Sonic 3D Blast (1996)

Alternatieve titel: Sonic 3D: Flickies' Island

Sega Mega Drive/Genesis / Sega Saturn / PC / Nintendo GameCube / PlayStation 2 / Xbox / Nintendo Wii / PlayStation 3 / Xbox 360 / PlayStation 4 / Xbox One / Macintosh / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Traveller's Tales, Sega, Sonic Team en Backbone
Uitgegeven door Sega

In dit "semi-3D" spel ontdekt Dr. Robotnik op een dag vreemde vogeltjes die luisteren naar de naam "Flickies". Deze vogeltjes leven op een eiland in een andere dimensie, en hebben de gave om overal naartoe te reizen met behulp van enorme gouden ringen. Robotnik maakt al snel van deze vogeltjes allemaal robots om ze zo in te zetten voor zijn eigen doel: het vinden van de chaos smaragden. Sonic komt op een dag langs op het eiland en ziet wat Robotnik aan schade heeft aangericht, hij besluit wederom Robotnik te verslaan en de Flickies te bevrijden.

Mja, dappere poging tot 3D game maar nogal mislukt. Vooral de controls zijn zwaar matig en Sonic lijkt zich continu op ijs te begeven. Ook is er in het spel vrijwel geen snelheid te vinden terwijl dat nu juist het kenmerk van Sonic is.

avatar van davidov
Ben het met Boordappel eens ...

Hoewel het "soort van 3D" effect een leuk gegeven was, is het uiteindelijk een ramp geworden. Controls die echt niet lekker werkten, verwarrende ruimte beelden, en idd geen snelheid en veel slipperigheid. Een grote teleurstelling en voor mij veruit het slechtste deel uit de reeks. Gelukkig was het 1e echte 3D spel (sonic adventure) een stuk beter.

Leuk weetje: M'n megadrive kon ook niet echt met het spel overweg, telkens als de spelcomputer een zachte tik kreeg schakelde het spel over naar het "cheat" scherm, waar ik een level en of eindbaas naar keuze kon kiezen. Eindbazen waren trouwens wel weer geinig.

2* en dan ben ik gul

avatar van Jim Carrey
Een niet erg geslaagd Spel als ik heel eerlijk mag zijn, Sterker nog ik vind hem heel saai en dat vind ik niet kunnen bij een spel en dus wordt de Score van dit spel automatisch niet groot!

* *

avatar van Bahamut Zero
Ik vondt het wel een leuk spel, hij had alleen niet met Sonic moeten zijn. Sonic had voor altijd in 2D moeten blijven, dit spel had gewoon een andere titel en held moeten hebben. 3*

/Bahamut Zero

avatar van Lucaz
1,0
In dit geval is 2D gewoon leuker dan 3D

sega saturn versie speel ik nog regelmatig enigste mooie sonic adventure op de sega saturn erg zeldzaam ook

SouthParkFan
Ik snap niet dat deze game zo'n lage beoordeling heeft. Leuk spel, de 3D laat wat te wensen over, maar kom op, het spel is gemaakt in 1994. Leuk verhaal, makkelijke besturing en simpele gameplay. 4*

1,5
neo (crew)
In de geschiedenis zijn tal van gamereeksen met zijn tijd meegegaan en 'waagde' de overstap naar 3d. Voor Sonic was het deze, al moet gezegd worden dat de isometrische methoden zorgde voor een schijn 3d, wat daarmee Sonic Adventures de eerste 3d platformer maakte. Naast de Mega Drive versie werd deze ook voor de Saturn uitgebracht, blijkbaar om een de pijn van een geannuleerde andere game te verzachten. Op veel fronten is deze een verbetering, maar de essentie van de game blijft hetzelfde.

Eerdere Sonic games die het anders deden waren grotendeels mislukte projecten, vooral als deze niet leken op de klassieke platformers. Neem de gemiste snelheid in Sonic Spinball, een vechtconcept voor Sonic the Fighter.... Sonic 3D is wel een traditionele platformer, maar is op veel fronten zwak. Het isometrische is weinig aantrekkelijk, de welbekende snelheid ontbreekt, het heeft er alle schijn van dat Sonic voortdurend aan het glijden is en het concept voor de gameplay is uitermate saai.

Waar andere reeksen een succesvolle overgang naar driedimensionaal maakte, wisten de nieuwe platform games van de Sonic reeks mij nooit echt meer te overtuigen.