The Legend of Zelda: Breath of the Wild (2017)

Nintendo Wii U / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Nintendo

Een eeuw geleden woedde er oorlog tussen de bevolking van Hyrule en Calamity Ganon, het Onheil. Daarbij is Hyrule deels verwoest. Honderd jaar later wordt Link wakker door een mysterieuze stem, maar zijn geheugen is hij kwijt. Langzaam maar zeker komen zijn herinneringen weer terug, terwijl hij meer leert over de wereld, zijn vrienden, het verleden, maar ook over zichzelf. Verken het grote Hyrule in deze open wereld game, ga allianties aan met de vier naburige stammen, en versla samen Calamity Ganon.

Banjo schreef:
Nedgame heeft vandaag het spel verstuurd dus ik ben benieuwd..

Banjo schreef:
Het gaat hier over het spel Zelda ik speel hem al een paar dagen en het zal jullie verassen....

Geneuzel is volgens mij eerder zoiets als woensdagmiddag roepen dat het spel s'ochtends verstuurd is en je benieuwd bent, en donderdag dat je het 'al een paar dagen speelt'. Maar goed, ik weet natuurlijk niet hoe de gemiddelde persoon bij jou daar tijd/ruimte ervaart.

avatar van Onderhond
Misschien lijkt het gewoon wat langer omdat al een aantal personen uit z'n omgeving verast zijn.

Hebben alle criticasters hype-wiet gesmoord of is dit een van de beste spellen ooit gemaakt? Raving reviews met een gemiddelde van 98% na 62 beoordelingen. Auwa. Iedereen heeft de switch versie getest, terwijl misschien de WiiU versie even goed is...

Sinner jullie zijn gewoon jaloers !

Grovonion schreef:

Ja.. maar dat is toch hartstikke mooi voor de mensen die de Wii-U bezitten..
Ik kon nog geen Wii-U recensie vinden jullie wel?

Banjo schreef:

Ja.. maar dat is toch hartstikke mooi voor de mensen die de Wii-U bezitten..
Ik kon nog geen Wii-U recensie vinden jullie wel?

Geen reviews wel berichten van users (tweakers).
Framedrops schijnen op Wii u frequent te zijn itt Switch. En grafisch sowieso met wat minder.

avatar van Onderhond
Day-1 patch op de Switch schijnt ook een hoop van de framerate issues opgelost/verminderd te hebben.

avatar van Jordy
Als ik op YouTube kijk schijnt er grafisch vrijwel geen verschil te zijn tussen Wii U en Switch.

avatar van Onderhond
Wat lichteffecten, maar vooral qua geluid een verschil las ik. En op de WiiU zou je meer framerate drops moeten hebben. Verder nagenoeg identiek als je zo rondleest. DLC komt ook uit voor de WiiU, dus da's ook geen belet. Wat wel nog mist zijn de special edition boxes, die zijn geloof ik Switch only.

Een redelijk uitgebreide vergelijking is te zien in het Zelda: Breath of the Wild - Switch vs Wii U Comparison + Frame Rate Test - YouTube filmpje. Digital Foundry is sowieso over het algemeen redelijk betrouwbaar met dergelijke vergelijkingen, en hun hardware en software tests.

Grappig dat bvb de WiiU en de Switch beiden FPS drops hebben, maar op totaal andere momenten in het spel. (beiden na volledig ge-update te zijn). Het maakt dus eigenlijk totaal geen drol uit welke versie je koopt - zo minimaal zijn de verschillen.

Sinner schreef:

Vind je dat negatief of positief?

O wat ben ik blij met mijn switch!

Heb net een paard bereden en ben nog niet heel ver maar ik ga zo lekker in bed verder met koken! Wereld spel!!

Onderhond schreef:
Wat wel nog mist zijn de special edition boxes, die zijn geloof ik Switch only.
Misschien toch al grotendeels uitverkocht? Ik had er een vast, maar met een soundtrack en een beeldje van het zwaard, dat er niet al te best uitziet, is 99 euro toch wel veel te veel. Ik snap niet dat ze er niet tenminste een art-book hebben bijgedaan. In de US versie hebben ze er nog een stoffen kaart, een switch hoes en een medaille bijgedaan. Toch wel erg oneerlijke praktijken en boerenbedrog in mijn ogen.

Er is iemand die al vorige week vrijdag gestemd heeft. Straf vind ik dat, zo kort na het verschijnen van een uitgebreid open-world spel al een score kunnen geven.

Je moet alls ook met een korreltje zout nemen. Een perfecte score van 10 is bij voorbaat al ongeloofwaardig. Hoe goed of slecht een game is moet blijken wanneer je deze decenia later nog een keer zou herspelen. Als je kijkt naar de historie dan zijn er echt heel weinig games die iconisch zijn en een perfecte score verdienen. Als ik kijk naar mijn cijfers dan is 3/4 ook echt gebasseerd op een gevoel die ik er bij had en veel van mijn cijfers vind ik best lachwekkend. Nintendo heeft er wel een handje van dat ze aardig wat games hebben die 10 jaar later nog steeds leuk zijn om te spelen, ik vraag mij wel af of deze zo een game is.

Grovonion schreef:

Ach. Het betreft wellicht dezelfde groep mensen die verleden week, al voor release van de Switch riepen dat zij en hun vriendenkring er al 'enkele dagen' mee speelden. Da's dus niet gewoon 'een korreltje zout' dat je daar bij moet nemen. Er zou echt wel een soort van GM embargo moeten komen - geen stemmen in week 1. En heb je hem wel al eerder via Early Access gespeeld een sterretje bij je stem of dergelijks en niet meetellen in het geheel - want daar betreft het natuurlijk in 90% van de gevallen een onaf product.

Grovonion schreef:

Je kan toch prima alvast een stem geven en al naar gelang je verder speelt deze bijstellen? Ik vind dat niet zo gek op zich eigenlijk.

Natuurlijk... de tijd die jij al in een spel gestoken hebt daar mag je je mening al over geven...
We zijn zijn hier niet met een officieel recensie bezig voor jan en alle man...
kom op zeg.. tot nu vind ik het geweldig en dit is tot nu toe mijn mening..
En de score staat niet vast en kan altijd nog zakken in mijn geval...

Gewoon een stukje vrijheid op site's voor de 'echte' liefhebber...
Maar sommigen hebben het er echt heel moeilijk mee..

avatar van Onderhond
Een mening geven kan textueel, stem bijstellen is maar vreemd. Niemand die op MovieMeter halverwege al gaat stemmen op een film en daarna z'n stem nog even bijstelt. Er is verder ook geen reden om niét te wachten.

Onderhond Ik weet zeker dat er maar een heel klein groepje hier op Gamesmeter zit die al die spellen helemaal uit spelen... en toch geven ze stemmen en zitten ze inmiddels al op de honderden stemmen.. Je kunt een film gewoon niet vergelijken met een spel....

avatar van CarealotCarrot
Op films stemmen gaat heel anders dan het stemmen op games. Want wanneer houdt een spel als Zelda op? Als je alles hebt verzamelt of wanneer je het verhaal hebt afgerond?

Zal de game iig niet snel gaan spelen, de 3D Zelda's werken niet voor mij, vooral combat is vaak verschrikkelijk. Maar de games zien er wel altijd prachtig uit.

Banjo schreef:
Dat is heel zeker waar, maar ook niet zo een probleem. Er zijn immers genoeg spellen die je nooit kunt uitspelen. Maar Onderhond heeft wel gelijk als hij zegt dat er geen reden is om niet te wachten. Doet toch geen pijn, niet?

avatar van horizon
Achteraf aanpassen of tijdens: het is een blijft maar een cijfertje uiteindelijk.
En gezien het aantal users op gamesmeter zal er nooit meer een spel in de top 250 komen. Die 75 is te hoog.

Hoop eerder hier leuke spel ervaringen te lezen.

horizon Die komt er aan!
We gaan het over deze geweldige game hebben...

Rujar schreef:

Dit vind ik, met alle respect, echt volslagen onzin.

Waarom kan een eenmalige speelervaring niet de ultieme ervaring van een ultieme game zijn? Sommige waanzinnig goede games moet je helemaal niet herspelen. Sowieso zal een game 10 jaar na dato grafisch achterlopen, maar ook is er van alles in de gamewereld in die tijd veranderd. Over 10 jaar gamen we waarschijnlijk alleen nog maar in VR, dan zou alles van daarvoor dus niet perfect kunnen zijn voor het moment van de verschijning? De games die ik 5* (= voor mij een 10/10) geef, zijn allen games die me op dat moment van spelen van mijn bank weg hebben geblazen. Of dat 10 jaar na dato ook nog zo is, vind ik totaal niet interessant. Zou overigens best kunnen hoor, maar het hoeft niet.

Perfectie in een game nog nooit tegengekomen en derhalve geen enkele game met 5* voor mij. Er is altijd wel iets te verbeteren, zelfs in de meest toffe game(ervaring)

On topic: gebruiken jullie ook Amiibo's in deze game? Geven wel dope unlocks zoals bv Epona en wolf link

avatar van Princess Piranha
Princess Piranha schreef:
Ik weet nog niet zo goed wat ik van deze game vind. Ben heel neutraal, wordt niet enthousiast maar ook niet het gevoel dat ik het nooit zou kopen. Heb nog even iets nodig om mij over te halen. Doe je best Nintendo!

Heel eerlijk, ik werd pas enthousiast toen ik het ging spelen! Maar ik ben nu helemaal om. Fantastisch dat je een eigen speelstijl kan ontwikkelen en er meer dan één oplossing is. Daardoor is het ook gelijk de eerste Zelda waar ik best wat moeite voor moet doen. Ik druk nog vaak op de verkeerde knopjes en het duurt wat langer voordat je trucjes en andere gameplay goed onder de knie hebt.

Wat ik wel een beetje mis is een spetterende soundtrack. En mijn inventory zit eigenlijk continu vol, daar erger ik mij soms aan.

Zometeen snel weer verder spelen!

-marco- schreef:

Ieder zijn mening natuurlijk.
Maar aangezien ik een cijfer van 9,5-10 naar vijf sterren afrond hoeven vijf sterren geen perfecte tien te zijn (voor mij dan).
Daarnaast vind ik spel plezier meest belangrijke onderdeel en daarmee hebben voor mij al meerdere spellen de vijf sterren behaald.

Aardige wat uurtjes inzitten nu en geniet volop.
Wel twee puntjes van kritiek:

- dat hele gyroscopic in sommig shrines, had echt niet gehoeven. ( broertje dood aan motion gameplay )
- Dit is echt een TV game en als handheld is de ervaring minder imo ( daarbij zuigt het je batterij leeg )