The Legend of Zelda: Breath of the Wild (2017)

Nintendo Wii U / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Nintendo

Een eeuw geleden woedde er oorlog tussen de bevolking van Hyrule en Calamity Ganon, het Onheil. Daarbij is Hyrule deesl verwoest. Honderd jaar later wordt Link wakker door een mysterieuze stem, maar zijn geheugen is hij kwijt. Langzaam maar zeker komen zijn herinneringen weer terug, terwijl hij meer leert over de wereld, zijn vrienden, het verleden, maar ook over zichzelf. Verken het grote Hyrule in deze open wereld game, ga allianties aan met de vier naburige stammen, en versla samen Calamity Ganon.

Deel 2 gaat veel meer duister worden en dat vind ik een goede zaak!
Hopelijk weer met die vreemde The Legend of Zelda: Majora's Mask (2000) sfeer...

The Legend of Zelda: Breath of the Wild 2 - Preview | Power Unlimited - pu.nl

Het blijft een zeer goed spel waar ik mijn tijd blijf insteken. Na een korte pauze ettelijke weken terug heb ik het weer opgepakt en speel sindsdien dagelijks minstens een uur.

Inmiddels, met 14 hartjes onder de riem is het vecht-systeem niet meer zo een sleur, zeker ook omdat je de meeste gevechten hoedanook uit de weg kunt gaan. Zelfs voor de na 3 slagen brekende wapens is er inmiddels een klein beetje een alternatief, maar dat blijft vervelend. En in mijn ogen een design-flater.

Chrismania schreef:
Zojuist Ganon verslagen. Zit op zo'n 90 uur. Heb zo'n 80 tempels en 100 koroks gehad. Nog zat gameplay dus! Heerlijke game.
Zit nu in ongeveer hetzelfde bootje. 85 uur achter de kiezen, precies 80 tempels achter de rug en zo een 150 korok zaadjes verzameld (en weer uitgegeven). Alle 4 de divine beasts verslagen en alle herinneringen gevonden. Nu rest enkel nog Ganon...weet nog niet of ik hem al aandurf

Het is zo ver, eindelijk uitgespeeld, na ongeveer precies 100 uren. 93 Tempels, 153 korok-zaadjes, 30 tempel-missies en 36 mini-missies gespeeld. En dat is ook voldoende momenteel, eindelijk eens tijd en plaats voor andere games, zo tegen het eind van het jaar.

Welke plaats dit game in mijn herinnering gaat innemen is me momenteel nog niet helemaal duidelijk, maar het gaat vermoedelijk wel een plaats in mijn top 10 bekomen.

Het beste spel aller tijden is het iig niet, momenteel toch niet, maar wie weet gaat mijn geheugen dat geleidelijk aan veranderen.

Ok.

Snap ik totaal niet maar fijn dat je je vermaakt hebt.

Ik hou wel van collect-a-thons, en LoZ:BotW is misschien wel de ultieme collect-a-thon game.

Eerst nog wat twijfelachtig maar nu dus de beste Zelda voor jou, mag ik aannemen aangezien je niet uitsluit dat het zelfs het beste spel ooit zou kunnen zijn❓

Waar zat de omslag dan precies in, daar je eerst nog overwoog te stoppen❓

Ik ben oprecht benieuwd, blijft namelijk een groot mysterie voor mij deze titel:

❓❔❓

Even meta tussendoor: BOTW komt met zijn 50e stem de Top 250 op GM binnen op nummer 2 en moet alleen The Last of Us nog voor laten gaan!

Tja, dat hele gedoe kon je met zijn huidige nummer één natuurlijk al niet serieus nemen.

Ik had inderdaad een dipje, ergens na 50 uren, maar daarna heeft het me weer te pakken gekregen en niet meer losgelaten. Het heeft iets dat je telkens weer doet terugkomen, zoals in mijn geval maar weinig games dat gedaan hebben, en die staan allen in mijn top 10.

Het is niet het geniaal perfecte spel dat de pers ervan gemaakt heeft, maar dat moet ook niet. Hier past gewoon veel samen. Natuurlijk zijn er ook heel wat ongerijmheden, qua mechanics en vooral qua verhaal, maar dat is deel van de Japanse verhalende structuur, je moet het er maar bij nemen.

Confusie schreef:

Hoe is dat zo’n vanzelfsprekende conclusie in jou ogen? Alleen omdat jijzelf het geen goede games vind? Last Of Us en BOTW zijn geprezen games die tig hoge cijfers ontvingen van zowel de amateur reviewers als professionele critici. GM is daar niet een eigenaardige uitzondering in en het is daarom geen rare gedachten dat deze titels de #1 en #2 positie bereikt hebben. Ja, als je verwacht dat de Top 250 een representatie van je persoonlijke smaak is dan is een Top 10 van gemiddelde cijfers haast gegarandeerd om tegen te vallen. En zelfs al zou de lijst overeenkomen met je visie dan zullen er weer genoeg andere mensen zijn die het daar weer mee oneens zijn. Zo word het nooit goed. Zo'n Top 250 gaat juist om hoeveel de betreffende games voor een breed publiek betekende. In dat opzicht vind ik het juist leuk om te zien hoeveel mensen BOTW te gek vinden, ondanks dat het van mijn persoonlijke smaak afwijkt.

De hele top tien van deze top tweehonderdvijftig bestaat uit releases van de laatste jaren, voor mij is dat geen realistische indicatie. Zegt naar mijn idee meer iets over het stemgedrag op deze site, leuk voor wie daar in is geïnteresseerd maar voor mij persoonlijk heeft dat niet zoveel waarde daar ik het idee heb dat het nogal wat steekjes laat vallen. Iets wat je ook wel terugziet op deze site als geheel, weinig focus op de meer klassieke titels die vaak toch als grondlegger funderen voor wat wij vandaag de dag doorgaans ervaren. Voor mij klopt zoiets al niet wanneer dingen als Ocarina of Time of om maar iets te noemen Half-Life er niet eens in voorkomen. En met name bij die laatste doel ik dan op de historische impact, aangezien deze titel niet eens zo hoog bij mij persoonlijk aangeschreven staat en niet in mijn eigen top tien voorkomt.

Confusie schreef:

Wijken wel beetje af van BOTW bespreken, maar voor wat jij benoemt is de alternatieve top 100, samengesteld uit Top 10 lijstjes denk ik ook beter. Daar kijken mensen meer naar welke games "vormend" zijn geweest e.d. en zie je, toevallig of niet, ook de door jou genoemde titels bovendrijven.

Aah, op die fiets . Persoonlijk vind ik de releases van de laatste jaren ook wel beter stand houden dan de klassiekers, maar daar heb je zeker een punt bij. De klassieke grondleggers kunnen vergeten raken onder de moderne titels die erop zijn gebouwd. Dat thema zou wel goed passen bij een topic of aparte lijst. Maar goed, het raakt wat offtopic nu. Ik ben iig benieuwd geraakt naar waar de recente gamehits zoals BOTW over 30 jaar staan en hoe daar dan op teruggekeken word.

In alle eerlijkheid kan ik verklaren nog nooit naar de alt top 1OO te hebben gekeken, tot nu. Even vluchtig een kijkje genomen en eveneens niet kapot van de getoonde resultaten.
Fonzzz002 schreef:

Kan me niet voorstellen dat dat veel gaat zijn, daar men hier nauwelijks iets aantreft wat echt uitsteekt boven alle andere open wereld releases vandaag de dag. Ik noemde Ubisoft al.

Iets als Ocarina of Time heeft onbetwistbaar een onuitwisbare indruk nagelaten met iets wat tot dan toe in de verste verte niet was vertoond. Ook proef ik van de magie die je daar alleen al bij dat dorpje aan het begin voelt hier nergens ook maar iets terug.

Maar dat zal wel persoonlijk zijn dan.

Nintendo heeft met deze Zelda wat mij betreft eerder een stap terug gedaan door krampachtig mee te willen gaan in elders reeds platgetreden sandbox elementen. Het feit dat ik deze keer zelf de volgorde van de eindbazen kon kiezen wist bij mij in ieder geval geen revolutionair gevoel teweeg te brengen.

Ik ben het niet zozeer eens met Confusie zijn mening over Breath of the Wild. Maar wel over de top 100. Dit is niet echt de plek om hierover te discussieren vind ik wel, maar je merkt wel dat er een vaak relatief jong publiek aan het stemmen is. Ik mis bvb toch wel echt hopen games die ik zelf als klassiekers zou bestempelen uit de jaren 80 of 90 die hopen mensen wellicht nooit gespeeld hebben. (...en ja - ik vond The Last of Us een geweldige ervaring en kijk erg uit naar het vervolg, maar ook ik vind bvb een nr 1 toch wel misplaatst).

Verder - niets mis met deze Zelda, ook al heb ik hem niet uitgespeeld blijf ik hem echt bijzonder aangenaam vinden. Maar of ik hem beter vind dan A Link to the Past, The Wind Waker of Links Awakening (de oude - ik sta te springen om de remake te kunnen spelen eenmaal ik een Switch heb)? Dat zeker niet. Maar ik blijf er ook bij dat heet van durf getuigd om de serie met (bijna) ieder deel toch weer een andere invalshoek te geven.

Wat tevens mijn vrees is voor de sequel. Die lijkt namelijk net wat te veel hierop van de weinige info die we hebben mogen zien, dus ik moet bekennen dat mijn interesse bijzonder laag is. Ik hoop dat dit nog verandert in de toekomst als er verdere informatie wordt gegeven.

Sinner schreef:
Wat tevens mijn vrees is voor de sequel.
Daar ben ik nu ook enorm geboeid door, gaan ze gewoon een ander verhaal vertellen in dezelfde omgeving? Kan ik me moeilijk voor stellen. Maar Nintendo heeft ons wel vaker (aangenaam) verrast.

Grovonion schreef:

Inderdaad - daarom blijft de vraag even open totdat er meer informatie beschikbaar is voor mij. Tot nog toe krijg ik echter het Breath of the Wild 1.5 gevoel. En dat zou ik wat minder interessant vinden. Aan de andere kant - je hebt tenslotte ook Ocarina of Time en Majora's Mask - die erg op elkaar leken maar uiteindelijk toch heel andere mechanics hadden en een heel andere sfeer / beleving gaven. Of zelfs een Phantom Hourglass en Spirit Tracks - wederom games die bijzonder veel van elkaar weghadden maar toch een eigen draai aan de gameplay wisten te geven.

Sinner, maar hadden die game ook precies dezelfde game-omgeving? Want als het bij BotW 2 in hetzelfde universum speelt, dan zou het voor de hand liggen dat ze dezelfde omgevingen gebruiken. En dat zal moeilijk nog eens zo interessant te ontdekken zijn. Vermoedelijk komt er een grote tijdsprong aan te pas of een rift in het tijdsvlak om de mogelijkheid open te gooien dat ze in een andere omgeving Ganondorf moeten verslaan.

Grovonion schreef:
Sinner, maar hadden die game ook precies dezelfde game-omgeving?

Voor zover ik me herinner niet. Maar ik kan me vergissen met Hourglass en Spirit Tracks, beiden heb ik nooit volledig uitgespeeld en slechts een paar uur op de teller staan. Ik denk de enige games waarbij het gebeurt zijn de Oracle of Seasons / Ages games? Maar zoals gezegd er is gewoon nog niet genoeg info voorhanden.

(Edit: oh en is de map van A Link to the Past en A Link Between Worlds ook niet hetzelfde?)