoelang doe je erover het verhaal uit te spelen als je niet op alle side-quest duikt?

avatar van Onderhond
Minder dan een uur als je een goeie speedrunner bent Eens van het plateau kan je eigenlijk meteen naar de eindbaas.

Manny Calavera schreef:

Ik denk eerlijk gezegd dat je wel kunt stoppen dan. Als de 'speeltuin' (en bijbehorende gameplay) je niet pakt, wordt het een lastig verhaal bij dit spel denk ik..

Merijn82 schreef:

De open wereld vind ik wel tof, de gameplay is iets waar ik twijfels over heb. Maar ga het wel een eerlijke kans geven, denk dat je na een uur of 10 pas echt een mening over Breath kan vormen.

avatar van Onderhond
Het plateau viel mij ook wat tegen, maar vooral omdat het open world concept daar niet echt tot z'n recht komt. Eens daar voorbij vond ik het toch een stuk leuker. Controls zijn inderdaad wel stroever dan bijv. een Mario, maar na een paar uurtjes voelen die verder ook erg vertrouwd. Aangekomen bij het eerste dorp heb je volgens mij wel een goed beeld van wat het spel echt te bieden heeft.

@beiden hierboven
Oke misschien is 2 uur spelen inderdaad wel heel erg kort om op te geven. Laat ik het zo zeggen: als ik het zo hoor, verwacht ik hier niet de loftrompet van Ajax&Litmanen1 over een paar dagen/weken..

Manny Calavera schreef:

Ikzelf was ook niet overtuigd door de eerste 2 uur, maar het werd leuker naarmate ik verderging. Persoonlijk raad ik aan een Devine Beast geprobeerd te hebben. Degene rond het water gebied was het makkelijkste om mee te beginnen. Hun verslaan, daarna naar Ganon gaan lijkt mij de handigste manier om de game zo snel mogelijk uit te spelen (zonder een te hoge moeilijkheidsgraad te hebben, waar alleen speedrunners of grote fans zich aan wagen).

avatar van Princess Piranha
De tip hierboven sluit ik mij bij aan. Volg in het begin maar even de de sturing die de game je als optie geeft. Eerst naar Kakariko en daarna dus de Divine Beast bij het water.

(Fun fact: Toen ik Mario Odyssey ging spelen, was ik diezelfde dag nét klaar met Breath of the Wild. Ik vond de controls van Mario verschrikkelijk! Heb er echt even aan moeten wennen omdat ik deze controls gewend was en juist die van Zelda als erg soepel had ervaren haha. Dus even volhouden! Het went na een tijdje en dan speelt het echt heel lekker )

Princess Piranha schreef:

Had precies hetzelfde en eigenlijk nog steeds wel. Ik heb zelden zoveel knoppen van de controller gebruikt en dat het zo intuïtief werkte als bij BOTW!

Nu twee divine beasts gehad en goed op weg met de derde merk ik toch dat de rek er wat uit is.

De koek enigszins op begint te raken.

Al met al leuk spel maar haalt het niet bij iets als Witcher 3 of Zelda.