The Legend of Zelda: Breath of the Wild (2017)

Nintendo Wii U / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Nintendo

Een eeuw geleden woedde er oorlog tussen de bevolking van Hyrule en Calamity Ganon, het Onheil. Daarbij is Hyrule deels verwoest. Honderd jaar later wordt Link wakker door een mysterieuze stem, maar zijn geheugen is hij kwijt. Langzaam maar zeker komen zijn herinneringen weer terug, terwijl hij meer leert over de wereld, zijn vrienden, het verleden, maar ook over zichzelf. Verken het grote Hyrule in deze open wereld game, ga allianties aan met de vier naburige stammen, en versla samen Calamity Ganon.

Eerste Zelda game voor mij (had nooit een Nintendo vroeger). Ik denk dat ik er al 180 uur in heb zitten. Speel de game al af en aan de afgelopen 3 jaar. Tussendoor met Cyberpunk en Disco Elysium bezig geweest. Afgelopen februari eindelijk de laatste divine beast verslagen, waarop ik in deze vakantie dacht: Laat ik eens richting Ganon gaan.

Maar toen ontdekte ik dat ik nog nieteens de helft van alle shrines heb ontdekt en gespeeld. Ik denk dat ik de game gewoon nog een jaartje blijf spelen en alles probeer te halen. Maar serieus, wat een massive game zeg. Als je niet zoveel tijd hebt zoals ik dan speel je dit niet even uit in een paar weekjes, maar dan doe je er gewoon ineens een aantal jaren over.

jellylips schreef:
Je speelt er al 3 jaar op? Laten we zeggen dat ik idd minder tijd dan jij hebt om te spelen: ik heb 'm na een drie tal maanden uitgespeeld met 120 uren op de teller. Ik heb weliswaar niet alle shrines gedaan, maar toch bijna. Het is gewoon zodanig goed dat toen ik het speelde, ik elke vrije minuut in Hyrule wilde rondstappen.

Het is idd een groot spel, maar zeker doenbaar in minder dan 100 uren, hek, je kunt in principe nadat je van het plateau afkomt direct naar Ganon stappen en het spel beeindigen

Grovonion schreef:
Je speelt er al 3 jaar op?

Psst. Laten we niet vergeten dat we beiden een vriend hebben die 2 of 3 jaar nodig had om Final Fantasy Tactics uit te spelen. Wel ondanks zijn 'harde werkschema' van 8 tot 8:15 en 16 tot 16:15

Ik vind het helemaal niet erg dat ik er zo lang over doe. Ik ben allang klaar voor Ganon, maar ik heb nog nieteens de helft van alle shrines ontdekt. Lijkt mij gewoon tof om ze allemaal te vinden.

avatar van Sateck
Na een prachtige nieuwe ontdekking van Nintendo, Metroid, nu begonnen aan mijn eerste 3D game van Zelda. Deze BOTW. Ik heb nu 7 shires binnen. Ben lekker aan het rond lopen. Maar ik kan er nog heel weinig mee.
Ik vind de sfeer(animatie) een goede keuze, en kan genieten van het landschap.

Maar daar blijft het nu nog bij. Ik vind de gameplay wat frustrerend. Het combat systeem werkt bij mij voor geen meter. En ik ga (mede daardoor) erg vaak dood!! Ik weet amper wat ik met al die items kan. Ik heb eigenlijk het gevoel dat ik helemaal verkeerd bezig ben, maar niemand die mij corrigeert.

Ik ga nog wel even door. Ik denk dan: hij staat niet voor niets zo hoog aangeschreven. Maar ik hoop wel dat het leuker gaat worden. Anders moet ik concluderen dat Zelda niets voor mij is. Iets waar ik altijd al bang voor was.

Sateck schreef:

Ik kan me voorstellen dat je in een gebied bent beland waar je wel in kunt, maar nog niet de gear/health voor hebt om er comfy doorheen te wandelen

En deze Zelda is zo onwijs anders dan elke andere Zelda, dat ik wanneer deze niet klikt, niet direct alle Zelda's af zou schrijven

centurion81 schreef:

Ik kan dus inderdaad terug naar het eerste gebied. Maar daar zijn geen tempels. Hoe moet ik mezelf dan upgraden? Ik heb toch shires nodig voor betere stamina en hartjes ?

Sateck schreef:

klopt, shrines moet je wel halen idd, maar je kunt vanaf het plateau verschillende kanten op. 1 kant is recht op kasteel af, over een vlakte. Daar kom je machines tegen. Die kun je niet of amper de baas. Ik vermoedde dat je die richting koos

avatar van Princess Piranha
centurion81 schreef:

Ja dit absoluut

Ik hoop dat BotW je alsnog weet te pakken. Het klinkt misschien stom, maar in het begin hoor je ook wel veel dood te gaan? Althans, ik ging zelf ook wel echt veel game over haha. Maar niet zo gek natuurlijk, je hartjes en wapens bouw je langzaam op. Als dat iets is wat je veel dwars zit, raad ik je aan om de story quests te volgen. Dus eerst naar Kakariko Village en dan door naar de Divine Beast bij het water. Die geeft een leuke beloning

Als je vragen hebt over items, laat maar weten! Geen probleem om uitleg of tips te geven. Denk dat de andere hier ook graag helpen.

En voel je vooral niet rot dat je iets verkeerd doet ofzo. Want dat is het mooie aan een game zoals deze: Je kan flink experimenteren wat voor jou wel of niet werkt. Er is niet één manier om iets te doen.

avatar van Sateck
Tijden kunnen veranderen. Ik zit er inmiddels helemaal in, en neem elke dag wel de tijd om wat uurtjes te spelen. Op het begin was het vooral vijanden ontwijken, en op zoek gaan naar tempels. Inmiddels heb ik ongeveer 55 tempels uitgespeeld, en heb ik ook al 3 superkrachten te pakken. Alle torens heb ik bereikt. En ik heb, dankzij YouTube, ook al mijn mastersword in bezit. Ik moet er nu alleen nog even achter komen hoe ik die vuurzee in kan...

De sandbox is fantastisch. En die muziek is gewoon een vorm van meditatie.

Ik kan dus wel zeggen dat ik deze game erg, maar dan ook erg goed vind. Hier ben ik de komende weken nog wel lekker zoet mee! Met de wetenschap dat in 2022/2023 het 2e deel er aan komt.

Off-topic: Wel frappant. Een jaar terug heb ik een PlayStation 5 gescoord. Maar door mijn herontdekte liefde voor Nintendo heb ik die met nog geen vinger aangeraakt, haha. Donkey Kong, Metroid en Zelda domineren in mijn huis

avatar van Sateck
Wauw. Ik moet even bijkomen. Ik kan nog niet helemaal bevatten dat ik zojuist deze game heb uitgespeeld. Het einde ging zo verrassend snel. Eigenlijk zo snel, dat ik het gevoel heb dat ik ongemerkt het kasteel gecheat hebt. Zonder enige tegenstand stond ik voor Ganon. Die ik overigens ook vrij makkelijk te verslaan vond.

Ik ga later misschien nog een uitgebreide review schrijven. Maar voor nu kan ik alleen zeggen dat deze game sowieso 5* verdient. Maar een plek in mijn top 10? Mwah, wellicht later.

Dikke respect voor Nintendo! Zij hebben het geflikt om de beste sandbox game op hun naam te krijgen. Op naar het 2e deel!

Zonde. Was wel veruit de grootste Switch release van dit jaar geweest. Lente 2023 is nog ruim een jaar.

Benieuwd wanneer we op de Switch weer een echt grote titel dit jaar gaan krijgen dan. Of is dit nu Mario Football?

De opvolger gaat dus Tears of the Kingdom heten en verschijnt 12 mei 2023.

avatar van finalman
Manny Calavera schreef:
De opvolger gaat dus Tears of the Kingdom heten en verschijnt 12 mei 2023.

Om eerlijk te zijn verlang ik er niet naar. Na 50u spelen was ik BOTW al erg beu als koude pap. Is al meer dan een jaar geleden dat ik het nog speelde.

I may never beat Ganon in The Legend of Zelda: Breath of the Wild - Polygon

Leuk om te lezen dat er meer zijn die dit hebben. Ik heb al ruim 200 uur erin zitten, en speel het soms anderhalf jaar niet; alvorens het weer op te pakken.

Nu weer opgestart met de DLC’s, misschien uiteindelijk toch naar Ganon. Tears of the Kingdom in de pre-order!

iets wat al een langere tijd op mijn bucketlist stond is het uitspelen van een zelda en in het bijzonder Breath of the Wild.
echter liet ik me tegenhouden omdat ik bang was dat het te moeilijk zou worden later in het spel , ook de intens grote omtrek van het spel beangstigde me een beetje evenals de hoeveel vrijheid die je gegeven word. Nu Tears of Kingdom al eventjes uit is. besloot ik maar eens uit me vertrouwde comfort zone te stappen. een betere beslissing had ik niet kunnen nemen.

om te beginnen is zonder twijfel het begin het lastigste, aangezien je slechts drie hartjes hebt en snel het loodje leg. ook is je conditie natuurlijk in het begin nog niet zo denderend. best een grappig systeem, waar normaal gesproken de moeilijkheidsgraad in een game stijgt word het in Breath of wild na mate je verder komt juist gemakkelijker.
waar in het begin de grote speelwereld me afschrikte veranderde dat geleidelijk aan in een speeltuin.

het spelletje zit zo slim in elkaar dat vrijwel elke bezigheid nuttig is of in ieder geval zo aanvoelt. of je nou aan eventjes tussendoor even gaat jagen of eventjes tussendoor gaat koken , nooit word het saai. tuurlijk hebben meerdere spellen een dergelijke crafting systeem maar de talloze recepten die gemaakt kunnen worden is van andere orde. het nodige me daardoor ook echt uit om te experimenten.
ook het feit dat je wapens kunnen slijten vond ik een meerwaarde hebben, hierdoor word je constant gedwongen om tactisch te werk te gaan en word je ook gedwongen om te variëren tussen het arsenaal aan het wapens.

buiten het craften om heb je natuurlijk ook een hele rits aan tempels die je moet zoeken in de grote wereld. veelal ligt de moeilijkheidsgraad niet hoog en moet je een simpele puzzel oplossen. wel zitten bepaalde tempels goed verstopt. per tempel die je doorstaat krijg je een heldenbol. bij elke 4 bollen kan je de keuze maken om je stamina te verbeteren of kan je kiezen voor een extra hartje

ook is niet elk gebied in het begin te bereiken. zo zal je zonder de juiste uitrusting niet onbezorgd rond kunnen lopen in koude gebieden of warme gebieden. voor koude gebieden zal je pittige gerechten moeten bereiden waardoor je tijdelijk kan vertoeven in de sneeuw of juist verkoelende drankjes waardoor je in de buurt kan komen van een vulkaan. Sowieso spelen weersomstandigheden een belangrijke factor in deze game. zo zal het klimmen in Hyrule bij een hevige regenbui een stukje lastigere gaan en is het bij onweer aan te raden Link's ijzeren armor uit te trekken omdat dat de kans verminderd getroffen te worden door de bliksem.

ondanks dat de cel-shaded graphics prachtig zijn en fantastisch toch zijn recht komen in een Zelda game , heeft hem spel wel soms te kampen met wat technische problemen. echt storen deed het me overigens niet daarvoor is de wereld te mooi voor vorm gegeven en valt er genoeg in de open wereld te beleven. met dik 180 uur op de klok kan ik dan ook enkel tot de conclusie komen dat dit een full score verdiend. Neem voor nu even een pauze met Zelda , maar 1 ding is zeker er gaan meerdere zelda's volgen.